Sök:

Sökresultat:

6395 Uppsatser om Estetisk verksamhet i förskolan - Sida 50 av 427

LÀsinlÀrning i förskoleklass : En studie med fokus pÄ lÀsinlÀrningsfrÀmjande arbete i förskoleklass

Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga pÄ vilket sÀtt lÀrare i förskoleklass anser att det Àr betydelsefullt att ha kunskap om lÀsinlÀrning i deras verksamhet, samt hur lÀrare arbetar för att frÀmja elevers lÀsinlÀrning. Dessutom Àr syftet med denna studie att undersöka vilka kunskaper och förmÄgor som lÀrare anser Àr betydelsefulla att elever besitter frÄn förskoleklassen inför kommande lÀsinlÀrning i Ärskurs 1. Detta Àr en kvalitativ studie, inom vilken nio förskollÀrare som arbetar i förskoleklass har intervjuats. Tidigare forskning Àr enig om att det Àr betydelsefullt att arbeta lÀsinlÀrningsfrÀmjande redan i förskoleklassens verksamhet. LÀrarna i studien poÀngterar vikten av att besitta kunskap om lÀsutvecklingen för att bland annat kunna stötta och frÀmja denna.

Att vara kvinna i en mansdominerad verksamhet : exemplet vÀrnplikten.

Den svenska vÀrnplikten (1901-2010) var obligatorisk för mÀn men frivillig för kvinnor, som inte tillÀts göra militÀrtjÀnst förrÀn pÄ 1980-talet. Som plikt enbart för mÀn sÀnde vÀrnplikten tydliga signaler om samhÀllets syn pÄ könsskillnader. Syftet Àr att undersöka hur nÄgra av de fÄ kvinnor som har gjort militÀrtjÀnst upplevde sin tid inom Försvarsmakten, genom semistrukturerade intervjuer med 13 kvinnor som har genomfört vÀrnplikten. Genom tematisk analys utkristalliserades Ätta deskriptiva teman: valet attgöra vÀrnplikt, kÀnslan av att sticka ut och stÄ i fokus, relationen till andra vÀrnpliktiga kvinnor, det speciella med att leva tÀtt ihop med mÀn, gruppens betydelse för individen, bemötandet frÄn befÀl och vÀrnpliktiga, samt det hÄrda klimatet och dess betydande pÄverkan pÄ individen. Respondenterna tjÀnstgjorde pÄ mÀnnens villkor i en fientlig arbetsmiljö.

Lufthansa Private Jets kundsegmentering i Sverige

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka Lufthansa Private Jets verksamhet och marknadsföringsstrategi i Sverige utifrÄn kundsegmentering. Vi avser att undersöka hur Lufthansa Private Jet utifrÄn kundsegmentering kan lokalisera och expandera sin mÄlgrupp i Sverige. VÄr studie har en kvalitativ ansats. Undersökningen Àr en fallstudie som genomförts med hjÀlp av intervjuer med personer med olika anknytning till Lufthansa Private Jets verksamhet. Uppsatsen bygger pÄ teorier och metoder kring kundsegmentering som vi anser relevanta för syftet med uppsatsen.

Lika barn leka bÀst? : En studie om hur smÄ skillnader pÄverkar samarbetet mellan ett svenskt företag och dess utlÀndska filialer

Att underskatta betydelsefulla skillnader mellan nÀrliggande lÀnder kan pÄverka företags utlÀndska verksamhet negativt. Genom intervjuer med chefer inom Forex verksamhet i Norden har vi undersökt de sprÄkliga och kulturella skillnaderna mellan de nordiska lÀnderna och hur dessa pÄverkar samarbetet mellan Forex i Sverige och deras nordiska filialer. Enligt studiens resultat finns det betydelsefulla skillnader i sprÄk och kultur mellan de nordiska lÀnderna. Skillnader avseende kultur har pÄvisats vilka pÄverkar samarbetet mellan det svenska huvudkontoret och de nordiska filialerna frÀmst inom beslutsfattande. SprÄk har visat sig utgöra en stor utmaning för Forex och pÄverkar samarbetet i Norden.

Det kreativa barnet - En studie kring skapande verksamhet inom Reggio Emiliainspirerade förskolor

Bakgrund:I litteraturen som framhÄlls i bakgrunden stÄr att lÀsa att pedagoger inom Reggio Emilia har en stor tilltro till barnet. Deras synsÀtt Àr att barnet Àr kompetent och full av nyfikenhet och lust till att lÀra. Pedagogen har en mycket viktig roll för att lÄta dessa kunskaper komma fram, tillsammans med barnet skall pedagogerna vara medupptÀckare. Inom filosofin Àr miljön en mycket viktig del för att det skapande barnet skall fÄ upptÀcka och utveckla sinfantasi. För att göra barnet medvetet om sin utveckling anvÀnds dokumentation ochreflektion som ett flitigt redskap.Syfte:Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger arbetar med skapande verksamhet inom Reggio Emiliainspirerade förskolor.Metod:Studien utgÄr frÄn kvalitativ metod och redskapen som anvÀnts Àr intervju och observation.

Vegetation pÄ MKB Fastighets AB:s bostadsgÄrdar : inventering av vÀxttekniska problem

SAMMANFATTNING: BostadsgÄrdar bör vara bÄde funktionella och vackra för att uppskattas av de boende. För att uppnÄ detta Àr vegetation pÄ bostadsgÄrden ett viktigt element. BostadsgÄrden bör Àven vara relativt lÀtt att sköta för fastighetsförvaltaren. För att vegetationsytorna ska vara lÄngsiktigt hÄllbara ur bÄde en funktionell och ekonomisk aspekt krÀvs goda kunskaper om utformning, anlÀggning och förvaltning av vegetationsytor. Bristande kunskaper kan leda till att det krÀvs mer skötsel Àn vad som annars varit nödvÀndig eller att en sÀmre funktion pÄ platsen fÄr accepteras pÄ grund av felaktigt vÀxtval för platsen, brister i anlÀggningsskedet eller brister i förvaltningsskedet.

DatasÀkerhet : Att förebygga inre angrepp

Verksamheter Àr idag utsatta för olika hot och faror, i form av bÄde yttre och inre angrepp. Ett angrepp orsakar ofta ett avbrott och det kan bli mycket kostsamt. Att ringa in de olika riskerna och planera för hur de ska hanteras, kan spara mycket pengar och Àr sÄledes viktigt för verksamheten.De yttre angreppen kan frÀmst förebyggas med olika tekniska lösningar, medan de inre angreppen har en annan form av lösning. Den hotbild som finns mot företag idag, Àr att mer Àn en tredjedel av de angrepp som sker Àr av typen inre angrepp, dÀrför Àr det viktigt att hitta de sÀkerhetsÄtgÀrder som pÄ effektivaste sÀtt kan förebygga dessa.Med detta arbete har jag försökt belysa vilka de viktigaste sÀkerhetsÄtgÀrderna Àr för att förebygga de inre angreppen. I rapporten har jag beskrivit kortfattat vad det finns för olika hot och faror mot en verksamhet.

?MÄlet en effektivare organisation : kommunikationens betydelse för organisationsförÀndring i en kommunal verksamhet?

OrganisationsförÀndringar blir allt vanligare fenomen i sÄvÀl privata som offentliga organisationer. FörÀndringar i omgivningen förutsÀtter att organisationer kan anpassa sin verksamhet. OrganisationsförÀndringar anses ibland vara nödvÀndiga för att möta förÀndringar som sker internt och externt i organisationer, trots detta visar studier att endast 30 % av de större organisationsförÀndringar som genomförs nÄr ett lyckat slutresultat (Kotter, 2007, s.96; Washington and Hacker, 2005; Kitchen & Daly, 2002).  Forskning visa att det inte finns nÄgot bÀsta sÀtt att genomföra en organisationsförÀndring dock tyder studier pÄ att kommunikationen mellan ledare av organisationsförÀndringen och medarbetare i den organisation dÀr organisationsförÀndringen implementeras, Àr viktigt för att nÄ ett lyckat slutresultat. Studien baseras pÄ ett fall dÀr en kommun genomför den största organisationsförÀndringen pÄ cirka 40 Är. Syftet med denna uppsats Àr att analysera hur kommunikationen mellan förÀndringsledningen och medarbetarna pÄverkar en organisationsförÀndring i en kommunal verksamhet.

?Det blir spontant, varken vi eller barnen tÀnker pÄ det.? : En studie om musik, sprÄkutveckling och lÀrande i praktiken och teorin

Efter att jag har mött pedagoger som Àr verksamma inom förskolor som har kÀnt sig obekvÀma under musikstunder ville jag undersöka hur nÄgra förskollÀrare förhÄller sig till musik och varför de tror att en del förskollÀrare gÀrna undviker att anvÀnda sig av musik. Jag fick Àven ett intresse för hur musik anvÀnds pÄ förskolor och vad förskollÀrare anser att barn lÀr sig under musikstunder.Syftet med denna studie Àr att undersöka hur nÄgra förskollÀrare förhÄller sig till musik och om de anvÀnder musik som ett pedagogiskt verktyg för lÀrande i sin verksamhet. Studien genomfördes med kvalitativa enskilda intervjuer. Resultaten frÄn beskriver hur förskollÀrarna sjÀlva förhÄller sig till musik och att de tror att sjÀlvförtroende, sjÀlvkÀnsla och intresse pÄverkar de pedagoger som inte kÀnner sig bekvÀma med att leda musikstunder. Resultaten redogör Àven för att förskollÀrarna anvÀnder musik i sin verksamhet och att barnen lÀrde och utvecklade sig pÄ flera olika omrÄden, bland annat socialt och motoriskt men störst fokus lÄg pÄ sprÄkutveckling..

Diagnosen som vÀgledning i pedagogisk verksamhet : NÄgra rektorers uppfattningar om ansvar och organisation för elever med diagnos

Tidigare studier har pÄvisat att en elevs diagnos inte alltid fÄr den betydelse som förvÀntas och diagnosen anvÀnds dÀrför inte som vÀgledning i den pedagogiska verksamheten. Syftet med studien Àr dÀrför att belysa rektorers uppfattningar om att anvÀnda diagnosen som vÀgledning i pedagogisk verksamhet. Följande frÄgor stÀlldes för att kunna besvara studiens syfte; Vilka uppfattningar har rektor om att anvÀnda diagnosen som vÀgledning i pedagogisk verksamhet? Hur uppfattar rektor sitt ansvar för elever med diagnos? Vilka möjligheter och begrÀnsningar finns i samarbete och kommunikation runt elever med diagnos? Teoretisk utgÄngspunkt har varit ramfaktorteorin. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med sex rektorer i tre kommuner.

Estetikens didaktik : En studie om lÀrares uppfattning om estetik i förskola och skola

SammanfattningI denna uppsats valde jag att göra en undersökning med syftet att beskriva och förstÄ varför lÀrare i förskolan och skolan anser att man ska jobba med estetik. Vidare ville jag ocksÄ beskriva och förstÄ vad lÀrarna i förskolan och skolan anser att barnen ska lÀra sig och utveckla genom estetiken, och Àven hur detta bör gÄ till, dvs. vilka metoder de anvÀnder för att nÄ mÄlen.Som undersökningsmetod anvÀnde jag mig av kvalitativ halvstrukturerad forskningsintervju och jag intervjuade fyra lÀrare med olika lÄng erfarenhet inom omrÄdet.Genom arbetet med detta examensarbete (genom lÀsandet av litteratur och mina intervjuer) har jag bland annat kommit fram till att estetisk didaktik handlar om att barnen Àr delaktiga och fÄr inflytande i sitt eget lÀrande och sociala utveckling. Estetiken öppnar mÄnga dörrar för barnen och de fÄr lÀra sig att det finns flera olika sÀtt att lÀra och ta till sig kunskaper pÄ. I estetiskt lÀrande Àr ocksÄ ofta den lÀrande processen viktigare Àn mÄlet, alltsÄ pÄ vilket sÀtt man fÄr kunskaper.

Traditionell modernism eller modern traditionalism?

Denna uppsats fokuserar pÄ King Hus actionestetik och den montagekonstruerade rörelsen, enligt en konkret syftesformulering som lyder: Att öka förstÄelsen för King Hus estetiska val genom att belysa vissa rytmiska rörelsetendenser, sÄsom en konstruktion av filmens montage, och dess relation till tvÄ vitt skilda konstyttringar, med dessa avses Pekingoperan och cinéma pur. Ledande tes genom uppsatsen Àr att Hus visuella stil visserligen Àr starkt prÀglad av ett personligt intresse och en djup förstÄelse för estetiska normer i Pekingoperan, men att han samtidigt genom ett skickligt utnyttjande av cinematiska tekniker skapar en alldeles unik version av kinesisk estetik, som mÄste förstÄs som specifik för filmmediet. Sammantaget Àr förhoppningen att resultatet skall bidra till avmarginaliseringen av Hu som förvaltare till en förment essens av traditionell kinesisk kultur. Metoden bestÄr i en jÀmförande analys av rörligt bildmaterial i tvÄ steg, som illustrativ modell och teoretisk ingÄng till rörelsebegreppet tillÀmpas Heinrich von Kleists marionett och i dess förlÀngning Àven Sergei Eisensteins biomekaniska rakurs.Min analys leder mig till slutsatsen att den rytmiska rörelsen i Hus actionscener har starka likheter med sÄvÀl Pekingoperan som cinéma pur, och jag vill pÄ grundval av detta föreslÄ att Hu snarare bör förstÄs som en nyskapare av kinesisk estetik, dÄ han positionerar sig nÄgonstans mellan traditionalism och modernism genom att skapa en estetisk jÀmvikt mellan teater och film dÀr ingenderas legat gÄr förlorad..

VÀgledarens dilemma - Individen eller SamhÀllet

Syftet med mitt arbete Ă€r att undersöka vĂ€gledningen i den statliga verksamheten Arbetsförmedlingen och i den kommunal verksamhet VĂ€gledningscentrum. Jag vill Ă€ven undersöka hur dessa verksamheter styrs och vad som Ă€r deras övergripande mĂ„l. Ur ett vĂ€gledarperspektiv vill jag ocksĂ„ undersöka hur vĂ€gledaren upplever, genomför och uppfyller deras övergripande mĂ„l gentemot samhĂ€llets samt individens behov. Även skillnaden i dessa tvĂ„ verksamheter skall diskuteras och analyseras. Studien syftar pĂ„ att undersöka ur vĂ€gledarperspektiv hur vĂ€gledaren hanterar dilemmat att vara den sökandes ombud och samtidigt samhĂ€llets representant. Jag valde att undersöka vĂ€gledarens arbete i tvĂ„ olika verksamheter, Arbetsförmedlingen och VĂ€gledningscentrum.

UtvÀrdering av Komm-A, en modell för arbete med kommunikationsbok för personer med afasi i logopedisk verksamhet

The purpose of this study was to evaluate Komm-A, a model for usingcommunication books in clinical practice for people with aphasia. The studyconsisted of two group studies and one case study. One of the group studies had apretest-posttest design and consisted of nine couples; a person with aphasia andhis/her communication partner. The material used was Quality of communicationlife scale (QCL), Communicative effectiveness index (CETI), Goal attainmentscaling (GAS), and a questionnaire to the communication partner. The other groupstudy consisted of seven speech-language pathologists who worked with thecouples according to the Komm-A model.

Miljöprövningens avgrÀnsning: vid prövning av miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken

Den obligatoriska prövningen av miljöeffekter frÄn verksamheter som medför eller riskerar att medföra olÀgenhet för mÀnniskors hÀlsa och miljön regleras i sÄvÀl internationell som nationell rÀtt. Inom EU-rÀtten Àr MKB-direktivet och IPPC-direktivet de viktigaste för prövningen av miljöfarlig verksamhet. I Sverige regleras miljöprövningen i miljöbalken kap. 16-25. I början av 2000-talet justerades det svenska regelverket pÄ miljöprövningens omrÄde för att bÀttre anpassas till EU-rÀttens krav, samt för att öka effektiviteten i handlÀggningsförfarandet hos de svenska tillstÄndsmyndigheterna.

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->