Sök:

Från helhet till del eller del till helhet?


Syftet med denna uppsats är att undersöka förhållandet mellan ämnesintegrering ochämnesindelning ur ett elevperspektiv. Denna undersökning bygger på en kvantitativ metodoch tar sitt empiriska avstamp i 38 tidslinjer konstruerade av två åttondeklasser. Den enaklassen har arbetat mycket under ämnesintegrerade förhållanden och den andra har arbetatmycket under ämnesindelade förhållanden. För att kunna jämföra klasserna valde vi ettkontrollbegrepp ? historiemedvetenhet. Historiemedvetenhet är en förmåga som alla elever pågrundskolans senare år ska tillägna sig och därför blir detta begrepp vår beröringspunktmellan klasserna. Vi jämför hur klassernas historiemedvetenhet tar sig uttryck för att se omdet finns likheter och skillnader, och huruvida det ämnesintegrerade alternativt ämnesindeladeförhållningssättet till undervisning kan vara en faktor i detta, genom att knyta an resultatet tilltre stora pedagogiska huvudriktningar. Dessa huvudriktningar har alla mer eller mindre haftinfluens på skolans styrdokument och är de som företräds av John Dewey, Lev Vygotskij ochJean Piaget. Vårt resultat visar att det finns en skillnad mellan klasserna avseende derashistoriemedvetande och att detta kan relateras till teorier om lärande.

Författare

Sofie Grandin Linda Norvik

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..