
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med - Sida 60 av 3126
Samverkan fungerar nÀr den inte mÀrks : brukares erfarenheter av myndigheters samverkan kring multibehovsfamiljer
Syftet med studien har varit att utifrÄn ett brukarperspektiv belysa hur multibehovsfamiljer uppfattar samhÀllets insatser. Studien har genomförts utifrÄn en kvalitativ ansats, genom sex semistrukturerade intervjuer med förÀldrar till barn med mÄnga behov. Resultatet visar att det finns ett antal kÀnnetecken pÄ en brukarvÀnlig samverkan, och att alla inblandade drar Ät samma hÄll Àr ett kÀnnetecken. Att familjen vill vara delaktig, kÀnna sig lyssnad pÄ och ha nÄgon att lita pÄ Àr nÄgra andra kÀnnetecken. Vidare föredrar familjen ett rakt bemötande med gemensam planering och att hÀnsyn tas till hela familjens situation.
Kan och f?r alla barn vara med i leken? En narrativ ?versiktsstudie om makt i barns kamratkulturer.
Barnkonventionen fastst?ller barns r?tt till social trygghet (UNICEF Sverige, 2018). Mot
bakgrund av denna r?ttighet har ett behov identifierats av kunskap kring hur f?rskoll?rare kan
st?tta barns sociala relationer och f?rhindra socialt utanf?rskap i barngruppen. Syftet med
studien ?r att unders?ka det f?rskolepedagogiska forskningsf?ltet f?r att synligg?ra hur
f?rskoll?rare kan hantera och st?tta barns sociala relationer i f?rh?llande till hur barn
konstruerar makt i sina kamratkulturer.
"NÀstan alla Àr med för att de vill..." : En studie om att beskriva och analysera de ideella ledarnas situation och motivationsfaktorer inom breddidrotten
YrkeslÀrare har som uppgift att arbeta med att förmedla sin kunskap om branschen sÄ att elever ges möjlighet att utföra hantverket. De har ocksÄ en pedagogisk roll för att kunna lÀra ut och undervisa i hantverket. ProgrammÄlen betonar aspekter som handlar om förmÄga att kunna utföra yrket. Hur hanterar yrkeslÀrarna sina dubbla yrkesroller, upplever de att de har dubbla yrkesroller? Studiens syfte Àr att undersöka vilka kompetenser yrkeslÀrare i Hotell ? och restaurangprogrammet upplever betydelsefulla för att bli en professionell yrkeslÀrare.
ERFARENHETER AV ARBETSTERAPI HOS F?R?LDRAR SOM HAR BARN MED CEREBRAL PARES
Bakgrund Cerebral pares ?r ett begrepp som anv?nds f?r flera typer av motoriska funktionshinder d?r
neurologiska symtom ?r en gemensam n?mnare f?r det olika typerna. Ca 95% blir vuxna och
lever ett normall?ngt liv, dock med vanligt f?rkommande av bieffekter s? som kontrakturer i
exempelvis rygg och leder.
Efter f?dsel kan kvinnor k?nna k?nslom?ssigt misslyckande d? barnet blev annorlunda och att
deras liv kommer att v?ndas upp och ner.
SĂ€kerheten inom skolans kemiundervisning
Med detta arbete vill jag undersöka kemilÀrares attityder till sÀkerheten gÀllande kemilaborationer. Jag vill fÄ en inblick i hur arbetet fungerar i praktiken och vilka faktorer som har betydelse för sÀkerheten.
För att studera lÀrarnas instÀllningar valde jag att utföra semistrukturerade intervjuer med hjÀlp av fÀrdiga frÄgor. Denna metod ger möjlighet att med hjÀlp av följdfrÄgor fÄ en rÀttvis bild av lÀrarnas Äsikter samtidigt som det ger bra underlag för att jÀmföra mellan lÀrarna.
Under laborationstid kÀnner sig alla lÀrare ansvariga för sÀkerheten och har utarbetade sÀkerhetsrutiner. LÀrarnas individuella instÀllningar till sÀkerhetsarbetet verkar vara beroende av hur mycket skolan de arbetar pÄ har satsat pÄ sÀkerhetsarbete.
Energiundervisningen i Grundskolan En studie av nÄgra lÀrares syn pÄ sin energiundervisning
Syftet med denna uppsats Àr att visa hur nÄgra lÀrare i grundskolan tolkar sitt uppdrag att undervisa om energi. I bakgrunden beskrivs nÄgra faktorer som kan styra lÀrarnas tÀnkande om energiundervisningen och tvÄ olika synsÀtt, som lÀrare kan ha pÄ hur energiundervisning bedrivs. De bÄda synsÀtten kallar jag naturvetenskapligt och samhÀllsvetenskapligt synsÀtt.
Undersökningen bestÄr av en enkÀtdel och en intervjudel och dessa styrs av mina tvÄ forskningsfrÄgor:
1. Vilka syften har nÄgra lÀrare med sin energiundervisning?
2.
Textilt upprop : get dirty for human rights
Vad gömmer sig bakom alla de produkter som vi finner ute i butikerna? Eller v c ni gömmer sig bakom alla dessa produkter? Varför mÄste vi köpa, köpa, köpa, utan urskillningsförmÄga och ibland helt utan vare sig vett eller tanke pÄ vilka konsekvenser vÄr köpmani fÄr för andra mÀnniskor i andra delar av vÀrlden, men kanske framför allt för oss sjÀlva. Jorden Àr och förblir rund...I mitt examensarbete, bestÄende av uppsats, interaktiv gestaltning och performance vill jag belysa och uppmÀrksamma hur det ser ut inom textilindustrin idag. Mötet mellan dessa tvÄ vÀrldar Àr ett ekorrhjul som gÄr snabbare och snabbare. Genom att uppmÀrksamma förhÄllandena vill jag övertala betraktaren till att tÀnka efter.Den konstnÀrliga gestaltningen av examensarbetet behandlar textilindustrins smutsiga baksida och börjar i "fabriken".
VÀgen till lÀsning - Hur pedagoger arbetar med barns lÀsinlÀrning
Syftet med denna undersökning Ă€r att diskutera hur pedagoger arbetar med lĂ€sinlĂ€rning dĂ€r alla olika lĂ€sinlĂ€rningsmetoder finns tillgĂ€ngliga, och om lĂ€sinlĂ€rningen skiljer sig nĂ„got Ă„t nĂ€r det rör de lĂ€ssvaga eleverna. Arbetet utgĂ„r frĂ„n följande frĂ„gestĂ€llningar; Hur arbetar pedagoger med barns lĂ€sinlĂ€rning, vilka metoder anvĂ€nder pedagogerna sig av vid barnens lĂ€sinlĂ€rningsarbete? Varför arbetar pedagoger med just detta/dessa metoder och arbetssĂ€tt? Ăr det nĂ„gon skillnad i arbetet och arbetsmetoden nĂ€r man arbetar med barn med lĂ€ssvĂ„righeter jĂ€mfört med arbetet med barn utan lĂ€ssvĂ„righeter? De metoder urvalsgruppen bestĂ„r av tre pedagoger som blivit intervjuade och ca 15 pedagoger som svarat pĂ„ enkĂ€ten, dessa arbetar alla pĂ„ tre olika kommunala skolor i den södra delen av Sverige. Empirin som samlats in har stĂ€llts mot den tidigare forskning som gjorts pĂ„ Ă€mnet, den tar bĂ„de upp olika lĂ€sinlĂ€rningsmetoder sĂ„ som Bornholmsmodellen, LTG och Skriva sig till lĂ€sning. Ăven nĂ„gra forskares Ă„sikter om barn och deras lĂ€sinlĂ€rning belyses tillsammans med empirin.
Nozick ? en argumentationsanalys
Bakgrund och problemdiskussion Ett flertal företagsskandaler har Àgt rum i modern tid, bland andra Enron och Worldcom. Följden har blivit regleringar i form av SOX i USA, Ättonde direktivet inom EU och Svensk kod för bolagsstyrning i Sverige. Dessa betonar bolagets interna kontroller, vilka syftar till att hantera och kontrollera företagets risker. Det Àr i hög grad de anstÀllda som utför kontrollmomenten och dÀrför anser vi det intressant att undersöka hur de uppfattar och förstÄr de interna kontrollerna. Syfte Rapportens syfte Àr att för de personer som Àr ansvariga för utformning och uppföljning av intern kontroll belysa hur kontrollerna kan förstÄs av personalen.
LÀrares sÀtt att organisera skolarbetet och elevers behov av
variation
Denna studie har vi gjort för att ta reda pÄ hur lÀrare vÀljer att organisera arbetet i skolan, samt hur de anser att elevers behov av variation i undervisningen tillgodoses. I vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer. Vi har intervjuat lÀrare pÄ olika skolor i tvÄ minder kommuner i Norrbotten och har i vÄr undersökning kommit fram till att variationen av undervisningen Àr begrÀnsad och alla elever fÄr inte komma till sin rÀtt. Större variation i undervisningen behövs för att alla elever ska ha samma chans att inhÀmta kunskap..
Hur fystrÀnare i svensk elitfotboll uppfattar begreppen periodisering och styrketrÀning
Denna uppsats belyser hur fystrÀnare anstÀllda av elitfotbollklubbar i Sverige uppfattar begreppen periodisering och styrketrÀning och hur de resonerar kring dessa under försÀsong. Vidare kommer Àven deras tidigare erfarenheter och bakgrunder utvÀrderas. Studien har en kvalitativ inriktning dÀr sex professionella fystrÀnare verksamma i VÀstsverige utvÀrderats genom semistrukturerade intervjuer. I tidigare nationell forskning har Àmnet beskrivits sparsamt, vilket gör studien till ett aktuellt Àmne. Resultaten visar att bakgrunden pÄverkar trÀnarna, men att utbildningen Àr varierande.
Ăldre personers upplevelser av att vara beroende av hemtjĂ€nst
Bakgrund: Att Äldras innebÀr stora förÀndringar bÄde psykiskt, fysiskt och
socialt. Under 2000-talet har vÄrdplatser samt vÄrdtiden pÄ sjukhusen minskat vilket
gör att allt fler Àldre personer fÄr vÄrd och omsorg i sitt eget hem.
Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka Àldre personers upplevelser av att
vara beroende av hemtjÀnst.
Metod: Kvalitativa semistrukturerade intervjuer utefter en intervjuguide anvÀndes och intervjuerna analyserades med hjÀlp av innehÄllsanalys.
Resultat: Studiens resultat bygger pÄ sju intervjuer med personer över 65 Är med olika nivÄer pÄ hjÀlpbehov frÄn hemtjÀnsten. Efter transkribering av intervjuerna kom kategorierna trygghet, otrygghet, vÀntan, personalbrist och omstÀllning fram.
Slutsats: Att vara beroende av hemtjÀnst innebar för mÄnga av de Àldre en stor omstÀllning. Vidare framkom det ur undersökningen att en stor del av dagen gÄr Ät till att vÀnta pÄ hemtjÀnstpersonalen. Personalbrist gjorde att en del upplevde omvÄrdnadssituationen som stressig för bÄda parter.
TvÄngsomhÀndertagande av barn: i ljuset av barnkonventionen
Uppsatsen behandlar tvÄngsomhÀndertagande av barn och unga, lagstiftningen och om-stÀndigheterna kring ett sÄdant beslut. Det har varit ett stÀndigt aktuellt Àmne sedan antagandet av aktuell lagstiftning pÄ omrÄdet. Eftersom Sverige har antagit och ratificerat konventionen om barns rÀttigheter skall alla beslut som görs med hÀnsyn till konventionens bestÀmmelser. Konventionen har fyra huvudartiklar varav en av dem behandlar barnets bÀsta. Artikeln faststÀller att alla beslut som fattas, och som pÄ ett eller annat vis rör barn, skall ta hÀnsyn till barnets bÀsta.
Genom upplevelseproduktion skapa förutsÀttningar för barn 6-12 Är att bli goda vÀrdskapsutövare
Detta arbete har sin utgÄngspunkt i Strategi 2020, som Àr en nationell strategi skapad av Svensk Turism AB, dÀr visionen Àr att fördubbla omsÀttningen av svensk turism pÄ 10 Är. Strategiarbetet gÄr ut pÄ att utveckla ett antal exportmogna destinationer och att ena Sveriges alla aktörer kring en gemensam Sverigebild som marknadsförs till de mÄlgrupper man funnit vara intresserade av Sverige som besöksland. Efter att ha granskat strategiarbetet och Sverigebilden har jag noterat att det i dagslÀget inte finns nÄgra satsningar pÄ att förbÀttra det svenska vÀrdskapet, vilket jag anser vara relevant, dels som konkurrenskraft mot andra destinationer, men Àven för att nÄ det utsatta mÄlet till 2020. I detta arbete har jag undersökt hur man pÄ sikt kan förbÀttra det svenska vÀrdskapet genom att arbeta med barn som Àr mellan sex och tolv Är gamla. Jag har tittat pÄ olika framgÄngsrika miljöprojekt som riktats till barn i samma Äldersgrupp för att fÄ inspiration till hur ett vÀrdskapsarbete skulle kunna se ut.