Sök:

Sökresultat:

34 Uppsatser om Ekonomisystem - Sida 2 av 3

Ekonomisystemet under tillväxt : En kvalitativ studie om hur ekonomisystemet förändras i åkeriföretag under olika tillväxtfaser

Vi har valt att inrikta oss på Ekonomisystemet i företag under tillväxt. Dagens företag måste enligt lagar och regler genomföra en mängd administrativa uppgifter. En del av detta arbete omfattas av det så kallade Ekonomisystemet där redovisning, budgetering och kalkylering ingår. Vi har med denna studie inte för avsikt att undersöka Ekonomisystemet i allmänhet, utan vårt intresse väcktes till den förändring vilken sker under tillväxt. Det blir under tillväxt svårare för företag att arbeta med sitt ekonomiska system, då företaget behöver gå igenom olika tillväxtfaser där organisationen förändras.

Implementering av affärssystem

I dagens hårda konkurrenssituation krävs det mer och mer av företags informations-system. Detta gör att fler och fler företag väljer att implementera ett integrerat affärs-system. Integreringen gör att företag får en enhetlig systemmiljö för hela företagets informationsbehandling. Implementeringen är dock en kostsam och tidskrävande process (Ekstrand, 1998). Mitt arbete behandlar frågeställningarna om varför företag väljer att implementera ett affärssystem, hur implementeringen förlöpte samt hur affärssystemet fungerar när implementeringen är färdig.Bland de företag jag vände mig till så var den främsta anledningen till att företag installerar ett affärssystem att systemen är omfattande och integrerade.Jag kom även till slutsatsen att det nästan är omöjligt att genomföra en implementering av ett affärssystem helt smärtfritt.

Övergångsprocessen till IAS/IFRS i svenska dotterbolag till EU-noterade företag

Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som påverkat acceptansen hos användare, inom den kommunala verksamheten, vid införande av ett datoriserat system. Med acceptans menas att användarna ska kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett bra och lätt sätt. Studien har gjorts utifrån användarnas perspektiv.Genom att genomföra en intervjuundersökning på ett flertal kommuner där användarna använder systemet Vabas/Duf, har undersökts hur användarnas upplevda acceptans påverkas av faktorerna delaktighet, användbarhet och lättanvändhet, vid införande av ett datoriserat system. Delaktigheten vid införandet av ett system innefattar även information och utbildning.Resultatet från undersökningen visade att delaktigheten ökade användarnas acceptans. Ingen avgörande slutsats kunde däremot dras mellan acceptans och faktorerna användbarhet och lättanvändhet, då resultatet från de båda grupperna inte visade någon märkbar skillnad..

ABC och ekonomisystem : En studie av Volvo Construction Equipment Components AB

The accounting information system comprises budgeting, accounting, and costing. The accounting information system has, traditionally, constituted an integrated system where the different elements collaborate. If ABC is introduced this order is disturbed, since ABC is based on another logic which cannot easily be integrated with budget and accounting. ABC, therefore, is usually used parallely to the conventional costing method. There are, however, companies that have taken its ABC one step further by letting it replace the old costing model and integrate it with the accounting information system.

Icke produktrelaterade varor och tjänster - Inköpssamordning i decentraliserade koncerner

Uppsatsens syfte är att förklara Tetra Pak bolagens rådande inköpsmönster gällande icke produktrelaterade varor och tjänster samt utreda hur avtalslojaliteten kan ökas. För att uppfylla syftet genomfördes en fallstudie på Tetra Pak. I enlighet med det positivistiska synsättet utformades en enkät för att kartlägga Tetra Pak bolagens IPV-inköp. Enkätsvaren följdes sedan upp med intervjuer som fokuserade på anledningarna till rådande inköpsmönster. För att förstärka studiens generaliserbarhet utfördes också mindre ingående fallstudier av fem andra företag.

Redovisning i modern IT-miljö: Svenska småföretags användning av redovisningssystem och ekonomisk information

Moderna redovisningssystem erbjuder idag småföretag en ny typ av informationstillgänglighet som tidigare inte existerade. Studier visar däremot att användandet av ekonomisk information från redovisningssystemen vid beslut fortfarande är lågt i småföretag. Syftet med studien var därför att beskriva och analysera hur småföretag använder ekonomisk information samt om moderna digitaliserade redovisningssystem hjälper deras förståelse och användning och i sådant fall hur. För att uppfylla studiens syfte undersöktes även vilken ekonomisk information som används för uppföljning samt hur ofta respektive informationsslag används. Studien utgick från ett deduktivt upplägg och genomfördes med en kvalitativ fallstudiedesign.

Annons- och fakturabedrägeri

Syfte: Denna uppsats kommer att behandla det ständigt växande problemet med företag som sysslar med bluffaktureringar. Det huvudsakliga syftet med uppsatsen är att förklara vad fakturaskojeri är, hur man kommer åt dessa verksamheter med hjälp av de lagar som finns, vilka rättsfall man kan stödja sig på samt om det kan behövas en lagändring.Metod: Vi kommer utifrån rättsfall på det aktuella ämnet besvara vår frågeställning. Genom att studera rättsfallen och se på de domslut som framkommit, vill vi utvärdera om lagen är tillräcklig. I övrigt använder vi oss av artiklar från näringslivet, rapporter från myndigheter, telefonintervjuer, lagtexter, lagutskottets betänkande samt doktrin.Slutsats: I takt med antalet ökande anmälningar mot företag som bedriver annons- och fakturaskojeri har problemet uppmärksammats allt mer. Bluffakturabolag är ett bolag som ställer ut fakturor som inte är beställda.

Controllerrollen - En studie om controllerns varierande roll i företag

Vi har i denna kvalitativa studie med induktiv ansats genomfört två fallstudier med syfte attstudera skillnaderna mellan den funktionella eller formaliserade definitionen av controllern frånden praktiska och handlingsorienterade definitionen. Samtidigt studerade vi skillnaderna mellancontrollerns syn på sin egen roll och controllerns kollegors syn på dess roll. Analysen hargenomförts med hjälp av en teoretisk referensram som vi byggt upp utifrån två kategorier sompåverkar controllerns roll, interna samt externa faktorer. Det vi kommit fram till visar att detfinns tydliga skillnader mellan den funktionella eller formaliserade definitionen från denpraktiska och handlingsorienterade definitionen. Vidare resultat som framkommit genom vårstudie är att controllern idag närmar sig ledningen och de klassiska arbetsuppgifterna tas allt meröver av datorer och Ekonomisystem, vilket är den största skillnaden som framkommit från denfunktionella definitionen som litteraturen ger oss.

BL Administration ? ett komplett ekonomisystem?

Syfte: Denna uppsats har som syfte att göra en enkätundersökning bland befintliga kunder hos Björn Lundén Information AB på uppdrag av företaget själva. De vill veta mera om hur kunderna arbetar i programmet BLA Administration. Syftet med arbetet är att undersöka: Hur används programmet BL Administration?Är några avsnitt krångligare än andra?Hur lätt är det att hitta information om man stöter på svårigheter?Hur används hjälpfunktionerna i programmet?Finns det några funktioner i programmet som går att utveckla? Metod: För att utföra studien har dessa tillvägagångssätt använts: LitteraturstudieEnkätunderökningBearbetning och analys av enkätsvaren    Resultat & Slutsats: De viktigaste slutsatserna är följande: BL Administration kan anses vara ett användarvänligt program.Användarna av BL Administration är i stor utsträckning medvetna om de olika funktioner och hjälpmedel som finns att tillgå.Användarna tar inte hjälp av de olika hjälpmedlen i lika stor utsträckning. Björn Lundén Information AB bör informera användarna om de många fördelar som finns att hämta hos hjälpmedlen.Många användare lämnar bort sitt bokslutsarbete på grund av osäkerhet hos dem själva.  Förslag till fortsatt forskning: Ytterligare enkätundersökning med förbättrad utformning av enkätfrågor för att få djupare och mer utförliga svar.Att genomföra en studie om var kunskapsnivån på användarna av BL Administration ligger.

Värdering av varulager i småföretag ur ett revisionsperspektiv ? hur identifieras och värderas indirekta kostnader för egentillverkade varor i revisionsprocessen?

I dagens samhälle är information av alla slag viktig, framförallt är den ekonomiska informationen i årsredovisningen mycket viktig för dess målgrupp; företagets intressenter. Revisorn är den som kvalitetssäkrar informationen och garanterar att den ger en rättvisande bild av företagets resultat och ställning. Varulagret är en mycket svårvärderad tillgång och är som regel en väsentlig balanspost i företagets redovisning. Värderas den fel innebär det ett stort utslag på företagets resultat. I de företag som har ett egentillverkat varulager är denna värdering extra besvärlig, speciellt de indirekta kostnaderna.

Webbapplikation för att hämta/visavårdinformation från olika vårdsystem

Ett vårdsystem inom IT är ett mycket stort och komplext system som innehållermoduler med olika funktioner som behandlar vårddata för t.ex. journalföring,läkemedelshantering, remisser, Ekonomisystem, planeringsstöd för olikaverksamhetsgrenar. Journalsystemet är en av de viktigaste komponenterna förlandstinget inom vårdsystemet, och information i patientjournalen ger ettgrundläggande underlag för bra vård. Det finns sex olika större journalsystem iSverige och Sveriges landsting har idag möjligheten att fritt välja vilketjournalsystem de vill använda för att bedriva sin dagliga verksamhet.Cambio Healthcare Systems är ett e-hälsoföretag som levererar bland annatvårdsystemet Cambio COSMIC. Eftersom olika vårdsystem är helt oberoende avvarandra uppstår problem när vårdinformation ska hanteras mellan olikavårdsystem.

Utveckling av ett webbaserat ekonomisystem för en liten organisation

 Jönköpings styrkelyftarklubb är en liten organisation som behöver ett snabbare sätt att hantera sin bokföring.Syftet med detta arbete är att undersöka utvecklingen av ett Internetbaserat ekonomiprogram för användning av utvalda i en liten organisation samt utreda vilka metoder och verktyg som är lämpligast för uppgiften utifrån de krav som finns.OOS/UML-modellen som delar in utvecklingsprocessen i 4 steg används. Bara de 3 första stegen behandlas i denna rapport: planering, prototyputveckling och konstruktion. Det teoretiska ramverket berör flera relevanta ämnen för detta projekt. Den första delen innehåller information om öppen källkod och avslutas med en beskrivning av det valda skriptspråket: php. Den andra delen fokuserar på databaser, och går från generella designteorier till användningen av MySQL och säkerhetsproblem.

Utvärdering av balanserade styrkort : en studie av management konsulters erfarenheter

BakgrundEfter den kritik som uppstod mot traditionella Ekonomisystem tog Kaplan och Norton fram grundmodellen för balanserade styrkort, som genom ett orsak-verkan-samband sammanställer kritiska framgångsfaktorer i både finansiella och icke-finansiella mått. När balanserade styrkort kom, 1992, fick den ett stort genomslag då den på ett förståeligt och tydligt sätt strukturerar upp verksamheten och tydliggör vision och strategi. Dess uppmärksamhet var så stor att vissa valde att kalla det för en modefluga. Efter några framgångsrika år började trenden dala vilket kan ha berott på att företagen inte la ner nog mycket kraft vid implementeringen. Denna förändring i användandet av styrkort väckte vårt intresse för att finna utvärderingar om hur modellen fungerar.

En fallstudie i företagsvärdering

När en värdering av ett företag skall göras finns det flera olika typer av värderingsmetoder som kan användas. Bakgrunden till den här studien är att uppsatsförfattarna blev kontaktade av ägarna till ett företag som undrade vad deras företag skulle vara värt vid en eventuell försäljning. Det specifika med företaget är att det endast arbetar mot en kund, samt att företaget nästan inte har några materiella tillgångar.Syfte: Syftet är att kartlägga de olika värderingsmodeller som används vid värdering av företag, för att därefter klargöra vilken eller vilka metoder som är bäst lämpade för vårt fallföretag. Detta syftar till att resultera i en värdering av vårt fallföretag.Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av en grundlig litteraturstudie, samt en genomgång av tidigare forskning. Vidare har ett antal e-postintervjuer genomförts och slutligen presenteras en modell för värdering av vårt fallföretag.Teori: Den teoretiska delen av denna studie består av de värderingsmetoder som beskrivs i den litteratur som finns inom området.

Åtkomst till affärssystem i mobila enheter - För- och nackdelar

The purpose of this study was to investigate the reason behind thedecision by a company regarding the desire to use mobile access to theirERP-system and to discover whether this will involve any loss offunctionally in comparison to using the ERP-system on a computer atthe office. In addition, the pros and cons involved in using mobiledevices for accessing the ERP-system will also be examined. Semistructured telephone interviews were conducted with companies whicheither used or did not use mobile devices in relation to their work. Atelephone interview was also conducted with a consultant who isworking with the implementation of ERP-systems and mobile solutions.The survey showed that companies with staff working in the field assellers, service personnel and construction workers want to gain directaccess to their ERP-system so as to be able to act directly and takedecisions, to have the ability to provide more efficient order processingand to send out invoices more quickly. Those companies which have notopted to use mobile devices at work within this field are those whichare unsure of the connection to the Internet and the capacities availablewithin cellphones.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->