Sök:

Sökresultat:

46851 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 16 av 3124

Om mötesplatser och trygghet : En fallstudie av Bibblerian i HÀsselby gÄrd

Vad Àr egentligen tanken med mötesplatser i stadsplaneringen och hur kan mötesplatser kopplas till trygghet? Trygghet, nÄgot upplevt, Àr eventuellt inte möjligt att skapa för samtliga alltid. Mötesplatser konstrueras pÄ mÄnga sÀtt. Tanken Àr ofta att de ska vara för alla, hur de upplevs Àr en annan sak. Stockholms stad har inga sÀrskilda strategier för mötesplatser utan arbetar pÄ olika sÀtt för att uppnÄ trygg- och sÀkerhet.

Alla kan inte allt : en kvalitativ studie kring implementeringen av

Sedan 2006 har myndigheter och kommuner i Sverige arbetat med att införa EU: s nya förordningar rörande livsmedelspolitik. MÄlet med dessa förordningar Àr att sÀkerstÀlla sÀkra livsmedel för alla konsumenter inom EU. Begreppet sÀkra livsmedel bygger i sin tur pÄ strategin frÄn jord till bord dÀr EU: s mÄl Àr att livsmedel ska behandlas pÄ ett sÀkert sÀtt i hela produktionskedjan till försÀljning. Det Àr i nulÀget upp till varje medlemsstat att implementera, med implementering menas att politiska beslut förverkligas i förvaltningarna de nya lagarna och mÄlet Àr att livsmedel ska vara lika sÀkra var man Àn befinner sig inom EU: s grÀnser. Uppsatsen syfte Àr att analysera hur lÄngt implementeringen av Europalagstiftningen rörande livsmedel med fokus pÄ utbildning och kunskap har kommit i en medelstor kommun i Sverige (Nyköping)..

Patienters erfarenhet av information i samband med ICD-implantation (implanterbar defibrillator)

Antalet patienter med ICD-behandling (implanterbar defibrillator) ökar. Antalet patienter som behandlas med ICD berÀknas vara omkring 1400-2000 patienter/Är. DÄ behandlingen ges pÄ indikationen risk för livshotande hjÀrtrytmrubbning, Àr kunskap om bemötande av patienten i en allvarlig livssituation och skapande av delaktighet avgörande. Patienten behöver stöd till förstÄelse och kunskap för att uppleva hÀlsa och livskvalitet. Det mellanmÀnskliga mötet Àr centralt för att ge information till patienten.

Efter middagens fÀrg : Novellsamling

Arbetet Àr den romantext/projektarbete som jag arbetat med under Kreativt skrivande IV. Projektarbetet Àr en ungdomsroman, en dystopi i ett framtida samhÀlle dÀr nÀstan alla kvinnor blivit infertila efter en pandemi. DÀrför mÄste alla 14-Äriga flickor genomgÄ en undersökning för att se om de kan bli Barnaföderskor. Till sjÀlva projektarbetet hör Àven en essÀ dÀr jag diskuterar dystopins natur..

"Att vara den förlÀngda armen till tjÀnstemÀn och politiker" : En kvalitativ studie om rektorers arbetsbeskrivningar i relation till deras rollförstÄelse

Som rektor i kommunal verksamhet fo?rva?ntas man vara ledare, chef, utvecklare och arbetsgivare samtidigt som man a?r ansta?lld. Rektorers roll a?r ofta fo?rknippad med begrepp som komplexitet och otydlighet vilket go?r att det inte a?r enkelt att kunna axla denna typ av roll. Dessutom har tidigare forskning visat att det a?r vanligt att arbetet skiljer sig mellan organisationens formella dokument, sa? som arbetsbeskrivningar och organisationsschema, och det faktiskt utfo?rda arbetet.

Kommunikation - för överlevnad i samhÀllet - hur pedagoger arbetar sprÄkutvecklande i sÀrskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur pedagoger verksamma inom sÀrskolan arbetar sprÄkutvecklande i undervisningen. För att ta reda pÄ det har jag intervjuat sex pedagoger som alla arbetar inom sÀrskolan. Metoden som anvÀnts Àr kvalitativa intervjuer. Med kvalitativ metod menas att jag Àr mer intresserad av djupet Àn av bredden. Resultatet visar att i arbetet med sÀrskoleelever Àr det viktigt för pedagogen att vara konkret i sin undervisning. Undervisningen bör vara varierad men med fokus pÄ det individuella arbetet eftersom eleverna befinner sig pÄ olika nivÄer och har olika behov..

Patientens erfarenhet av remissfrihet till sjukgymnast

Kravet pÄ lÀkarremiss har funnits i Sverige i hundra Är trots att dess behov under Ären ifrÄgasatts. I takt med att man velat öka tillgÀngligheten till bÄde lÀkare och sjukgymnaster avskaffades remisstvÄnget i alla Sveriges landsting och regioner fullstÀndigt 1 juli 2009. I NederlÀnderna och Storbritannien har man provat pÄ remissfriheten och fÄtt positiva gensvar frÄn bÄde allmÀnheten och frÄn allmÀnpraktiserande lÀkare samt sjukgymnaster. En studie av patienterna i Norrbottens egen upplevelse om remissfriheten visade resultatet att majoriteten (99 procent) av patienterna var mycket eller ganska nöjda med remissfriheten. Syfte: Syftet med studien var att beskriva remissfrihet till sjukgymnast ur ett patientperspektiv.

En skola för alla - ger gymnasieskolan alla elever möjlighet att kunna tala och skriva vÀl?

IT-prototype for programming education in the form of a web-site. IT-prototype for programming education in the form of a web-site..

Fysisk aktivitet och sjÀlvupplevd stress

Idag utsÀtter vi vÄra kroppar för ett stresspÄslag som vi inte Àr skapta att klara av, kronisk stress. Stress kan vara en positiv faktor nÀr vi ska prestera, men nÀr kraven blir för höga fÄr kroppen ingen ÄterhÀmtning vilket kan orsaka bÄde fysisk- och psykisk skada. Syftet med studien var att undersöka om det fanns nÄgot förhÄllande mellan upplevd stressnivÄ och nivÄn av fysisk aktivitet hos vuxna. Alla deltagare bar en plomberad pedometer under fyra dygn, antal steg lÀstes av den fjÀrde dagen av undersökningsledaren. EnkÀten Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS) anvÀndes i en svensk förkortad översÀttning.

Stress i förskolan : Pedagogens möjlighet att se nÀr barn i 2 till 4-ÄrsÄldern Àr stressade

Denna uppsats handlar om samband mellan barn och stress. Stressen finns överallt Àven bland de yngsta barnen pÄ förskolan. Syftet med min uppsats Àr att undersöka vilka kunskaper och vilken uppfattningsförmÄga pedagogerna i förskolan har om stress. Hur vi som pedagoger kan se att barn Àr stressade och vilka faktorer som leder till stress hos förskolebarnen i Äldrarna 2 till 4 Är. Undersökningen Àr kvalitativ och bestÄr av en enkÀt som delats ut till 40 st pedagoger varav 25 har svarat.

Det Àr samma barn vi talar om!Specialpedagogens roll och identitet pÄ en familjecentral, i samverkan med olika verksamheter

En helhetssyn pÄ barnet Àr en förutsÀttning för ett bra specialpedagogiskt arbete. Denna helhetssyn kan vara möjlig pÄ familjecentraler, dÀr mÄnga olika verksamheter samarbetar. Sett ur ett utvecklingsekologiskt perspektiv sker barnets utveckling i interaktion med miljön. Syftet med studien Àr att se vilken roll specialpedagogen kan ha pÄ en familjecentral dÀr olika instanser verkar kring det enskilda barnet som Àr i behov av sÀrskilt stöd. MÄlgruppen bestÄr av specialpedagog med förskollÀrarexamen, barnskötare med ansvar för öppna förskolans verksamhet, tvÄ förskollÀrare, socialchef, BVC-sköterska samt skolsköterska.

Jag har rÀtt tycker jag ocksÄ att fÄ ett jobb.. faktiskt : en studie om personer med kognitiva funktionshinder och deras syn pÄ arbete

Studiens syfte var att undersöka hur personer med lindriga kognitiva funktionshinder ser pÄ arbete som fenomen. Metoden var kvalitativ med en fenomenologisk ansats. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna intervjuades 6 personer, 2 kvinnor och 4 mÀn, som hade arbetspraktik eller arbetsverksamhet genom ett företag som arbetade utifrÄn ISA-metoden. Personerna hade alla lindriga kognitiva funktionshinder. Teoretisk ram var normaliseringsprincipen, Social role valorization och andra aspekter pÄ normali-sering.

Att undervisa utÄtagerande elever ? och alla andra : En intervju- och observationsundersökning om lÀraresarbetssituation

I detta arbete har vi undersökt lÀrares arbetssituation nÀr det finns utÄtagerande barn i klassen. Intervju- och observationsundersökningens syfte Àr att vi vill öka kunskaperna om hur lÀrarens arbetssituation ser ut i dagens klassrum. Vi tar upp att skolan ska vara en plats dit det ska vara roligt och lÀrorikt att gÄ men ocksÄ att skolan Àr en mötesplats dÀr mÀnniskor med mÄnga olika bakgrunder ska fÄ möjlighet att utvecklas som individer under trygghet. Detta stÀller stora krav pÄ dem som arbetar inom skolverksamheten. Ni som lÀser detta arbete kommer att fÄ en liten insikt i vad som hÀnder i ett klassrum nÀr de sociala faktorerna tar över och blir till problem..

VÀgar till en skola för alla : kantad av hinder eller möjligheter?

Syftet med examensarbetet Àr att studera vilka Äsikter lÀrare inom grundskolan och sÀrskolan har om en skola för alla, utifrÄn ett perspektiv som lyfter fram elever i behov av sÀrskilt stöd. Fokus ligger pÄ vilka förÀndringar som behöver ske inför genomförandet av en skola för alla samt vilka fördelar respektive nackdelar en skola för alla kan medföra för eleverna. De forskningsfrÄgor som ligger till grund för examensarbetet Àr:Vad sÀger lÀrare i grundskolan och sÀrskolan om en skola för alla?Vilka faktorer pÄtalar lÀrare Àr grundlÀggande för att en skola för alla ska fungera?Vilka positiva respektive negativa följder kan en skola för alla föra med sig för eleverna enligt lÀrare?LitteraturgenomgÄngen behandlar de faktorer som kan pÄverka hur framgÄngsrikt genomförandet av en skola för alla blir, och dessa Àr bland andra att en Àndrad mÀnniskosyn krÀvs i samhÀllet, skolans personal behöver vidareutbildas och en anpassning av skolmiljön fordras. Bland de fördelar som framkommit finns argumenten att eleverna frÄn sÀrskolan inte behöver sÀrskiljas, grundskolans elever lÀr sig att acceptera mÀnniskors olikheter och eleverna kan fÄ ett utbyte av varandra.

Poppis i plugget : en kvalitativ studie om elevers syn pÄ popularitet

Syfte och frĂ„gestĂ€llningar Syftet med uppsatsen Ă€r att belysa elevers tankar och erfarenheter, i Ă„r fem, kring popularitet i skolan. FrĂ„gestĂ€llningar: -Vad Ă€r utmĂ€rkande för en populĂ€r elev i Ă„r fem? -Vilka skillnader och likheter finns det mellan populĂ€ra pojkar respektive populĂ€ra flickor? -Är det viktigt att vara medveten om de sociala koderna som rĂ„der i skolan för att bli populĂ€r? -Kan popularitet vara nĂ„got negativt? Metod Kvalitativa intervjuer har anvĂ€nts som metod i denna studie. Tio elever frĂ„n samma fritidsgĂ„rd och som alla gĂ„r i Ă„r fem har deltagit i studien med mĂ„lsmans medgivande. Urvalet gjordes i samarbete med förestĂ„ndarna pĂ„ den aktuella fritidsgĂ„rden utan specifika urvalskrav förutom Ă„lder och intresse att delta.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->