Teknik - ett språkutvecklande skolämne - för elever med andraspråk perspektiv
FörberedelseklasserProblemlösningSagaSpråkutvecklingTeknik,Preparatory classesSolution of problemsShort storyLanguage development,
Undersökningens syfte är att belysa på vilket sätt teknikundervisningen med sin praktiskestetiska
karaktär kan gynna språkutveckling. Teknikundervisning handlar om att ställas
inför ett problem som ska lösas, om att misslyckas, förändra, pröva igen och lyckas. I
denna studie har åtta elever i åldrarna tio till femton från en förberedelseklass skapat en
saga och arbetat praktiskt med konstruktioner, dokumentation, och textbearbetning i
anslutning till denna. Undersökningen ger svar på frågor kring hur de praktiska delar inom
teknikundervisning kan gynna språkutveckling hos barn med svenska som andraspråk.
Särskilt fokus har legat på hur eleverna interagerar när de får konstruera figurer och
återberätta sin saga med hjälp av dessa och praktiskt?estetiskt teknikarbete. Arbetet ger
tydligt svar på frågan hur teknikämnets problemlösande delar kan vara speciellt lämpliga
pedagogiska verktyg för språkutveckling vid arbete med elever i förberedelseklass.
Berättarlust och språkutveckling stimuleras genom kreativt arbete och resultatet pekar på
att elever från förberedelseklasser klarar uppgiften med bravur.