Sök:

Sökresultat:

18 Uppsatser om Elmotor - Sida 1 av 2

Drivenhet för satellitantenner

The task in this master thesis was to design and construct a prototype of a satellite antenna driver unit. The unit is to be robust and work in cold weather down to -40°C, so that it can be mounted on the roof of a minibus. A microcontroller controls the H-bridges simultaneous, each connected to an electrical motor. Hardware and software protections were implemented to ensure that the antenna can not turn outside its allowed area and risk breaking. The unit can output voltages at many different levels and communicate at a multitude of signal standards..

Optimering av motor och växel i skruvdragarsystem

Examensarbete har utförts på Atlas Copco Tools and Assembly system. Syftet var att utveckla ettkonstruktionshjälpmedel för att underlätta valet av Elmotor och växellåda vid nyutveckling avautomatiserade skruvdragarsystem. Ofta görs valet av växellåda och Elmotor individuellt vilketkan resultera i ett icke optimalt system. Genom att istället göra valen tillsammans kan ett bättreresultat uppnås.Syftet med examensarbetet var att ta fram ett Matlab- script som ger en bild över hur valet avväxellåda och motor påverkar varandra. Scriptet ska föreslå lämpliga dimensioner på motor ochväxellåda med hänsyn till hela systemet och dess uppgift.

Moped med bagageutrymme

Projektet har handlat om att göra en miljövänlig moped med ett rymligt bagageutrymme, som fortfarande är smidig i en storstadsmiljö. Resultatet är en trehjulig moped med två hjul fram och ett bak. Mopeden har plats för två vuxna samtidigt som de finna gott om bagageutrymme. Bagageutrymmet är i form av ett skåp frampå mopeden och stort nog för en storhandel, 4-5 Ica/Konsumkassar, ca 100 liter. Skåpet är låsbart och öppningen består av två delar.

Automatisering av statorlindning vid elmotortillverkning

Denna rapport behandlar automatisering av statorlindning vid monteringsline 4 för Elmotorer på ABB Motors AB i Västerås. Målet med projektet var att hitta ett lönsamt sätt att automatisera delar av Elmotormonteringen. Arbetet begränsades till att omfatta monteringsline 4 där motorer av storlek IEC 200- 250 monteras, dessa är de största motorer som produceras i Västerås. På grund av relativt små volymer och en omfattande variantflora måste en automatisering vara flexibel. För att nå en fungerande automatiserad lösning behövde flera praktiska materialhanteringsproblem lösas.

Ammunitionshantering i marin luftvärnspjäs

SammanfattningDenna rapport behandlar konstruktions- och provningsarbetet för en ammunitionslyft till en ny marin 40mm pjäs, kallad 40Mk4 i utveckling av BAE systems Bofors AB. 40Mk4 är en marin luftvärnspjäs som är tänkt att monteras på små till medelstora fartyg. Ammunitionslyften ska kunna sköta all matning av ammunitionen till, från och mellan de två i pjäsen ingående magasinen. Omfattningen av rapporten inkluderar konstruktion av och framtagning av en provrigg för ammunitionslyften samt till viss del konstruktion av gränsytor för lyften i en seriekonstruktion. Därtill behandlar rapporten provning av provriggen utifrån fördefinierade funktions- och prestandakrav.

Modellering och design av elmotor för mutterdragare

This thesis was carried out at Atlas Copco Tools and Assembly Systems. The purpose hasbeen to develop a design tool to be used for development of new electric motors for AtlasCopcos electric nutrunners. The focus of the thesis has been to increase productivity bydecreasing the power losses in an electric tool. The productivity is defined as themaximum number of tightenings a nutrunner can perform without becoming too hot.Before starting the development of this design tool an existing Matlab script, whichcalculates the losses in a slotless electric motor, has been studied and modified torepresent the real losses in a better way. The modification has been made by performingpractical studies of different losses and then adjusting existing parameters in the Matlabscript.Because design changes in one part of a mechatronic system can lead to a decrease inperformance of another part the choice of parameters that can be changed has been madeso that other parts of the system is affected as little as possible.A study of the existing tools efficiency during an entire tightening has been made toincrease the understanding of when and where the different losses appear and to comparethe modified Matlab script with the measured values.The design tool was formed so that it executes the Matlab script, that calculates thelosses, for a number of different design options and stores the alternative which producesthe least losses.

Demonstration för en vinkelgivare

Målet med detta projektarbete var att hjälpa Eskilstuna Elektronik Partner AB(EEP) att demonstrera sin nya produkt, vinkelgivaren, på bästa möjliga sätt. Företaget ville att deras produkt skulle fästas på en leksaksgrävmaskin som därefter skulle skaka i en periodisk svängning ochpå så sätt visa framtida kunder att deras nya produkt fungerar. EEP ville även ha en demonstrationsmonter för att vis upp sin produkt. Problemet som projektgruppen ställdes mot var hur man skapar periodiska svängningar i en leksaksgrävskopa samt hur man skapar n estetiskt tilltalande monter som ska locka till sig kunder. För att ta reda på detta gjordes en produktutvecklingsprocess där olika metoder tillämpades för att få en bättre bild av vad sm behöver göras och hur.

En jämförelse mellan diesel- och eldrivna lastmaskiner i Kiirunavaara

I detta examensarbete har vi jämfört dieseldrivna lastmaskiner med eldrivna för att kunna föreslå bättre alternativ inför framtida produktionsökningar. Användning av specialbyggda hjullastare i underjordsgruvor sker framför allt vid transporten av lossprängt berg från sprängplatsen till schakten. Drivningen av maskinerna kan vara antingen med diesElmotor eller med Elmotor. Problemen med de eldrivna lastmaskinerna i Kiirunavaara är framför allt flexibiliteten. Maskinens Elmotor matas via en kabel som är fästad i ett eluttag på bergväggen som bland annat gör att bara en eldriven lastmaskin kan köras i ett lastområde.

Analys och utvärdering av elektromekanisk drivlina för hybridfordon

Precer Group har en patenterad teknologi för förbränning av fasta bränslen, till exempel pellets eller metallbränslen. Tekniken är användbar till bland annat fordon och nu är deras vision är att skapa en ny typ av miljövänligt och bränslesnålt fordon som drivs av fast bränsle. Det kommer att vara ett lättviktsfordon med seriehybriddrivlina. Drivlinan till fordonet kommer att bestå av Precers förbränningsenhet, en värmemotor, generator, batteri, motor controller och en eller flera Elmotorer med tillhörande kraftelektronik.Vi har gjort en studie på vilka typer av Elmotorer som kan användas för fordonsdrift och jämfört olika lösningar på vilka motorer och controllers som kan passa till fordonet Precer Group kommer att tillverka. Vi har också gjort en bedömning om det kan vara användbart med regenerativ bromsning i fordonet och på vilka sätt tekniken kan implementeras.Den generator vi anser lämpligast till värmemotorn är en borstlös DC-generator då den har hög toppverkningsgrad och en passande karaktäristik för att användas till värmemotorn.

Konstruktion av oljeflödesmätrigg

Företaget GM Powertrain Sweden AB utvecklar växellådor och drivlinekomponenter för den europeiska delen av General Motors. På grund av allt strängare lagkrav från myndigheterna, framförallt när det gäller miljö och utsläpp, tvingas biltillverkarna satsa allt hårdare på att reducera miljöpåverkan från bilens alla komponenter. En viktig del i att öka effektiviteten är en väl optimerad växellåda. Ett led i detta är att optimera mängden olja som är i kontakt med växellådans interna roterande delar då denna skapar ett motstånd. En sådan kontakt finns där olja rinner genom smörjhål i de ihåliga växellådsaxlarna och vidare ut till lager och synkroniseringsringar.

Analys och utvärdering av elektrokemiska kondensatorer för bruk i lättviktshybridfordon

Precer Group erbjuder tekniska lösningar för produktion av el genom förbränning av olika typer av fasta bränslen. Tekniken är anpassningsbar och kan bland annat användas som återladdningskälla i olika typer av hybridfordon. Precer Group håller just nu på att ta fram ett konceptfordon i form av en lättviktshybrid som är tänkt att drivas genom att en sådan förbränning driver en generator som laddar upp ett energilagringssystem. En Elmotor strömförsörjs sedan av detta energilagringssystem.I denna rapport analyseras och utvärderas om det är möjligt att använda sig av elektrokemiska kondensatorer som energilagringssystem för fordonet, både i dagens läge samt år 2017. Det är året då konceptfordonet ska presenteras.

Styrning och nödbroms av ModuLith

The purpose of this project is to get a fully functional, automatic steering system and a variable breaking system with an emergency breaking function to an off road vehicle. This off road vehicle is supposed to work as an aid in military situations. A team of two, Sebastian Attervall and Nichlas Gustafsson, got an order from Jonas Nyårds and the PreeRunners Project to construct a steering system that could manoeuvre an off road vehicle without any human involvement. To make this possible the vehicle would be guided by onboard sensors, cameras and computers. The team where also assigned to construct an automatic breaking system, there also no human would be involved.

Utveckling av Pusher Finger

Emhart Glass är ett världsledande företag som tillverkar och utvecklar utrustning för hela processkedjan inom glasförpackningsindustrin, från smältugnen till efterbehandling och kontroll av de färdiga produkterna. Glasförpackningarna är mycket heta när de är klara och hålls därför ovanför en perforerad platta, Dead Plate, för kylning innan de transporteras i en båge ut på transportbandet som skickar vidare förpackningarna mot efterbehandling, kontroll och paketering. Den mekanism som utför transporteringen av glasprodukterna är uppbyggd av en Elmotor och en luftcylinder. Mekanismen kallas Pusher 860 och kan tyvärr inte garantera en tillfredställande förflyttning. Glasprodukterna påverkas av centrifugalkraften vid den bågformade förflyttningen ut på transportbandet och hamnar sällan allihopa på en rät linje.

Examensarbete : Implementering av

I denna rapport behandlas verktyget FMEA (Failure Mode Effect Analysis), dess användning och genomförande på identifierade komponenter som ingår i Elmotorer tillverkade hos ABB LV Motors i Västerås. Målet med detta arbete har varit att ge lärdom om metoden FMEA på företaget för att möjliggöra användandet av verktyget bland medlemmarna på företaget och att vi implementerar verktyget på befintlig motor för att analysera de felsätt som kan uppstå. Eftersom ABB just nu har ett pågående projekt med en ny motor kan våra slutgiltiga felanalyser även ge dem information om vilka ändringar och åtgärder som kan vara till nytta vid utformningen av den nya motorn.Efter två veckors praktik i verkstan och en grundlig genomgång av företagets reklamationer kunde vi avgränsa arbetet genom att identifiera de komponenter som analyserna skulle genomföras på. Efter en genomgång tillsammans med våra handledare på företaget kom vi fram till att utföra våra analyser på fem komponenter, två av dem framstod som mycket kritiska som upptäcktes redan vid genomgång av reklamationerna.Komponenterna som vi har analyserat är:1. Lager2.

Tiltbar reverse trike : Utveckling och prototyptillverkning

I denna rapport presenteras utveckling och prototyptillverkning av ramen och tiltfunktionen till en tiltbar reverse trike. En reverse trike är ett fordon med ett bakhjul och två framhjul. Bakhjulet är det drivande hjulet medan de två framhjulen är de styrande.Ett personligt intresse har alltid funnits för cyklar och cykelliknande fordon med fler än två hjul. I stort sett samtliga cyklar av den typen som finns kommersiellt tillgängliga idag använder sig utav en stel ram med begränsad fjädring på respektive hjul. Problemet med dessa är att de inte ger samma inlevelse vid färd som exempelvis en vanlig tvåhjulig cykel eller en motorcykel där fordonet kan lutas vid kurvtagning för att bättre utnyttja vikt och tyngdpunkt för att inte tippa.

1 Nästa sida ->