
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 23 av 3126
Den nya kvinnan : Om genusidentiteter i Hey Dolly av Amanda Svensson
Arbetet bestÄr av en analys av boken Hey Dolly av Amanda Svensson med fokus pÄ genusidentiteter och hur Dolly representerar den nya kvinnan. Hey Dolly innehÄllertraditionella kvinno- och mansroller men personerna i boken bryter ocksÄ mot de traditionellagenusidentiteterna.Den nya sortens kvinna som Dolly representerar Àr en person som pendlar mellan rollerna och utmanar. Hon kÀmpar med sin genusidentitet och öppnar slutligen upp för alla att befinna sig i en grÄzon. Resultatet blir en ny genusidentitet dÀr en man kan vara mjuk och manlig och enkvinna kan vara hÄrd men kvinnlig. Dolly tÀnker inte vÀlja och tycker inte att andra ska behöva vÀlja heller..
Att bygga ett framgÄngsrikt varumÀrke : En fallstudie av H&M
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur ett starkt varumÀrke byggs upp. För att fÄ svar pÄ denna frÄga har författarna valt att undersöka H&M, dÄ de har byggt upp ett sÄ starkt och kÀnt varumÀrke. Vilka egenskaper Àr de frÀmsta? Vidare vill författarna Àven granska vilken bild som H&M förmedlar till omvÀrlden och se om den överensstÀmmer med kundernas uppfattningar.Uppsatsen Àr baserad pÄ en enkÀtundersökning av 120 personer i varierande Älder, frÄn ca 20-40 Ärs Älder. Respondenterna Àr av olika kön dock Àr majoriteten kvinnor.
Lekplats för alla : att utforma en lekplats för alla barn oavsett funktionsförmÄga
SAMMANFATTNING
Det borde vara en sjÀlvklarhet att alla barn har nÄgonstans att leka oavsett om de har nÄgon funktionsnedsÀttning eller inte. Man pratar idag mycket om tillgÀnglighet men min uppfattning Àr att det dÄ oftast handlar om de vuxna. Vart tog barnen vÀgen i denna diskussion? Det finns krav pÄ att lekplatser skall göras tillgÀngliga, men hur? Det Àr denna frÄga som jag kÀnde mig lockad att söka svar pÄ och som Àr huvudsyftet med denna rapport.
Det finns lagar och förordningar som stÀller krav pÄ lekplatsens tillgÀnglighet. Dessa Àr FN:s standardregler, FN:s konvention om barns rÀttigheter och Boverkets föreskrifter.
Matematik i förskolan / Mathematics in Pre-school
Grunden för utvecklingen av ett barns matematikkunskaper lÀgger man redan i förskolan. Att
arbeta med matematik i förskolan Àr oerhört viktigt för att förbereda barnen för skolan och
livet. Under min undersökning kommer jag dÀrför att undersöka pÄ vilket sÀtt
matematiklÀrande genomförs i förskolan samt hur pedagogerna synliggör matematiken i
förskolan. Under min verksamhetsförlagda tid (VFT) upptÀckte jag variation i pedagogernas
arbetssÀtt med matematik. Vissa fokuserade mycket pÄ matematik under
vardagsverksamheten medan andra knappt var engagerade i att lÀra barnen matematik.
Min undersökning Àr baserad pÄ intervjuer av sex pedagoger frÄn tvÄ olika förskolor.
Resultatet av intervjuerna visade att alla pedagoger var överens om att matematiken i
förskolan förbereder barnen inför matematiken som kommer framöver i skolan och livet.
?Sen kan ju inte alla vara som Ernst Billgren?- En studie om hur unga konstnÀrer kommunicerar och nÀtverkar utifrÄn sin yrkesroll.
Titel: ?Sen kan ju inte alla vara som Ernst Billgren?- En studie om hur unga konstnÀrer kommunicerar och nÀtverkar utifrÄn sin yrkesroll.Författare: Gabriella Lundgren och Linnéa MagnussonUppdragsgivare: KonstnÀrscentrum VÀstKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet.Termin: VÄrterminen 2011Handledare: Jenny WiikAntal ord: 19 237Syfte: Studiens syfte Àr att förstÄ hur unga konstnÀrer nÀtverkar och kommunicerar utifrÄn sin yrkesroll.Metod: Kvalitativ undersökning i form av enskilda intervjuerMaterial: Sex enskilda intervjuer med unga konstnÀrer som Àr yrkesverksamma i GöteborgHuvudresultat: Studien visar pÄ komplexiteten i konstnÀrsyrket och hur konstnÀrer mÄste vara flexibla dÄ de tvingas anpassa sig till mÄnga olika aspekter. Unga konstnÀrer har en strÀvan efter att vara individuella samtidigt som de har en lÀngtan att tillhöra en grupp, detta grundas i att de har ett behov av att möta samt fÄ utbyte av andra konstnÀrer. De uttrycker en saknad av en fast mötesplats och menar att mötena sker sporadiskt pÄ barer, caféer och utstÀllningar. VÄra konstnÀrer uttrycker Àven vikten av att trÀffas ansikte mot ansikte och hur tekniken inte kan ersÀtta det reella mötet.
Ett arbetssÀtt som passar alla - en intervjustudie med pedagoger som arbetar med elever som har primÀra koncentrationssvÄrigheter
Alla pedagoger möter nÄgon gÄng elever som har primÀra koncentrationssvÄrigheter. MÄnga stÄr frÄgande och söker efter ett förhÄllningssÀtt för att kunna hantera dessa elever. Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur pedagoger arbetar med elever, som har primÀra koncentrationssvÄrigheter och Àr utÄtagerande. Eleverna kan ha diagnos, men i första hand koncentreras studien pÄ de elever, som inte Àr diagnostiserade.
I litteraturgenomgÄngen beskrivs vad primÀra koncentrationssvÄrigheter Àr och hur pedagogen kan bemöta de eleverna och vilka insatser som kan göras under lektionerna. Klassrumsmiljöns vikt diskuteras och Àven motorikens betydelse för koncentrationen.
Den subtila tystnaden: hur elever med svenska som andrasprÄk uppfattar situationen i
Denna uppsats syftar till att undersöka hur elever med svenska som andrasprÄk uppfattar sin skolvardag och specifikt historieundervisningen i skolan. Vilka hinder och vilka fördelar har elever med flersprÄkighet. Genom intervjuer med fyra elever pÄ en grundskola i Malmö framkommer det, att det Àr ett svÄrt Àmne att diskutera med eleverna.
Syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ vad forskningen sÀger om just flersprÄkiga elever vars utbildning sker pÄ ett annat sprÄk Àn deras modersmÄl, och hur skolan pÄ bÀsta sÀtt kan genomföra undervisningen sÄ att alla elever kan ha lika förutsÀttningar för en god undervisning. Forskningsresultatet pekar pÄ att det Àr av största vikt att anvÀnda sig av sprÄkinriktad undervisning i klassrummen i alla Àmnen om alla elever ska skall ha en likvÀrdig utbildning..
HÀlsosam stadsplanering : en fallstudie av Stockholm, Göteborg och Malmö
Fysisk planering a?r ett omra?de som har mo?jlighet att pa?verka ma?nga olika delar i samha?llet. Det inneba?r sa?ledes att arbetet med en god fysisk planering a?r viktigt fo?r att samha?llet ska fungera pa? ett bra sa?tt. Denna studie underso?ker na?rmre hur fysisk planering anva?nds fo?r att fra?mja ma?nniskors ha?lsa och va?lbefinnande i de tre kommunerna Stockholm, Go?teborg och Malmo?.
SkolgÄrden och klassrummet- en jÀmförande studie av tvÄ lÀrandemiljöer
Vi har undersökt tvÄ olika skolmiljöer, undervisningen ute pÄ skolgÄrden och i klassrummet. Syftet var att jÀmföra skolgÄrdsmiljön med klassrumsmiljön och dess pÄverkan pÄ undervisningen. Vi har Àven undersökt olika undervisningssÀtt för att fÄ veta hur man kan göra lÀrandet lustfylld bÄde i klassrummet samt ute pÄ skolgÄrden. I den hÀr undersökningen har vi observerat en klass i en stor stadsdel i en stor stad i SkÄne. Klassen delades i halvklass dÀr ena halvklassen skulle vara i klassrummet och andra halvklassen ute pÄ skolgÄrden för att se hur undervisningen ser ut i respektive miljö.
Delaktighet som varande och görande. Specialpedagogens roll i arbetet för alla barns delaktighet.
Syftet Àr att undersöka vad förskolebarns delaktighet kan innebÀra inom förskoleverksamhet samt att belysa specialpedagogens roll i arbetet för alla förskolebarns delaktighet. Inom studiens kvalitativa ram genomförs kvalitativa intervjuer av pedagoger inom förskolans verksamhet samt specialpedagoger. Intervjuerna genomförs utifrÄn en hermeneutisk spiral, för att ge ytterligare djup Ät studien och sammanfattas i resultatdelen. Att anvÀnda en kvalitativ metod med hermeneutisk ansats innebÀr en tolkning. Studiens resultat Àr tÀnkt att ses som ett bidrag till forskning kring alla barns delaktighet. Teori utgÄr frÀmst ifrÄn ett relationellt perspektiv pÄ barns delaktighet.
NÀrstÄendes upplevelser av att leva med en person med psykisk sjukdom: en litteraturstudie
Upplevelsen av att vara nÀrstÄende till en person med psykisk sjukdom Àr kÀnslomÀssigt krÀvande. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva upplevelsen av att vara nÀrstÄende till en person med psykisk sjukdom. Litteraturstudien Àr baserad pÄ Ätta stycken vetenskapliga artiklar som Àr analyserade med kvalitativ manifest innehÄllsanalys. Analysen resulterade i sex kategorier: Att vara arg, rÀdd och skamsen., Att vara hjÀlplös och distansera sig., Att fÄ slitningar i relationer., Att fÄ ansvar och utvecklas men leva med förluster i livet., Att fÄ stöd men bli nonchalerad av sjukvÄrdspersonal., Att lÀra sig leva med den nya livssituationen. Resultatet visar att de nÀrstÄende gÄr igenom omvÀlvande upplevelser dÄ en nÀra person drabbas av en psykisk sjukdom.
NÀrstÄendes upplevelser av att leva med en person med psykisk sjukdom: en litteraturstudie
Upplevelsen av att vara nÀrstÄende till en person med psykisk sjukdom Àr
kÀnslomÀssigt krÀvande. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva
upplevelsen av att vara nÀrstÄende till en person med psykisk sjukdom.
Litteraturstudien Àr baserad pÄ Ätta stycken vetenskapliga artiklar som Àr
analyserade med kvalitativ manifest innehÄllsanalys. Analysen resulterade i
sex kategorier: Att vara arg, rÀdd och skamsen., Att vara hjÀlplös och
distansera sig., Att fÄ slitningar i relationer., Att fÄ ansvar och
utvecklas men leva med förluster i livet., Att fÄ stöd men bli nonchalerad
av sjukvÄrdspersonal., Att lÀra sig leva med den nya livssituationen.
Resultatet visar att de nÀrstÄende gÄr igenom omvÀlvande upplevelser dÄ en
nÀra person drabbas av en psykisk sjukdom.
Behöver missbrukande förÀldrar innebÀra ett förbrukat liv? : en kvalitativ studie gjord pÄ kvinnor
Syftet med studien Àr att se hur barn pÄverkas under uppvÀxten av att vÀxa upp med missbruk i familjen och se vilka copingsstrategier de anvÀnder sig av samt om det funnits nÄgon annan viktig vuxen nÀr mamma eller pappa missbrukat. För att besvara frÄgestÀllingarna anvÀndes semistrukturerade intevjuer pÄ kvinnor som vuxit upp med missbrukande förÀldrar. Intervjuerna har tolkats ur en fenomenologisk inriktning och en kvalitativ metod har anvÀnts. Rsultatet har utforskats med innehÄllsanalys och problematiserats utifrÄn Bowlbys anknytningsterori. KASAM, copingstrategier och roller.
Kompensatoriska hjÀlpmedel i en skola för alla - Specialpedagogers kunskap om och instÀllning till tekniska hjÀlpmedel för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter
HÄrd, Anneli (2007). Kompensatoriska hjÀlpmedel i en skola för alla ? Specialpedagogers kunskap om och instÀllning till tekniska hjÀlpmedel för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter. (Adaptive and assistive technologies in a school for all- special educators knowledge of and view on technical assistant means for students in reading- and writingdifficulties ) Skolutveckling och ledarskap. Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola.
Studiens syfte Àr att undersöka specialpedagogers kunskap om och instÀllning till kompensatoriska hjÀlpmedel samt att i ljuset av mÄlet ?en skola för alla? analysera anvÀndandet av dessa hjÀlpmedel.
Deltagande i miljöbeslutsprocessen
För att frÀmja mÄlet om hÄllbar utveckling krÀvs det att alla samarbetar bÄde nationellt och internationellt. I miljörÀtt har alla en viktig roll att fylla för att sÀkerstÀlla rÀtten till en hÀlsosam och godtagbar miljö. DÄ Àr det viktigt att alla fÄr komma till tals eftersom det bÀst frÀmjar miljöskyddet. Syftet med denna uppsats har dÀrför varit att utreda vilka möjligheter enskilda och miljöorganisationer har till deltagande i miljöbeslutsprocesser. FrÄgorna har klarlagts med utgÄngspunkt frÄn svensk lagstiftning samt rÀttsakter frÄn internationellt- och europeiskt hÄll.