Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 8 av 985

Testeffekten i skolan : Mindre fokus men bÀttre hÄgkomst

Instudering med sjÀlvtestning leder till bÀttre retention, jÀmfört med Äterupprepad lÀsning (testeffekten). Studiens syfte var att (i) replikera testeffekten i en ekologiskt valid miljö (ii) jÀmföra tyst outtryckt sjÀlvtestning mot uttryckt vid instudering med en veckas retentionsintervall (iii) undersöka om fokus och engagemang pÄverkar retentionen av det inlÀrda materialet. Sjuttiotre elever fick studera en text och sedan göra ett sluttest efter 1-2 minuter och igen efter en vecka. En grupp fick enbart Äterupprepat lÀsa materialet i fem faser, en annan lÀste och fick dÀrefter testa sig skriftligt medan en tredje lÀste och testade sig tyst för sitt inre. En signifikant skillnad erhölls mellan testning vid instudering mot Äterupprepad lÀsning vid de bÄda sluttesten.

Annars tappar man lusten: en studie om olika arbetssÀtts
betydelse för skapande och utvecklande av lÀslust ur ett
elevperspektiv

Syftet med undersökningen var att beskriva och analysera olika arbetssÀtts betydelse för elevers motivation för lÀsning. Vidare ville vi undersöka elevers uppfattningar om vad som skapar och utvecklar deras lÀslust i skolan. Undersökningen utgick frÄn fyra arbetssÀtt vilka var höglÀsning, tyst lÀsning, lÀslogg samt boksamtal. UtifrÄn litteratur har vi kunnat faststÀlla att samtliga av dessa fyra arbetssÀtt har betydelse för skapandet och utvecklandet av lÀslusten samt motivationen för lÀsning. Vi anvÀnde oss av enkÀter för att göra ett urval av undersökningsgrupp.

Lönar sig laborativt material för problemlösning?

Under lÀrarutbildningen utvecklades mina idéer om varierande undervisningsmetoder för problemlösning. DÄ jag utförde min praktik fick jag uppleva hur arbete i en matematikverkstad kunde stimulera högstadieelevernas intresse för problemlösning samt stödja deras förmÄga att lösa problem. Trots utveckling av varierande undervisning i matematik visar utvÀrderingar att ?enskild tyst rÀkning? fortfarande Àr dominerande pÄ matematiklektionerna. Enligt rapporter frÄn bland annat skolverket skapar sÄdan tyst rÀkning ointresse för Àmnet och misslyckande för mÄnga elever.

Rektorers sociala representationer av lÀrarskicklighet : "Dem vill man ju ha i klassrummet"

Studiens syfte har varit att via fokusgrupper undersöka rektorers sociala representationer av lÀrarskicklighet samt hur de samtalar om bedömning och premiering av de lÀrare som de upplever Àr skickliga. Det resultat som framkommit Àr att rektorer har en gemensam bild av vad lÀrarskicklighet Àr utifrÄn formell och informell kompetens, men att tonvikten lÀggs pÄ olika kompetenser i rektorsgrupperna. Det finns en sammastÀmmighet i att skickliga lÀrare har en medfödd talang, en tyst kunskap. Hur de ser pÄ vad lÀrarskicklighet Àr, fÄr konsekvenser för hur de bedömer och premierar de lÀrare som de upplever som skickliga.  I första hand Àr det inte vardagsarbetet i klassrummet som premieras, utan övergripande utvecklingsarbete av verksamheten som helhet..

Bilder av övervakning

Detta Àr en berÀttelse.En kritisk fiktion om en specifik möbel som gjordes i en viss tid, pÄ en viss geografisk plats.BerÀttelsens ram, den fiktiva miljön har jag skapat men detaljerna bygger pÄ kunskap utifrÄn min erfarenhet inom omrÄdet, fakta och detaljer i de texter och dokument jag tagit del av. Fakta kring den specifika möbeln, tiden, och platsen: en pigtittare gjord pÄ 1920-talet i Virserum, SmÄland, Sverige. Syftet med undersökningen, detta kunskapsunderlag, Àr att förse Skansen med ett dokument som kan möjliggöra produktion av en ny möbel pÄ Skansens Snickerifabrik, Stockholm, Sverige. En ny tillverkningsartikel som ska bidra till att ge snickeriets gÀster en Ànnu mer autentisk upplevelse och för att uppfylla delar av Skansen uppdrag:?Uppdrag: Friluftsmuseet Skansens uppdrag Àr att, med gÀsten i centrum /?/ Skansen ska vÄrda och bevara samlingarna av byggnader, föremÄl, vÀxt- och djurarter.

?Ibland kan det vara bÀttre att hÄlla tyst helt och hÄllet? - En studie av blame games och ansvarsutkrÀvande i media i samband med SaudiaffÀren

Titel: ?Ibland kan det vara bÀttre att hÄlla tyst helt och hÄllet? - En studie av blame games och ansvarsutkrÀvande i media i samband medSaudiaffÀrenFörfattare: Malin Blidkvist och Anna LovéusUppdragsgivare: Bengt Johansson, JMG, Göteborgs UniversitetKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap,Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) vid Göteborgs UniversitetTermin: VÄrterminen 2012Handledare: Nicklas HÄkansson, JMG, Göteborgs UniversitetSidantal/Antal ord: 58 sidor/16 775 ord (inklusive bilaga)Syfte: Syftet Àr att undersöka medias roll i samband med ansvarsutkrÀvande i SaudiaffÀren, med fokus pÄ tidningsrapporteringen.Metod: Kvalitativ innehÄllsanalysMaterial: Vi har analyserat artiklar rörande SaudiaffÀren som Àr publicerade i fyra olika tidningar under mars mÄnad 2012. Materialet Àr hÀmtat frÄn Retrievers mediearkiv och framtaget med pÄ förhand definierade sökord.Huvudresultat: Media bidrar till skapandet av blame games och Àr en del av att de kan fortgÄ men kan inte skapa ett blame game utan att det i?verkligheten? skett nÄgot som ger upphov till ansvarsutkrÀvande.Media och ?verkligheten? Àr dÀrför beroende av varandra nÀr det gÀller skapandet och fortgÄendet av blame games..

Drivkraften bakom musicerandet och fo?rha?llandet till publiken : skriftlig reflektion inom sja?lvsta?ndigt, konstna?rligt arbete

Detta Àr en berÀttelse.En kritisk fiktion om en specifik möbel som gjordes i en viss tid, pÄ en viss geografisk plats.BerÀttelsens ram, den fiktiva miljön har jag skapat men detaljerna bygger pÄ kunskap utifrÄn min erfarenhet inom omrÄdet, fakta och detaljer i de texter och dokument jag tagit del av. Fakta kring den specifika möbeln, tiden, och platsen: en pigtittare gjord pÄ 1920-talet i Virserum, SmÄland, Sverige. Syftet med undersökningen, detta kunskapsunderlag, Àr att förse Skansen med ett dokument som kan möjliggöra produktion av en ny möbel pÄ Skansens Snickerifabrik, Stockholm, Sverige. En ny tillverkningsartikel som ska bidra till att ge snickeriets gÀster en Ànnu mer autentisk upplevelse och för att uppfylla delar av Skansen uppdrag:?Uppdrag: Friluftsmuseet Skansens uppdrag Àr att, med gÀsten i centrum /?/ Skansen ska vÄrda och bevara samlingarna av byggnader, föremÄl, vÀxt- och djurarter.

NÀr personlig kompetens blir organisatorisk : kunskapsöverföring inom Uppsalas studentnationer

Att hantera kunskapen inom organisationer blir allt viktigare för att kunna förbÀttraorganisatoriska utvecklingsmöjligheter och den konkurrenskraft som följer av detta. Fören organisation med hög personalomsÀttning Àr sÄledes kunskapshanteringen av störstavikt. Misslyckas organisationen att föra över kunskap och motverka de kunskapsglappsom kan uppkomma nÀr individer lÀmnar organisationen Àr risken att förlora avgörandekunskapsresurser överhÀngande.Uppsalas studentnationer utgör ett tydligt exempel pÄ organisationer som brottas med denhÀr problematiken. Studentnationernas ledning byts ut betydligt oftare Àn vad som Àr vanligti nÀringslivet och problematiken kring kunskapsöverföring vid hög personalomsÀttning draspÄ sÄ vis till sin spets. Syftet med denna uppsats var att skapa förstÄelse för kuratorer pÄ Uppsalasstudentnationers upplevelse av kunskapsöverföring i samband med kuratorsskiften. DetÀr sÄledes de enskilda kuratorernas upplevelse av kunskapsöverföring som Àr i fokus föruppsatsen.

Sjuksköterskors erfarenheter av suicidriskbedömning vid telefonrÄdgivning inom primÀrvÄrden.

Att utföra en suicidriskbedömning inom telefonrÄdgivning Àr en komplex arbetsuppgift som krÀver erfarenhet och tyst kunskap. Trots flertalet utmaningar och upplevelse av otillrÀcklig kunskap utför ÀndÄ sjuksköterskorna dessa bedömningar. Syftet med denna studie Àr att belysa sjuksköterskors erfarenheter av suicidriskbedömning vid telefonrÄdgivning inom primÀrvÄrden för att försöka förstÄ detta fenomen nÀrmre. Studien Àr uppbyggt pÄ en kvalitativ design med induktiv ansats. Datainsamlingen har skett via fem stycken semistrukturerade intervjuer som analyserats med hjÀlp av Graneheim och Lundmans (2004) kvalitativ innehÄllsanalys med en manifest ansats.

Kunskapsspridning mellan lÀrare, nyckeln till framgÄng? - En kvalitativ undersökning av den svenska grundskolan

Vi följer den pÄgÄende mediala skoldebatt som förs i Sverige och stÀller oss frÄgande till vad som sker inom svenska grundskolan idag. Skolan verkar ses allt mer som en verksamhet som fastnat i en negativ spiral dÀr fokus pÄ kunskap kommit i skymundan. Den rÄdande skolsituationen fÄr oss att undra vad kunskapsspridning mellan lÀrare har för betydelse i arbetet mot att Äterinta fokus pÄ kunskap och kvalitet i svenska grundskolan. Uppsatsen genomsyras av tre grundlÀggande resonemang; Nonakas (1994) unika tolkning av kunskapsspridning, organisatoriskt lÀrande samt Knowledge Management som alla behandlar spridning av kunskap samt hur tyst kunskap kan transformeras till artikulerad. Professionella verksamheters komplexitet beaktas och sÀtts i relation till kunskapsspridningsprocessen.

Att utvecklas inom sitt yrke : Om den högre utbildningens inverkan pÄ den erfarna pedagogen

This work is based on qualitative interviews with four educationists who before their university studies lack education in their own field of work. The study aims to explore how higher learning influenced and affected these people. As a theoretical point of view the concept of implicit learning and Aristotle?s epistemological approach was used. The study gives an idea that the concept of knowledge is advanced and can go from practical experience to more theoretical understandings.

MÀrkliga kvinnor och stora mÀn - En genusstudie av fyra lÀromedel i historia mellan 1875-1975

Denna uppsats undersöker hur kvinnor och mÀn gestaltats i fyra lÀromedel i historia mellan Ären 1875 och 1975. De gestaltningar vi funnit har stÀllts mot rÄdande historiesyn, kvinnosyn samt styrdokument. LÀromedlens inriktning Àr mot skolans tidigare Är. I analysen har vi anvÀnt oss av Selanders tre punkter rörande textanalys: urval; stil och förklaring. För att förklara skillnaden mellan kvinnor och mÀn i de utvalda lÀromedlen anvÀnder vi Àven genusteorier som styrts av socialt konstruerade skillnader mellan könen istÀllet för biologiska.

Musik som bildning

Syftet med studien var att med fokus pÄ en allmÀn kurs med musikinriktning belysa folkhögskoledeltagares förstÄelse för musik som aktivitet och fenomen. UtifrÄn en kvalitativ ansats inom ramen för en hermeneutisk forskningstradition intervjuades sex respondenter för att undersöka om deras tidigare erfarenheter av samt deras nuvarande syn pÄ musik kunde leda till förstÄelse inom sammanhang som lÄg utanför musiken. Resultatet visade att musik Àr ett utmÀrkt instrument med vilket man kan förstÄ och tolka sin omvÀrld. Respondenter som utvecklas i musik upplever att de ocksÄ utvecklar andra egenskaper, som förstÄelse för sig sjÀlva, förstÄelse för andra samt en djupare förstÄelse för vad som menas med kunskap. En förutsÀttning för detta Àr dock att intresset för musiken Àr vÀldigt stort samt att intresset inte leder till ett avskÀrmande frÄn omvÀrlden.

Taxibranschens syn pÄ taxitrafikskursen PESTAX0

Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka taxitrafikskursens innehÄll och jÀmföra dessa styrdokument med arbetsgivarnas krav pÄ eleverna för att de skall kunna anses som anstÀllningsbara efter fullgjord utbildning. Genom att jÀmföra de bÀgge identifiera likheter och skillnader. En slutsats som kan göras utefter denna undersökning Àr att trots en god samstÀmmighet mellan arbetsgivarnas krav pÄ kunskaper och skolverkets styrdokument sÄ behöver skolverket förtydliga hur rullstolsresenÀrer skall prioriteras i kurserna samt vilka krav som skall stÀllas pÄ rullstolar och fastsÀttning av dessa. Denna slutsats kan dras efter intervjuer med taxiÀgare samt tidigare studier inom omrÄdet..

LÀsa bör man, annars dör man ? Hur anvÀnds skönlitteratur i undervisningen?

BAKGRUND: Under vÄr tid hÀr pÄ Högskolan i BorÄs har vi lÀst mycket omskönlitteratur i svenskÀmnet i relation till meningsfullt och lustfylltlÀrande. Bilden som vi tycker Àr vag i detta sammanhang Àr hurpedagogerna arbetar med skönlitteratur. DÀrför tyckte vi att det voreintressant att undersöka samt försöka göra bilden tydligare. Vi harfunnit mycket forskning inom omrÄdet vilket vi redogör för ibakgrunden.SYFTE: VÄrt syfte Àr att undersöka variationen av hur skönlitteratur anvÀndsav pedagoger i undervisning för grundskolans tidigare Är.METOD: Vi har valt att utföra vÄr undersökning med hjÀlp av redskapet selfreport.RESULTAT: VÄr undersökning visar att det finns en bred variation i pedagogernasbeskrivningar om hur de anvÀnder sig av skönlitteratur. FrÀmstanvÀnder sig pedagogerna av höglÀsning och tyst lÀsning men Àven avskönlitteratur som material för att integrera olika skolÀmnen för atteleverna ska fÄ en djupare kunskap..

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->