Sök:

De duktiga klarar sig alltid...

en studie om begåvade
elevers motivation i skolan


Det ingår i lärarens uppdrag att anpassa undervisningen så att skolan blir ?en skola för alla?, där samtliga elevers utveckling främjas. Syftet med denna studie var att beskriva lärares uppfattningar om begåvade elevers motivation till skolan och lärande. Rapporten riktar sig mot grundskolans tidigare år. Enligt den studerade litteraturen har begåvade elever behov av att få individuellt anpassad undervisning för att bli stimulerade och motiverade. Undervisningen bör bjuda på utmaningar både på djupet och på bredden samt främja kreativiteten. Många begåvade elever får dock inte detta behov tillgodosett i skolan och kan då börja underprestera. Tre kvalitativa intervjuer genomfördes med lärare verksamma i olika skolor i Norrbotten. Lärarna ansåg att begåvade elever oftast är motiverade i skolan. Största delen av lärarna försöker att anpassa undervisningen till begåvade elever, men resultatet gav en antydan om att arbetet för att motivera begåvade elever är otillräckligt för att skolan ska kunna vara ?en skola för alla?.

Författare

Linda-Marie Mäki

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..