Sök:

"Anställningsbarhet"

En studie om hinder för lärande


Jag har gjort en kvalitativ, empirisk undersökning av explorativ karaktär gällande vilka hinder som finns för lärande inom organisationer. Jag genomförde kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med personer som arbetar som Arbetsförmedlare inom en mindre svensk kommun.Mitt syfte är att undersöka huruvida hinder för lärande är tydliga redan innan anställning och, om så är fallet, belysa vad som utgör hinder för individens lärande i arbetslivet.Vilka hinder finns för individens lärande att förändra sin inställning mot arbetssökande individer som betraktas som "icke-anställningsbara" till att betraktas vara "anställningsbara".Mina frågeställningar är således:1. Hur beskriver arbetsförmedlare arbetsgivares krav på arbetssökande?2. I vilken utsträckning utgör arbetsgivares krav och förväntningar hinder för arbetssökande?3. I vilken utsträckning kan arbetsgivares krav och förväntningar ses som potentiella hinder för lärande i arbetslivet?Resultaten visar en verklighet där det finns många och stora hinder för lärande inom arbetsmarknaden. Höga, ofta orealistiska, krav ställs på arbetssökande av arbetsgivare. Även fördomar, som följd av okunskap, samt den enskilda individens motstånd och rädslor för förändringar utgör hinder för lärande. Hinder för lärande inom arbetsmarknaden utgörs av en helhetsprocess som består av en mängd olika enheter som är tätt sammanbundna och påverkar varandra.

Författare

Camilla Hansson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Pedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..