Sök:

Sökresultat:

8713 Uppsatser om Entreprenörskap i skolan - Sida 13 av 581

Har tÄget redan gÄtt, eller kan vi hoppa pÄ? : En studie om och hur lÀrare anvÀnder och upplever IT i skolan

ITses som en naturlig och betydelsefull del i samhÀllet. För att kunna mötasamhÀllet krÀvs idag att skolan följer med i IT-utvecklingen. Skolan mÄsteimplementera och utveckla anvÀndande av IT vilket stÀller krav pÄ tekniken, skolan och lÀrarna som handskas med tekniken. Syftet med studien var att nÄförstÄelse om hur lÀrare upplever att anvÀnda IT i skolan, med en hermeneutiskansats. För att kunna nÄ förstÄelse om det samlades det empiriska materialet invia intervjuer med fyra lÀrare som arbetar pÄ en kommunal grundskola som hartillgÄng till IT-artefakter och dÀr lÀrarna efter sin förmÄga i kompetens ochtillgÄng till teknik anvÀnder IT i sin undervisning.

Den moderna teknikens roll i NO-undervisningar : En studie om hur modern teknik anvĂ€nds inom NO-undervisningar i Årskurs 4

Examensarbetet handlar om att undersöka och jÀmföra nÄgra skolor om teknikanvÀndning under NO-undervisningen i Ärskurs 4. Studien ger en bild av hur skolan och lÀrarna ser pÄ anvÀndning av tekniska hjÀlpmedel i undervisningen samt elevernas förvÀntningar pÄ teknisk redskap i skolan. Arbetet bygger pÄ en kvalitativ inriktad studie med hjÀlp av intervjuer och en enkÀtundersökning. Studien visade att tekniska redskap i skolan anvÀnds pÄ olika sÀtt beroende pÄ lÀraren och skolans resurser.  .

Fysisk aktivitets pÄverkan pÄ elevers lÀrande

Det finns forskning som visar att eleverna fÄr en bÀttre kunskapsutveckling om de fÄr röra pÄ sig mer i skolan. Syftet med arbetet var att ta reda pÄ hur fysisk aktivitet pÄverkar elevernas lÀrande. Undersökningen bestÄr av intervjuer som gjorts med sex lÀrare pÄ tvÄ olika skolor dÀr lÀrarna fÄtt dela med dig av sina egna tankar och Äsikter kring Àmnet. Resultatet visar att fysisk aktivitet pÄverkar elevernas lÀrande och utveckling i hög grad och att det Àr viktigt att eleverna fÄr röra pÄ sig mer i skolan samt Àven pÄ sin fritid..

TeaterförestÀllningen i skolan

Vad syftar egentligen teaterförestÀllningen i skolan till? Servera god konst eller bredda undervisningen, eller kanske bÄde och? Varför finns musik och bild som Àmnen i skolan men inte teater? Undersökningen baseras pÄ fem kvalitativa intervjuer med en kulturarbetare, en skÄdespelare, en barngrupp, en lÀrare och en pedagog med teaterhobby. Studien ger ett sken av att de förutsatta motsÀttningarna om konst eller pedagogik egentligen Àr en begreppsfrÄga. Fokusen borde ligga pÄ vad som hÀnder i mötet mellan skola och teaterförestÀllning snarare Àn huruvida teater representerar konst, pedagogik eller vad det Àn vara mÄnde..

Religionsfrihetslagens inverkan pÄ skolan

Jag Àr intresserad av varför religionsÀmnet blev sÄ omdebatterat. Dessutom vad innebar religionsfrihetslagen för skolan? Jag Àr ocksÄ intresserad av vad kritikerna tyckte om skolan och religionsÀmnet. Jag finner det intressant att nÄgra av Svenska kyrkans stift var helt mot skolÀmnets förÀndring och tyckte att förÀldrarna sjÀlva skulle fÄ bestÀmma om deras barns religiösa utbildning. Medan andra bara följde med och tyckte exakt som lagförslaget.

NÄgra elevers perspektiv pÄ skolan : Förr och nu

Detta Àr en uppsats som tar upp nÄgra elevers perspektiv pÄ sin skolgÄng. Jag har intervjuat Àldre personer som berÀttar hur det var att vara elev förr i tiden. Det Àr totalt fem intervjuer och de berÀttar om sin skolgÄng frÄn 1920-1990-tal. Dessa berÀttelser har jag jÀmfört med en enkÀtundersökning och en observationsundersökning av elever som gÄr i skola idag. Fokus ligger pÄ tre frÄgestÀllningar vilka behandlar miljön i skolan, elevinflytandet och vilka skolÀmnen eleverna har och hade i skolan.

"PÄ hjul i skolan" : En studie om rullstolsburna ungdomars möjligheter och begrÀnsningar till fysisk aktivitet i skolan

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie var att undersöka integrerade rullstolsburna ungdomars möjligheter och begrÀnsningar till fysisk aktivitet i skolan.? Vilken pÄverkan har den fysiska skolmiljön, och pÄ vilket sÀtt har miljön anpassats?? Vilka begrÀnsningar och vilka möjligheter ser ungdomarna sjÀlva finns för att utöva fysisk aktivitet i skolan?? Hur ser lÀrare pÄ begrÀnsningar och möjligheter till att ungdomarna ska kunna utöva fysisk aktivitet i skolan?? PÄ vilket sÀtt pÄverkar de andra eleverna den rullstolsburnes fysiska aktivitet i skolan?MetodI studien deltog tre elever med ryggmÀrgsbrÄck, alla pojkar (14-17 Är), och som var integrerade i den vanliga skolan, samt tre lÀrare varav tvÄ mÀn och en kvinna (30-51 Är). Vi genomförde en kvalitativ intervju med varje deltagare. Intervjuerna var mellan 15-30 minuter lÄnga. FrÄgorna stÀlldes utifrÄn tvÄ olika intervjuguider, en för barn, och en för vuxna.

Vems föremÄl, vems kulturarv ? : om staten, urbefolkningarna och kulturarvsdiskursen

Den hÀr uppsatsen handlar om barn- och ungdomslitteratur. I bakgrunden ges en kortare historik om barnbokens historia i Sverige fram till och med Är 1960. Syftet med uppsatsen Àr att se hur skolan gestaltas i barn- och ungdomsböcker frÄn Är 1955. Jag har i undersökningen valt att avgrÀnsa mig till svenska barn- och ungdomsböcker som kom ut i tryck första gÄngen 1955. Med hjÀlp tidigare forskning har jag analyserat de lÀsta barn- och ungdomsböckerna.

Frukost i skolan- En utvÀrdering av en frukostsatsning

För oss som lÀrare i Àmnen dÀr kost Àr ett viktigt omrÄde att undervisa om Àr det intressant attundersöka kostrelaterade forskningsproblem. PÄ en gymnasieskola utanför Göteborg serverasdet gratis frukost till eleverna. Skolan gör detta för att de elever som av olika skÀl inte kan Àtafrukost hemma ska ha möjligheten till detta och dÀrmed öka sina förutsÀttningar för att pÄ ettbra sÀtt tillgodogöra sig undervisningen.Studiens syfte Àr att utvÀrdera skolans kostnadsfria frukostservering. Vilka Àr det egentligensom Àter frukost i skolan? Den avser Àven att ta reda pÄ vad eleverna vÀljer att Àta nÀr de harmöjligheten att Àta en nÀringsriktig frukost och hur deras uppfattningar kring frukostensbetydelse för koncentrations- och prestationsförmÄga samt sötsuget ser ut.EnkÀtundersökningen genomfördes under tvÄ morgnar samma vecka, en onsdag och enfredag, med totalt 90 deltagande elever.Resultatet visar att de som Àter frukost i skolan inte Àr de som skolan syftar att nÄ med sinsatsning.

Skolan genom iraniesvenskars ögon - En kvalitativ undersökning av sex iraniesvenskars syn pÄ historieundervisningen och dess bild av iransk kultur samt historieÀmnets anpassning till den mÄngkulturella skolan

Genom att intervjua sex personer med iranskt pÄbrÄ har jag försökt presentera dessa individers subjektiva bild av historieundervisning och de krav som de stÀller pÄ skolan. FrÄgornas svar har gett oss en uppfattning om hur historieundervisningen kan pÄverka elever med iraniesvensk bakgrund. Dessutom har vi iakttagit vad de iraniesvenska personerna förvÀntar sig fÄ frÄn historieundervisningen. Den kvalitativa forskningsprocessen har vÀvt samman följande teoretiska utgÄngspunkter: kapitalbegrepp, symboliskt vÄld, orientalism samt Charles Taylors diskussion kring liberalism. Undersökningen visar att IP uppfattar historia i skolan som eurocentrisk och att iranskt kulturarv beskrivs som underlÀgsen.

Slöjan i svenska skolan : En undersökning om attityder och förhÄllningsÀtt gentemot anvÀndning av slöjan i svenska skolan

Abstract I denna uppsats undersöker jag hur instĂ€llningen till slöja varit bland tvĂ„ grupper i den svenska skolan. De gruppers attityder kring slöja jag inriktat mig pĂ„ att studera, Ă€r muslimska flickor som bĂ€r slöja samt pedagoger. Att fĂ„ bĂ€ra slöja kan för mĂ„nga flickor vara ett viktigt uttryckssĂ€tt för den kulturella identitet, vilket individen garanteras genom olika lagreformer sĂ„ som skollagen. Följaktligen stĂ€lls krav pĂ„ en anpassning av skolans miljö, bĂ„de pedagogiskt och praktiskt. Uppsatsen syfte har varit att studera hur pedagoger arbetar nĂ€r olika beteenden, tankar och vĂ€rderingar krockar med varandra? Vilka praktiska hinder finns det i skolan som gör att flickor med slöja inte kan delta i all undervisning?  Hur anpassar lĂ€rare sin undervisning sĂ„ att alla elever kan delta efter sina förutsĂ€ttningar?Uppsatsen bygger pĂ„ en hermeneutisk metod dĂ€r jag utfört kvalitativa intervjuer pĂ„ en skola i södra Sverige.I resultatet framkom att de olika gruppernas syn pĂ„ slöja var beroende av den kultur de vuxit upp i.Ämnesord: Islam, slöja, svenska skolan, genus.

Barn och stress i skolan : En intervjustudie av Ätta barns syn pÄ stress

I och med att stress Àr ett aktuellt Àmne ville vi med detta examensarbete ta reda pÄ vad som gör barn stressade. Eftersom vi Àr blivande lÀrare ville vi fokusera pÄ negativ stress för barn i skolan. VÄrt syfte med denna undersökning var att ta reda pÄ vad nÄgra barn uppfattar som stress och vad som gör dem stressade i skolan. Vi valde att ha fyra Äterkommande temarubriker i vÄrt arbete: sociala relationer, schemalÀggning, lektionsupplÀgg och den fysiska miljön för att lÀttare kunna koppla ihop litteratur med resultatet av vÄr undersökning. Vi har tagit del av litteratur för att ta reda pÄ orsaker och konsekvenser av stress hos framförallt barn.

Mobbning i skolan / bullying in school

Abstrakt Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att undersöka hur lÀrare och pedagoger arbetar för att motverka mobbning i skolan. Det empiriska materialet Àr insamlat pÄ en F- 5 grundskola i en större kommun i södra SkÄne. En grundskollÀrare och skolsköterskan pÄ skolan intervjuades, de Àr bÄde en del av trygghetsgruppen pÄ skolan, en grupp som bestÄr av rektor, specialpedagog, kurator, skolsköterska, lÀrare och fritidspedagoger. Innan intervjuerna observerade vi ett trygghetsmöte. VÄr undersökning visade att personalen pÄ vÄr skola arbetar med ett salutogent tÀnkande genom att lyfta det positiva i verksamheten och genom att inspirera eleverna till att agera med andras bÀsta för ögonen, det vill sÀga ett prosocialt beteende.

Skolan-En betydelsefull arena för frÀmjandet av elevernas hÀlsa

VÄrt arbete beskriver hur EN skola arbetar pÄ ett hÀlsofrÀmjande arbetssÀtt. Möjligheterna och eventuella svÄrigheter med ett hÀlsofrÀmjande arbete i skolan kommer att presenteras. Med hjÀlp av enkÀter och intervjuer undersöker vi hur skolledaren, pedagogerna och skolhÀlsovÄrden ser pÄ sin roll i deras hÀlsofrÀmjande arbete. VÄr frÄga Àr: Vad betyder begreppet hÀlsa för skolan och hur omsÀtts det i praktiken? VÀrldshÀlsoorganisationen (WHO) instÀllning till hÀlsa Àr inte bara att förhindra sjukdomar och dÄlig hÀlsa, utan att förebygga bÄde fysiskt och psykiska hÀlsa.

Om barns kost, motion och hÀlsa

Studiens syfte var att granska om i vilken utstrÀckning skolan tillgodoser elevers behov av undervisning gÀllande kost, motion och hÀlsa. Resultatet pekar pÄ att skolan har goda intentioner men begrÀnsade möjligheter att nÄ upp till Lpo 94: s krav pÄ att elever utövar nÄgon form av fysisk aktivitet varje dag. Vidare visar resultaten att skolan har svÄrigheter att kunna undervisa de yngre Äldrarna, i kost och hÀlsa pÄ ett tillfredstÀllande sÀtt, dÄ lÀrarna upplever det som svÄrt att hitta bra material pÄ grund av skolans otillrÀckliga budget. Konsekvenser för detta utmynnar i att skolor har svÄrt att efterleva intentionerna i Lpo 94.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->