Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 9 av 985

Lycklig Àr den, vars arbete Àr en lek : Att skapa lust och undvika lustfÀllor i musiklekandet med förskolebarn

Med hjÀlp av denna vetenskapliga essÀ undersöker jag hur man kan uppmÀrksamma och vÀrna leken och glÀdjen i musicerandet med förskolebarn. Detta belyser jag inte enbart ur barnens perspektiv utan Àven ur mitt eget och mina kollegors. Med hjÀlp av berÀttelser frÄn min vardag pÄ förskolan och utifrÄn min praktiska kunskap, ger jag en bild av hur detta kan te sig. Dessa berÀttelser Àr ett fundament för mina vidare reflektioner. Vad lek och leklust Àr skÀrskÄdar jag genom att bena upp begreppen i mindre bestÄndsdelar.

Skapande förmÄga i matematik : En studie om den osynliga delen av matematikÀmnet

Syftet med studien Àr att belysa den osynliga, skapande delen av matematikÀmnet i grundskolan.Studien bygger pÄ en kvalitativ undersökning med inspiration frÄn ansatsen grounded theory, GT, och bestÄr av en litteraturstudie kopplat till en empirisk studie, dÀr den empiriska studien grundar sig pÄ intervjuer med elever i Är 8.Studiens resultat visar att elever beskriver sina lösningsstrategier i skolmatematiken vÀl, och att det ur deras beskrivningar gÄr att lÀsa ut tre olika nivÄer av skapande förmÄga i Àmnet. Att ha skapande förmÄga i matematik innebÀr att a) agera i en dynamisk process mellan teori och praktik, b) att förnimma eller att se möjligheter samt att koppla det till sin egen förstÄelse och agera utifrÄn det i problemlösningsfasen och c) att den lÀrande indivi-den som subjekt emotionellt hittar egna vÀgar framÄt i kunskapsprocessen, vilka man sedan stÀmmer av mot ny kunskap för progression. Resultatet av litteraturstudien bildar en referensram för det embryo till teori, hela stu-dien genererat, vilken ocksÄ innefattar de tre nivÄerna av skapande förmÄga, enligt elevernas beskrivningar. Jag fann att skapande förmÄga sker som en rundgÄng mellan fakta ? metod/struktur ? resurs/flyt ? fakta..

Vad pÄverkar det praktiska lÀrandet? NÄgra lÀrare pÄ elprogrammet svarar pÄ frÄgan.

Syftet med studien Àr att försöka förstÄ hur vi kan lÀra ut, och vad som pÄverkar lÀrandet av praktiska handgrepp vid automationsutbildningen pÄ gymnasieskolans el-program. Följande frÄga stÀlls, vilka uppfattningar om lÀrande har en grupp lÀrare pÄ gymnasieskolans el-program? InlÀrningsteorier har förekommit i alla tider och resultaten vid vÄra gymnasieskolor sÀgs bli sÀmre och sÀmre. Varför dÄ? Beror det pÄ undervisningen, eller kan det vara sÄ att eleverna har tappat stinget? Min förhoppning var att hitta en lÀmplig inlÀrningsmetod att anvÀnda vid praktisk utbildning vid elprogrammet. Studien Àr kvalitativ i sin utformning med en fokusgruppsundersökning i ett lÀrarlag som bas och en litteraturstudie som komplement och bekrÀftelse till undersökningen. Slutligen diskuteras resultatet som pekar pÄ anpassning av undervisning till gruppen snarare Àn att anvÀnda sig av en speciell metod..

Att söka ledtrÄdar till mitt yrkeskunnande : -som lÀrare inom autismanpassad hundverksamhet

Jag Àr yrkeslÀrare inom gymnasieskolans naturbruksprogram och har valt detta yrke av en anledning. Jag ville fÄ möjlighet att pÄverka och motivera unga till att vilja lÀra. För mig Àr det viktigt att anvÀnda undervisningsmetoder som fÄngar elevernas intresse. För en tid sedan valde jag att lÀmna gymnasieskolan för att söka nya utmaningar. Utmaningar som bestÄr av att utveckla kunskaper hos personer med AST (autismspektrumtillstÄnd).

Rapporteringssystem och patientsÀkerhet

Syftet med denna litteraturstudie var att sammanstÀlla vetenskaplig kunskap om vilka rapporteringssystem som finns samt om nÄgot av dem leder till större patientsÀkerhet. Metoden som har anvÀnts för att fÄ fram resultatet Àr en systematisk litteraturstudie dÀr vetenskapliga artiklar granskas. Det finns fyra olika rapporteringssÀtt: muntlig rapport, bandspelarrapport, tyst rapport och bedsiderapport. Inget av dem leder ensamt till ökad patientsÀkerhet. Resultatet baseras pÄ nio vetenskapliga artiklar.

Kaffekannan som objekt

Jag har alltid fascinerats av kaffekannan i silver, hur tydlig den Àr i sin form och hur den bÀr pÄ en tradition inom anvÀndandet sÄvÀl som utförandet. Det finns en tyst överenskommelse hur en kaffekanna ser ut och hur vi betraktar föremÄl med en tydlig funktion.Ur silversmedens synvinkel fungerar kaffekannan nÀstan som en ikon. Detta Àr nÄgot som hÄller pÄ att försvinna i och med att kaffekannan i silver inte anvÀnds pÄ samma sÀtt i dag som den gjorde förr..

Skolkuratorers upplevelser och kunskaper gÀllande Ängest hos unga kvinnor : En kvalitativ intervjustudie

The aim of the study was to examine the knowledge that school counsellors in Swedish schools have about young women with anxiety disorders. The study also examines how the counsellors act when there is a suspicion or a case of anxiety in a female student. With a qualitative approach eight school counsellors were interviewed. The theoretical approach that was used is the sociology of knowledge. Some of the study?s conclusions are that anxiety disorders are frequent among young girls.

Med för hög musikvolym hör du inte farten

Att tidsperceptionen Àr pÄverkbar har tidigare pÄvisats. Studien syftar till att undersöka huruvida tidsperceptionen pÄverkar fartperceptionen, med hypotesen att nÀr interna taktgivaren gÄr snabbare uppfattas farten som lÀgre. 28 försöksdeltagare fick under fyra betingelser (Lugn, Stressig, Egen musik och Tyst) utföra tids- och fartestimationer under bilfÀrd. Inga signifikanta resultat pÄvisades ifrÄga om vare sig tidsperceptionen eller dess inverkan pÄ fartperceptionen. DÀremot skilde sig prospektiv estimation av medelfart Ät beroende pÄ betingelsen.

Magisterexamensarbete 2005

Jag har alltid fascinerats av kaffekannan i silver, hur tydlig den Àr i sin form och hur den bÀr pÄ en tradition inom anvÀndandet sÄvÀl som utförandet. Det finns en tyst överenskommelse hur en kaffekanna ser ut och hur vi betraktar föremÄl med en tydlig funktion.Ur silversmedens synvinkel fungerar kaffekannan nÀstan som en ikon. Detta Àr nÄgot som hÄller pÄ att försvinna i och med att kaffekannan i silver inte anvÀnds pÄ samma sÀtt i dag som den gjorde förr..

Förgrymmade unge! : Strategier för att hantera yrkesrollen nÀr relationen pedagog - elev skÀr sig

Med denna rapport vill vi undersöka vilka strategier pedagoger kan anvÀnda sig av nÀr relationer mellan pedagog och elev skÀr sig, eller för att förebygga att detta intrÀffar. Undersökningen visar ocksÄ vilka uppfattningar pedagoger har av att relationer kan skÀra sig utan orsak. Undersökningen Àr empirisk och har utförts i enkÀtform. Den ansats som har anvÀnts för databearbetning Àr kvalitativ. EnkÀter har skickats ut till 8 skolor i en mindre kommun i södra Sverige.

VARFÖR LÅGKOLHYDRATKOST? : Röster om den höga sockerkonsumtionen.

Syftet med denna studie var att undersöka familjers upplevelser av att minimera intaget av socker/snabba kolhydrater. Detta genomfördes med kvalitativa ostrukturerade intervjuer dÀr förÀldrarna i familjen fritt fick berÀtta utifrÄn olika teman. Dessa teman tÀckte omrÄden som anledning, tillvÀgagÄngssÀtt, reaktioner, svÄrigheter, beteenden och eventuella hÀlsovinster relaterade till kostomlÀggningen. Utöver dessa familjer valdes tre bloggar ut inom omrÄdet lÄgkolhydratkost. Dessa följdes och analyserades som komplement till intervjuerna.

SÄngtradition i förÀndring

Syftet med studien Àr att identifiera och beskriva nutida folksÄngares gestaltning vid nyinspelning av ljudande arkivmaterial frÄn Svenskt Visarkiv. Genom transkriptioner, ljudhÀndelsebeskrivningar och analyser av tre arkivinspelningar frÄn Svenskt Visarkiv och fyra nutida inspelningar med samma musikaliska material har studier av olika förÀndrings-faktorer gjorts. Studien utgÄr frÄn teorier om tyst kunskap, kulturarv och tradition.Resultatet visar att faktorer som förhÄllandet till puls, utsmyckningar och melodivariationer; röstanvÀndning och instrumentanvÀndning Àr förÀndrade i de nutida inspelningarna. Faktorerna text och form Àr oförÀndrade. En övergripande trend i resultatet Àr att de nutida sÄngarna har ett nÄgot mer nyanserat och genomarbetat sÀtt att framföra sÄngerna pÄ Àn vad som Äterfinns hos föregÄngarna, vilket mÀrks sÀrskilt tydligt i instrumentanvÀndning och i förhÄllandet till pulsen..

FrÄn kropp till kropp - att utforska och lÀra genom dans - en kvalitativ studie av dans som kunskapsomrÄde i gymnasiet

Syfte: VÄrt syfte med studien har varit att undersöka vad som sker i processen vid lÀrande av dans och om de estetiska Àmnena kan vara en bidragande faktor till studieframgÄng. Genom att förankra dansen i teori och forskning har vi velat belysa dansen som kunskapsomrÄde ur ett bredare pedagogiskt perspektiv. Ambitionen har varit att pÄ detta vis försöka beskriva vad eleverna fÄr för kompetens med sig dÄ de Àgnar sig Ät estetiska Àmnen, i synnerhet dans. Vi har Àven velat undersöka hur elevernas kunskap kommer till uttryck och om denna kunskap Àr anvÀndbar i andra sammanhang Àn just i samband med dans. För att svara pÄ frÄgor inriktade mot dansomrÄdet har vi Àven blickat ut mot andra estetiska fÀlt.

FramgÄngsrik franchising - Ett försök att gÄ frÄn "tyst kunskap" till empiriskt belÀgg

Franchising Àr ett fenomen som har ökat de senaste Ären och vi vill med denna uppsats göra en systematisk empirisk undersökning av dess framgÄngsfaktorer. Vi har valt att testa detta utifrÄn Axbergs framgÄngsfaktorer. Faktorerna har vi utvecklat genom en referensram som möjliggör en betygssÀttning och analys. VÄr hypotes som vi ska testa Àr: "Axbergs framgÄngsfaktorer leder till en relativt bÀttre lönsamhet." Vi har kopplat framgÄng med relativ lönsamhet för att kunna jÀmföra de valda fallföretagen med deras branschindex. Vi har valt fem fallföretag dÀr vi insamlar empiri genom intervujer med sÄvÀl tagare som givare.

"Jag sÄg att du sÄg" : En studie om lÀrares och skolkuratorers upplevelser och uppfattningar om sjÀlvskadebeteende.

The aim of this study was trough qualitative interviews with teachers and counsellors in Swedish schools, to study their experiences and perceptions of non suicidal self-injury (NSSI) in adolescents. During the study three teachers and three counsellors who worked in four different schools were conducted. The theoretical approach that was used is Michael Polanyis theory tacit knowledge. The outcome of the study was that schools did not seem to talk about NSSI as a problem and the teachers knowledge about it had come from own experiences meeting adolescents whit NSSI. The interviewed teachers and counsellors felt it hard to define NSSI, they mainly referred it to someone who cut themselves.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->