
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 34 av 3126
TillgÀnglighet i gallerior för personer med funktionsnedsÀttningar
TillgÀnglighet i vÄrt samhÀlle innebÀr att alla, trots funktionsnedsÀttningar, ska kunna anvÀnda publika lokaler och övriga allmÀnna platser. Arbetsterapeuter har kunskap om tillgÀnglighetsfrÄgor dÄ de arbetar för att personer med funktionsnedsÀttning ska kunna leva ett sÄ sjÀlvstÀndigt liv som möjligt. Sveriges regering antog under Är 2000 en nationell handlingsplan för handikappolitiken. Enligt denna handlingsplan ska all verksamhet vara tillgÀnglig för alla medborgare i slutet av Är 2010. Syftet med denna studie var att undersöka tillgÀngligheten i gallerior för personer med funktionsnedsÀttning.
Projektering av tvÀttanlÀggning för laddfordon i Kirunavaara, nivÄ 740: en praktisk tillÀmpning av PQM som verktyg
Examensarbetet handlar om tillÀmpning av PQM-metoden i ett verkligt projekt. PQM betyder ?Project Quality Management? och Àr ett sÀtt att kvalitetssÀkra en projektprocess. Syftet med projektet Àr att praktiskt tillÀmpa PQM-metoden vid projektering av en tvÀttanlÀggning, för laddfordon i Kirunavaaragruvan. MÄlet Àr att ta fram ett förfrÄgningsunderlag med hjÀlp av PQM.
"Translanguaging" med flera sprÄk, gÄr det? : En studie av hur translanguaging kan anvÀndas i den svenska skolan nÀr flera modersmÄl finns representerade.
Syftet med uppsatsen Ă€r att se hur GarcĂas (2009a: 318ff) principer om social rĂ€ttvisa och social trĂ€ning kan tillĂ€mpas i grupper med flera olika förstasprĂ„k. I min studie undersöker jag hur en lĂ€rare förhĂ„ller sig till dessa tvĂ„ strategiska principer vid arbetet med flersprĂ„kighet som resurs i en femteklass. Jag har anvĂ€nt mig av fallstudie och metodologisk triangulering, en metodkombination bestĂ„ende av observation, enkĂ€t och intervju. Resultatet visar att lĂ€rarens arbete till stor del tar fasta pĂ„ GarcĂas tvĂ„ strategiska principer. LĂ€raren arbetar mycket för att elevernas attityd till varandras sprĂ„k ska vara positiv och uppmuntrande. Skolan har ett flersprĂ„kigt perspektiv med fokus pĂ„ positiv förstĂ€rkning men det saknas utsmyckningar i skolans lokaler och litteratur pĂ„ andra sprĂ„k.
Inkluderad med en god sjÀlvbild, pÄ elevens villkor, i en skola för alla : stödet som gemensam nÀmnare
Syftet med följande studie Àr att kartlÀgga vilka faktorer som pÄverkar elever pÄ ett individuellt program att kÀnna sig inkluderade med god sjÀlvbild och Àven studera deras tankar kring inkludering och sjÀlvbild i skolan. Jag vill ocksÄ undersöka och kritiskt granska elevernas tankar och upplevelser kring olika lösningar för stödinsatser i en skola för alla och undersöka hur de skattar sig sjÀlva i skolsituationen. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning gÀllande sjÀlvbild, inkludering och stödundervisning, vilket tar sin utgÄngspunkt i mÄlet om en skola för alla.Med hjÀlp av intervjuer ville jag se hur 25 elever pÄ det individuella programmet tÀnker kring sjÀlvbild, inkludering och stödlösningar i en skola för alla.Sammanfattningsvis pekar resultatet pÄ att eleverna anser att avsaknaden av betyg Àr det som pÄverkar sjÀlvbilden mest negativt i skolan. LÀrarens roll som den som ser, anpassar och hjÀlper eleven betraktas som viktigt utifrÄn att fÄ en god sjÀlvbild i skolan och anses viktigare Àn att ha kompisar i gruppen. Tendensen Àr ocksÄ att eleverna skattar sig som mindre duktiga i de Àmnen dÀr de inte nÄdde betyg under Är 9.
Fysisk förankring av kunskaper?: musiklÀrares syn pÄ rörelse
i musikundervisningen
Rörelse och musik har alltid varit starkt sammanlÀnkade. MÀnniskor har i alla tider och i pÄ alla kontinenter rört sig till musik. FrÀmst genom flera olika sorters dans har musiken kommit till uttryck genom rörelse. Syftet med denna undersökning Àr att studera hur musiklÀrare ser pÄ rörelse i musikundervisningen. Undersökningen Àr gjord med hjÀlp av en litteraturgenomgÄng bestÄende av tidigare forskning och teorier pÄ omrÄdet och kvalitativa intervjuer av musiklÀrare i grundskolan.
Baba Jaga - HĂ€xan utan egenskaper : En studie i Dubravka Ugre?ics Baba Jaga je snijela jaje
Jag har i den hÀr uppsatsen analyserat Baba Jaga je snijela jajes (2008) hybridlika struktur genom att göra en postmodernistisk analys. Under uppsatsens gÄng har jag lÀst och tolkat vad olika teoretiker har skrivit om postmoderna begrepp; sÄsom hybriditetsbegreppet, det ontologiska tvivlet samt Àven med att definiera myten och fiktionen. Jag har genom citat och analys gjort en personlig tolkning och skildrat detta i analysen. I min uppsats har jag visat att romanen har en hybridliknande struktur genom hÀxan Baba Jaga som saknar egenskaper och genom myten som saknar kÀrna. Jag har Àven visat detta genom den lekfulla berÀttarstrukturen och genreblandningen.
SjÀlvbedömning av engagemang i klassrummet: marockanska engelskelever i Äldrarna 11-15 Är
Denna studie undersökte hur strukturerad sjÀlvbedömning av elevernas engagemang i klassrummet, pÄverkade elevernas lÀrande i form av sjÀlvinsikt, attityd till framgÄng, motivation och studieresultat. Marockanska engelskelever i Äldrarna 11-15 Är, bedömde sitt engagemang i klassrummet, som till exempel att stÀlla frÄgor nÀr de inte förstod, att hjÀlpa sina klasskamrater, att delta muntligt, och att koncentrera sig. Bedömningen var i enkÀtform, och klassens studieresultat och attityd till engelska och framgÄng jÀmfördes med en kontrollgrupp. Syftet med studien var att undersöka om sjÀlvbedömning av engagemanget i klassrummet kan resultera i förÀndringar i motivation, attityder till lÀrande och studieresultat. Resultatet visade att alla eleverna ansÄg sig ha blivit mer motiverade.
Etiska dilemman och andra svÄrigheter som kan uppstÄ vid livsuppehÄllande ÄtgÀrder : En litteraturstudie
SammanfattningSyftet med studien var att uifrÄn patienter, nÀrstÄende och personal belysa de etiska dilemman och svÄrigheter som kan uppstÄ vid vÄrd av patienter som fÄr livsuppehÄllande ÄtgÀrder. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie. Litteraturstudien visade att etiska dilemman kunde uppstÄ vid beslut om att avstÄ, pÄbörja eller avsluta livsuppehÄllande behandling. I de granskade artiklarna framkom att det kunde vara stor skillnad pÄ allmÀnhetens och sjukvÄrdens förvÀntningar pÄ vÄrden. Beslut som togs vid vÄrd i livets slutskede var komplexa bÄde ur ett medicinskt och kÀnslomÀssigt perspektiv.
Vem gör vad och varför?
Syftet med denna uppsats var att lyfta fram frÄgor som rör jÀmstÀlldhet i det privata livet. 4 par har svarat pÄ frÄgor om vem som gör vad i deras familj och hur detta kommer sig. Jag ville fÄ en bild av hur jÀmstÀllda familjerna upplever sig vara i ansvar för hem och barn. Jag ville Àven medvetandegöra respondenterna om sin egen situation gÀllande jÀmstÀlldhet. Jag har vid insamlandet av empiri anvÀnt mig av en blandning av kvalitativ och kvantitativ metod, enkÀter med bÄde kryss- och öppna frÄgor, dÀr jag med hjÀlp av den fenomenologiska ansatsen analyserat svaren.
Nyttjandet av friskvĂ„rdsbidraget : -en kvalitativ studie kring anvĂ€ndandet av friskvĂ„rdsbidraget i Ăstersunds kommun
Denna uppsats byggerpÄ en kvalitativ undersökning dÀr resultatetbaseras pÄ intervjuer som genomförts medsex eleveri gymnasieskolans andra Är. Den syftar till att ge en fördjupad förstÄelse för gymnasieungdomars attityder till lÀsningsom i sin tur kan vÀcka tankar hoslÀrare och blivande lÀrare om hur kunskapen om lÀsvanor kan appliceras i undervisningen. Studien visar att en tidig kontakt med lÀsning i ett hem dÀr lÀsning Àr ett naturligt inslag banar vÀg för en positiv lÀskarriÀr i framtiden. Den visar Àven att ungdomar som kommer frÄn ett lÀsfattigt hem tenderar att vara mer negativt instÀllda till lÀsning. För att lÀsning i skolan ska bli mer tilltalande efterlyser eleverna att de sjÀlva fÄr vara med och pÄverka valet av litteratur samt att skolan erbjuder litteratur som behandlar sÄdana Àmnen som faller inom deras intresseomrÄden.Skolan stÄr inför en tuff utmaning nÀr det gÀller ungdomars lÀsintresseoch det gÀller att odla en positiv instÀllning till lÀsning redan tidigt i grundskolan för att alla ska ha samma chans att vara med pÄ tÄget..
NeuropsykiatriskafunktionsnedsÀttningari förskolan - : En studie om hur pedagogerna arbetar med dessa barn
I denna studie har vi undersökt hur fyra förskolelÀrare pÄ tre olika förskolor uppmÀrksammar,underlÀttar och hjÀlper barn med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar. Hur pedagogernatillsammans med specialpedagogen arbetar med stöttning och hjÀlpmedel för att skapa enmeningsfull pedagogisk vardag för dessa barn i verksamheten.Undersökningen Àr genomförd med en kvalitativ metod och Àr baserad pÄ trepedagogintervjuer samt en intervju med en specialpedagog. UtifrÄn vÄra intervjuer har vibearbetar olika delar och tillsammans skapat en helhet i resultatet. Genom intervjuerna fick vien inblick i informanternas arbetsÀtt och deras syn pÄ hur arbetet med barnen ges uttryck iverksamheten samt hur man som förskollÀrare och specialpedagog förhÄller sig till begreppeten skola för alla.Resultatet visar att alla intervjuade pedagoger och specialpedagogen uppmÀrksammar, stöttaroch hjÀlper barn med förmodad eller konstaterad neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttninggenom att se till att deras förutsÀttningar och behov uppfylls. De pÄpekar under intervjuernaatt de lÀgger stor vikt pÄ det gemensamma arbetet med ambition att vara öppen, kunna gevarandra rÄd samt att vÀrdet av att kunna diskutera med varandra.
Den gode lÀraren
Syftet med examensarbetet Àr att undersöka hur de elever som studerar pÄ en gymnasieskolas vuxenutbildning tycker att en lÀrare ska vara, och om det skiljer sig i uppfattning mellan svenska elever och elever med utlÀndsk hÀrkomst. Eftersom undervisningen ska vara individanpassad sÄ tycker jag att det Àr intressant att undersöka den hÀr frÄgestÀllningen för min fortsatta lÀrargÀrning. Jag valde att göra en kvalitativ studie, dÀr 20 stycken elever ombads att skriva ett brev för att svara pÄ vissa förutbestÀmda frÄgor, detta brev var anonymt och uppgiften delades ut vid tvÄ tillfÀllen för att kunna sÀrskilja om eleverna var svenska eller med utlÀndsk hÀrkomst. Elevernas svar tolkades sedan utifrÄn ett hermeneutiskt perspektiv, eftersom dÀr kan svaren fritt analyseras och förstÄs och dÀrigenom fÄ en helhetsbeskrivning och en mer djupgÄende kunskap om hur det undersökta gestaltar sig. Undersökningen visade pÄ att för samtliga deltagande elever var lÀrandesituationen i klassrummet viktig, hur lÀraren genomför sina lektioner.
Kvinnors upplevelse av att leva med övervikt
Fetma och övervikt blir allt vanligare i hela vÀrlden. Det har blivit vÄr tids stora folksjukdom och sambandet med en lÄng rad andra sjukdomar Àr tydligt. SamhÀllets skönhetsideal pÄverkar kvinnor vars kroppar inte överensstÀmmer med de gÀllande normerna. Dessa kvinnor lever med en stÀndig kamp, dels mot sin egen övervikt, men Àven mot samhÀllets för- domar avseende överviktiga. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva kvinnors upplevelse av att leva med övervikt.
Alla barn Àr (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av sÀrskilt stöd pÄ en mÄngkulturell förskola
Syfte: Studiens syfte Àr att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av sÀrskilt stöd pÄ en mÄngkulturell förskola för att frÀmja kommunikation, samspel och delaktighet.FrÄgestÀllningar:1) Vilka lÀrandemiljöer skapar utvecklingsmöjligheter för barn i behov av sÀrskilt stöd pÄ en mÄngkulturell förskola?2) Vilka möjligheter och hinder finns i verksamheten nÀr det gÀller barn i behov av sÀrskilt stöd som har en annan etnisk bakgrund Àn svensk?3) Hur resonerar pedagogerna kring arbetet att möta barnens behov med fokus pÄ arbetssÀtt, metoder, strategier och förhÄllningsÀtt?Teori: DÄ denna studie avser att studera pedagogernas samspel, bemötande och interaktion med barnen genom kommunikation och sprÄk Àr det genom det sociokulturella perspektivet som det insamlade materialet har tolkats och förstÄtts. FrÄgestÀllningarna och syftet med studien Àr ocksÄ grundade pÄ synsÀttet att det Àr mellan individer och samspelet mellan dem som ett lÀrande sker, den miljö dÀr individerna verkar i har ocksÄ en pÄverkan pÄ samspelet och lÀrandet (SÀljö, 2000).Metod: Studien Àr kvalitativ, inspirerad av etnografi och aktionsforskning dÀr jag som forskare deltagit i utvecklingen av förskolans verksamhet och utifrÄn syftet tagit reda pÄ stÀllda frÄgestÀllningar. Urvalet Àr ÀndamÄlsenligt utifrÄn en förskola som ligger i ett mÄngkulturellt omrÄde och alla barn i gruppen har annat etnisk bakgrund Àn svensk. Analysen Àr baserad pÄ handledningssamtal, observationer samt granskning av en handlingsplan och förskolans vision.Resultat: Studiens empiri visar pÄ att pedagogerna pÄ förskolan vill skapa en miljö dÀr trivsel, trygghet, regler och struktur skapar möjligheter för alla barn att utvecklas och lÀra.
Tromboelastografi (TEG) för utvÀrdering av hemostasrubbningar hos tikar med pyometra
MÄlet med studien var att med hjÀlp av tromboelastografi (TEG) undersöka om tikar med pyometra Àr drabbade av koagulationsrubbning, och i sÄdana fall hur ofta samt vilken typ av koagulationsrubbning.
I studien ingick 25 tikar med kliniska tecken pÄ pyometra samt 16 friska kontrolltikar. Alla tikar undersöktes kliniskt av veterinÀr och blodprov togs för undersökning av biokemiska variabler, hematologi samt koagulation inklusive tromboelastrografi (TEG). Tikar med pyometra provtogs preoperativt innan kirurgisk behandling. Sex av dessa tikar följdes med flera blodprover Àven postoperativt under minst en mÄnad.
Resultaten visade att 92 % av tikarna med kliniska tecken pÄ pyometra var hyperkoaguabla, och att koagulationsrubbningen kan kvarstÄ under flera veckor postoperativt hos vissa tikar. D-dimer var förhöjt hos Ätta pyometratikar, aPTT var lindrigt förlÀngt hos fem tikar och lindrigt förkortat hos tio, medan PK var normalt hos alla pyometratikarna.
Slutsatsen var att hyperkoaguabilitet Àr mycket vanligt hos tikar med pyometra samt att TEG visat sig vara en lÀmplig och kÀnslig metod för att diagnosticera hyperkoaguabla tillstÄnd, jÀmfört med andra hemostasanalyser som generellt anvÀnds..