Från åldersblandade till åldersindelade barngrupper i förskolan
Avsikten med den här studien är att skildra och analysera hur det kommer sig att pedagoger väljer att omorganisera förskolorna de arbetar på, från åldersblandade till åldersindelade barngrupper. Vilka motiv och argument finns det bakom förändringsarbetet till åldershomogena barngrupper? Efter omorganisationen har pedagogerna en eller två åldersgrupper på avdelningen som de arbetar med, hur har deras pedagogiska arbete berörts av det? Men framförallt presenteras hur förskolornas viktigaste kärna påverkas av ålderssammansättningen, nämligen barnen. Datainsamlingarna består av djupintervjuer med fem förskollärare och en barnskötare. Resultatet visar på väldigt nöjda pedagoger som också framhåller barnen som de största vinnarna till åldersindelade barngrupper. Hela verksamheten på avdelningen styrs av den åldersgrupp som finns där. Miljön är inbjudande och anpassas till barnens behov och intressen, det finns utmanande och stimulerande material tillgängligt för alla. Barnen blir självständiga i en tillåtande miljö och enligt pedagogerna synliggörs barnens kompetenser tydligare. Pedagogiska aktiviteter blir enklare att planera och genomföra när det är en snävare åldersgrupp, barnen ligger på ungefär samma utvecklingsnivå. Alla pedagoger på förskolan blir ett enda stort arbetslag eftersom de cirkulerar runt på alla avdelningar. Resultatet blir att revirtänkandet får ge vika för professionalism. Åldersindelat fungerar väldigt bra på de två förskolor som förekommer i studien och pedagogerna är väldigt nöjda med sin arbetssituation.