Sök:

Teknik - ett språkutvecklande skolämne - för elever med andraspråk perspektiv


Undersökningens syfte är att belysa på vilket sätt teknikundervisningen med sin praktiskestetiska karaktär kan gynna språkutveckling. Teknikundervisning handlar om att ställas inför ett problem som ska lösas, om att misslyckas, förändra, pröva igen och lyckas. I denna studie har åtta elever i åldrarna tio till femton från en förberedelseklass skapat en saga och arbetat praktiskt med konstruktioner, dokumentation, och textbearbetning i anslutning till denna. Undersökningen ger svar på frågor kring hur de praktiska delar inom teknikundervisning kan gynna språkutveckling hos barn med svenska som andraspråk. Särskilt fokus har legat på hur eleverna interagerar när de får konstruera figurer och återberätta sin saga med hjälp av dessa och praktiskt?estetiskt teknikarbete. Arbetet ger tydligt svar på frågan hur teknikämnets problemlösande delar kan vara speciellt lämpliga pedagogiska verktyg för språkutveckling vid arbete med elever i förberedelseklass. Berättarlust och språkutveckling stimuleras genom kreativt arbete och resultatet pekar på att elever från förberedelseklasser klarar uppgiften med bravur.

Författare

Pernilla Gundersen

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..