Sök:

Sökresultat:

11770 Uppsatser om Elever som stör - Sida 65 av 785

LÀs och skrivinlÀrningsmetoder för sÀrskoleintegrerade elever i grundskolan Är 1-3

Malmö Högskola LÀrarutbildningen Skolutveckling och ledarskap Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning Höstterminen 2006 Nyman Lise-Lotte. (2006). LÀs - och skrivinlÀrningsmetoder för sÀrsko-leintegrerade elever i grundskolan Är 1-3.(Reading and writing methods for students with learning diabilities in the compulsory school year 1-3 ). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbild-ning, LÀrarutbildning, Malmö högskola. Mitt syfte Àr att undersöka vilka metoder lÀrare i Är 1-3 anvÀnder sig av nÀr det gÀller lÀs- och skrivinlÀrningen för sÀrskoleintegrerade elever. Jag vill Àven undersöka hur jag som specialpedagog pÄ bÀsta sÀtt kan stödja och stötta bÄde lÀraren och eleven i Är 1-3 nÀr det gÀller lÀs- och skrivinlÀrningen.

Svenska pÄ schemat : Ska vi tala, skriva, lÀsa eller vad Àr egentligen synen pÄ svenskÀmnet?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka synen pÄ svenskÀmnet bland tvÄ verksamma svensklÀrare, tvÄ klasser och nio blivande svensklÀrare. Undersökningarna genomfördes med hjÀlp av tvÄ intervjuer med svensklÀrare, 47 elevenkÀter samt nio enkÀter med blivande svensklÀrare. Resultaten av vÄra undersökningar visar att synen skiljer sig mellan de intervjuade svensklÀrarna. ElevenkÀterna visar att eleverna har en positiv syn pÄ svenskÀmnet men att den varierar. Vissa elever ser Àmnet avsett för personlig utveckling medan andra elever motiveras av slutbetyget och andra faktorer.

Hur barn ser pÄ hÀlsa : En studie i Är 3 om hur elever tolkar hÀlsobegreppet och hur de kopplar livsstil till hÀlsa

    HÀlsa Àr ett omfattande begrepp, som kan tolkas utifrÄn mÄnga olika aspekter beroende pÄ av vem och inom vilken vetenskap begreppet behandlas. De attityder och förhÄllningssÀtt till vad hÀlsa Àr, som vi införlivar som barn har betydelse för om vi i vuxen Älder kommer att leva  hÀlsofrÀmjande och ta ansvar för vÄr hÀlsa. Det Àr dÀrför intressant att belysa hur elever tolkar och beskriver hÀlsobegreppet samt om de kan se samband mellan livsstil och hÀlsa.För studiens resultat har elever i Är 3 ritat teckningar utifrÄn instruktionen:  Vad betyder ?hÀlsa? för dig och vad betyder ?att mÄ bra?. Rita vad du tÀnker pÄ.  För att fÄ en djupare förstÄelse över hur elever uppfattar begreppet har Àven intervjuer genomförts.

Hur barn ser pÄ hÀlsa : En studie i Är 3 om hur elever tolkar hÀlsobegreppet och hur de kopplar livsstil till hÀlsa

HÀlsa Àr ett omfattande begrepp, som kan tolkas utifrÄn mÄnga olika aspekter beroende pÄ av vem och inom vilken vetenskap begreppet behandlas. De attityder och förhÄllningssÀtt till vad hÀlsa Àr, som vi införlivar som barn har betydelse för om vi i vuxen Älder kommer att leva hÀlsofrÀmjande och ta ansvar för vÄr hÀlsa. Det Àr dÀrför intressant att belysa hur elever tolkar och beskriver hÀlsobegreppet samt om de kan se samband mellan livsstil och hÀlsa.För studiens resultat har elever i Är 3 ritat teckningar utifrÄn instruktionen: Vad betyder ?hÀlsa? för dig och vad betyder ?att mÄ bra?. Rita vad du tÀnker pÄ.

Skolidrottens omklÀdningsrum : Undersökning av klimat elever emellan och krÀnkande handlingar ur elevperspektiv

Skolidrottens omklÀdningsrum Àr ett intressant omrÄde dÀr eleverna ofta vistas utan vuxennÀrvaro. Den första frÄgan som stÀlls i arbetet Àr hur elever upplever klimatet i omklÀdningsrummet. Den andra frÄgan handlar om elever erfarenheter av krÀnkande handlingar i anslutning till skolidrottens omklÀdningsrum. Metoden som anvÀnds Àr kvalitativ och frÄgorna Àr av semistrukturerad karaktÀr. Resultaten visar att majoriteten av vÄra intervjupersoner inte alls önskar en ökad vuxennÀrvaro i skolidrottens omklÀdningsrum.

Vi Àr en grupp och alla ingÄr i den gruppen. : En kvalitativ studie om inkludering som undervisningsform för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter, Ärkurs 2

I augusti 2013 talades det mycket i nyheterna om elever med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter och hur pengar till specialundervisning för dessa elever dragits in av Stockholms kommun. Efter dessa nyheter började tankar komma kring hur lĂ€rarna nu i skolorna skulle stödja och utveckla dessa elever i den ordinarie undervisningen, dĂ„ lĂ€roplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem (2011) sĂ€ger att miljön skall anpassas till eleverna. Mot bakgrund av denna problematik har denna studie bedrivits med syfte att, utifrĂ„n fyra klasslĂ€rares undervisningspraktik undersöka, om och i sĂ„ fall hur inkludering sker för elever med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter i Ă„rkurs tvĂ„. För att belysa detta syfte anvĂ€ndes en kvalitativ metodansats dĂ€r fyra klasslĂ€rare intervjuades om deras syn pĂ„ inkludering och hur de sĂ„g pĂ„ detta begrepp i förhĂ„llande till sin undervisning med elever med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter. Även tvĂ„ lektionsobservationer gjordes hos varje klasslĂ€rare för att ta reda pĂ„ om och i sĂ„ fall pĂ„ vilket sĂ€tt det fanns en inkluderande undervisning.

Konsten att bedöma : en kvalitativ studie om individuell bedömning vid grupparbeten i gymnasieskolan

SammanfattningI detta examensarbete har jag undersökt hur medielÀrare bedömer enskilda elever vid grupparbete. Detta har jag gjort för att fÄ mer kunskap om bedömning, eftersom det Àr sÄ komplext. Jag har utgÄtt ifrÄn en fenomenografisk ansats, dÄ jag har undersökt hur bÄde lÀrare och elever upplever bedömningen. Fenomenografi kommer frÄn ordet fenomen i betydelsen ?som det visar sig? och undersöker hur mÀnniskor erfar aspekter av verkligheten.

Anpassad undervisning för elever med dyslexi - Skapandet av en meningsfull skolvardag för elever med dyslexi

Mitt syfte med detta arbete Àr att undersöka en grupp pedagogers instÀllning till hur man bÀst bemöter dyslektiska elever i skolan och hur man kan underlÀtta deras skolvardag. Jag vill vidare undersöka om det finns en eller flera olika metoder som kan underlÀtta undervisningen för dyslektiska elever samt vikten av att fÄ en tidig diagnos satt. Det har varit intressant och givande att lÀsa litteratur och att genomföra intervjuer med pedagogerna verksamma i VÀnersborgs kommun. Jag har kommit fram till att nÄgot av det viktigaste Àr att den ansvarige pedagogen finner sitt eget arbetssÀtt i samspel med den enskilde eleven. Det gÀller att kÀnna till flera olika metoder för lÀs och skrivinlÀrning, men man kan inte klart premiera nÄgon metod framför den andra. Vidare har jag funnit det oerhört viktigt att man sÄ skyndsamt som möjligt kommer fram till en diagnos sÄ att hjÀlp och stöd kan sÀttas in i god tid..

Vilka fel kan man rÀkna med? : En kvalitativ innehÄllsanalys av nationella prov i matematik för Är 5.

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ vilka fel elever i Är 5 gör i matematik och vilka matematiksvÄrigheter de befinner sig i nÀr de kommer till vÄr skola i Är 6. För att ta reda pÄ det gjorde jag en kvalitativ innehÄllsanalys av 37 Nationella prov för Är 5 som eleverna genomfört pÄ vÄrterminen innan de slutar. Studiens litteraturgenomgÄng definierar begreppet matematikkunskap, tydliggör begreppet matematiksvÄrigheter och lyfter fram teorier om bedömning och kartlÀggning av matematiksvÄrigheter.Resultatet visar att elever befinner sig i svÄrigheter bÄde utifrÄn det matematiska innehÄllet sÄ som talförstÄelse och geometri och de mer processinriktade kompetenserna som begreppsförstÄelse, procedurkompetens och strategisk kompetens. Jag har Àven försökt belysa det som vissa författare betecknar som grundlÀggande matematikkunskaper. Detta innefattar bland annat förstÄelsen av tal och resultatet visar att elever gör fel vid berÀkning av subtraktions- och divisionsuppgifter.

Är fotosyntesen viktig dĂ„ elever beskriver ett ekosystem?

Syftet med studien Àr att utröna hur viktig fotosyntesen Àr nÀr elever beskriver ett ekosystem. I dagens undervisning lÀggs det mycket tid pÄ att eleverna ska lÀra sig fotosyntesbegreppet. Tidigare studier har visat att elever har svÄrt att förstÄ fotosyntesen, och vi vill med vÄr studie undersöka om det finns en koppling mellan förstÄelse av fotosyntesen och anvÀndningen av fotosyntesen i beskrivningen av ett ekosystem. Intervjuer med gymnasieelever genomfördes vid tvÄ tillfÀllen. Vid det första tillfÀllet fick eleverna svara pÄ frÄgor om fotosyntesen och respirationen, och vid det andra tillfÀllet beskrev de ekologin i ett akvarie.

Elever och stress.En undersökning om stress i barns vardag

Mitt syfte med det hÀr arbetet Àr att fokusera pÄ barn och stressen i deras vardag. Jag ville ta reda pÄ vad som orsakar den eventuella stressen och om de har nÄgon metod för att stressa av. DÀrför har jag intervjuat elever samt gjort en litteraturstudie för att kunna dra paralleller ifrÄn tidigare forskning..

Elever med dyslexi i klassrummet - en skola för alla

Sammanfattning Examensarbete i pedagogik, LĂ€rarutbildningen, Malmö högskola. Författare: Johanna Palmaeus Handledare: Annette Byström Titel: Elever med dyslexi i klassrummet ? En skola för alla Sökord/Ă€mnesord: Dyslexi, Specialpedagogik, Utredning, ÅtgĂ€rd Syfte: Syftet med den hĂ€r studien har varit att undersöka vilka förĂ€ndringar sin kan göras hos skolan respektive den enskilde lĂ€raren för att situationen för elever med dyslexi ska bli bĂ€ttre. Fyra frĂ„gestĂ€llningar anvĂ€ndes för att besvara syftet: ? ?Vilka hjĂ€lpmedel kan man anvĂ€nda inne i klassrummet för elever med dyslexi?? ? ?Hur kan man anpassa undervisningen sĂ„ att elever med dyslexi blir mer inkluderade?? ? ?Hur pĂ„verkas en elev med dyslexi psykosocialt av sitt handikapp och vad kan skolan och lĂ€raren göra för att ge rĂ€tt stöd?? ? ?Vilka konsekvenser kan man se hos eleven i relation till hur lĂ„ng vĂ€ntetiden Ă€r innan en utredning görs och en diagnos stĂ€lls?? Metod: Den metod som anvĂ€ndes var en kvalitativ intervjustudie med tvĂ„ lĂ€rare och tvĂ„ specialpedagoger pĂ„ grundskolan. Ett frĂ„geformulĂ€r har anvĂ€nts, anpassat till de bĂ„da lĂ€rarkategorierna, men utrymme har lĂ€mnats för förtydligande och följdfrĂ„gor. Resultat: Undersökningen har visat att stora brister rĂ„der i skolan vad gĂ€ller utredning och Ă„tgĂ€rder, men Ă€ven att lĂ€rare saknar kunskap om hur de ska upptĂ€cka och underlĂ€tta för elever med dyslexi i sitt klassrum. För att förbĂ€ttra situationen för dyslektiker i skolan, behövs en kombination av ökad specialpedagogisk kompetens hos lĂ€rarna, kortare vĂ€ntetid för utredning, adekvata Ă„tgĂ€rder, samt ett specialpedagogiskt team pĂ„ skolorna som Ă€ven kan handleda personalen. DĂ„ kan man kanske uppfylla begreppet ?En skola för alla? ? med andra ord, Ă€ven för elever med sĂ€rskilda behov som dyslexi..

NÄgra gymnasieelevers förstÄelse av derivatabegreppet

I denna uppsats undersöker vi nÄgra gymnasieelevers förstÄelse av begreppet derivata. Vi gör detta genom att presentera teoretiska verktyg för att kunna mÀta begreppsförstÄelse. Vi försöker bedöma elevernas kunskaper genom att eleverna fÄr göra ett skriftligt prov och nÄgra av eleverna en efterföljande intervju. Undersökningen gjordes pÄ en skola och omfattar 8 elever i en naturvetare klass i Ärskurs 2. De resultat som vi presenterar visar pÄ att eleverna inte uppnÄr nÄgon högre konceptuell förstÄelse.

Vad lÀr sig elever i friluftsliv? : En kvalitativ studie om hur elever i grundskolan uppfattar vad de lÀr sig i friluftsliv

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarForskning visar att friluftsliv utövas i liten utstrÀckning mot vad som föresprÄkas i lÀroplanen, Lpo94. Det som utövas mest Àr friluftsaktiviteter och det som ses som friluftsliv utövas inte över huvudtaget, vilket kan bero pÄ idrottslÀrarens tolkning av vad som Àr friluftsliv och vad som Àr dess innebörd. Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ hur elever i Ärskurs fem och nio upplever undervisningen i friluftsliv, utgÄende frÄn en ny lÀroplan som föreskriver ett större innehÄll i momentet friluftsliv.De frÄgor jag vill försöka besvara och diskutera Àr följande: Vad lÀr sig elever i friluftsliv?Hur lÀr de sig?Vad undervisas i friluftsliv? MetodFör att genomföra detta arbete har en kvalitativ forskningsmetod anvÀnts dÀr intervjuer har gjorts i sÄ kallade fokusgrupper. Fokusgrupperna har utgjorts av fyra elever frÄn Ärskurs 5 och fyra elever frÄn Ärskurs 9.

Att uppfatta och undervisa om vÄr omvÀrld. En studie kring elevers kartbilder och skolans kartarbete.

I detta arbete fokuseras förhÄllandet mellan barn och kartor. Litteraturstudien behandlar vad en mental karta Àr, hur den formas och vilken funktion denna har. HÀr belyses ocksÄ kartans roll i undervisningen. Möjligheter och svÄrigheter i arbetet med kartan lyfts fram. Vidare redovisas resultatet frÄn studier gjorda i Är fem och sju dÀr elever pÄ fri hand ritat kartor över olika omrÄden.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->