Sök:

Elevers intresse för matematik

vad lägger grunden till att
bibehålla elevers intresse för matematiken

Syftet med examensarbetet har varit att, med stöd av styrdokumenten, tidigare forskninng och två avhandlingar, försöka ge en bild över vad som lägger grunden till att bibehålla elevers intresse för matematiken. Forskningen visade att antalet elever som går ut grundskolan med icke godkänt i matematik har ökat de senaste åren. När eleverna börjar skolan är det intresserade och motiverade. Att få räkna, läsa och skriva tycker de är roligt. Allt eftrersom åren går avtar intresset, lusten och motivationen och framför allt då till matematiken. Matematikundervisningen bedrivs idag som tyst räknande i läroboken på egen hand, med läraren som går runt och lotsar eleven fram till ett rätt svar. Matematiken blir ofta en tävling mellan eleverna, där den som är längst fram i boken "leder". I matematiken är det även väldigt lätt att placera in elever i olika fack. Antingen så är talet rätt eller fel. Resultatet i stort visar att läraren är den största påverkansfaktorn för om eleverna skall kunna bibehålla sitt intresse för matematiken. Eleverna förstår inte själva nyttan med att lära sig matematiken och lärarna har problem med att på ett enkelt sätt visa dem det. Eleverna får till största del jobba med ett läromedel som de tycker är enformigt och otillfredsställande.

Författare

Therese Södersten Peter Bergman

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..