Sök:

Icke produktrelaterade varor och tjänster - Inköpssamordning i decentraliserade koncerner


Uppsatsens syfte är att förklara Tetra Pak bolagens rådande inköpsmönster gällande icke produktrelaterade varor och tjänster samt utreda hur avtalslojaliteten kan ökas. För att uppfylla syftet genomfördes en fallstudie på Tetra Pak. I enlighet med det positivistiska synsättet utformades en enkät för att kartlägga Tetra Pak bolagens IPV-inköp. Enkätsvaren följdes sedan upp med intervjuer som fokuserade på anledningarna till rådande inköpsmönster. För att förstärka studiens generaliserbarhet utfördes också mindre ingående fallstudier av fem andra företag. Synsättet i den här delen av uppsatsen kan sägas vara hermeneutiskt, då författaren i viss mån tolkat resultatet. Genom att samordna IPV-inköpen kan företag uppnå både kostnadsbesparingar och andra fördelar. I teorin finns ett antal identifierade problem som utgör hinder för fullständig avtalslojalitet. Studien har bidragit med att identifiera ytterligare två: brukarnas brist på information om existerande avtal samt brukarnas kontrollbehov. I teorin talas det om ett antal verktyg för att överkomma hindren. I studien identifierades ytterligare fem stycken: mätning av indirekta besparingar, personlig kommunikation, leverantörer som direkt marknadsförare, införandet av policys samt införandet av ett gemensamt ekonomisystem.

Författare

Hanna Smedius Svebring

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..