Sök:

En god lärandemiljö

vad innebär det och hur skapas en
sådan?


Syftet med min studie var att skapa förståelse för om pedagoger i grundskolans tidigare år möjliggör en lärandemiljö på lika villkor för alla elever samt utveckla förståelse för hur de gör detta. Jag har gjort tre kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger inom grundskolans tidigare år samt två observationer. Min studie har baserats på dessa intervjuer, observationer och på tidigare forskning. Olika teoretiska perspektiv har använts som instrument för att analysera min studie. Pierre Bourdieu menar att den habitus som dominerar i klassen avgör hur undervisningen ser ut. Det leder i sin tur till att de elever som tillhör den habitus som dominerar i skolan har en fördel gentemot de andra eleverna. Det här synsättet har betydelse för lärandemiljön för elever i skolan och därför har jag bland annat använt Bourdieus syn på habitus som analysinstrument i min studie. Resultatet i min studie pekar mot att pedagogerna anser att det är betydelsefullt att se alla elever och utforma undervisningen efter varje enskild elev. Genom att vara tydlig och individanpassa undervisningen går det att skapa en god lärandemiljö för alla elever menar de. Pedagogerna anser även att beröm och uppmuntran är viktigt för att skapa en god lärandemiljö.

Författare

Tove Åström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..