Meningsfullt skapande för barnen
i samspel med
medforskande pedagoger
Undersökningens syfte var att beskriva, analysera och förstå vad som händer med barn och pedagoger när mer bild och formskapande aktiviteter, material och verktyg förs in i verksamheten på förskolan. För att ta reda på det använde vi oss av deltagande observationer samt parallellt av anteckningar från dagböcker, reflektion och dokumentation som informationshämtande metoder. Som pedagogisk metod har vi använt oss av ett tema inriktat arbetssätt med inriktning på samspelet mellan barn och pedagoger vi har också utgått från ett estetiskt förhållningssätt. Vi har även använt förskolans läroplan och dess intentioner samt litteraturstudier kopplade till vår undersökning. Resultatet visar att både barn och pedagoger blir mer kreativa i en miljö där man för in skapande aktiviteter, material och verktyg. Resultatet visar även på att barn skapar utifrån sina intressen, upplevelser och materialet i sig. Utifrån pedagogens inledande aktiviteter ger även barngruppen inspiration till varandra. Vår slutsats av undersökningen är att bild och formskapande aktiviteter, material och verktyg också medför ett meningsfullt lärande i samspelet mellan barn och pedagoger.