Sök:

Sökresultat:

282 Uppsatser om Estetiskt omdöme - Sida 8 av 19

Teknik - ett sprÄkutvecklande skolÀmne - för elever med andrasprÄk perspektiv

Undersökningens syfte Àr att belysa pÄ vilket sÀtt teknikundervisningen med sin praktiskestetiska karaktÀr kan gynna sprÄkutveckling. Teknikundervisning handlar om att stÀllas inför ett problem som ska lösas, om att misslyckas, förÀndra, pröva igen och lyckas. I denna studie har Ätta elever i Äldrarna tio till femton frÄn en förberedelseklass skapat en saga och arbetat praktiskt med konstruktioner, dokumentation, och textbearbetning i anslutning till denna. Undersökningen ger svar pÄ frÄgor kring hur de praktiska delar inom teknikundervisning kan gynna sprÄkutveckling hos barn med svenska som andrasprÄk. SÀrskilt fokus har legat pÄ hur eleverna interagerar nÀr de fÄr konstruera figurer och ÄterberÀtta sin saga med hjÀlp av dessa och praktiskt?estetiskt teknikarbete.

Meningsfullt skapande för barnen: i samspel med
medforskande pedagoger

Undersökningens syfte var att beskriva, analysera och förstÄ vad som hÀnder med barn och pedagoger nÀr mer bild och formskapande aktiviteter, material och verktyg förs in i verksamheten pÄ förskolan. För att ta reda pÄ det anvÀnde vi oss av deltagande observationer samt parallellt av anteckningar frÄn dagböcker, reflektion och dokumentation som informationshÀmtande metoder. Som pedagogisk metod har vi anvÀnt oss av ett tema inriktat arbetssÀtt med inriktning pÄ samspelet mellan barn och pedagoger vi har ocksÄ utgÄtt frÄn ett estetiskt förhÄllningssÀtt. Vi har Àven anvÀnt förskolans lÀroplan och dess intentioner samt litteraturstudier kopplade till vÄr undersökning. Resultatet visar att bÄde barn och pedagoger blir mer kreativa i en miljö dÀr man för in skapande aktiviteter, material och verktyg.

Naturen framför allt? : En studie om fritidsboendes pÄverkan och relation till landskapet i Stockholms skÀrgÄrd

I Stockholms skĂ€rgĂ„rd finns det över 30 000 fritidshus som utgör en del av landskapet. Det har tidigare visat sig att fritidsbebyggelse pĂ„verkar omkringliggande landskap och natur pĂ„ flera olika sĂ€tt, exempelvis genom att orsaka vattenbrist, habitatförlust och föroreningsutslĂ€pp. Även möjliga positiva aspekter nĂ€r det kommer till fritishustometers pĂ„verkan pĂ„ artrikedom har identifierats.Detta examensarbete undersöker fritidshusĂ€gares relationer till landskapet i Stockholms skĂ€rgĂ„rd i syfte att se bakomliggande orsaker och tydliggöra denna centrala aktörs perspektiv pĂ„ landskapspĂ„verkan. Genom en kvalitativ intervjustudie konstateras att fritidshusĂ€garna kĂ€nner en stark koppling till naturlandskapet som Ă€r centralt för deras trivsel. TvĂ„ olika sĂ€tt att anvĂ€nda landskapet identifieras, den ena mer estetiskt och betraktande, och den andra mer handgriplig och resursutnyttjande.

Att arbeta med alla sinnen

Mitt övergripande syfte med denna examensuppsats Ă€r att ta reda pĂ„ hur elevers motivation och lust att lĂ€ra pĂ„verkas av att arbeta med alla deras sinnen dĂ„ jag genom media och egna erfarenheter uppfattar det som att elever har fĂ„tt mindre motivation, lusten att lĂ€ra har minskat i skolan. Jag vill Ă€ven undersöka nĂ„gra pedagogers tankar och erfarenheter av hur det fungerar i praktiken att medvetet arbeta med elevers alla sinnen samt vilka redskap som kan anvĂ€ndas för att nĂ„ olika sinnen. Via intervjuer, observation och genom litteratur har jag kommit fram till att önskan och intentioner om att arbeta med alla sinnen Ă€r stor. Jag har Ă€ven funnit en medvetenhet hos informanter och pedagoger om vĂ„ra sinnen. Även nĂ€r det gĂ€ller lust att lĂ€ra finns bĂ„de kunskap och goda intentioner.

En summativ jÀmförelse mellan tvÄ metoder för fÀrdighetstrÀning av ekvationer - digitalt respektive med papper och penna.

Syftet med denna undersökning var att se om det gick att fÄ en fingervisning om det blir skillnad i resultat dÄ elever fÀrdighetstrÀnar matematik (ekvationer) med hjÀlp av dator, respektive papper och penna. Undersökningen omfattade tre klasser Ärskurs ett pÄ ett estetiskt gymnasium. Halva klassen fÀrdighetstrÀnade med hjÀlp av datorer och andra halvan fÀrdighetstrÀnade med hjÀlp av papper och penna. Alla grupper fick samma instruktioner samt uppgifter. Före och efter fÀrdighetstrÀningen fick eleverna genomföra en diagnos.

Med datorn i bildÀmnet : En undersökning i hur tre lÀrare arbetar med dator i sin undervisning

I dagens samhÀlle har den tekniska utvecklingen gÄtt snabbt framÄt. Det krÀvs i stort sett i de flesta yrken att man har en god datorvana. Som blivande bildlÀrare vill jag se hur man kan arbeta med att föra in datorn i bildÀmnet. Att arbeta med datorstödd undervisning i bildÀmnet Àr nÄgot som bÄde kursplan och lÀroplan föresprÄkar. Mot bakgrund av detta har jag intervjuat tre stycken lÀrare pÄ olika skolor som berÀttar om hur de gör för att arbeta med datorn i sin undervisning.

Älgar som Ă€ter Ă€ckliga Ă€gg : dans och rörelse som metod för lĂ€s- och skrivinlĂ€rning

Alla barn har olika sÀtt att lÀra sig och det behövs dÀrför olika undervisningsmetoder. Estetiskt arbete Àr vanligt förekommande i de flesta skolor men att anvÀnda dans och rörelse som ett verktyg för lÀs- och skrivinlÀrning förefaller vara ovanligt. Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka dans och rörelse som undervisningsmetod inom lÀs och skrivinlÀrning i förhÄllande till traditionell lÀs- och skrivinlÀrning. De frÄgestÀllningar som stÄtt i fokus Àr: Vilka fördelar respektive nackdelar kan intervjuade klasslÀrare, för Ärskurs ett, se med att anvÀnda dans och rörelse i lÀs- och skrivinlÀrning samt vilka fördelar respektive nackdelar har jag funnit under arbetets gÄng? Jag har genomfört undervisningsförsök i tre Ärskurs ett och kvalitativa intervjuer med tillhörande klasslÀrare.

Mattepainting för heltÀckande greenscreen

Vid filminspelning anvÀnds ofta gröna eller blÄ skÀrmar som en del av en bakgrund som förberedelse för infogning av visuella effekter vid postproduktion. Dessa enhetligt fÀrgade ytor kan Àven omfatta hela scener. Inom digital kompositing anvÀnds olika element för att ersÀtta dessa omrÄden med önskat innehÄll som integreras med det som filmats. En form av sÄdant material Àr den digitala mattepaintingen. Till skillnad frÄn konceptdesign Àr resultatet inte endast en idé eller ett verktyg utan presenteras i det slutliga klippet.

En varierad vÀxtföljd som huvudmetod att förebygga skadeangrepp : - fokus pÄ vÀxtskydd av kÄlvÀxter och morötter i ekologisk odling

Under de senaste tvÄ decennierna har kemiresultaten försÀmrats för elever i grundskolans senare Är och i gymnasiet. Elever beskriver ofta kemiÀmnet som ointressant, svÄrbegripligt och abstrakt och kemiundervisningen som monoton och gammalmodig. Intresset för kemi Àr lÄgt och antalet sökanden till det gymnasiala naturvetenskapsprogrammet har sjunkit. En mer intressant och lustfylld kemiundervisning Àr dÀrför motiverad.Kemiundervisningen tar idag till stor del elevens verbala och logiska intelligenser i ansprÄk. Elever har Àven sociala, emotionella, estetiska och kreativa intelligenser och det Àr en fördel att Àven anvÀnda sig av dessa i inlÀrningsprocessen.

LÄga marktÀckande perenner som undervegetation : i park- och trÀdgÄrdsmiljö

MarktÀckande perenner anvÀnds mer och mer i offentliga sammanhang. Detta arbete handlar om hur lÄga marktÀckande perenner kan fungera som undervegetation och vilka perenner som kan fungera bra i sÄdana miljöer. Riktigt lÄga perenner som tar tid pÄ sig att breda ut sig eller höga perenner med stora blad, som ocksÄ bör kallas marktÀckare, behandlas inte. Syftet med arbetet var att ta reda pÄ vilka perenner som fungerar bra som undervegetation till trÀd och buskar i park och trÀdgÄrd. Ett resultat Àr att det Àr avgörande för en planterings överlevnad och fortsatta funktion, att ha kunskap om platsen, platsens karaktÀr och stÄndorten och att dÀrefter anvÀnda vÀxter som passar in dÀr. Det betyder att de vÀxter man vÀljer mÄste vara sÄ pass livskraftiga och konkurrenskraftiga att de kan klara av att tÀvla om rotutrymmet i en plantering med trÀd och buskar.

InPlace : Ett multifunktionellt nattgsbord

Allt fler bor pÄ en liten yta av olika orsaker. Vanligast Àr det bland unga vilket kan leda till att boendet blir vÀldigt trÄngt. Compact Living Àr ett begrepp inom inredning som syftar pÄ att effektivisera boendet utan att hemtrevnaden blir lidande för bostadens yta. Ur ett Compact Living perspektiv och dagens trender har olika kreativa koncept tagits fram.En förklaring till att trÄng­boddhet Àr vanligast bland yngre Àr att unga i större utstrÀckning studerar, eller just kommit in pÄ arbets­marknaden, och dÀrför inte har ekonomiska förut­sÀttningar för att köpa eller hyra en större bostad. Att mÄnga yngre rÀknas som trÄng­bodda dÄ de bor i ett student­rum eller i en en­rums­lÀgenhet Àr kanske heller inte att betrakta som nÄgot problem, utan en naturlig fas i livet.UtifrÄn ett identifierat problem av produktutvecklingsföretaget PlusFunction har vi gemensamt tagit fram ett examensarbete med syfte att utveckla ett koncept pÄ ett nattygsbord.

Konceptförslag till förarmiljö : FormsprÄk och utvalda reglage i estetisk och kognitiv ergonomisk tappning

Ett produktutvecklingsprojekt som behandlar hur problemen kring en förarmiljös formsprÄk, reglage och kombinationen av dessa i högre grad kan utformas pÄ ett kognitivtergonomiskt och estetiskt vis med anknytning till varumÀrke.I projektet utfördes en omfattande studie över nutidens förarmiljöer dÀr flera tydliga trender upptÀcktes.  I parallellkurs utfördes ett kognitiv ergonomiskt praktikfall tillsammans med litteratur som förankrat arbetet i att forma tekniken efter mÀnniskan.  Sedan har projektet fördjupat i estetiska principer och olika studier kring förarmiljöer behandlas. Konceptframtagningen bestod av tre faser. DÀr det initialt togs fram en mÀngd övergripande formsprÄk. Sedan lades de Ät sidan för att utforma manöverdon.

Konst i vÀntrum : En undersökning av konsthandlÀggarnas arbete och syn pÄ konst i vÀntrum pÄ sjukhus

I uppsatsen har jag genom intervjuer med fyra konsthandlĂ€ggare frĂ„n fyra olika landsting undersökt konsthandlĂ€ggarnas syn pĂ„ konst i vĂ€ntrum, hur arbetet med konstplacering gĂ„r till samt hur konsten vĂ€ljs ut, och vilka möjligheter och begrĂ€nsningar vĂ€ntrummet har som konstmiljö. I bakgrundsavsnittet ger jag en historisk tillbakablick pĂ„ hur och varför staten började köpa in konst för placering i offentliga miljöer. Under mina eftersökningar har jag inte hittat mycket skriftligt material om Ă€mnet vilket har gjort att de muntliga intervjuerna har varit den största kĂ€llan till information. KonsthandlĂ€ggarnas syn pĂ„ konst i vĂ€ntrum ligger relativt nĂ€ra varandra och det som i stort sett skiljer dem Ă„t Ă€r nyckelord för vad konsten tillför miljön estetiskt och intellektuellt. Även arbetsprocesserna ser likartade ut.

Sinnen, sammanhang, samhörighet : LÀrares erfarenheter av estetiska uttryck och elever i behov avsÀrskilt stöd

Enligt styrdokumenten Àr skolan skyldig att anpassa undervisningen sÄ att elever i behov av sÀrskilt stöd kan tillgodogöra sig den. Skolan ska ocksÄ innehÄlla estetiska uttryck. DÀrför ville vi undersöka hur och varför lÀrare i grundskolan och gymnasiet anvÀnder sig av estetiska uttryckssÀtt i undervisningen och hur de uppfattar att elever i behov av sÀrskilt stöd pÄverkas av det.För att ta reda pÄ detta utförde vi en kvalitativ intervjustudie. Urvalet bestod av fem informanter som representerade samtliga Ärskurser i grundskolan och gymnasiet. Efter genomförda intervjuer transkriberades materialet varpÄ det sammanstÀlldes och jÀmfördes.

Kommunikation genom ett vidgat sprÄk

Föreliggande studie bygger pÄ ett estetiskt-praktiskt arbete inom en sprÄkteoretisk kontext. Studien utförs pÄ en skola för nyanlÀnda elever i Äldrarna 13-18. Syftet Àr att utforska mötet mellan bild- och dramapedagogik och nyanlÀnda elevers kommunikation och sprÄkutveckling. Inom bÄde bild- och dramapedagogik Àr sprÄk nÀrvarande utifrÄn ett vidgat sÀtt att betrakta sprÄk. För att nÄ syftet har ett bild- och dramapedagogiskt arbete disponerats över tvÄ veckor med en grupp om sju nyanlÀnda elever, vilka samtliga har bristande eller inga skolerfarenheter med sig.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->