Sök:

En för alla likvärdig skola?

en studie om skolledares och politikers uppfattningar om arbetet med elever i behov av särskilt stöd


Syftet med studien var att beskriva och analysera hur skolledare och politiker uppfattar arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Styrdokumenten framhåller vikten av allas lika rätt till en likvärdig utbildning. På vilket sätt och i vilket sammanhang anges däremot inte. Det empiriska materialet har inhämtats genom en enkätundersökning utförd bland skolledare och politiker i barn- och grundskolenämnden samt gymnasienämnden i en medelstor kommun. Resultatet visar att ett kategoriskt perspektiv som fokuserar individuella svårigheter är det framträdandet i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Inslag av ett relationellt perspektiv, där omgivningens betydelse framhålls, kan skönjas i vissa delar.

Författare

Maria Sandin Elin Viklund

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..