Sökresultat:
11768 Uppsatser om Elever som stör - Sida 64 av 785
Montessoripedagogik för tonÄringar.
Dr Maria Montessori bedrev aldrig nÄgon egentlig forskning pÄ elever Àldre Àn tolv Är, ÀndÄ finns det idag flera skolor som bedriver Montessoriundervisning för elever pÄ högstadiet. SjÀlva kÀrnan i hennes pedagogik Àr att undervisningen ska baseras pÄ barn och ungdomars olika utvecklingsfaser, nÄgot hon kallade för sensitiva perioder. Den hÀr uppsatsens syfte Àr att genom observationer och intervjuer med lÀrare undersöka hur tre Montessoriskolor med högstadium valt att tolka vad som kÀnnetecknar Montessoripedagogik för elever i Äldern 12-16 Är utifrÄn de tre aspekterna den förberedda miljön, lÀrarrollen och elevernas arbetsmaterial.De tre skolorna har i allt vÀsentligt adopterad pedagogiken sÄ som den ser ut för elever 6-12Är. LÀrarna var mycket engagerade i elevernas arbetsmiljö och uttryckte frustration över att de inte kunde erbjuda en Ànnu bÀttre miljö. Det som stoppade lÀrarna i deras vilja att göra Ànnu mer var dels en frÄga om lÀrarnas egna prioriteringar, dels en frÄga om resurser i framför allttid men Àven i viss mÄn pengar..
Behöver man en diagnos för att fÄ hjÀlp?
Undersökningens syfte var att ta reda pÄ nÄgot om kopplingen mellan dyslexidiagnosen och den hjÀlp elever fÄr. Vi sökte svar utifrÄn sex frÄgestÀllningar som berör om elever med dyslexidiagnos fÄr mer och/eller annorlunda hjÀlp Àn de utan, om det Àr eleverna med de största lÀs- och skrivsvÄrigheterna som har diagnos,om hjÀlpen gÄr till de elever som behöver den bÀst och om förÀldrars möjlighet att pÄverka. En enkÀtundersökning genomfördes bland 55 pedagoger i tvÄ olika kommuner och dessa jÀmfördes sedan med varandra. Resultatet visade att mÄnga pedagoger ansÄg att dyslexidiagnosen var viktig. I den ena kommunen fick eleverna med diagnos mer hjÀlp Àn de utan.
Det blir mer svart pÄ vitt : En studie om lÀrares instÀllning till kursplanoch nationella matematikprov i Ärskurs 3
Forskning visar att elever redan vid skolstart har med sig olika subtraktionsuppfattningar om strategier och att det Àr upp till varje pedagog att hjÀlpa elever att utveckla dessa strategier. DÄ vi under vÄr verksamhetsförlagda utbildning fÄtt uppfattningen av att mÄnga elever upplevt subtraktion som ett problematiskt rÀknesÀtt har vi valt att fördjupa oss inom detta omrÄde.Syftet med examensarbetet var att undersöka hur elever i Ärskurs tvÄ och tre hade uppfattat olika subtraktionsstrategier samt vilka strategier deras pedagoger i matematik hade introducerat för dem. Vidare var vi intresserade av om det fanns nÄgot samband mellan elevernas val av strategier och de strategier som pedagogerna beskrev att de lÀrde ut.I undersökningen anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer med tvÄ pedagoger och samtalsintervjuer med tjugo elever. Det resultat vi kom fram till i vÄr undersökning var att eleverna anvÀnde sig av flera olika sÀtt att lösa förutbestÀmda subtraktionsuppgifter. Det visade sig att elever anvÀnde sig av olika strategier för att lösa samma uppgift. Bland dessa strategier fann vi bÄde likheter och skillnader.
Motiverad att fortsÀtta spela?! : NÄgra trÀblÄslÀrares syn pÄ motivation hos sina elever
Syftet med studien Àr att fÄ större insikt i hur pedagoger kan hjÀlpa sina elever att fÄ motivation till eget musicerande och spelglÀdje. Med en fenomenografisk utgÄngspunkt och genom kvalitativa intervjuer dÀr fyra trÀblÄslÀrare vid olika musik- och kulturskolor deltog, undersöktes deras syn pÄ hur de ser pÄ sina elevers motivation och hur de undervisar för att inspirera sina elever till fortsatt musicerande.Av intervjusvaren framgÄr tydligt att viktiga kÀllor till motivation Àr mÄl, samspel, grupptillhörighet och jag-kan kÀnsla. I resultatdelen har jag kategoriserat och analyserat intervjusvaren och avslutningsvis förs en diskussion kring resultaten i förhÄllande till begreppen motivation och didaktik..
Ăr det möjligt att pĂ„verka i skolan? : En studie i hur nyanlĂ€nda elever tĂ€nker kring sina möjligheter att pĂ„verka i skolan med fokus pĂ„ elevens eget lĂ€rande
I denna uppsats har syftet varit att undersöka hur nyanlÀnda elever tÀnker kring sina möjligheter att pÄverka i skolan med fokus pÄ elevens eget lÀrande. Undersökningen Àr utförd pÄ en högstadieskolan och baseras pÄ kvalitativa intervjuer av Ätta nyanlÀnda elever i Äldrarna 13 till 15 Är. De nyanlÀnda eleverna som jag intervjuade har varit i Sverige mellan sex mÄnader och tvÄ Är, och har pÄbörjat sina studier i den ordinarie undervisningen. Resultatet av undersökningen visar att de nyanlÀnda elevernas kunskap om sina möjligheter att pÄverka i skolan varierande. MÄnga av eleverna tycker att de kan pÄverka sin skolgÄng genom att prata med lÀrare och rektor och ge önskemÄl om studiestöd pÄ modersmÄlet, tekniska hjÀlpmedel och lÀxhjÀlp.
Med modersmÄl i moderna sprÄk - en fallstudie av tre elever
I denna fallstudie skildras de erfarenheter nÄgra flersprÄkiga elever gjort i samband med flytten till Sverige och mötet med den svenska skolan. Eleverna har gemensamt att de idag har en flersprÄkighet med dels svenska och dels ett sprÄk som undervisas inom moderna sprÄk i skolan, i det hÀr fallet tyska och spanska. Arbetets kÀrna har varit att visa att dessa elever, trots att de Àr berÀttigade till och vill ha sÄdan, inte kan erbjudas modersmÄlsundervisning samt vilka konsekvenser detta fÄr för sÄvÀl eleverna sjÀlva men Àven för sprÄklÀrarna pÄ skolan. I fallstudien undersöks hur lÀrarna uppfattar sitt uppdrag att stödja eleverna i deras sprÄkutveckling och vilka rutiner som finns pÄ skolan. I resultatet har framkommit att lÀrarna tar ett stort ansvar för att elevernas behov skall tillgodoses, utifrÄn elevernas individuella förutsÀttningar.
Med modersmÄl i moderna sprÄk, en fallstudie av tre elever
I denna fallstudie skildras de erfarenheter nÄgra flersprÄkiga elever gjort i samband med flytten till Sverige och mötet med den svenska skolan. Eleverna har gemensamt att de idag har en flersprÄkighet med dels svenska och dels ett sprÄk som undervisas inom moderna sprÄk i skolan, i det hÀr fallet tyska och spanska. Arbetets kÀrna har varit att visa att dessa elever, trots att de Àr berÀttigade till och vill ha sÄdan, inte kan erbjudas modersmÄlsundervisning samt vilka konsekvenser detta fÄr för sÄvÀl eleverna sjÀlva men Àven för sprÄklÀrarna pÄ skolan. I fallstudien undersöks hur lÀrarna uppfattar sitt uppdrag att stödja eleverna i deras sprÄkutveckling och vilka rutiner som finns pÄ skolan. I resultatet har framkommit att lÀrarna tar ett stort ansvar för att elevernas behov skall tillgodoses, utifrÄn elevernas individuella förutsÀttningar.
Hur elever med Aspergers syndrom vill arbeta med skönitteraturen i skolan
SammanfattningLÀsförstÄelse Àr en komplex process dÀr flera olika komponenter samverkar. Tidigare studier bland grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar visar att trots snabb och korrekt lÀsning har en del av dessa elever svÄrigheter med förstÄelsen av innehÄllet i sammanhÀngande texter. Syftet med denna studie Àr att ur ett lÀrarperspektiv fÄ reda pÄ vilken typ av skönlitteratur som gymnasieelever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar vÀljer och hur lÀrare arbetar med dessa elevers lÀsförstÄelse samt vilka svÄrigheter lÀrare möter i elevernas litteraturlÀsning. Metoden som anvÀnds i undersökningen Àr kvalitativa intervjuer. Dessa intervjuer genomförs pÄ tvÄ gymnasieskolor med fem lÀrare som pÄ olika sÀtt möter elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar, frÀmst elever med Asperger syndrom.Intervjuerna visar att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar oftast vÀljer litteratur som har med deras intresseomrÄde att göra, vilket ocksÄ framkommer i forskningslitteraturen i denna studie. De intervjuade lÀrarna framhÄller ocksÄ att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar, som de möter i undervisningssammanhang med litteraturlÀsning, har svÄrigheter att förstÄ sammanhanget i en text. Undersökningen visar att en framgÄngsrik arbetsmodell med elevernas lÀsförstÄelse bygger pÄ att eleverna fÄr lÀsa kortare stycken med efterföljande frÄgor och genomgÄng av textens budskap.
Ămnesintegrering : Elever och lĂ€rares perspektiv pĂ„ begreppet
Ămnesintegrering Ă€r ett av mĂ„nga sĂ€tt att organisera undervisningen pĂ„. Syftet med integreringen Ă€r att kunskap frĂ„n tvĂ„ eller flera Ă€mnen samverkar för att skapa en helhetssyn hos eleven. Syftet med min undersökning Ă€r att ta reda pĂ„ hur elever och lĂ€rare uppfattar Ă€mnesintegration samt vilka fördelar och nackdelar lĂ€rare och elever upplever med arbetssĂ€ttet. Undersökningen utgörs av kvalitativa intervjuer med tre stycken elever samt fyra stycken lĂ€rare som undervisar i de gymnasiegemensamma Ă€mnena. Resultatet visar att eleverna upplever att de lĂ€r sig nyttiga saker som de kommer att fĂ„ anvĂ€ndning av i livet.
Delaktig eller utanför i förskoleklassen : En studie om invandrarelevers deltagande i samlingen
I min studie har jag följt Ätta elever med svenska som andrasprÄk genom förskoleklassen och Ärskurs ett. Syftet medstudien har varit att söka förstÄelse för varför elever lyckas sÄ olika med sin lÀs- och skrivinlÀrning trots att de fÄrsamma undervisning. Min hypotes har varit att de elever som fÄr svÄrigheter med att lÀra sig lÀsa och skriva inte Àrdelaktiga i skolans sprÄkliga gemenskap.För att söka stöd för mitt antagande har jag observerat eleverna under den pedagogiska samlingen i förskoleklassen.DÄ observationsstudien var avslutad tog jag del av resultaten pÄ de test som skolan genomförde under tiden iförskoleklassen och Ärskurs ett. Jag har ocksÄ intervjuat elevernas förÀldrar och lÀraren i förskoleklassen.Inledningsvis har jag gjort en teoretisk genomlysning av följande omrÄden: SprÄklig gemenskap, socialisering tillskriftsprÄksanvÀndning, flersprÄkighet och andrasprÄksinlÀrning, svenska som andrasprÄk,modersmÄlsundervisning samt förskoleklassen.Jag fann att det Àr nödvÀndigt att anvÀnda flera metoder för att upptÀcka de elever som riskerar att fÄ svÄrighetermed sin lÀs- och skrivinlÀrning. Under observationerna framgick det tydligt hur elever som inte Àr fonologisktmedvetna förhÄller sig till den pedagogiska samlingen.
Muntlig kompetens ur ett elevperspektiv
Syftet med denna studie Àr att beskriva olika elevers syn pÄ muntlig kompetens utifrÄn deras sjÀlvbedömning, kommunikativa bakgrund och strategier för ökad muntlig kompetens. Min studie tar sin utgÄngspunkt i hermeneutisk teori, eftersom jag strÀvar efter att förstÄ hur elever upplever en del av sin verklighet och hur dessa upplevelser kan skilja sig Ät mellan olika elever. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ ansats och Ätta semistrukturerade intervjuer med elever frÄn handelsprogrammet i Ärskurs tre pÄ gymnasiet. Intervjuerna genomfördes med hjÀlp av en intervjuguide.
I intervjusvaren gÄr det att relatera elevers syn pÄ muntlig kompetens frÀmst till tryggheten i klassrummet och hos dem sjÀlva, möjligheterna att öva in en muntlig sÀkerhet i skolan och hemma, samt till möjligheten att fÄ kunskap om hur de kan utvecklas till en bÀttre talare..
Skönlitteratur - en möjlighet i matematik
AbstractArbetets art: C- uppsatsSidantal: 44Titel: Ăr man ?sĂ€r? bara för att man inte kan? - En studie av hur man placerar elever i behov av sĂ€rskilt stöd i skolan. Författare: Pauline Bengtsson och Helena StrandkvistHandledare: Ann- Sofi RĂ„stamDatum: Höstterminen 2005Bakgrund: VĂ„r studie grundas pĂ„ hur och var man placerar elever i behov av sĂ€rskilt stöd. Vi har tittat pĂ„ tvĂ„ skolor i samma kommun. Den ena skolan kallar vi för skola A, dĂ€r Ă€r eleverna i behov av sĂ€rskilt stöd placerade i grundskolan.
Klarar elever att lösa icke rutinmÀssiga uppgifter i matematik?
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur elever klarar att lösa problem som inte kan lösas rutinmÀssigt och dÀr de inte har tillgÄng till hjÀlpmedel. Dessutom vill jag undersöka hur elevens betyg och antal matematikkurser eleven har lÀst pÄverkar resultatet. För att fÄ svar pÄ detta lÀt jag eleverna i tvÄ klasser ifrÄn det naturvetenskapliga programmet, en ifrÄn Ärskurs ett och en ifrÄn Ärskurs tre, svara pÄ ett frÄgeformulÀr bestÄende av uppgifter som inte gÄr att lösa rutinmÀssigt.Resultatet visar pÄ att eleverna i Ärskurs tre klarade testet poÀngmÀssigt klart bÀttre Àn vad eleverna i Ärskurs ett gjorde och i bÄda klasserna visade elever med höga betyg ett bÀttre resultat Àn elever med lÀgre betyg. Det mest överraskande var att bÄda klasserna trots höga matematikbetyg visade pÄ vissa brister i taluppfattning..
Det blir ju ÀndÄ lÀttare för alla om man hittar ett lÀttare sÀtt att göra det som Àr svÄrt: inkluderande svenskundervisning med sÀrskilt perspektiv pÄ elever som befinner sig i lÀs- och skrivsvÄrigheter
Syfte med denna studie Àr att ta reda pÄ hur elever som befinner sig i lÀs- och skrivsvÄrigheter anser att undervisningen i svenska bör lÀggas upp sÄ att den passar dem. Detta undersöks genom kvalitativa intervjuer med tre gymnasieelever som befinner sig i lÀssvÄrigheter. Resultatet visar att det var först under högstadietiden som de intervjuade eleverna upplevde att de befann sig i lÀssvÄrigheter. Orsaken till att de hamnade i svÄrigheter med lÀsningen ansÄg de fanns i bristen pÄ anpassning av texter. Texterna de presenterades för under denna tid var antingen för svÄra eller ointressanta.
?För sin egen och deras överlevnads skull Àr man tvungen att mötas? : En kvalitativ studie om olika faktorers betydelse för inkludering av elever med ADHD i skolan
Syftet med denna studie var att, utifrÄn ett lÀrar- och elevperspektiv, undersöka olika faktorers betydelse för inkludering av elever med ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) i skolan. I studien lades fokus pÄ tre faktorer som, enligt tidigare forskning, har betydelse vid inkludering av elever med ADHD i skolan: förvÀntningar och bemötande, den fysiska miljön samt anpassat arbetssÀtt. Som undersökningsinstrument valdes i denna studie kvalitativa individuella intervjuer med sammanlagt sex informanter: tre tidigare elever med ADHD samt tre lÀrare. I svaren frÄn eleverna framkom att lÀrares lÄga förvÀntningar pÄ elever med ADHD samt den negativa stÀmplingen pÄ eleverna pÄverkade utfallet av skolgÄngen negativt. Den fysiska miljön hade betydelse för elevernas koncentrationsförmÄga men lÀrarnas och elevernas uppfattningar kring de viktigaste distraktionsfaktorerna i klassrumsmiljön skiljde sig Ät. LÀrarna i studien ansÄg att anpassning Àr av stor betydelse för att inkludering av elever med ADHD ska fÄ ett lyckat utfall.