Sökresultat:
11770 Uppsatser om Elever som stör - Sida 66 av 785
Koppling mellan matematik i skolan och i vardagslivet
Under vÄr praktik pÄ ett flertal skolor har vi upplevt att matematikundervisningen inte har verkligheten som utgÄngspunkt. Vi har emellertid uppfattat det som att mÄnga av lÀrarna anser att deras undervisning Àr verklighetsbaserad. Genom litteraturstudier och en enkÀtundersökning har vi undersökt om lÀrare och elever upplever undervisningen som verklighetsbaserad och om eleverna ser kopplingen mellan skolmatematiken och vardagsmatematiken. Vi fann att lÀrare och elever inte har samma uppfattning, elever (Är 6) har svÄrt att se nÄgot samband mellan skolans matematikundervisning och den matematik de anvÀnder i sin vardag. Eleverna inser inte att deras matematikkunskaper kommer till anvÀndning utanför skolan, detta trots att lÀrarna anser sig bedriva en verklighetsbaserad undervisning..
SkolförbÀttring och elevinflytande : En kartlÀggning pÄ tre skolenheter
Studien Àr genomförd inom ramen för Magisterutbildning med inriktning pÄ Utbildningsledning 40 p, Karlstads universitet. Uppsatsen utgörs av en kartlÀggning av elevers möjligheter att pÄverka skolans förbÀttringsarbeten pÄ olika nivÄer. Metoden som anvÀnts för studien Àr intervjuer med fyra rektorer, fyra lÀrare och enkÀter med 85 elever i Är 5, Är 6 och Är 9. Intervjuer och enkÀter har genomförts pÄ tre skolenheter i tvÄ kommuner i Sydsverige. Resultatet visar pÄ att förbÀttringsarbeten Àr en stÀndigt pÄgÄende process, att formellt elevinflytande fungerar vÀl pÄ de undersökta skolorna.
Vad som motiverar elever att gÄ till samt vara i Yrkesgymnasiet
Vad som motiverar elever att gÄ till samt vara i Yrkesgymnasiet.
LÀs-, skriv- och matematiksvÄrigheters pÄverkan pÄ matematikinlÀrning : - och finns lika mycket kunskap pÄ skolorna för att upptÀcka och arbeta med dyskalkyli som dyslexi?
Alla typer av inlÀrningssvÄrigheter pÄverkar matematikinlÀrningen. Detta examensarbete önskar ge svar pÄ vilka symptom olika inlÀrningssvÄrigheter kan ge och vilka ÄtgÀrder man kan sÀtta in för att hjÀlpa eleverna. Dessutom önskar arbetet ge svar pÄ om det finns lika mycket kunskap pÄ skolorna om lÀs- och skrivsvÄrigheter som om matematiksvÄrigheter och om eleverna upplever att elever i olika typer av svÄrigheter fÄr den hjÀlp de behöver.För att göra detta har jag dels gjort en litteraturstudie och dels en enkÀtundersökning bland speciallÀrare/specialpedagoger, lÀrare och elever.Det Àr viktigt att uppmÀrksamma elever i alla typer av inlÀrningssvÄrigheter sÄ att undervisningen kan anpassas till den specifika elevens förutsÀttningar. Eleven ska ges möjligheter till adekvata utmaningar sÄ att elevens sjÀlvkÀnsla stÀrks och dess motivation till att fortsÀtta lÀra sig blir stor. Elevens uppgifter ska dÀrför stÀrka dess svagheter, men ocksÄ belysa och utveckla dess styrkor.EnkÀtundersökningen visar att skolorna har mer kunskaper och bÀttre rutiner för att upptÀcka och arbeta med elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter jÀmfört med elever i matematiksvÄrigheter.
Hur man som specialpedagog kan arbeta med elever i behov av stöd i sin lÀs- och skrivutveckling
Mitt syfte med arbetet Àr att undersöka hur specialpedagoger arbetar med elever i behov av stöd i sin lÀs- och skrivutveckling i skolÄr ett, tvÄ och tre. Arbetet ger en översikt om tidigare forskning i Àmnet, vad lÀroplanen sÀger om tal och sprÄk, lÀsutvecklingens olika dimensioner, olika inlÀrningsmetoder, monolog och ÄterberÀttande som skriftsprÄksstimulerande inslag samt motivationens och motorikens betydelse för lÀs- och skrivutvecklingen.
Med hjÀlp av observationer av tre elever och en specialpedagog samt intervjuer av tvÄ specialpedagoger gör jag en beskrivning och analys av hur eleverna fÄr stöd och motivation i sin lÀs- och skrivutveckling.
Sammanfattningsvis pekar resultatet pÄ att om eleverna fÄr den hjÀlp och det stöd de behöver sÄ har de bÀttre förutsÀttning för att lÀra sig att lÀsa och skriva..
Undervisningsmetoder i en skola för alla : Hur undervisningsmetoder förÀndras nÀr elever med speciella behov inkluderas
Uppsatsen tar sin utgĂ„ngspunkt kring observationer som gjorts under VFU och vikariat dĂ€r vi uppmĂ€rksammat att i klasser dĂ€r det finns elever med koncentrations och samspelsproblem har undervisningsmetoder och klassrumsmiljö liknat mer det behavioristiska perspektivet pĂ„ undervisning Ă€n det sociokulturella. Det har lett till följande frĂ„gestĂ€llningarĂndras undervisningens innehĂ„ll och utformning frĂ„n det sociokulturella till det behavioristiska i och med integration av elever med speciella behov i vanliga klasser?Vilka undervisningsmetoder anvĂ€nds i en sammanhĂ„llen klass och utifrĂ„n vilken elevnivĂ„, enligt lĂ€raren?Vilka uppfattningar har lĂ€raren kring om den normala eleven missgynnas i en skola för alla?Uppsatsen synliggör hur undervisningen förĂ€ndras i en skola för alla, visar pĂ„ olika perspektiv pĂ„ inlĂ€rning och hur elever med speciella behov krĂ€ver andra metoder för bĂ„de undervisning och motivation till lĂ€rande. Undersökningens resultat indikerar pĂ„ att de metoder som tenderar att framtrĂ€da i klasser med elever med speciella behov inkluderade liknar det behavioristiska perspektivet pĂ„ undervisning och att lĂ€rare upplever svĂ„righeter i att möta eleverna utifrĂ„n deras olika nivĂ„er i och med en skola för alla. LĂ€rares egna utsagor visar pĂ„ att de fĂ„r Ă€ndra miljö och utformning av klassrum till fördel för elever med speciella behov. Resultatet visar ocksĂ„ pĂ„ att lĂ€rare upplever att de normala eleverna kan bli störda av elever med speciella behov men framhĂ„ller ocksĂ„ att det utifrĂ„n vĂ€rdegrundsperspektivet gynnar dem.
Komma i skolan : Om hanteringen av kommatecken hos elever i Ă„rskurs 6 och 9
Denna uppsats behandlar hanteringen av kommatecken hos elever i Ärskurs 6 och 9. Syftet Àr att se huruvida kommateckenhanteringen skiljer sig mellan elever i de olika respondentgrupperna, utifrÄn olika variabler. Underlaget till detta bygger pÄ en enkÀtundersökning med 47 enkÀter, dÀr eleverna fÄtt ta stÀllning till kommateringen i 18 givna meningar.Resultatet visar att eleverna i Ärskurs 9 generellt har en mer korrekt kommateringsfrekvens, men vissa kommateringstyper hanterar Ärkurs 6 mer korrekt Àn Ärskurs 9. Variablerna kön och förÀldrars sprÄkliga bakgrund pÄverkar, i detta resultat, inte nÀmnvÀrt.Identifieringen av felkommateringarna visar ocksÄ att typen ?utebliven kommatering? Àr den mest frekventa felkommateringstypen..
Bollsportens roll i Àmnet idrott och hÀlsa
Abstrakt
Syfte
Syftet med uppsatsen Àr att öka kunskapen om bollsporternas roll i idrottsundervisningen och studera dess relation till skolbetygen.
Metod
Datainsamlingen gjordes i form av en enkÀtundersökning som riktade sig elever i Ärskurs 9. Undersökningen genomfördes pÄ tre skolor i tre olika kommuner. PÄ varje skola deltog tvÄ klasser. Totalt medverkade 127 elever i Ärskurs 9, varav cirka 56 procent av deltagarna i studien var pojkar och cirka 44 procent var flickor.
Resultat
Resultaten visade att 35,4 procent av eleverna var aktiva i minst en bollsportsförening och 64,6 procent var inte aktiva i en bollsportsförening.
Specialpedagogiska dilemman i arbetet med elever i matematiksvÄrigheter
Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka det specialpedagogiska stödet för elever i matematiksvÄrigheter i en kommun i södra Sverige. Vi ville undersöka vilket synsÀtt som rÄder pÄ skolorna nÀr det gÀller elever i matematiksvÄrigheter. Vi ville Àven leta efter goda exempel i arbetet med elever i matematiksvÄrigheter.
I arbetet beskrivs olika forskning kring specialpedagogens roll och uppdrag samt olika sÀtt att se pÄ matematiksvÄrigheter. Vi genomförde en enkÀtundersökning med öppna frÄgor dÀr informanterna sjÀlv fick formulera sina svar.
KoncentrationssvÄrigheter : En undersökning av lÀrares och elevers upplevda lÀrandemiljö pÄ gymnasiet
Syftet med detta arbete var att lyfta fram elever som av lÀrare uppges ha koncentrationssvÄrigheter, att ta reda pÄ hur lÀrarna hjÀlper dessa elever samt att se i vilken utstrÀckning denna hjÀlp anses vara tillrÀcklig. VÄr undersökning byggde pÄ kvalitativa intervjuer med tvÄ lÀrare och Ätta gymnasieelever. VÄr studie visade att lÀrarna och eleverna i vÄr undersökning har skilda Äsikter om huruvida den hjÀlp eleverna fÄr Àr tillrÀcklig. LÀrarna kÀnde sig otillrÀckliga medan eleverna ansÄg att lÀrarna erbjuder bra hjÀlp, de ansÄg dock att undervisningen inte Àr tillrÀckligt motiverande. InstÀllningen till begreppet ?koncentrationssvÄrigheter? skiljde sig mellan lÀrare och elever.
NyanlÀnda elever : En studie om skolors handlingsberedskap för mottagande av elever med annan sprÄkbakgrund Àn svenska
Denna studie handlar om vilken handlingsberedskap skolor pÄlandsbygden har vad det gÀller mottagande av elever med annan sprÄkbakgrundÀn svenska.FrÄgestÀllningarna Àr:Vilka krav stÀllspÄ de delaktiga rektorerna ochlÀrarna? ochhur har skolans mottagande av ickesvensktalande elever arrangerats?För att besvara dessafrÄgoranvÀndsen kvalitativ metod. StudiengörspÄ tvÄ olika skolori samma kommundÀr en lÀrare och en rektor pÄ vardera skolanintervjuas. Resultatet i studien visar attdet inte finns nÄgra lokala riktlinjer ikommunen för nyanlÀnda eleverutan enbart dokument som högre instanserhar utformat. Bristen pÄ lokala riktlinjer medför en vag stödstruktur förlÀrarna och kraven som stÀlls blir pÄ sÄ vis otydliga.
PÄ vÀg mot mÄlen : En studie om samverkansprocessen kring individuella utvecklingsplaner ur ett lÀrar-, elev- och förÀldraperspektiv
Alla elever i grundskolan, ska sedan januari 2006, ha en individuell utvecklingsplan vars syfte frÀmst Àr att stödja elevers mÄluppfyllelse, enligt de nationella styrdokumen-ten. I Skolverkets allmÀnna rÄd (2005) anges att elever sÄvÀl som förÀldrar ska ges del-aktighet och inflytande över arbetet med IUP. Vi har en uppfattning om att en samver-kansprocess, mellan lÀrare, elev och förÀldrar, kring arbetet med IUP Àr av vikt för att eleven ska nÄ ökad mÄluppfyllelse. DÀrför var syftet med studien att belysa hur elever och förÀldrar uppfattar sin delaktighet i samverkansprocessen kring IUP samt hur lÀra-ren gör för att involvera elever och förÀldrar i det arbetet. För att fÄ en bild av hur sam-verkansprocessen kring den individuella utvecklingsplanen uppfattas av lÀrare, elever och förÀldrar har sÄvÀl kvalitativa som kvantitativa metoder anvÀnts.
PÄ vÀg mot mÄlen : En studie om samverkansprocessen kring individuella utvecklingsplaner ur ett lÀrar-, elev- och förÀldraperspektiv
Alla elever i grundskolan, ska sedan januari 2006, ha en individuell utvecklingsplan vars syfte frÀmst Àr att stödja elevers mÄluppfyllelse, enligt de nationella styrdokumen-ten. I Skolverkets allmÀnna rÄd (2005) anges att elever sÄvÀl som förÀldrar ska ges del-aktighet och inflytande över arbetet med IUP. Vi har en uppfattning om att en samver-kansprocess, mellan lÀrare, elev och förÀldrar, kring arbetet med IUP Àr av vikt för att eleven ska nÄ ökad mÄluppfyllelse. DÀrför var syftet med studien att belysa hur elever och förÀldrar uppfattar sin delaktighet i samverkansprocessen kring IUP samt hur lÀra-ren gör för att involvera elever och förÀldrar i det arbetet. För att fÄ en bild av hur sam-verkansprocessen kring den individuella utvecklingsplanen uppfattas av lÀrare, elever och förÀldrar har sÄvÀl kvalitativa som kvantitativa metoder anvÀnts.
Elever med stort rörelsebehov : ? LÀrares tankar kring och förhÄllningssÀtt till dessa elever
Syftet med denna studie Àr att förklara och förstÄ hur lÀrare tÀnker kring med stort rörelsebehov i skolan och hur de tÀnker kring sitt agerande. Upplevs elevernas beteende som störande av lÀrarna? Vi har Àven försökt fÄ förstÄelse om vad lÀrarna anser kan bidra till detta beteende hos eleverna, bÄde i och utanför skolan. I första delen har vi tagit upp vad litteraturen sÀger om detta Àmne och nÀrliggande omrÄden. I andra delen av vÄr bakgrund har vi behandlat lÀrarens roll, för att sedan lyfta fram betydelsen av skolmiljön.
Popularitet och statushierarkier pÄ och av idrottslektioner : - en kvalitativ studie med intervjuer av idrottslÀrare och observationer av idrottslektioner
SammanfattningDet övergripande syftet med denna uppsats var att undersöka hur popularitet och statushierarkier visar sig bland elever pÄ lÄg- och mellanstadiet pÄ idrottslektioner. Uppsatsens metod innefattade intervjuer med idrottslÀrare och observationer av idrottslektioner. Tidigare forskning inom Àmnet popularitet och status har visat pÄ att grupperingar bestÄr av statushierarkier, dÀr elever fÄr olika statuspositioner beroende pÄ hur populÀra de anses vara. Detta visade sig Àven i vÄra intervjuer i att eleverna strÀvade efter att uppnÄ en sÄ hög position i gruppen som möjligt. Vi anvÀnde teorier frÄn Goffman och Bourdieu för att förklara varför elever framstÀller sig pÄ olika sÀtt samt hur distinktioner, kapitalformer och habitus kan förklara och pÄverka det sociala samspelet i avseende popularitet och status bland elever i olika grupperingar.