Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 28 av 985

Menar du vad jag förstÄr? Barns sprÄkutveckling i ett 3-6 - Ärsperspektiv

Menar du vad jag förstÄr? Àr en studie av barns sprÄkutveckling i ett 3-6 -Ärsperspektiv. Syftet med följande studie Àr att vi vill undersöka specialpedagogens roll i barns sprÄkliga utveckling. Vilka kunskaper behöver specialpedagogen för att upptÀcka, stödja och stimulera barnens sprÄkutveckling? VÄr studie genomfördes genom litteraturstudier kring vÄr problemformulering, samt genom kvalitativa intervjuer med specialpedagoger.

Elevers intresse för matematik: vad lÀgger grunden till att
bibehÄlla elevers intresse för matematiken

Syftet med examensarbetet har varit att, med stöd av styrdokumenten, tidigare forskninng och tvÄ avhandlingar, försöka ge en bild över vad som lÀgger grunden till att bibehÄlla elevers intresse för matematiken. Forskningen visade att antalet elever som gÄr ut grundskolan med icke godkÀnt i matematik har ökat de senaste Ären. NÀr eleverna börjar skolan Àr det intresserade och motiverade. Att fÄ rÀkna, lÀsa och skriva tycker de Àr roligt. Allt eftrersom Ären gÄr avtar intresset, lusten och motivationen och framför allt dÄ till matematiken.

Att frÀmja reflektion och samarbete : En essÀ om facilitatorns yrkeskunnande

Den hÀr uppsatsen handlar om facilitatorns roll och yrkeskunnande. En roll som Àr relativt ny och för de flesta fortfarande helt obekant. Facilitatorn anlitas för att underlÀtta för grupper att föra samtal och dialog, men ocksÄ för att gemensamt reflektera. Viktiga förutsÀttningar för att hitta formerna för fruktbara samarbeten, vilket stÄr högt pÄ mÄnga organisationers agendor idag. I uppsatsen redogör jag inledningsvis för den möteskultur som rÄder inom organisationer idag. En kultur dÀr medarbetare och chefer avsÀtter mycket tid i möten som vare sig ger dem sjÀlva, organisationen eller samhÀllet nÄgot av vÀrde.

Brukarens plats - En diskursiv analys av hur brukaren framstÀlls i tidningen Evidensbaserad Praktik

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur brukaren och brukarperspektivet beskrivs i tidningen Evidensbaserad praktik. FrÄgestÀllningarna har handlat om de diskurser som funnits kring brukaren och brukarperspektivet och vilken vikt som lÀggs vid brukarens kunskap. Metoden som har anvÀnts i uppsatsen Àr en kritisk diskursanalys. Studiens resultat visade att det i tidningen framtrÀdde ett flertal diskurser. I beskrivningen av brukaren gick det att urskilja tvÄ diskurser som har anvÀnts, en klientdiskurs och en brukardiskurs.

Kvalitet till Er tjÀnst! : Vad vÀrdesÀtter affÀrsresenÀrer vid en hotellvistelse?

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vad affÀrsresenÀrer anser vara viktigt vid en hotellvistelse. En enkÀtundersökning utfördes pÄ ett hotell i mellersta Sverige för att ta reda pÄ detta. Undersökningens resultat visade att affÀrsresenÀrerna anser följande vara vÀldigt viktigt; att faktureringen blir korrekt utförd, att hotellet Àr vÀlstÀdat vid ankomst, sÀkerhet pÄ hotellet och att de kÀnner sig trygga, att hotellrummet Àr tyst, samt att hotellpersonalen Àr tillmötesgÄende i de möten som de har med dem. Den slutsats som kan dras Àr att affÀrsresenÀrer precis som vilken annan gÀst som helst, vÀrderar högt att de grundlÀggande saker som alla hotell borde leverera till sina hotellgÀster ocksÄ levereras. Visserligen Àr det alltid till en viss del subjektivt vad en gÀst vÀrderar som grundlÀggande saker.

Tyst i klassen - Tysta elevers tankar om blyghet och nervositet i klassrummet

Title: Silence please: Silent students' thoughts on shyness and nervousness in the classroom. This thesis deals with silent students' thoughts on shyness and nervousness in the classroom. During this study I have been talking to silent students about their experiences of being silent. After a look at the literature on the subject of shyness I have found that there the perspective of the students is lacking. My study deals with three main questions: How do silent students describe their experience of their shyness? How do silent students describe the possible training regarding oral presentation that they may be able to get? And finally, how do silent students describe their possible needs of pedagogical support? In my study I have adopted a qualitative method, which is a method that mainly concerns interpretation of people's thoughts.

Sjuksköterskans kunskap om förebyggande av trycksÄr

Bakgrund: TrycksÄrsprevalensen i Sverige Àr fortfarande hög, trots att det finns riktlinjer för sjuksköterskor att följa. Problem: TrycksÄr har lÀnge varit ett problem inom sjukvÄrden som orsakar onödig smÀrta och lidande för patienterna, samt ger lÀngre vÄrdtider och höga sjukhuskostnader. Studier visar att vÄrdtiden för en patient med trycksÄr Àr dubbelt sÄ lÄng som för en patient utan trycksÄr. Sjuksköterskor verkar inte arbeta evidensbaserat nÀr det gÀller förebyggande av trycksÄr, eftersom undersökningar visar att trycksÄrsprevalensen inte minskar. Syfte: Syftet Àr att belysa sjuksköterskor kunskap kring förebyggande av trycksÄr.

Spridning av kunskap via inhyrd personal

Bakgrund Bemanningsbranschen vÀxer och det blir allt vanligare att företag anvÀnder sig av inhyrd personal. Ett problem som företag kan stÀllas inför Àr att viktig kunskap kan spridas vidare till andra företag. Det finns vÀldigt lite skrivet om kunskapsspridning via inhyrd personal och dÀrför Àr det intressant att bidra med ny kunskap pÄ omrÄdet.Syfte Huvudsyftet med studien Àr att beskriva hur bemanningsföretag och deras kunder ser pÄ kunskapsspridning mellan företag via inhyrd personal. Studiens delsyfte Àr att beskriva de eventuella ÄtgÀrder som kundföretag vidtar för att hindra att kunskap sprids vidare till andra kundföretag.Metod I denna studie har en kvalitativ forskningsansats anvÀnts och data har samlats in genom kvalitativa intervjuer. En narrativ analysmetod med inspiration frÄn Burkes pentad har anvÀnds för att analysera det insamlade materialet.Slutsats Bemanningsföretagen och deras kunder Àr medvetna om att kunskapsspridning existerar men de ser det inte som ett problem.

Knowledge Management : En modell för hur kunskap kan identifieras och överföras

Att hantera kunskapen inom organisationer blir allt viktigare för att kunna förbÀttra den organisatoriska konkurrenskraften. Detta kan bland annat uppnÄs genom ett ökat utnyttjande av kunskapskapitalet. Kunskapskapitalet brukar vanligtvis handla om att utforska tacit kunskap, det vill sÀga den kunskapen som finns i de anstÀlldas sinnen.FrÄn Är 2010 och fyra Är framÄt förvÀntas en stor utmarsch av 40-talister frÄn den svenska arbetsmarknaden. Detta kommer att fÄ konsekvenser pÄ arbetsplatserna. Konsekvenserna kommer bland annat att bli i form av underskott i kunskapskapitalet.Syftet med uppsatsen Àr ta fram en modell som illustrerar hur kunskap kan identifieras och överföras.

Sjuksköterskans kunskap vid viktnedgÄng

Bakgrund: SamhÀllet har blivit bekvÀmare och resultatet blir att stor del av befolkningen ökar i vikt. Det Àr sjuksköterskans ansvar att ha kunskapen som krÀvs för en viktnedgÄng, och förmedla kunskapen vidare till patienten. Syfte: Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans kunskap som Àr av betydelse vid viktnedgÄng och hur kunskapen kan förmedlas till patienten. Metod: En litteraturstudie genomfördes innehÄllande kvantitativa och kvalitativa artiklar. Analys av artiklarna skedde utifrÄn en granskningsmall.

Utvecklandet av kunskap hos exporterande företag : En flerfallsstudie pÄ sex svenska smÄ och medelstora företag

Det finns idag över 40 000 registrerade smÄ och medelstora bolag i Sverige, varav cirka 25 procent exporterar. VÀrdet av all Sveriges export uppgÄr till nÀstan hÀlften av Sveriges BNP, vilket innebÀr att Sverige Àr mycket beroende av sin exportverksamhet. NÀr ett företag ska utvidga sin verksamhet och ta sig in pÄ utlÀndska marknader kan man inte lita pÄ att man kan arbeta som pÄ hemmamarknaden lÀngre. En exportmarknad skiljer sig ofta Ät frÄn hemmamarknaden, och företagen behöver kunskap för att kunna utföra en lyckad export. Tidigare forskning har uppmÀrksammat tre kunskapstyper som alla Àr kritiska för att ett företag ska kunna internationaliseras pÄ ett lyckat sÀtt.

Tala Àr silver, tiga Àr guld...eller?

Syftet med detta arbete var att utifrÄn tesen: ?För att kunna leva upp till styrdokumentens mÄl mÄste tysta elever tala?, undersöka om och hur tesen tar sig uttryck i pedagogens dagliga arbete. Syftet var Àven att ta reda pÄ hur pedagogen arbetar med tysta elever, hur pedagogen förhÄller sig till de styrdokument som finns samt hur elever upplever den verbala aktiviteten i klassrummet. Med en tyst elev menar vi sÄvÀl elever som pratar lite och de som inte sÀger nÄgonting alls. De metoder som anvÀndes vid undersökningen var intervju samt enkÀt.

Kunskapsöverföring i ett globalt management konsultbolag : En fallstudie i överföringen av erfarenhetsbaserad kunskap över landsgrÀnser

Syftet med studien Àr att undersöka hur ett globalt management konsultföretag arbetar internt med kunskapsöverföring över landsgrÀnser av den svÄruttryckliga erfarenhetsbaserade kunskapen som en konsult innehar. Den kvalitativa data som anvÀnds i empirin samlades in genom intervjuer med anstÀllda pÄ fallföretaget Accenture. Resultatet av undersökningen visade att praktisk kunskap överförs genom formella sammankomster samt en ?learning by doing? modell dÀr konsulter av olika nationaliteter och grad av erfarenhet arbetar tillsammans pÄ olika projekt. Erfarenheter frÄn projekt samlas, lagras och överförs till databasen Knowledge Exchange, i en process dÀr den praktiska kunskapen transformeras till teoretisk kunskap och görs tillgÀnglig för hela företaget.

Kunskap och lÀrande mellan projekt : Project Knowledge Management Office

I dagens kunskapsintensiva verksamheter finns det ett vÀxande behov av att ta tillvara, sprida och skapa kunskap och lÀrande mellan projekt. Samtidigt har det blivit vanligare att verksamheten bedrivs i projektform, dÀr arbetet sker i tidsgrÀnsade projekt mot uppstÀllda mÄl. Traditionellt sÀtt har projekt betraktats som engÄngsföreteelse som inte kommer att upprepas.  Enligt den tanken finns ingen eller litet möjlighet till kunskapsspridning och lÀrande mellan projekten. Idag ses arbetet med kunskap och lÀrande mellan projekt som en möjlighet och Àven som en förutsÀttning för att verksamheten ska överleva pÄ en alltmer konkurrensutsatt marknad.

Vilken miljö, öppettider och utbud önskas pÄ folkbiblioteken? : en utvÀrdering av SkellefteÄs folkbibliotek utifrÄn anvÀndarperspektiv

Den hÀr utvÀrderingen undersöker vilken typ av folkbibliotek anvÀndare vill ha idag. Den inriktar sig frÀmst pÄ tre teman; miljö, öppettider och utbud. UtvÀrderingsobjektet Àr SkellefteÄ stadsbibliotek och till viss del Àven nÀrbiblioteken i SkellefteÄ. Jag anvÀnde mig av en kvantitativ metod i form av webbenkÀter, för att fÄ reda pÄ svaren pÄ mina frÄgestÀllningar. Jag tog Àven hjÀlp av litteratur som redan fanns skrivet om Àmnet.

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->