Sökresultat:
11768 Uppsatser om Elever som stör - Sida 50 av 785
FramgÄngsfaktorer i matematik. En kvalitativ studie av elever med annat modersmÄl Àn svenska
BAKGRUND:Skolverkets resultatredovisning, Ă€mnesprov 2008 i Ă„k 9, visar att mer Ă€n en fjĂ€rdedel avelever som har ett annat modersmĂ„l Ă€n svenska inte nĂ„r mĂ„len i matematik. Hur kan elevermed annat modersmĂ„l Ă€n svenska nĂ„ framgĂ„ng och utvecklas i Ă€mnet matematik? I studien sesdetta ur ett lösningsinriktat perspektiv för att fĂ„ kunskaper om vilka arbetssĂ€tt det finns somförbĂ€ttrar inlĂ€rningen för elever med annat modersmĂ„l. Studien har utgĂ„tt frĂ„nBronfenbrenners teori som har fyra nivĂ„er, mikro-, meso-, exo- och makronivĂ„ och fokuseratpĂ„ elevens, hemmets, lĂ€rarens, skolans, arv/miljöns, sprĂ„kets och kulturens roll för framgĂ„ng.SYFTE:Syftet Ă€r att ta reda pĂ„ vilka framgĂ„ngsfaktorer lĂ€rare menar Ă€r viktiga för att elever med annatmodersmĂ„l Ă€n svenska ska nĂ„ framgĂ„ng i Ă€mnet matematik.METOD:Ă
tta verksamma lÀrare som alla har erfarenhet av matematikundervisning av elever med annatmodersmÄl Àn svenska har intervjuats. HÀlften av dessa lÀrare hade sjÀlva annat förstasprÄk Ànsvenska.
Hur förhÄller sig företags Business Intelligence implementationer till BI-best practices
Syftet med studien var att fÄ en djupare förstÄelse och kunskap om hur matematikundervisningen kan utformas sÄ att den bemöter elever med fallenhet för matematik. Syftet var Àven att fÄ kunskap om hur arbetet med problemlösning kan gynna dessa elever. I genomförandet av studien intervjuades fem verksamma matematiklÀrare i Ärskurs 4-6. Studien belyste att undervisningen mestadels bestod av gemensamma genomgÄngar, att eleverna arbetade med nÄgot helt annat eller blev tilldelade svÄrare uppgifter. Studien belyste ocksÄ att eleverna kunde utmanas i problemlösning genom att lÀraren stÀllde högre krav pÄ dessa elevers kunskaper.
Företags- och omgivningens pÄverkan pÄ konsumenters beteende genom CRM-kampanjer
Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.
Ibland blir 1+1 inte 2 : En undersökning om mellanstadielÀrares kunskaper om att anvÀnda hjÀlpmedel och strategier för att hjÀlpa elever med dyskalkyli
Syftet med studien Àr att ta reda pÄ mer om dyskalkyli, vad det innebÀr och vad mellanstadielÀrare i Ärskurs 4-6 har för kunskaper om att anvÀnda hjÀlpmedel och strategier för att hjÀlpa elever med dyskalkyli. I undersökningen deltog 23 lÀrare frÄn nio skolor i tvÄ olika kommuner. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av en enkÀt med öppna svarsalternativ och Àr dÀrmed en bÄde kvalitativ och kvantitativ studie. I arbetet kommer resultatet av enkÀterna att redogöras och kopplas till litteratur samt diskuteras. MÄlet med detta arbetet har varit att undersöka vad lÀrare har för kunskaper om att anvÀnda sig av hjÀlpmedel och strategier för att hjÀlpa elever med dyskalkyli. Kunskapen om dyskalkyli och hur lÀrare ska arbete kring detta bör förbÀttras. Ett flertal av lÀrarna i undersökningen har inte fÄtt nÄgon utbildning om dyskalkyli och kÀnner dÀrmed att deras kunskaper om att anvÀnda sig av hjÀlpmedel och strategier för att hjÀlpa elever med dyskalkyli inte Àr tillrÀckliga.
"Mellan stolarna" - En studie om hur pedagoger och elever ser pÄ att mÄnga elever inte uppnÄr mÄlen i skolan
I dagens skolor Àr det mÄnga elever som lÀmnar bÄde grund- och gymnasieskolan utan fullstÀndiga betyg. Orsakerna till detta lÀggs ofta pÄ de enskilda eleverna och inte pÄ skolverksamheten trots att studier visar att det ofta beror pÄ faktorer som rör bÄde skolverksamheten och elevens totala livssituation. Syftet med denna studie Àr att genom kvalitativa intervjuer undersöka orsakerna bakom elevernas ofullstÀndiga betyg. Studien har nÀrmat sig dessa förklaringar ur bÄde ett lÀrar- och elevperspektiv. Resultat visar att elevernas mÄluppfyllelse beror mycket pÄ den psykosociala - och den socioekonomiska situation de lever i och bÄde lÀrare och elever anser att det elevernas livssituation Àr avgörande för deras inlÀrning och för hur de uppnÄr mÄlen.
En öppen skolmiljö. StÀnger dörren för krÀnkningar - en intervjustudie om gymnasieelevers uppfattning om trygghet i skolmiljö
Syftet: Syftet med uppsatsen Àr att fÄ svar pÄ hur krÀnkning kan se ut pÄ de yrkesinriktade programmen. Hur elever uppfattar krÀnkningar inom deras program, och hur tycker de att skolan ska agera för att motverka krÀnkningar. Hur stor del har skolmiljön och könens roll för att motverka krÀnkningar och mobbning.Metoden:Metoden vi valde var kvalitativ med halvstrukturerade intervjuer, för att pÄ sÄ sÀtt komma nÀrmare informanterna och deras erfarenheter gÀllande krÀnkningar och mobbning inom skolans lokaler. För att fÄ svar pÄ detta intervjuade vi Ätta elever inom fyra olika yrkesprogram. TvÄ elever pÄ Handelsprogrammet, tvÄ stycken pÄ Restaurang- och livsmedelsprogrammet.
NÄgra muslimska elevers hemsituation och relation till skolÀmnet hem- och konsumentkunskap : en undersökning om mat och jÀmstÀlldhet
Ămnets kĂ€rna Ă€r att studera hur muslimska elever kommer i klĂ€m vid undervisningen i hem- och konsumentkunskap. Samt hur muslimska elever tycker och tĂ€nker i frĂ„gan om mat och matvanor men ocksĂ„ hur jĂ€mstĂ€lldheten ser ut i deras familjer. Uppsatsens frĂ€msta syfte Ă€r att studera vad muslimska elever anser om undervisningen i hem- och konsumentkunskap, sker undervisningen i deras hĂ€r och nu? Valet föll pĂ„ att anvĂ€nda en kvalitativ intervju för att lĂ€ra kĂ€nna eleverna bĂ€ttre och komma dem nĂ€rmre, vilket ocksĂ„ ger ett djup Ă„t uppsatsen. Metoden Ă€r vald med baktanken om vad som ger mest insikt i informanternas egna sĂ€tt att tĂ€nka, lĂ€ra, agera, uppleva och förstĂ„.Valet föll pĂ„ att djupintervjua fem muslimska elever, tre pojkar (Henrik, Leo och Max) och tvĂ„ flickor (Sara och Fia).
Alla Àr vi olika, hur ska vi dÄ fÄ undervisningen givande för alla? : Inkludering i idrott och hÀlsa
Denna undersökning behandlar idrottslÀrares uppfattningar om inkluderande undervisning. Det ingÄr ocksÄ en redogörelse för hur idrottslÀrare anpassar undervisningen för att möta alla inom olika elevgrupper. Vi stÀller oss exempelvis frÄgan: vilka möjligheter och hinder uppfattar idrottslÀrare med inkluderande undervisning?Undersökningen har kvalitativ ansats dÀr intervjuer med sju idrottslÀrare anvÀnds som utgÄngspunkt för metod. Det framgÄr av vÄrt resultat att, enligt lÀrarna, kan inkludering översÀttas som alla elevers lika rÀtt att delta i idrottsundervisningen.
Varför lyssnar inte Kim? : Om att vara lÀrare för hörselskadade elever
LÀrare i dagens svenska skola kommer att möta flera elever i behov av olika slags stöd. Densvenska skolan idag ska vÀlkomna alla elever och majoriteten ska fÄ gÄ i den skola som liggernÀrmast hemmet Àven om eleven Àr i behov av sÀrskilt stöd. Det gör att lÀraren behöverkunskaper om att möta elever med olika slags behov pÄ bÀsta sÀtt. Syftet med den hÀrundersökningen Àr att se vilka förutsÀttningar lÀrare har för att möta en hörselskadad elev som gÄri en klass med hörande klasskamrater. Undersökningen visar vilket stöd lÀraren fÄr före denhörselskadade eleven börjar i klassen och vilket stöd lÀraren fÄr nÀr eleven gÄr i klassen.
RĂ€kna - LĂ€sa - Minnas : Vilka samband finns det?
Syftet med studien Àr att undersöka samband som visas tydligt hos elever i bÄde matematiksvÄrigheter samt fonologiska svÄrigheter. Studien har genomförts pÄ elever i Ärskurs 7 som uppvisat matematiska sÄvÀl som fonologiska svÄrigheter. Resultatet baseras pÄ en filmad observation dÀr eleverna fÄtt lösa ett urval uppgifter konstruerade utifrÄn svÄrigheter gÀllande grundlÀggande taluppfattning och aritmetik. Elever med fonologiska svÄrigheter sÄvÀl som bristande arbetsminne visar sig ha svÄrigheter nÀr det gÀller att automatisera tabellkunskap sÄvÀl som utföra berÀkningar gÀllande de fyra rÀknesÀtten..
SprÄket som förutsÀttning för framgÄng i skolan : En komparativ studie om undervisning av elever med utlÀndsk bakgrund
SammanfattningSyftet med denna uppsats Àr att undersöka hur elever med utlÀndsk bakgrund klarar sig i skolan i England jÀmfört med Sverige. Syftet Àr ocksÄ att se om olika undervisningssÀtt leder till olika resultat. För att besvara syftet har vi valt att göra en komparativ undersökning dÀr vi jÀmför svenska och engelska skolor med hjÀlp av observation. Uppsatsen bestÄr av bakgrund dÀr vi beskriver hur de bÄda skolsystemen Àr uppbyggda. Sen kommer en jÀmförelse av observationerna vi gjort i de bÄda lÀnderna.
BegÄvade barn i skolan
Syftet med examensarbetet Àr att fÄ en helhetssyn i hur vi bemöter begÄvade barn i skolan. Detta Àr gjort genom litteratur studier och genom intervju frÄgor till lÀrare och elever. I litteraturstudien behandlas bland annat Howard Gardners sjuintelligenser och hur han ser pÄ begÄvning. Olika typer av inlÀrningsmetoder behandlas Àven i litteraturstudien. Studiebesök dÀr lÀrare och elever intervjuas redovisas i metod delen.
Hantering av ekonomifunktionen : HjÀlper eller stjÀlper outsourcing den interna kontrollen?
Syftet med denna kvalitativa studie var att genom semi-strukturerade intervjuer undersöka hur lÀrare ser pÄ sin pedagogiska förmÄga att individanpassa undervisningen för elever med ADHD, eller liknande svÄrigheter, samt vilka kunskaper lÀrare har om ADHD. Vidare undersöktes deras uppfattningar om möjligheter och svÄrigheter i undervisningen, vilka strategier de kunde anvÀnda sig av, samt hur de sÄg pÄ inkludering. Med en hermeneutisk forskningsansats gavs lÀrarna möjlighet att fritt uttrycka sina tankar och Äsikter kring forskningsfrÄgorna. Resultatet visar att möjligheter och svÄrigheter i undervisningen till stor del handlar om vilka resurser de har i form av tid, pengar och personal, eftersom elever med sÀrskilda behov Àr en extra kostnad för skolorna. Majoriteten av lÀrarna Àr beredda att ta egna initiativ till vidareutbildning för att lÀra sig hur de pÄ bÀsta sÀtt kan bemöta dessa elever.
Utvald eller utpekad? : en studie om 13 elevers erfarenheter av specialundervisning utanför den egna gruppen
Syftet med vÄr studie Àr att kartlÀgga vad elever tycker om specialundervisning utanför den egna gruppen. Metod: Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med 13 elever, i tvÄ olika skolor, inom samma kommun. Den kvalitativa forskningsintervjun gör det möjligt att försöka inta elevers eget perspektiv, vilket var syftet med den hÀr studien. Resultat: Resultatet av vÄr studie Àr vÀl överensstÀmmande med tidigare forskning pÄ omrÄdet. De flesta elever stÀller sig positiva till sin specialundervisning, Àven om nÄgon av eleverna ser det som "nÄgot nödvÀndigt ont".
Individuella programmet - för vem och till vad?En kvalitativ studie utifrÄn sex elevers beskrivningar
VÄr studie Àr en kvalitativ intervjustudie om hur elever pÄ det individuella programmet (IV) ser pÄ sitt studieval efter grundskolan. Vi vill veta vad som pÄverkat dem att vÀlja IV och vilket som Àr deras huvudsakliga mÄl med utbildningen. Genom sex intervjuer med elever som studerar pÄ IV i tvÄ olika kommuner har vi forskat inom omrÄdet. Vi har funnit att anledningen till att elever studerar pÄ IV Àr varierande. Samtliga har haft inlÀrningsproblem och tidigare fÄtt specialresurser i grundskolan.