Sök:

Lufthansa Private Jets kundsegmentering i Sverige

Syftet med denna uppsats är att undersöka Lufthansa Private Jets verksamhet och marknadsföringsstrategi i Sverige utifrån kundsegmentering. Vi avser att undersöka hur Lufthansa Private Jet utifrån kundsegmentering kan lokalisera och expandera sin målgrupp i Sverige. Vår studie har en kvalitativ ansats. Undersökningen är en fallstudie som genomförts med hjälp av intervjuer med personer med olika anknytning till Lufthansa Private Jets verksamhet. Uppsatsen bygger på teorier och metoder kring kundsegmentering som vi anser relevanta för syftet med uppsatsen. Empirikapitlet innefattar den information vi erhållit genom kvalitativa intervjuer med Lufthansa Private Jet, dess potentiella kunder samt en branschexpert. I Sverige är 80 % av privatjetsresenärerna företag och 20 % är privatpersoner. Troligtvis väljer personer att resa med privatjet därför att det är tidseffektivt och möjliggör arbete under resans gång. Det framgår att man som kund är villig att betala mer för att spara och effektivisera tid. De främsta behoven som Lufthansa Private Jet kan tillgodose hos svenska kunder är tidsbesparing, bekvämlighet, flexibilitet och frihet. Lufthansa Private Jet når på bästa sätt ut till sin målgrupp i Sverige genom att direkt kontakta kunden på ett personligt och förtroendeingivande sätt.

Författare

Louise Wachtmeister Emeli Seensalu Penny Thrane

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..