Sök:

När personlig kompetens blir organisatorisk

kunskapsöverföring inom Uppsalas studentnationer


Att hantera kunskapen inom organisationer blir allt viktigare för att kunna förbättraorganisatoriska utvecklingsmöjligheter och den konkurrenskraft som följer av detta. Fören organisation med hög personalomsättning är således kunskapshanteringen av störstavikt. Misslyckas organisationen att föra över kunskap och motverka de kunskapsglappsom kan uppkomma när individer lämnar organisationen är risken att förlora avgörandekunskapsresurser överhängande.Uppsalas studentnationer utgör ett tydligt exempel på organisationer som brottas med denhär problematiken. Studentnationernas ledning byts ut betydligt oftare än vad som är vanligti näringslivet och problematiken kring kunskapsöverföring vid hög personalomsättning draspå så vis till sin spets. Syftet med denna uppsats var att skapa förståelse för kuratorer på Uppsalasstudentnationers upplevelse av kunskapsöverföring i samband med kuratorsskiften. Detär således de enskilda kuratorernas upplevelse av kunskapsöverföring som är i fokus föruppsatsen. Studien genomfördes i form av en kvalitativ intervjustudie bestående av åttastycken semistrukturerade intervjuer med sittande eller nyligen avgångna kuratorer viUppsalas studentnationer. De resultat som går att utläsa av studien är i mångt och mycket konsekvent medteoribildning på området. Det framgick att respondenterna upplevde tydlig dokumentationoch rutiner som en av grundpelarna för att kunskapsöverföringen ska lyckas. Resultatettyder även på att den utbrändhet många av kuratorerna upplever i slutet av sitt kuratorsårutgör ett stort hot mot effektiv kunskapsöverföring i samband med kuratorsskiften.

Författare

Olivia Laurent Christina Fredriksson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..