Sök:

Ska vi leka?


Abstract Holmquist, N & Olsson, M (2009). Ska vi leka? Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskola Vi har utfört en studie där vi har granskat pedagogernas syn på lek i förskolan och hur de arbetar utifrån inkludering av alla barn i leken. För att få svar på våra frågor har vi utgått från följande frågeställningar: Hur definierar du leken i förskolan och hur viktig anser du att den är? Hur pedagoger främjar inkludering i leken i förskolan. Vi kommer att inleda med att börja beskriva varför vi valde detta område där vi sedan förklarar och konkretiserar vad leken innebär och varför den är det grundläggande elementet i förskolan. För att få svar har vi använt oss av tidigare forskning som vi anser är relevant för vår undersökning. Den har främst innefattat lekteorier och metoder för att inkludera barn i lek. Vi har kommit fram till att det är pedagogens ansvar att inkludera alla barn i leken och att pedagogerna deltar i leken för att främja denna och ett inkluderande. Alla barn ska inkluderas i leken men inte i alla lägen. För att få svar på våra frågor har vi valt att använda oss av intervjuer och observationer. Vi har intervjuat fyra pedagoger som alla arbetade på en småbarnsavdelning där barnen är mellan 1-3 år. Nyckelord: Lek, utanförskap, inkludering, deltagande, språk, trygghet.

Författare

Maria Olsson Nina Holmquist

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..