Sök:

Sökresultat:

19722 Uppsatser om En bok för alla - Sida 37 av 1315

En för alla likvÀrdig skola?: en studie om skolledares och politikers uppfattningar om arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd

Syftet med studien var att beskriva och analysera hur skolledare och politiker uppfattar arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd. Styrdokumenten framhÄller vikten av allas lika rÀtt till en likvÀrdig utbildning. PÄ vilket sÀtt och i vilket sammanhang anges dÀremot inte. Det empiriska materialet har inhÀmtats genom en enkÀtundersökning utförd bland skolledare och politiker i barn- och grundskolenÀmnden samt gymnasienÀmnden i en medelstor kommun. Resultatet visar att ett kategoriskt perspektiv som fokuserar individuella svÄrigheter Àr det framtrÀdandet i arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd.

"Det Àr ju ganska sÄ nytt det hÀr med regnbÄgsfamiljer" : En kvalitativ studie om arbetssÀttet kring könsneutralisering och arbetssÀttet kring synliggörandet av homosexuella relationer pÄ förskolan

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka förskollÀrares erfarenheter av arbetssÀtt kring könsneutralisering och arbetssÀtt som synliggör homosexuella relationer. Följande frÄgestÀllningar har formulerats: ? Vilka uppfattningar har förskollÀrare kring sitt arbete med könsneutralisering?? Vilka uppfattningar har förskollÀrare kring sitt arbete med att synliggöra homosexuella relationer? För att besvara frÄgestÀllningarna har vi valt att göra en kvalitativ studie med semi-strukturerade intervjuer som metod. Studien bygger pÄ intervjuer med tio förskollÀrare pÄ tvÄ olika förskolor.Resultatet av vÄr studie visar att majoriteten av förskollÀrarna anser att förhÄllningssÀttet gentemot barnen Àr av stor vikt och Àr en grundlÀggande del i arbetet för könsneutraliseringen. Samtal med barnen kring könsneutralisering Àr viktigt i bÄde spontana och styrda aktiviteter. De flesta förskollÀrarna Àr medvetna om hur de tilltalar respektive kön och menar att det Àr av stor betydelse.

Pedagogiskt arbete
med barn som har fÄtt diagnosen Asperger syndrom

I dagens förskola/skola kan vi som pedagoger möta barn som har olika former av diagnoser, Asperger syndrom Àr en utav dem. Syftet med vÄrt examensarbete var att beskriva och analysera vilka arbetssÀtt och metoder pedagoger anvÀnder sig av nÀr de arbetar med barn som har fÄtt diagnosen Asperger syndrom. Vi har genom intervjuer med pedagoger fÄtt ta del av deras arbetssÀtt och metoder för hur de arbetar. Resultatet visar att de pedagogiska arbetssÀtt som pedagoger anvÀnder sig av vid arbetet med barn som har Asperger syndrom Àr bland annat tydlighet, struktur, rutiner samt att man som pedagog inte ska ha samma arbetssÀtt till alla barn med AS, utan plocka ihop det bÀsta av alla arbetssÀtt och gör undervisningen individanpassad..

Betydelsen av coaching och samtal för kvinnors sjÀlvkÀnsla

Syftet med denna kvalitativa studie var att ta reda pĂ„ om mina kvinnliga informanter upplevde en ökad/ förbĂ€ttrad sjĂ€lvkĂ€nsla under coaching/ samtal. Vidare var syftet att belysa den ökade positiva ökade vĂ€lbefinnandet av coaching och samtal ur individ synpunkt. Samtliga kvinnor upplevde en positiv ökad upplevelse till sig sjĂ€lva av Ă„terkommande coaching/ samtal sessioner. Ett resultat var att alla informanter upplevde en betydligt högre grad sjĂ€lvkĂ€nsla och vĂ€lbefinnande. Kvinnorna upplevde att de alla i högre grad kĂ€nde sig mer tillfredsstĂ€llda mer sig sjĂ€lva som personer. Även sjĂ€lvförtroendet upplevde de hade förbĂ€ttrats dĂ„ de vĂ„gade ta för sig mer Ă€n vad de hade vĂ„gat innan , bĂ„de i privata och arbetsrelaterade situationer och relationer..

ACTUA! : En utvÀrdering av ett internetbaserat sjÀlvhjÀlpsprogram med beteendeaktivering för behandling av depression

Beteendeaktivering Àr en effektiv behandling vid depression. Forskningen Àr mer begrÀnsad gÀllande effekten av internetadministrerad beteendeaktivering. Denna studie utvÀrderade sÄledes behandlingseffekten av tvÄ olika internetadministrerade sjÀlvhjÀlpsprogram med terapeutstöd.  Totalt 42 deltagare med mild till mÄttlig depression randomiserades, efter bedömning, till tvÄ olika behandlingsgrupper och en kontrollgrupp. Behandlingen innehöll Ätta textmoduler med tillhörande övningar.  En signifikant huvudeffekt av tid pÄvisades för alla grupper gÀllande depression och livskvalitet. En signifikant interaktionseffekt pÄvisades för Ängest mellan behandlingsgruppen och kontrollgruppen.

FÄr vi vara med? - en intervjustudie kring hur fem personer med rörelsehinder upplevt undervisningen i idrott och hÀlsa i grundskolan

Att alla elever fĂ„r vara delaktiga under skolans aktiviteter kan ses som en sjĂ€lvklarhet i en skola för alla. Men för alla elever Ă€r det inte sĂ„ enkelt, och nĂ„gra elever som ibland inte fĂ„r vara delaktiga Ă€r elever med rörelsehinder. Ämnet som de ibland inte fĂ„r vara delaktiga i inom skolans undervisning Ă€r Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. Syftet med denna studie Ă€r att undersöka och fĂ„ en större förstĂ„else för hur personer med rörelsehinder upplevt undervisningen i idrott och hĂ€lsa i grundskolan. För att uppnĂ„ detta gjordes intervjuer med fem personer med rörelsehinder i Ă„ldrarna 19-30 Ă„r.

Utveckling av ett öppet Home Automation-protokoll för anvÀndning över IP-nÀtverk

Detta arbete tar upp utvecklingen av ett nytt protokoll för anvÀndning inom Home Automation över IP-nÀtverk, med stor vikt pÄ flexibilitet och enkelhet. Vi valde att utveckla ett nytt protokoll för Home Automation dÄ en granskning av dagens protokoll visar att dessa inte Àr tillrÀckligt öppna eller flexibla för att passa alla enheter som anvÀnds eller alla scenarion som kan uppstÄ.I vÄra litteraturstudier samlades information in som skapade grunderna för vÄrt protokoll och gav oss en större inblick i teknikerna bakom dagens tekniker inom home automation. Detta gav oss Àven möjlighet att senare jÀmföra vÄrt fÀrdiga protokoll med redan existerande protokoll för att se om vi lyckats skapa nÄgot som kan anvÀndas. Metoden vi valde för att utveckla protokollet Àr en generell designmetod dÀr vi efter granskningen av tidigare protokoll tar fram ett antal punkter som det nya protokollet skall uppnÄ. Det visade sig dock vara problematiskt att fÄ fram svar om vissa protokoll sÄ vi frÄngick metoden genom att istÀllet utveckla protokollet utefter ett antal olika scenarion som det bör kunna hantera.Resultatet av arbetet Àr ett protokoll som uppfyllde nÀstan alla mÄl vi satt upp för det.

Matematiska kompetenser i lÀroböckernasuppgifter : En granskning av tvÄ Matematik A lÀroböcker

Syftet med denna studie Àr att undersöka förekomsten av de matematiska kompetenserna i lÀroböcker för Matematik A. Centralt i studien Àr de sex matematiska kompetenser, som Palm et al. (2004) analyserat fram ur de nationella styrdokumenten. Dessa kompetenser Àr: kommunikationskompetens, modelleringskompetens, resonemangskompetens, begreppskompetens, problemlösningskompetens och algoritmkompetens. För att nÄ syftet genomfördes en analys av uppgifter i tvÄ lÀroböcker för Matematik A.Undersökningens resultat visar att alla sex matematiska kompetenser finns representerade i lÀroböckernas uppgifter.

En eldgaffel eller bara nÄgot som fladdrar förbi? : En studie av vuxnas lÀrande i samband med Skolinspektionens tillsyn

Stor uppmÀrksamhet har under den senaste tiden riktats mot brister i skolan och mot Skolinspektionen som Àr den myndighet som utövar tillsyn över skolan. Vid det som kallas Regelbunden tillsyn granskas skolverksamheten bland annat genom att inspektörer frÄn Skolinspektionen besöker skolorna. MÄlet Àr att bidra till elevers lika rÀtt till god utbildning i en trygg miljö, dÀr alla nÄr minst godkÀnt i alla Àmnen.Syftet med denna studie Àr att med hjÀlp av kvalitativa intervjuer förstÄ förutsÀttningar för skolpersonals lÀrande i samband med Skolinspektionens tillsyn. Vi har anvÀnt oss av litteratur om utvÀrdering och vuxnas lÀrande. Studien bestÄr av intervjuer med fem lÀrare och tre rektorer pÄ tre skolor i tre kommuner, som alla haft kontakt med Skolinspektionen nÀr den 2010 utövade regelbunden tillsyn pÄ respektive skola.Resultatet frÄn intervjuerna visar att skolpersonalen var positiv till tillsynen.

TaksÀkerhetssystem : Ett projekt i samarbete med Condesign AB

En stor del av de svenska byggnaderna uppfyller inte de krav som stÀlls för taksÀkerhet, och saknar taksÀkerhetsanordningar. Detta beror pÄ att de taksÀkerhetsanordningar som finns pÄ marknaden idag inte tilltalar kunden tillrÀckligt estetiskt. Dessutom finns en stor variation av taktyper, detta har medfört att det utvecklats mÄnga olika infÀstningar för taksÀkerhetsprodukter. MÄlet Àr att utveckla taksÀkerhetsanordningar som kunden anser vara estetiskt tilltalande samt konstruera en infÀstning som fungerar för alla typer av tak och alla taksÀkerhetsprodukter. Resultat: Flera koncept togs fram med fokus pÄ design och tillverkning, dÀr till slut ett slutkoncept valdes för infÀstning, snörasskydd och nockrÀcke samt tvÄ koncept för stegar.

Att vara resurspersonal i förskolan ? tre pedagoger resonerar kring sitt uppdrag

I denna kvalitativa studie har jag intervjuat tre informanter vilka arbetar som resurspersonal i förskolan. Syftet med studien Àr att synliggöra deras bild av sitt uppdrag. FrÄgestÀllningen löd följaktligen: Hur resonerar resurspersonalen kring sitt uppdrag, det vill sÀga arbetet med funktionsnedsatta barn? Vilken roll har resurspersonalen i den dagliga verksamheten? Vilka faktorer anser resurspersonalen vara av största betydelse för barnets utveckling? I studien diskuteras resultatet i förhÄllande till Enös (2005) om förskolepersonalens professioner. DÀr vill hon synliggöra personalens kompetens och kunskap. Tideman (2005) och Lutz (2009) tar upp begreppen normalitet och avvikande och menar att alla ska inkluderas i den pedagogiska verksamheten.

FramgÄngsrik matematikundervisning i grundskolan : Undervisning som genererar hög mÄluppfyllelse av lÀroplanens och kursplanens mÄl

Trots alla rapporter om sjunkande resultat i matematikÀmnet i den svenska skolan sÄ finns det lÀrare vars elever har en hög uppfyllelse av mÄlen i lÀroplan och kursplan. Denna studie Àgnas Ät att genom observationer och intervjuer av en handfull matematiklÀrare urskilja mönster och gemensamma drag hos dessa. Studien visar att det finns vissa gemensamma drag hos de lÀrare som bedriver framgÄngsrik matematikundervisning. För det första finns det ett tydigt mÄl med undervisningen. Det andra Àr att de alla tar pÄ sig ledarskapet i klassrummet och ansvaret för undervisningen samtidigt som eleverna involveras i planeringen, bÄde direkt och indirekt.

BÄde och. : Om de olika sidorna av upplevelser hos vuxna barn till alkoholberoende förÀldrar

UtifrÄn vÄr forskningsgenomgÄng framstod bilden av barn och vuxna barn till drogberoende förÀldrar som övervÀgande negativ, sjukligförklarande och stereotypifierande. I kontrast till tidigare forskning sökte vi att med vÄr studie uppvisa en sÄ komplett och balanserad bild vi kunde av ett antal vuxna barn - studiens syfte var att belysa positiva och negativa upplevelser hos ett antal vuxna barn till drogberoende förÀldrar. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ ansats, dÀr empirin samlats in genom intervjuer med fem kvinnliga vuxna barn till alkoholberoende förÀldrar. Materialet tolkades med Pierre Bourdieus begrepp habitus, sociala fÀlt och kapital, samt den tidigare forskningen. Vi fann att nÀstan alla deltagare upplevde ensamhet eller utanförskap under barndomen, att alla hade olika mÄnga kompisar under uppvÀxten och att knappa hÀlften hade problem med relationer i vuxen Älder.

Rydaholmsmetoden - en fungerande meod?

Under min verksamhetsförlagda utbildningstid (hÀdanefter förkortat vfu) observerade jag mÄnga elever som alla kÀmpar pÄ sitt eget sÀtt med sin lÀsning, och jag intresserade mig snabbt för hur lÀrare och skola kan hjÀlpa dessa elever med sina svÄrigheter och blev pÄ sÄ sÀtt introducerad för en metod som heter Rydaholmsmetoden. Rydaholmsmetoden Àr en metod som ska hjÀlpa eleverna att trÀna upp sin lÀshastighet och sin ordkunskap, och trots att metoden ej har en forskningsgrund sÄ anvÀnds den flitigt vid min VFU-skola dÀr eleverna trÀffar en speciallÀrare tvÄ till tre gÄnger i veckan i 20 minuters pass dÀr de trÀnar pÄ att förbÀttra sin lÀsning genom arbete med just Rydaholmsmetoden. Syftet var att undersöka om Rydaholmsmetoden kunde vara en fungerande metod för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter, samt om dessa elever Àven kunde göra framsteg i LÀsutvecklingsschemat (LUS) i och med arbete i Rydaholmsmetoden. För att genomföra denna studie valdes ett antal av sex elever ut som alla fick undervisning i Rydaholmsmetoden. Dessa elever testades med ett av metodens standardtest (H4-test) och utvÀrderades sedan i LUS. Denna procedur upprepades efter Ätta veckor för att se om arbetet med Rydaholmsmetoden givit nÄgon effekt pÄ elevernas resultat i LUS. Resultaten som framkom var att fem av de sex eleverna som deltog i studien hade gjort framsteg i LUS under studiens tid, men resultatet kan ifrÄgasÀttas dÄ eleverna samtidigt fick undervisning i sÄkallad parlÀsning, höglÀsning och tystlÀsning som alla kan ha pÄverkat elevernas resultat likvÀl som Rydaholmsmetoden..

Varför förstÄr de inte vad vi sÀger? En uppsats om lÀsförstÄelse och kommunikation

Syfte: Att undersöka om nÄgot mer Àn en god lÀsförmÄga pÄverkar hur vÀl lantbrukare lyckas med sina EU ansökningar.Teori: LÀsförstÄelse, lÀsprocess, kommunikationsteori. Metod: Intervjuer utfördes med fyra lantbrukare vilka ansökte om EU stöd. Lantbrukarnas bakgrund och deras kunskaper om jordbruk och jordbrukarstöd jÀmfördes med hur de lyckades tyda tvÄ texter samt med hur vÀl de hade lyckats med sina ansökningar av EU-stöd.Resultat: De intervjuade lantbrukarna hade alla bra tilltro till sin lÀsförmÄga och de var positiva till att lÀsa. Lantbrukarna hade olika jordbruks bakgrund. Alla lantbrukarna hade svÄrt att fullt ut förstÄ de tvÄ texter som presenterades för dem.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->