Sök:

Sökresultat:

984 Uppsatser om Export trade Law - Sida 31 av 66

Varumärkesutvidgning från vara till tjänst - en bortglömd dimension

Uppsatsen behandlar varumärkesutvidgning från vara till tjänst där tjänsteerbjudandets särdrag antas påverka utvidgningens styrning i jämförelse med en varumärkesutvidgning från vara till vara. Varumärkesutvidgningsforskningen brister eftersom den varken beaktar att eller hur tjänsters särskiljande drag påverkar varumärkesutvidgningsprocessen. Det är detta kunskapsgap som uppsatsen behandlar. Syftet är att identifiera och analysera särskiljande drag i varumärkesutvidgningsprocessen när utvidgningen utförs från vara till tjänst jämfört med från vara till vara.Resultatet av uppsatsen är att ett särdrag i form av ett behov att omdefiniera varumärket utifrån en tjänstedefinition har identifierats. Detta är av vikt då varumärkets image annars lämnas utsatt för de risker en ouppmärksammad nyckelfaktor, i form av serviceprocessen, kan medföra..

Parallellimport och utvecklingen av EG:s konkurrensrätt

Parallel imports often lead to lowered prices and is therefore regarded as good from a consumer's point of view. From a business'point of view this is not always the case. When do parallel imports occur? Is it possible to prevent parallel imports to protect an introduction of a product in another member state? The purpose of this thesis is to present situations where parallel imports occur and to see if it is compatible with competition law to prevent parallel imports. Furthermore I will analyse the future development after the group exemption of vertical restraints enters into force in June 2000.

Sociala rörelser i rörelse - En analys av de jordlösas rörelses verksamhet i civilsamhället

This thesis analyses the rise and fall of social movements. Social movementsfunctions in the civil society, by contentious collective action they form identities,mobilize their forces and use repertoires of contentions to make new or previouslyunaccepted claims. They function in a limited timeframe, sooner or later they getinstitutionalized, marginalised or succumb into violence. The landless movementin Brazil is one of the most profound social movements in the world; their majorgoal is a land reform. Since the leftwing president Lula da Silva won the Brazilianelection in 2002 the president has been unable to live up to the expectations fromthe landless movement about implementing a land reform.

- Adda mig på Facebook så hör jag av mig! : En kvalitativ studie som behandlar rekrytering via sociala medier

This paper examines how organizations work with their recruitment. The organizations in thispaper are mined in the trade of recruiting and staffing. The paper will further influence howorganizations work or will work with recruiting through social medias. It describes therecruiting process in the traditional way and what costs it brings. The next part is a descriptionof network and the importance of networking in a general way.Our results demonstrate that social medias probably will stay as a complement to other moretraditional methods and will not be an own recruiting method.

Värde för pengarna - Konsumenters prioriteringar och val vid inköp

Syfte: Att problematisera konsumentbeteende och de bakomliggande (prioriteringar) motivationsfaktorer som finns vid köp i dagligvaru- ochlågprisbutiker, såväl ur ett konsument- som ett företagsperspektiv. Frågeställningar: 1. Vad innebär och hur samspelar aspekterna: varumärke, rykte, image, kvalitet och service samt pris för kunders motiv (prioriteringar) i valet av dagligvarubutik?2. Vilka potentiella förbättringar skulle kunskap om aspekterna och dess betydelse kunna leda till ur ett företagarperspektiv som ett led i att nå ökad framgång? Resultat: Genom uppsatsen har författarna visat vad de ovannämnda aspekterna innebär för konsumentbeteendet.

Flöden och processer på Fristadstorget

This thesis is about Fristadstorget in the city of Eskilstuna and how the square flow together with the user orientation could be improved. This work focuses on how public spaces best satisfy users through architecture, cognition and information interpretation. I've looked at people's movement patterns in Fristadstorget, with the help of observation from strategic locations. While I also integrated the city?s surrounding and taking in information from already existing buildings around the square.

Systembolagets monopol kontra EU:s fria rörlighet för varor

Denna uppsats strävar efter att besvara frågorna: Har systembolaget rätt att som ensam aktör bedriva detaljhandel av alkohol i Sverige? Strider nuvarande reglering av svensk import och export av vin och sprit mot EG-rätten?EG-domstolen har i flera fall rörande offentliga monopol fastslagit att dessa i sig inte utgör något brott mot EG-rätten, under förutsättning att de anpassas till övrig EG-rätt på konkurrensrättens område. Det är därför med anledning av detta fullt möjligt för Systembolaget att ensam bedriva detaljhandel av alkohol i Sverige. Ytterligare praxis på området visar på att monopolet i sig inte är otillåtet utan fokus ligger snarare på de faktorer som finns runt om monopolet t.ex. att det inte får verka diskriminerande mot utländska varor.Då det fortfarande inte finns något avgörande i frågan om import- och exportreglerna strider mot EG-rätten, så finns inget svar på denna fråga.

En förändrad socialdemokratisk utrikespolitik? : En motivanalys av socialdemokratiska ställningstaganden gällande försvarsavtalet med Saudiarabien mellan år 2005 till år 2015. 

In 2005 the Swedish social democratic government settled a defense treaty with Saudi Arabia. Ten years later, a new Social democratic government ends the treaty. This thesis will study the Social democratic party?s motives behind their actions regarding the treaty. Kjell Goldmanns theory regarding the three fields of interest concerning state?s foreign policy, security policy, economy and international values, will serve as the theory and operationalization of this thesis.

"Arbetsinställningar äro nu på modet" : En liberal strejksyn: VLT och den första strejkvågen 1869-1874

Uppsatsen behandlar ämnet turism och rättvis handel ur en geografisk synvinkel. Utgångspunkten är den ideella organisationen Tourism Concerns kriterier för en rättvis turism, som poängterar researrangörernas uppfostrande roll i marknadsföringen. Enligt detta NGO-perspektiv borde researrangören tillgodose resenären med information som möjliggör ett medvetet val, uppmuntrar resenären till ett mer ansvarsfullt och rättvist beteende väl på destinationen samt en rättvis beskrivning av destinationer i marknadsföringen. De menar att en påläst turist bidrar till ett mer rättvist förhållande mellan turist och lokalbefolkning. Fair Trade ? rättvis handel inom turism behandlas i uppsatsen dels som ett medel för en mer rättvis regionalgeografisk beskrivning av platser, dels som en väg till regional utveckling.Uppsatsen syfte är att beskriva och analysera de tre största svenska researrangörerna, Apollo, Fritidsresor och Vingresor, information till resenären gällande ansvarsfullt och rättvist resande, dels genom konkreta råd till resenären, dels i marknadsföringen av destinationer i utvecklingsländer.

?Bara för att jag inte kan prata betyder det inte att jag inte har något att säga? : En kvalitativ studie om hur självbestämmande kan påverkas av att ha god man för brukare med intellektuella funktionsnedsättningar, flerfunktionshinder och ickeverbal

Uppsatsen behandlar ämnet turism och rättvis handel ur en geografisk synvinkel. Utgångspunkten är den ideella organisationen Tourism Concerns kriterier för en rättvis turism, som poängterar researrangörernas uppfostrande roll i marknadsföringen. Enligt detta NGO-perspektiv borde researrangören tillgodose resenären med information som möjliggör ett medvetet val, uppmuntrar resenären till ett mer ansvarsfullt och rättvist beteende väl på destinationen samt en rättvis beskrivning av destinationer i marknadsföringen. De menar att en påläst turist bidrar till ett mer rättvist förhållande mellan turist och lokalbefolkning. Fair Trade ? rättvis handel inom turism behandlas i uppsatsen dels som ett medel för en mer rättvis regionalgeografisk beskrivning av platser, dels som en väg till regional utveckling.Uppsatsen syfte är att beskriva och analysera de tre största svenska researrangörerna, Apollo, Fritidsresor och Vingresor, information till resenären gällande ansvarsfullt och rättvist resande, dels genom konkreta råd till resenären, dels i marknadsföringen av destinationer i utvecklingsländer.

Kvalitativ analys av Holmen Skogs internprissättningsmodell :

Transfer pricing has attracted considerable interest among tax authorities in recent years. One of the reasons for this is that various countries have now begun to protect their own tax bases to a greater extent than they did in the past. Sweden has introduced a law on the documentation on the grounds that the tax office to review the pricing of transactions that occur within multinational corporations. The purpose of the law is that companies should apply a transfer pricing that meet arm's length principle, which means that internal pricing reflects market prices. The EU Commission has, together with the EU member states formed a Forum, the EU Joint Transfer Pricing Forum (JTPF), since cross-border trade within groups constitute a threat to the internal market. The Forum has drawn up a code of conduct which includes a model of documentation.

Sponsring som finansieringsmetod : Kulturens nya villkor

Sponsoring is today a more common form for corporation in the trade of culture. This has led to a situation, in which companies and institutions of culture, must be more versed in sponsorship. In this essay, we aim at understand and give an account for how the corporation, in a sponsorship relationship might work.A sponsorship relationship also means that a lot of knowledge is needed in other doctrines. The law aspect is one of these, which we also will concern in this essay, another aspect is the integrity of the culture.The main purpose with this essay is to find information, which might work recommendingly, for organizations that works with sponsorship. Mainly we will considerate sponsorship as a source for the financing of culture.In this essay we have discovered that sponsoring has become increasingly important for financing cultural activities, and a good corporation demands a great deal of commitment from both parties.

Styrning Mot Högre Motivation: En fallstudie av ICA Kvantum Flygfyren

The aim of this paper is to examine how the design of management control in a retail trade company affects motivation among its employees. Our purpose is to identify what actions create motivation and how management can benefit by developing and promoting such activity from its high-performing employees. Motivated personnel have become increasingly important in companies today, and companies are increasingly reliant on individual employees? capabilities. The study covers all parts of the management control system, to see how these align to create goal congruence in an organizational context.

Diversifiering genom företagsförvärv - En fallstudie av Bergendahls förvärv av Glitter

Forskningsfråga: I vilket avseende kan ett företag stärka sin konkurrenskraft via diversifiering genom företagsförvärv?Syfte: Syftet med uppsatsen är att belysa vilka bakomliggande motiv som finns vid ett företagsförvärv.Metod: Vi har gjort en kvalitativ fallstudie med en abduktiv ansats. Fyra intervjuer utgör våra primärdata medan diversifierings- och förvärvsteoretisk litteratur utgör våra sekundärdata.Slutsatser: Våra slutsatser är att förvärvet har skett till följd av tre bakomliggande huvudmotiv; marknadsstrukturella, samordningsfokuserade och personliga. Genom att öka motståndskraften gentemot nedgångar på dagligvarumarknaden, skapa skal- och samordningsfördelar vid inköp samt fortsätta sin expansion inom specialvaror förstärks möjligheterna för Bergendahls att skapa varaktiga konkurrensfördelar..

Den kreativa staden: en fallstudie om en stads kreativa näringar

The purpose with this thesis was to describe the importance of the creative industries for a town. We thought that towns could design a strategy to attract creative industries and creative people to establish their business in the town. During the study some important topics, such as a town brand, a town image and a town identity has been identified as factors that can influence and attract people and creative industries. Towns can use these topics in their marketing of the town. The method that we used was a case study: we conducted interviews to collect information about the chosen case study, the town of Skellefteå.

<- Föregående sida 31 Nästa sida ->