Sök:

Tala är silver, tiga är guld...eller?


Syftet med detta arbete var att utifrån tesen: ?För att kunna leva upp till styrdokumentens mål måste tysta elever tala?, undersöka om och hur tesen tar sig uttryck i pedagogens dagliga arbete. Syftet var även att ta reda på hur pedagogen arbetar med tysta elever, hur pedagogen förhåller sig till de styrdokument som finns samt hur elever upplever den verbala aktiviteten i klassrummet. Med en tyst elev menar vi såväl elever som pratar lite och de som inte säger någonting alls. De metoder som användes vid undersökningen var intervju samt enkät. Undersökningspersonerna bestod av två pedagoger samt deras klasser. Resultatet av vår undersökning visade att majoriteten av eleverna tyckte att den verbala aktiviteten kändes bra i klassrummet dock menade de att den kunde påverkas av klasskamraternas rektioner eller deras egna prestationer. Resultatet visade att de båda pedagogerna ansåg att de tysta eleverna skulle tala. Dock visade resultatet att pedagogerna hade olika tillvägagångssätt som resulterade i att den ena pedagogen i högre grad uppfyllde gällande styrdokument. Vår studie visade att för elevens egen läroprocess och utveckling måste de tysta eleverna tala. Tiga är följaktligen inte guld.

Författare

Sara A. Andersson Charlotta Wallstén

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..