Sök:

Elevinflytande

elevers uppfattning om elevinflytande vid projektarbete


Sverige är sedan länge en demokrati där medborgarna deltar efter demokratiska principer. Skolan har som huvuduppgift att förbereda elevens deltagande i samhällslivet, därmed är skolan en verksamhet för elevens eget inflytande och ansvarstagande. Undervisningen ska bedrivas under demokratiska former där eleven ska kunna vara med och påverka. Elevinflytande betonas i skolans styrdokument. Olika studier har visat att eleverna har fått ett ökat inflytande i skolan men inte i den utsträckning som förväntas i en fungerande demokrati. Från och med år 2000 ska alla elever vid gymnasieskolan göra ett större projektarbete. Det är eleverna som själva ska välja projektidé och ansvara för genomförandet. Syftet med denna uppsats var att beskriva elevinflytande vid projektarbete. För att studera om projektarbete är en arbetsform för att öka elevers inflytande har en studie genomförts under våren 2005 vid Luleå gymnasieskola. Resultatet baseras på enkäter som elever från studieförberedande program samt elever från yrkesförberedande program svarat på. Studien visade att eleverna har mer inflytande vid projektarbete när jämförelse görs med den vanliga undervisningen. Det fanns skillnader i uppfattningar mellan gymnasieprogrammen. Yrkeseleverna var mer nöjda med hur mycket de kan påverka. Det finns en önskan hos alla elever att kunna vara mer delaktig och kunna påverka mer.

Författare

Christina Sandström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..