Sök:

Sökresultat:

46851 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 17 av 3124

TaksÀkerhetssystem : Ett projekt i samarbete med Condesign AB

En stor del av de svenska byggnaderna uppfyller inte de krav som stÀlls för taksÀkerhet, och saknar taksÀkerhetsanordningar. Detta beror pÄ att de taksÀkerhetsanordningar som finns pÄ marknaden idag inte tilltalar kunden tillrÀckligt estetiskt. Dessutom finns en stor variation av taktyper, detta har medfört att det utvecklats mÄnga olika infÀstningar för taksÀkerhetsprodukter. MÄlet Àr att utveckla taksÀkerhetsanordningar som kunden anser vara estetiskt tilltalande samt konstruera en infÀstning som fungerar för alla typer av tak och alla taksÀkerhetsprodukter. Resultat: Flera koncept togs fram med fokus pÄ design och tillverkning, dÀr till slut ett slutkoncept valdes för infÀstning, snörasskydd och nockrÀcke samt tvÄ koncept för stegar.

SÀrskilda undervisningsgrupper i en skola för alla

Malmö Högskola LĂ€rarutbildningen Skolutveckling och ledarskap Specialpedagogisk pĂ„byggnadsutbildning Höstterminen 2006 Wiborgh, Åsa. & Wistrand, Anna. (2006). SĂ€rskilda undervisningsgrupper i en skola för alla. (Special teaching groups in a school for all children).

Elpaketet - konvertera din bil till elbil

I dagens samhÀlle pratas det allt mer om det fossila brÀnslets negativa pÄverkan pÄ miljön, men det Àr fÄ som sjÀlva gör nÄgot Ät saken. Nu finns chansen för dig att bidra till en grön framtid!Projektgruppen har i egen regi med hjÀlp av ett flertal samarbetspartners tagit fram ett paket bestÄende av alla de komponenter som behövs för att konvertera en bensinbil till elbil. Paketet bestÄr av kvalitetsprodukter frÄn leverantörer som erbjuder service över hela vÀrlden. Elpaketet kommer att varaenkelt för kund att införskaffa genom vÄr hemsida, dÀr all information om produkterna finns samt tips och rÄd pÄ hur konverteringen gÄr till praktiskt. Projektgruppen kommer Àven att erbjuda sina kunder tjÀnsten montering genom vÄra samarbetspartners verkstÀder.Tidigare har man behövt vara bÄde elektriker och mekaniker för att kunna konvertera sitt fordon.

Hel-looks - A Constructed Image : En studie i representationen av Helsingfors som modestad

Jag har i den hÀr uppsatsen analyserat Baba Jaga je snijela jajes (2008) hybridlika struktur genom att göra en postmodernistisk analys. Under uppsatsens gÄng har jag lÀst och tolkat vad olika teoretiker har skrivit om postmoderna begrepp; sÄsom hybriditetsbegreppet, det ontologiska tvivlet samt Àven med att definiera myten och fiktionen. Jag har genom citat och analys gjort en personlig tolkning och skildrat detta i analysen. I min uppsats har jag visat att romanen har en hybridliknande struktur genom hÀxan Baba Jaga som saknar egenskaper och genom myten som saknar kÀrna. Jag har Àven visat detta genom den lekfulla berÀttarstrukturen och genreblandningen.

Lekens betydelse för barns lÀrande i förskolan: En undersökning av fem förskollÀrares syn pÄ leken

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att fÄ en djupare förstÄelse och mer kunskap om förskollÀrares syn pÄ lek. Mina frÄgor Àr: Vad Àr lek och vad Àr lÀrande enligt förskollÀrare? Hur anvÀnder sig förskollÀrare leken för att utveckla barns lÀrande? Jag har gjort fem intervjuer med förskollÀrare frÄn en förskola. UtifrÄn mina frÄgestÀllningar visar resultatet att: Leken Àr lÀrande av det vardagliga livet. Leken Àr frivillig och ska vara rolig.

MÀn i klackar : analys av den visuella diskursen om mÀn i högklackade skor

Jag har i den hÀr uppsatsen analyserat Baba Jaga je snijela jajes (2008) hybridlika struktur genom att göra en postmodernistisk analys. Under uppsatsens gÄng har jag lÀst och tolkat vad olika teoretiker har skrivit om postmoderna begrepp; sÄsom hybriditetsbegreppet, det ontologiska tvivlet samt Àven med att definiera myten och fiktionen. Jag har genom citat och analys gjort en personlig tolkning och skildrat detta i analysen. I min uppsats har jag visat att romanen har en hybridliknande struktur genom hÀxan Baba Jaga som saknar egenskaper och genom myten som saknar kÀrna. Jag har Àven visat detta genom den lekfulla berÀttarstrukturen och genreblandningen.

Att vara pÄ sin vakt - Elever i gymnasiesÀrskolan beskriver sina kamratrelationer

Studien avsÄg att undersöka hur ungdomar i gymnasieskolan med intellektuell funktionsnedsÀttning samt eventuella tillÀggsdiagnoser beskriver sina upplevelser av kamratrelationer. Tolv elever i Ärskurserna 2 ? 4 frÄn gymnasiesÀrskolans nationella program intervjuades. Det insamlade materialet analyserades med hjÀlp av tematisk analys. Analysen resulterade i tre huvudteman: 1) Att kÀnna sig maktlös nÀr det gÀller att förandra, 2) Att vara pÄ sin vakt, samt 3) Att förhÄlla sig till andra.

Ska vi leka?

Abstract Holmquist, N & Olsson, M (2009). Ska vi leka? Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola Vi har utfört en studie dÀr vi har granskat pedagogernas syn pÄ lek i förskolan och hur de arbetar utifrÄn inkludering av alla barn i leken. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor har vi utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar: Hur definierar du leken i förskolan och hur viktig anser du att den Àr? Hur pedagoger frÀmjar inkludering i leken i förskolan. Vi kommer att inleda med att börja beskriva varför vi valde detta omrÄde dÀr vi sedan förklarar och konkretiserar vad leken innebÀr och varför den Àr det grundlÀggande elementet i förskolan.

Upplevelser av organisatorisk rÀttvisa

SÄ kallad organisatorisk rÀttvisa kan pÄverka anstÀlldas arbetstillfredstÀllelse och arbetsprestationer. Syftet med denna deskriptiva studie var att fÄ en större förstÄelse för hur organisatorisk rÀttvisa upplevs av individer pÄ arbetsmarknaden idag. Totalt deltog 14 personer, Ätta kvinnor och sex mÀn, i denna kvalitativa studie som bestod av semi-strukturerade intervjuer. Intervjumaterialet transkriberades för att sedan struktureras genom en tematisk analys. Resultatet visade att organisatorisk rÀttvisa kan upplevas som svÄrt att uppnÄ dÄ det Àr kontext- och personberoende men att rÀttvisa bland annat kan skapas genom att alla anstÀllda behandlas lika samt att alla fÄr vara delaktiga i beslutsfattande och i sociala sammanhang.

Elevinflytande: elevers uppfattning om elevinflytande vid projektarbete

Sverige Àr sedan lÀnge en demokrati dÀr medborgarna deltar efter demokratiska principer. Skolan har som huvuduppgift att förbereda elevens deltagande i samhÀllslivet, dÀrmed Àr skolan en verksamhet för elevens eget inflytande och ansvarstagande. Undervisningen ska bedrivas under demokratiska former dÀr eleven ska kunna vara med och pÄverka. Elevinflytande betonas i skolans styrdokument. Olika studier har visat att eleverna har fÄtt ett ökat inflytande i skolan men inte i den utstrÀckning som förvÀntas i en fungerande demokrati.

Alla Àr inte stöpta i samma form : en studie om förskolepedagogens vision om en förskola för alla

Syfte: Syftet med denna studie var att presentera och diskutera nÄgra pedagogers vision om ?En förskola för alla?. Vad begreppet ?En förskola för alla? innebar för pedagogerna och hur de arbetade med verkstÀllandet av en förskola dÀr alla barn Àr vÀlkomna? Jag har dessutom studerat pedagogernas beskrivningar av deras arbete med integrering. För att komma fram till ett resultat har en kvalitativ metod med strukturerade intervjuer som redskap anvÀnts.

Realiserandet av en skola för alla, röster ur grundskolan. Implementing a "school for everyone": Voices from compulsory school

Detta examensarbete undersöker pedagogers syn pÄ begreppet "en skola för alla", hur de gÄr tillvÀga för att realisera begreppet samt implikationerna av detta. Jag har undersökt hur pedagogerna upplever i vilken utstrÀckning det Àr en skola för alla, men Àven hur de arbetar för att individualisera undervisningen samt vilka medel de tror skulle förbÀttra lÀromiljön. I examensarbetet ges en översikt över tidigare forskning om en skola för alla, inkludering och exkludering samt information frÄn svenska lagar och styrdokument angÄende skolan samt internationella lagar. En kvalitativ fenomenografisk intervjumetod anvÀndes. Arbetet grundas pÄ intervjuer med Ätta grundskolepedagoger, tvÄ specialpedagoger samt en rektor, totalt elva informanter. Sammanfattningsvis pekar resultaten av undersökningen pÄ att pedagogerna inte anser att det fullt ut Àr en skola för alla.

NÄgra elevers kÀnslor och tankar i ett möte med en skalbagges livscykelstadier / A couple of pupils? emotions and thoughts when meeting a beetle?s life cycle stages.

Avsikten med detta arbete Àr att undersöka vilka kÀnslor och tankar elever kan ha till djur, samt om de kan Àndras nÀr eleverna blir bekanta med djuren. Vi har valt att utföra en kvalitativ undersökning dÀr vi kombinerar metoderna intervju och observation. Undersökningen genomfördes pÄ tio elever i Ärskurs ett, dÀr alla enskilt fick bekanta sig med en skalbagges alla livcykelstadier under ca 10 minuter. I början och slutet av varje intervju bad vi eleverna att berÀtta vad de kÀnde och tÀnkte nÀr de sÄg djuren, dÀrefter grundade vi vÄr analys och tolkning av vÄrt material med hjÀlp av konstruktivismen. I vÄr undersökning sÄg vi att alla elever hade nÄgon sorts kÀnsla för och tanke om djuren, dock kunde det vara svÄrt att tyda kÀnslorna eftersom vissa elever verbalt kunde uttrycka en kÀnsla medan kroppssprÄket visade en annan.

NÀr spelaren tappar pokerfejset - En studie av spelberoendets omfattning, karaktÀr och behov av behandling

Syftet med denna uppsats Àr att belysa fenomenet spelberoende utifrÄn tre omrÄden, vilka Àr omfattning, karaktÀr och behov av behandling. Vi undersöker överensstÀmmelsen mellan forskning och behandling kring spelberoende. De metoder som anvÀnts Àr litteraturöversikt samt halvstrukturerade intervjuer med personal pÄ FolkhÀlsoinstitutets Spelberoendeprojekt i Malmö och i Göteborg. Den forskning som projektet grundats pÄ gjordes innan den digitala spridningen av spel slog igenom. DÀrför tÀcker inte forskningen alla mÄlgrupper för behandling och behandlingen mÄste ha stöd i forskningen för att fÄ legitimitet.

ÅtgĂ€rdsprogram- ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv

Titel: ÅtgĂ€rdsprogram- ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. Författare: Jesper Jarnlo Typ av arbete: Examensarbete, avancerad nivĂ„ (15hp) Handledare: Lisbeth Ohlsson, Examinator: Kristian Lutz Program: Specialpedagogprogrammet, Malmö högskola Syftet med studien var att titta pĂ„ hur pedagoger formulerar sig i Ă„tgĂ€rdsprogram och vilka konsekvenser det kan fĂ„ för elever som bedöms att vara i behov av sĂ€rskilt stöd. De tvĂ„ frĂ„gestĂ€llningarna behandlade hur formuleringarna i Ă„tgĂ€rdsprogrammen pĂ„verkar synen pĂ„ elever som bedöms att vara i behov av sĂ€rskilt stöd och vilka diskurser det gick att identifiera utifrĂ„n mitt angreppssĂ€tt. En kritisk diskursanalys gjordes pĂ„ 29 Ă„tgĂ€rdsprogram hĂ€mtade frĂ„n en skola. Alla Ă„tgĂ€rdsprogram var skrivna i en, för skolan, ny mall. Det gick att se tydliga kopplingar mellan mallens utformning och formuleringarna i den nya skollagen. ÅtgĂ€rdsprogrammen studerades utifrĂ„n tvĂ„ grammatiska begrepp, modalitet och transitivitet. Resultatet tolkade jag som att det i stor utstrĂ€ckning saknades aktiva subjekt i formuleringarna.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->