Sök:

Kunskapsöverföring vid en global strategi

Oriflame Pakistan

I denna uppsats undersöks hur ett företag med global strategi, Oriflame, överför kunskap om sin kärnkompetens: försäljning. Företaget som har en global strategi förutsätter att alla enheter inom företaget ska agera likadant oberoende av marknad. För att denna strategi ska lyckas blir kunskapsöverföringen avgörande. Nationell kultur, organisationsdesign samt kunskapstyp kan alla utgöra hinder för en lyckad kunskapsöverföring. För att komma förbi dessa hinder kan företag använda sig av olika verktyg. I uppsatsen delas verktygen in i skriftliga och rika kommunikationskanaler. För att ta reda på vilka verktyg som används för att komma förbi vilka hinder, samt om ett och samma verktyg kan användas för att bemästra alla tre hinder, gjordes kvalitativa intervjuer med flera anställda på olika kontor inom Oriflame. Det framkom att Oriflame för att lösa det första hindret, nationell kultur, främst använde verktygen ansikte mot ansikte och överföring av personal. För att överkomma det andra hindret, organisationsdesign, användes telefoni, IP-telefoni, interna utbildningar, intranät och e-post. Det sista hindret överkoms med verktygen ansikte mot ansikte, videokonferenser, överföring av personal och interna utbildningar. Det fanns inget verktyg som bemästrade alla tre hinder, däremot har Oriflame skapat ett eget verktyg, Oriflame University, som är en kombination av flera, redan existerande verktyg.

Författare

Victoria Sjöblom Tamila Kerimova

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..