Sök:

"Att vara den förlängda armen till tjänstemän och politiker"

En kvalitativ studie om rektorers arbetsbeskrivningar i relation till deras rollförståelse


Som rektor i kommunal verksamhet fo?rva?ntas man vara ledare, chef, utvecklare och arbetsgivare samtidigt som man a?r ansta?lld. Rektorers roll a?r ofta fo?rknippad med begrepp som komplexitet och otydlighet vilket go?r att det inte a?r enkelt att kunna axla denna typ av roll. Dessutom har tidigare forskning visat att det a?r vanligt att arbetet skiljer sig mellan organisationens formella dokument, sa? som arbetsbeskrivningar och organisationsschema, och det faktiskt utfo?rda arbetet. Med bakgrund av detta har uppsatsens fra?gesta?llning varit ?hur rektorer fo?rsta?r och fo?rha?ller sig till sina arbetsbeskrivningar i relation till den egna rollfo?rsta?elsen?. Fo?r att kunna besvara forskningsfra?gan valdes en kvalitativ metod med intervjuer som tillva?gaga?ngssa?tt. Fyra rektorer inom fo?rvaltningen skola och fo?rskola i O?rebro kommun intervjuades.Resultatet fra?n intervjuerna visade att rektorerna har olika uppfattningar om arbetsbeskrivningarna och hur de anva?nder dem i sitt dagliga arbete. En fo?rklaring till deras skilda uppfattningar kan vara att rektorerna har varierad praktisk erfarenhet. Intervjupersonerna har a?ven ga?tt olika rektorsutbildningar som kan vara en ytterligare fo?rklaring till deras olika a?sikter.Intervjupersonerna hade en bra och tydlig fo?rsta?else av deras uppdrag som rektor. Gemensamt var att alla rektorer var la?rare i bakgrunden, vilket delvis kan fo?rklara deras fo?rsta?else av uppdraget. Rektorsutbildningen ansa?gs a?ven vara en fo?rklaring till deras insikt i uppdraget, da? de fa?r med sig mycket kunskap och fo?rsta?else via utbildningen. En annan intressant aspekt utifra?n intervjuerna var att alla intervjupersoner beskrev rektorsuppdraget som en roll och att de a?r noga med att befinna sig i rollen pa? arbetsplatsen. 

Författare

Linnea Halvarsson

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..