
Sökresultat:
17798 Uppsatser om Enterprise Information Portal (EIP) - Sida 53 av 1187
Kåren "spyr" ut information : Halmstad Studentkårs arbete med strategisk kommunikation
Syftet med uppsatsen är att kartlägga de kommunikationskanaler Kåren använder sig av och se om medlemmarna uppfattar den information som sänds via kanalerna. Och utefter detta kunna ge åtgärdsförslag..
Företagsservice på folkbibliotek. En enkätundersökning bland företag i Övertorneå kommun
This thesis is the result of a questionnaire survey amongsmall businesses in the municipality of Övertorneå. Smallbusinesses need access to many different kinds of informationduring day-to-day operations. Since small businesses oftenlack resources like time, staff and money, the public librarycould provide small businesses with information.The aim of this thesis is to study information needs amongsmall businesses in Övertorneå. The study also aims to suggestwhat kind of service the library could provide accordingto the information needs and the most valued informationsources of the businesses..
Personers upplevelse av information efter att ha drabbats av en hjärtinfarkt
Att drabbas av en hjärtinfarkt kan upplevas som en traumatisk händelse, informationen personer får efter en hjärtinfarkt är därför av stor vikt. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva hur personer upplevde informationen vid en hjärtinfarkt, under sjukhusvistelsen i den akuta fasen samt under rehabiliteringen. Nio vetenskapliga artiklar analyserades med kvalitativ innehållsanalys vilket resulterade i fyra kategorier: Att sakna individuellt anpassad information, Att inte kunna förstå all information, Att få olika besked från personalen samt Att känna sig välinformerad och delaktig.Resultatet visar att informationen personer får efter en genomgången hjärtinfarkt är mera av det allmänna slaget. Personerna ville ha individanpassad information och det var viktigt att få känna delaktighet. En slutsats som dras är vikten av att informationen ges på ett bra sätt.
Anhörigvårdares behov av stöd: tänk en lördag eller söndag...
Syftet med denna studie var att undersöka hur anhöriga som ger omsorg till sin partner med demenssjukdom upplever sin situation utifrån stöd och information. De sista åren har antalet makar som ger omsorg ökat och prognoser visar att ökningen kommer att fortsätta. Antalet äldre personer kommer de närmaste åren att öka vilket innebär att antalet personer med demenssjukdom också ökar. Metoden som har använts har kvalitativ ansats där fyra intervjuer är gjorda med anhöriga vilka ger sin partner omsorg på grund av demenssjukdom. Tidigare forskning har visat på stöd och information som två viktiga källor för att ge anhöriga som ger omsorg möjlighet att fortsätta med denna omsorg.
Visualisering av informationskvalitet : Utformning av kvalitetsindikatorer för Lantmäteriets Fastighetsregister
Fastighetsregistret (The Cadastre) is a large and important information sourcesupplied by Lantmäteriet (the Swedish mapping, cadastral and land registrationauthority). Fastighetsregistret provides geographical information about the 3.2 millionestates in use in Sweden. Fastighetsregistret has a large number of users who trustthat the provided data is reliable, but experience shows that the data can have varyingquality. As a user it is not always possible to access more detailed information inorder to assess to what extent the data in Fastighetsregistret is reliable.The purpose of this master's thesis is to investigate the possibilities of a system with agraphical user interface that present, classify and visualize the quality of the data inFastighetsregistret. The defined user group for this suggestion is internal users atLantmäteriet who have a good understanding of Fastighetsregistret.
Effektivisering av den administrativa delen av orderprocessen : En fallstudie på Sandvik Wire
Sandvik Wire needed a review of the administrative part of the order fulfillment process and especially the work around packing and the inventory of finished goods. Therefore we acquired the assignment to investigate the administrative part of the order fulfillment process in the company with the purpose to identify potential for improvement. This investigation was performed with focus on the terminal and packing functions. The purpose with the investigation was also to identify critical factors for an efficient order fulfillment process and investigate if information quality is such a factor.Data was collected through interviews and observations on Sandvik Wire. With the help of this data the information and material flows was mapped, the work within terminal and packing, and adjacent functions was investigated.
Medierat Brus: En studie i information overload & sociala medier
Det har länge dividerats om hur den teknologiska utvecklingen påverkar oss. Marshall McLuhan och Alvin Toffler ifrågasatte vårt beteende och berättade om hur teknikens utveckling kommer att påverka oss redan på 1960-talet. Det har också myntats uttryck som information overload och infobesity som uttrycker den stress människor upplever när de inte längre kan bearbeta den information de konstant tar del av. Sociala medier är en stor bidragande faktor till det rådande tillståndet av information overload. Det råder inte heller några tvivel om att vår användning av sociala medier mer eller mindre påverkar våra medvetna beslut och vår kommunikation.
Information overload är inget nytt begrepp, och i dagens informationssamhälle är det inte bara massmedia som står för den informationsspridning som sköljer över befolkningen utan de är själva delaktiga i att skapa den enorma mängd information och kommunikation de tar del av varje dag.
Mot en friskare arbetsplats
Uppsatsen baseras på en studie på en förskoleenhet bestående av tre förskolor, vilka angripit problematiken kring sjukskrivningar genom ett projekt, i syfte att skapa en friskare arbetsplats.Det empiriska arbetet grundar sig på tretton intervjuer bland de anställda på förskolorna och dessa analyseras med hjälp av Anthony Giddens, Ulrich Becks analyser av det samtida risksamhället samt Bosse Angelöw, Christina Maslach och Michael P. Leiters teorier om arbetsplatsens påverkan på individers välmående.I uppsatsen försöker jag besvara vad som orsakar psykisk ohälsa på en arbetsplats, vad intervjupersonerna anser psykisk ohälsa är och hur projektet fungerat. Intervjupersonerna har lyft fram arbetsbelastning som en viktig faktor för att motverka psykisk ohälsa i arbetslivet. I projektets regi har två personer anställts till en pool, med effekten att vikarier finns att tillgå då ordinariepersonal är frånvarande, men även för att garantera gemensam planeringstid för avdelningarna samt reflektionstid.Projektet har varit väldigt uppskattat bland samtliga intervjupersoner. Somliga har menat att ännu mer kan göras, men samtidigt sagt att det är en god start.
Hur forskare forskar - hur doktorander använder bibliotek i sitt arbete
In this bachelor thesis the aim is to explore how university libraries and researchers function together. I will do this through interviews with phd students and examine how they reason on the use of libraries and other resources available in campus and witch other methods they use to gather information. The graduate students differ in where they are with their research process, but all of them work in the field of social sciences. To help me in my analysis I have adopted Wilsons model of information behaviour and modify this to better suit my purpose. My findings show that they mainly use the library to access materials and avoid use of the librarians, due to perception of low usefulness.
"Anställningsbarhet" : En studie om hinder för lärande
Jag har gjort en kvalitativ, empirisk undersökning av explorativ karaktär gällande vilka hinder som finns för lärande inom organisationer. Jag genomförde kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med personer som arbetar som Arbetsförmedlare inom en mindre svensk kommun.Mitt syfte är att undersöka huruvida hinder för lärande är tydliga redan innan anställning och, om så är fallet, belysa vad som utgör hinder för individens lärande i arbetslivet.Vilka hinder finns för individens lärande att förändra sin inställning mot arbetssökande individer som betraktas som "icke-anställningsbara" till att betraktas vara "anställningsbara".Mina frågeställningar är således:1. Hur beskriver arbetsförmedlare arbetsgivares krav på arbetssökande?2. I vilken utsträckning utgör arbetsgivares krav och förväntningar hinder för arbetssökande?3.
Informationsanpassning på kapitalmarknaden : En studie inom Investor Relations
Investor Relations is a function used by companies to compete for capital by creating relations with investors. It is a young function, earlier practiced by the same people who had responsible for exercising the Public Relations.Investor Relations has evolved a great deal lately but there are still no concrete theories behind the function. The aim though is clear and there are literature explaining how to practice the different parts. The most research within Investor Relations uses the theory of Relationship Marketing. Lately the two authors Hägg and Preiholt have started to examine what they call Financial Marketing since Investor Relations is about relations between actors on financial markets primarily.In this paper, we examine the aspect of information in Investor Relations.
Årsredovisningens viktigaste intressent? - informationsbehovet hos finansanalytiker och deras samspel med företagen
Vårt syfte är att klargöra analytikers informationsbehov samt deras förhållningssätt till information i företagens finansiella rapporter. Vi ämnar även redogöra för analytikerns synsätt på sitt samspel med företagen och hur detta kan påverka marknaden. Uppsatsen är deskriptiv, induktiv samt kvalitativ och den empiriska undersökningen har gjorts genom semistrukturerade intervjuer med 10 av Sveriges bästa finansanalytiker. Slutsatser är att analytikern kräver all form av information som kan påverka företagen men är nöjd med årsredovisningens information. Balans- och resultaträkning samt kassaflödet används mest som kontrollinstrument, inte beslutsunderlag.
"Vill mycket men hinner inte" : en studie om hur det senaste årets omstruktureringar och nedskärningar har påverkat vårdarna på kriminalanstalten i Kristianstad/Vä
Kriminalvårdsanstalten i Kristianstad/Vä har under det senaste året drabbats av omfattande besparingskrav. Detta har i sin tur inneburit genomgripande omstruktureringar och förändringar i verksamheten, framförallt i form av nerskärningar i personalstyrkan. Syftet med studien är att synliggöra och analysera konsekvenserna av det gångna årets besparingsåtgärder. Utifrån detta syfte har jag också formulerat min frågeställning: Hur har vårdarnas arbete och inställning till arbetet påverkats till följd av de nedskärningar och omstruktureringar som, under det senaste året, ägt rum på kriminalvårdsanstalten i Kristianstad/Vä? I min studie har jag använt mig av kvalitativa intervjuer.
Koll på verksamheten? : En kvalitativ studie om Umeå kommuns arbete med riskhantering
Kommuner är en verksamhet som påverkar oss medborgare dagligen och finansieras av skatteintäkter som vi betalar in. Under de senaste åren har det rapporterats om skandaler inom kommunal verksamhet som har berott på bristfälliga kontroller inom verksamheten och att rutiner inte har följts vilket har fått konsekvenser. Det har även presenterats en rapport från Europakommissionen om att mutor är förekommande inom kommunal verksamhet även i Sverige vilket kan leda till att den makt kommunerna har används på ett felaktigt sätt. Dessa problem kan anses vara risker för den kommunala verksamheten att nå sina mål och det kan därför finnas ett behov förbättra ledningen av verksamheten för att åtgärda riskerna. Ett sätt att förbättra ledningen är att använda sig av riskhantering vilket är ett ledningsverktyg som har blivit allt mer förekommande för att hantera risker och effektivisera verksamheterna.
En helhet som förenar? Aspekter på intern information inom Borås Stadsteater och Borås Stadsbibliotek
This is a qualitative study with a reflexive approach. The aim of this masters thesis is to describe how the internal information is managed in Borås Theatre and Borås Public Library related to the internal flow of information within the organisations according to descriptions of different units, staff and work tasks. Ten qualitative semi-structured interviews with employees at the Theatre and the Library have been conducted. The organisations have been studied separately. The interviews are presented according to six categories presented in the theory chapter as a result of the study.