Sökresultat:
955 Uppsatser om Effektivisera kundmöte - Sida 30 av 64
Personalutbildning i butik
Dagens modebutiker Àr utsatta för hÄrd konkurrens. För de butiker som anvÀnder sig av personlig service som ett konkurrensmedel sÄ ligger fokus pÄ personalens egenskaper och kunskaper. Det allt hÄrdare klimatet inom klÀdbranschen bidrar till att det kan vara svÄrt för butikscheferna att hinna med att utbilda sin personal i den omfattning de önskar. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka huruvida det finns ett behov av ett hjÀlpmedel för att effektivisera utbildningen av personalen. För att ta reda pÄ detta sÄ genomförs observationer, intervjuer och enkÀter med de tre parter som har nÄgot att vinna pÄ hjÀlpmedlet: butikschef, personal och i slutledet kunder.
Automation och Standardisering
Inom EU finns ett regelverk som strÀvar efter interoperabilitet att det ska vara lÀtt att kunna resa och göra affÀrer mellan alla nationer inom EU utan att behöva vare sig byta tÄg eller förare. Denna rapport specificerar de olika lagar och regler som utfÀrdats och specificerats av EU kommissionen och UNISIG samt det svenska nationella regelverket som gÀller för ERTMS-signalprojekteringen för markutrustning. Idag finns ett behov av att effektivisera signalprojekteringen eftersom det finns flera pÄgÄende och kommande projekt. För att nÄ detta kommer en checklista för signalprojektering tas fram som tydligt ska visa exempelvis var en balis i förhÄllande till en signalpunktstavla ska placeras genom att hÀnvisa till korrekt delkapitel i respektive dokument.Uppdraget med examensarbetet Àr att det ska bli enklare att verifiera ERTMS-signalprojekteringen pÄ helt nya strÀckor i Sverige och internationellt. Detta Àr nÄgot som Ànnu inte Àr standardiserat.
Effektivt förbÀttringsarbete pÄ Mahé Freight AB
I dagens transporteffektiva samhÀlle finns det en mÀngd aktörer pÄ transportmarknaden. Dessa aktörer konkurrerar med varandra dÄ det gÀller att knyta till sig kunder och behÄlla dessa. Det Àr dÀrför viktigt att hitta alternativa tillvÀgagÄngssÀtt för att hitta nya konkurrensfördelar. Syftet med studien har varit att stödja speditionsföretaget Mahé i att förbÀttra och effektivisera företagets processer, Import ? flyg och Export ? flyg, med utgÄngspunkt i kundnyttan, genom att ta fram ett antal förbÀttringsförslag.
FörutsÀttningar för ett lyckat IT-införande : samordning, engagemang och kompetens
Detta arbete tar upp hur företag skapar förutsÀttningar för att en IT-investering kommer att bli lyckad. Med en lyckad IT-investering menas att ett anpassat system skapas dÀr dess anvÀndning blir sÄ effektiv sÄ att den fulla potentialen hos systemet utnyttjas.Arbetet som ligger bakom rapporten Àr en litteraturstudie av olika teorier varav en legat som grund för mitt fortsatta arbete. Dessutom har en fallstudie genomförts genom fem stycken djupintervjuer av företagsledare och systemutvecklare. Deras arbetsÀtt och synsÀtt har sedan jÀmförts med den baserande teorin.Teorin som jag baserat mig pÄ tar upp tre stycken kritiska faktorer, samordning, engagemang och kompetens, som alla mÄste till för att en IT-investering skall nÄ sin fulla potential. Dessa faktorer skall genomsyra hela utvecklingsprocessen av systemet och sedan i en stÀndigt pÄgÄende process förbÀttra och effektivisera dess anvÀndning.Rapporten tar Àven upp om det gÄr att förutse vilken effekt och pÄverkan ett nytt IT-system kommer att ha pÄ anvÀndarna.De slutsatser som dragits under arbetet Àr att mÄnga företag Àr medvetna om vilka faktorer som skall beaktas vid en IT-investering.
Mobil Portal bland hantverkare : En studie av implementering av en mobil applikationslösning bland hantverkare
Ibyggbranschen i Sverige idag strÀvas det efter att fortsÀtta utvecklingen av eneffektivisering gÀllande miljö, kvalitet och styrning.SamhÀllet och byggbranchen har utvecklats och digitaliserats enormt de senasteÄren, dock har vissa mindre delomrÄden avstannat och det Àr bland annatdigitala metoder för arbetsordrar och registrering bland hantverkare. Studien som Àr gjord syftar dÀrför till att undersöka ifall det gÄr atteffektivisera och digitalisera metoder gÀllande arbetsordrar och registrering.Uppsatsen syftar till att undersöka ifall det gÄr att effektivisera styrningen,miljöpÄverkan, kvaliteten och ekonomiska delar bland byggföretag med hjÀlp aven mobil applikationslösning.I studien har jag valt att anvÀnda mig utav teori gÀllande miljö, kvalitet,styrning och finansiering dÀr jag fördjupat mig i delar som Àr pÄverkningsbarmed hjÀlp av ett digitalt verktyg i form av en mobil applikation och dessfunktioner.För ett införande av applikationslösningen krÀvs det en invÀnjning och enmotivation ifrÄn hantverkarna eftersom att det innebÀr en stor förÀndringjÀmfört med den manuella metoden som anvÀnts under en lÀngre tidsperiod. DetframgÄr att arbetsbelastningen för vissa delar i arbetet kan minska blandtjÀnstemÀnnen vid ett fullstÀndigtinförande av den mobila portalen eftersom att vissa led försvinner nÀr detgÀller bland annat arbetsordrar och registrering. Jag kan konstatera att enförbÀttrad och förenklad version av applikationslösningen krÀvs för att fÄ ettfullstÀndigt införande bland hantverkarna..
Sitter vi i samma bÄt? En kvalitativ studie av Kustbevakningens regionsammanslagning och organisationskultur.
Kustbevakningen genomförde 2011 en strukturell organisationsförÀndring som
avsÄg att effektivisera myndigheten för att frigöra resurser till den operativa
verksamheten, samt att skapa en mer sammanhÄllen organisation. Man ville ocksÄ
att myndigheten skulle prÀglas av helhetssyn för att Ästadkomma en
Kustbevakning. En bidragande faktor i arbetet har varit den vÀrdegrund som
implementerats i myndigheten med ledorden helhetssyn, vÀlvilja och engagemang.
Studiens syfte Àr att beskriva och förstÄ hur en grupp anstÀllda inom
Kustbevakningen upplever den genomförda organisationsförÀndringen och
implementeringen av vÀrdegrunden. De teoretiska utgÄngspunkter som valts för
studien Àr organisationsteori enligt Alvesson, Abrahamsson, Bruzelius och
SkÀrvad, Angelöws resonemang om faktorer som frÀmjar/motverkar
förÀndringsarbetets framgÄngar, samt Scheins definitioner avseende
organisationskultur. Fallstudien Àr genomförd utifrÄn en kvalitativ
forskningsansats med semistrukturerade intervjuer samt fokusgruppintervjuer.
Ambulanssjuksköterskans upplevelser av att vÄrda patienter med misstÀnkt höftfraktur
Höftfraktur men Ă€ven misstanke om detta Ă€r ett mycket vanligt förekommande uppdrag inom ambulanssjukvĂ„rden. Att drabbas av en höftfraktur Ă€r ett allvarligt tillstĂ„nd med stora riskfaktorer med hög dödlighet som följd i efterförloppet. PĂ„ senare tid har ett större fokus lagts för att förbĂ€ttra och effektivisera vĂ„rdförloppet av dessa patienter. Ă
tgÀrder som vidtagits har lett till förÀndringar inom ambulanssjukvÄrden dÀr huvudsyftet Àr att snabbt identifiera och fÄ patientgruppen till rÀtt vÄrdnivÄ. MÄlsÀttningen Àr att patienterna tidigt kommer till operation, minska riskerna för komplikationer samt att optimera möjligheterna för patienten att ÄtergÄ till ett normalt liv.
Numerisk flexibilitet : en studie av företags anvÀndning av inhyrd personal
De senaste decennierna har globaliseringen pÄverkat företagen i allt större utstrÀckning eftersom konkurrensen ökat. Detta har tvingat företag att bli mer effektiva för att kunna överleva. Ett sÀtt att effektivisera Àr att slimma produktionen och ha en flexibel arbetskraft, sÄ kallad numerisk flexibilitet. I Sverige har privat arbetsförmedling varit tillÄten sedan 1993 och sedan dess har bemanningsbranschen haft en expansiv utveckling. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva numerisk flexibilitet, med avseende pÄ inhyrning av personal, utifrÄn John Atkinsons indelning av personalgrupper.
TidsÄtgÄng pÄ akutmottagningen - patienter med bröstsmÀrta : En kvantitativ observationsstudie
ABSTRAKT Patienter spenderar generellt lÄng tid pÄ akutmottagningen, och i samband med Akademiska sjukhusets LEAN-arbete för att effektivisera akutvÄrden sÄ gjordes denna tidsstudie. Syftet med studien var att undersöka hur lÄng tid patienter med bröstsmÀrta spenderar pÄ akutmottagningen, hur lÄng tid det tar innan de blir triagerade och hur lÄng tid det tar innan de trÀffar en lÀkare. Könsskillnader och huruvida patienterna ankom i ambulans eller via reception studerades. Studien var en kvantitativ observationsstudie dÀr 48 patienter deltog, 33 kvinnor och 15 mÀn. MedelÄldern var 56 Är, och Älderspannet var 21 ? 91 Är.
Vad tjÀnar organisationer pÄ facilitering? : en jÀmförelse mellan faciliterade och icke-faciliterade verksamhetsutvecklingsmöten
Facilitering, som begrepp, Àr relativt nytt i Sverige. ArbetssÀttet syftar till att effektivisera och förbÀttra organisationer genom att leda en grupp mÀnniskor mot gemensamt överenskomna mÄl. Intentionen med denna uppsats Àr att beskriva facilitering och undersöka dess effekter vid verksamhetsutvecklingsmöten för att se vad organisationer kan tjÀna pÄ att anvÀnda sig av arbetssÀttet, samt studera i vilken utstrÀckning facilitering Àr tillÀmpbart. Informationen som uppsatsen bygger pÄ, Àr hÀmtad frÄn bÄde svenskt och engelskt material bestÄende av teoretiska böcker, praktiska handböcker och akademiska artiklar. Sammanlagt har Àven sex intervjuer genomförts för att kunna undersöka effekterna av facilitering vidverksamhetsutvecklingsmöten.Studien visar att facilitering Àr tillÀmpbart inom bÄde den offentliga och privata sektorn, samt pÄ olika nivÄer inom en organisation, i bÄda sektorerna.
Energieffektivisering med kondensatvatten frÄn Bodens Energi AB
I samband med min verksamhetsförlagda utbildning pÄ Grontmij fick jag i uppdrag av Staffan Nordmark pÄ Fortifikationsverket i Boden att utreda en dagvattenledning som leds frÄn Bodens Energi AB:s vÀrmeverk och ansluter till en brunn pÄ Fortifikationsverkets omrÄde K108.Dagvattenledningen innehÄller varmt vatten som bildas vid rökgasreningsprocessen vid vÀrmeverket i Boden. Det Àr vid rening av rökgaserna frÄn vÀrmeverket som det uppstÄr kondensatvatten som ledds via den aktuella dagvattenledningen ut i LuleÀlven. Det Àr ca 30 000 m³ som spolas ut i LuleÀlven varje Är frÄn vÀrmeverket och eftersom det Àr sÄ stor mÀngd och relativt varmt vatten kan det var möjligt att anvÀnda spillvÀrmen till uppvÀrmning eller till stödvÀrme i byggnader.Huvuddragen i rapporten handlar om att ta fram olika lösningsförslag för att nyttja spillvÀrme i form av varmt vatten och ta fram förslag frÄn leverantörer till kund. Min studie Àr uppdelad i en teoridel och en praktisk del dÀr jag utreder dagvattenledningen frÄn Bodens Energi AB:s vÀrmeverk Ät Fortifikationsverket och en teoretisk del dÀr jag gÄr in pÄ hur spillvÀrme anvÀnds i andra kommuner i Norrbotten samt hur mycket energi man sparar genom att effektivisera och ta vara pÄ spillvÀrme frÄn olika industrier. Enorma mÀngder spillvÀrme i form av vatten försvinner varje Är ut i vattendrag och Àlvar.
Effektivare tester för ökad tillförlitlighet : En applicering och utvÀrdering av accelererad testning pÄ Whirlpool Norrköping
 Konkurrens med lÄgprislÀnder, ökade krav pÄ kvalitet och behov av att snabbt nÄ ut pÄ marknaden med nya produkter Àr anledningar till att företag mÄste se över och effektivisera sina testmetoder. För att sÀkerstÀlla nöjda kunder över tid krÀvs tillförlitliga produkter som uppfyller sin tÀnkta funktion sÄ lÀnge företaget önskar det. Kostnader för bristande kvalitet i form av reparationer, Äterkallning eller försenad produktrelease Àr ofta stora och ett sÀtt att minska de Àr genom att effektivisera sin testning.Syftet med detta examensarbete Àr att ta fram samt utvÀrdera en effektiv testmetod vilken möjliggör identifiering av svaga lÀnkar i en konstruktion med sÄ fÄ testobjekt och sÄ snabbt som möjligt. Arbetet Àr utfört pÄ företaget Whirlpool Corporation i Norrköping, pÄ produkten mikrovÄgsugnar.I detta examensarbete redogörs för en testmetod, som Àr framtagen huvudsakligen baserad pÄ teorin bakom Highly Accelerated Life Test (HALT). HALT innebÀr testning under höga stressnivÄer med intentionen att produkten ska gÄ sönder för att sÄledes exponera svaga lÀnkar.
Hantering av orderinformation i tillverkande processer: En studie pÄ Atlas Copco Construction Tools
Globaliseringen och den ökade konkurrensen stÀller större krav pÄ företagen vilket har medfört att arbetet med logistik har utvecklats frÄn att enbart förknippas med transporter av varor till att idag förknippas med effektiva flöden inom hela försörjningskedjan. Flödena inom försörjningskedjan bestÄr av material-, betalnings- och informationsflöden, dÀr det finns en stark koppling mellan alla tre. En vÀsentlig skillnad mellan de tre flödena Àr att materialflöde och betalningsflöde representerar kapitalbindning i motsats till informationsflöde som inte hanterar ett direkt ekonomiskt vÀrde. Det bidrar ofta till att informationsflödet förbises i effektiviseringsprocesser. Eftersom ett informationsflöde kan stÄ för avgörande indirekta vÀrden Àr det en viktig pusselbit för att försörjningskedjan skall kunna nyttja sina resurser optimalt.
Effektivisering av skÀrsnitt vid blandzonskontroll: Ett DMAIC projekt vid SSAB
PÄ Svenskt StÄl AB (SSAB) i LuleÄ tillverkas höghÄllfast stÄl som, innan det sÀljs, formas till rektangulÀra stÄlÀmnen genom en kontinuerlig strÀnggjutningsprocess. För att ej fÄ nÄgra kostsamma stopp i produktionen tillÀmpar SSAB en kontinuerlig produktion, vilket medför att Àmnena kommer bestÄ av tvÄ olika stÄlkvaliteter vid ett stÄlbyte, ett i vardera Ànden. Ett stÄlbyte innebÀr att SSAB förÀndrar den ingÄende stÄlblandningen. För att sÀkerstÀlla vilka Àmnen det Àr som innehÄller tvÄ olika stÄlblandningar utförs provtagningar i början och i slutet pÄ Àmnena. Provtagningar görs endast pÄ Àmnen som Àr planerade att innehÄlla tvÄ stÄlkvaliteter, det vill sÀga blandzonsÀmnena.Syftet med examensarbete Àr att undersöka om det Àr möjligt att effektivisera kontrollen av blandzonsÀmnena utan att resultaten frÄn analyseringen pÄverkas.
Mobila affÀrssystemlösningar i smÄ företag : Kan en mobil IT-lösning skapad för större företag vara tillÀmpbar för mindre företag med anstÀllda som arbetar i fÀlt?
Sogeti har tillsammans med Lawson utvecklat en mobil lösning, kallad EASY, Ät Toyota Material Handling Europe (TMHE) som deras 2000 servicetekniker anvÀnder. I denna rapport redovisas vilka behov mindre företag har kring mobila lösningar och om besparingar kan göras vid anvÀndning av ett mobilt system. Undersökningen fokuserar pÄ företag som i dagslÀget inte har en mobil lösning och med cirka 10-70 anvÀndare med arbetsuppgifter i fÀlt. Rapporten diskuterar om EASY i modifierad form kan anvÀndas av mindre företag. Samt bland annat om mindre företag kan effektivisera sin verksamhet, öka kassaflödet, öka kvaliteten i arbetet och minska pappersarbetet genom att investera i en mobil lösning.