Sök:

Barn och stress i skolan

En intervjustudie av åtta barns syn på stress


I och med att stress är ett aktuellt ämne ville vi med detta examensarbete ta reda på vad som gör barn stressade. Eftersom vi är blivande lärare ville vi fokusera på negativ stress för barn i skolan. Vårt syfte med denna undersökning var att ta reda på vad några barn uppfattar som stress och vad som gör dem stressade i skolan. Vi valde att ha fyra återkommande temarubriker i vårt arbete: sociala relationer, schemaläggning, lektionsupplägg och den fysiska miljön för att lättare kunna koppla ihop litteratur med resultatet av vår undersökning. Vi har tagit del av litteratur för att ta reda på orsaker och konsekvenser av stress hos framförallt barn. För att täcka av våra teman valde vi att använda oss av en halvstrukturerad intervjuform där vi framförallt utgick ifrån barnens svar, men även hade förberett oss med förslag på egna frågor. Vi genomförde en kvalitativ undersökning där vi intervjuade åtta stycken barn. Vårt resultat bygger på dessa åtta barns individuella upplevelser av stress. Våra slutsatser är att det är tankar på och inför något, störande ljud och ämnesundervisning som är mest stressande för dessa barn i skolan. Utifrån detta har vi i vår slutdiskussion försökt se vad man kan göra för att minska den negativa stressen i skolan och skapa en god lärandemiljö.

Författare

Sara Sundqvist Mathilda Näsholm

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Pedagogik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..