Sök:

Sökresultat:

955 Uppsatser om Effektivisera kundmöte - Sida 18 av 64

Samspelet mellan interna och externa revisorer : Betydelsen av internrevisionens oberoende och internrevisorernas objektivitet i granskning och kvalitetssÀkring.

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att se hur internrevisionens oberoende och internrevisorns objektivitet kan komma att pÄverka samarbetet mellan den interna och externa revisorn. Vidare syftar uppsatsen till att studera vilken pÄverkan den interna revisorn och dennes arbete med intern kontroll kan ha pÄ den externa revisorns arbetsuppgifter och om ett nÀra samarbete parterna emellan kan effektivisera granskningen.Metod: En studie har utförts med fem stycken respondenter i StockholmsomrÄdet. En kvalitativ metod har tillÀmpats vid insamling och bearbetning av data. För att uppfylla uppsatsen syfte anvÀndes semistrukturerade intervjufrÄgor.  Slutsats: Revisionen kan effektiviseras genom ett samarbete, det om det finns en tillfredsstÀllande kommunikation och ett bra informationsutbyte. VÄr studie pekar pÄ att oberoendeproblematiken stÀndigt Àr aktuell och att den aldrig helt kan elimineras.

Utvecklingen av en 3D-webbapplikation som effektiviserar byggbranschen: En grafikers roll

Rapporter visar att byggföretagen spenderar stora delar av sin tid pÄ att planera och förbereda sina byggnationer. Den tiden kan ses som slöseri och skulle i stÀllet skulle kunna anvÀndas för att sÀlja och producera varor.Lunqvist Travaru AB har bestÀmt sig för att utveckla deras IT system för att effektivisera företaget. Systemets grundtanke Àr automatisering och anvÀndarvÀnlighet. Vi har fÄtt i uppgift att skapa den del av systemet som riktar sig ut mot kunden i form av en 3D-webbaplikation. Applikationen skall marknadsföra företaget, involvera kunden i byggets tidiga skede och ge kunden större förstÄelse av byggkonstruktioner.Denna rapport sammanfattar det process och arbete som krÀvs för att skapa vÄr 3D-webbapplikation för byggbranschen.

Utveckling av Àrendesystem för föreningsaktiviteter

IT-baserad hantering av information kan i mÄnga fall vara till stor hjÀlp för organisationer, vid hantering av administrativa uppgifter. Rollspelsföreningen Trollborgen anvÀnder idag ingen typ av sammansatt teknisk lösning vid hantering av information. Idag anvÀnds endast ren pappershantering för medlemslistor, spelcirklar och materialhantering, samt e-postmeddelanden för att sprida nyheter till föreningens medlemmar. Genom att anvÀnda ett webbaserat IT-system kan Trollborgen lÀttare interagera med sina medlemmar och hantera information pÄ ett mer tidseffektivt sÀtt. IT-system kan Àven minimera risken för problem vid hantering av viktig information rörande föreningens medlemmar och spelmaterial.Syftet med denna rapport var att genom utvecklingsmetoden OpenUP fÄ fram hur Trollborgen pÄ bÀsta sÀtt kan effektivisera föreningens administrativa arbete, samt utveckla ett webbaserat och databasanslutet system, som underlÀttar Trollborgens föreningsverksamhet.

Effektivisering av administrativa processer pÄ WMdata
Utilities

I ett modernt företag som vill tillhöra de frÀmsta inom sin bransch stÀlls höga krav pÄ effektivitet. Det finns inget utrymme för uppenbara kvalitetsbrister varken i verksamheten eller i de produkter eller tjÀnster som denna Ästadkommer. För att eliminera kvalitetsbrister i verksamheten Àr en effektiv metod att kartlÀgga den i processer och pÄ sÄ viss ÄskÄdliggöra ineffektiviteterna. I detta examensarbete som genomförts pÄ WMdata Utilities har de tre administrativa processerna: faktureringsprocessen, inköpsprocessen och löneprocessen undersökts. Syftet har varit att effektivisera de tre processerna.

Teori U som metod för mer lÀrande organisationer : En fallstudie av MEKA projektet i Strömsund kommun

Syftet med denna studie var att skapa förstÄelse kring hur processer kring teori U kan anvÀndas för att skapa förutsÀttningar för en lÀrande organisation, som prÀglas av högre effektivitet och kvalitet i dess processer. Undersökningen gjordes i form av en fallstudie pÄ MEKA projektet i Strömsund kommun dÀr projektets nÀtverksteam intervjuades. MEKA (MÄngfald, Egenmakt, Kunskap, Arbete) syftar till att effektivisera och kvalitetssÀkra introduktionsprocessen för nyanlÀnda. Detta gjordes för att se pÄ vilket sÀtt de workshopar som genomförts med nÀtverksteamet, inspirerade av teori U, hade bidragit till att skapa lÀrande organisationer. Resultaten visade att workshoparna framgÄngsrikt anvÀnt sig av teori U, vilket skapat mer organisatoriskt lÀrande hos nÀtverksteamet.

Konsekvenser av förÀndrade partistorlekar - en undersökning pÄ Volvo Car Body Components

Volvo Cars Body Components i Olofström tillverkar karosskomponenter till Volvos personbilar. De senaste Ären har produktionsvolymen ökat betydligt, samtidigt som hÄrda krav pÄ rationaliseringar stÀlls inom koncernen. En parameter som skulle kunna minska kostnaderna och effektivisera produktionsflödet, Àr partistorlekarna i pressning. Idag Àr partistorlekarna anpassade efter nÄgra dagars kundbehov och man Àr oense om partistorlekarna tar hÀnsyn till om artikeln har ett högt styckvÀrde eller krÀver smÄ lagerutrymmen. I vÄr uppsats har vi anvÀnt oss av metodtriangulering, vilket innebÀr att vi har kombinerat ett kvalitativt och ett kvantitativt synsÀtt för att komma till vÄr slutsats.

Alternativa transportlösningar för minskade
transportkostnader och högre transporteffektivitet vid
Billeruds pappersbruk i samarbete med Bottenvikens Stuveri AB

För att kunna effektivisera en transportprocess finns i teorin mÄnga olika tÀnkbara förbÀttringsförslag. Att förkorta transportstrÀckan, lasta mer gods per rutt eller minska antal manuella hanteringsmoment för lastekipage Àr nÄgra av dem. I praktiken Àr det dock inte lika genomförbart, eftersom rÄdande trafikreglerna dÄ transport sker pÄ allmÀn mÄste följas. Inom skogsindustrin finns dessutom sÀrskilda bestÀmmelser mellan köpare och sÀljare att virket skall vÀgas och mÀtas pÄ ett opartiskt och korrekt sÀtt. Examensarbetets problemformulering, att minska transportkostnaderna genom ökad transporteffektivitet, krÀvde ett omfattande forskningsarbete pÄ mÄnga olika omrÄden.

Kvinnor i internationella insatser? : En undersökning om hur kvinnligt deltagande kan pÄverka internationella insatser.

Kvinnor har sedan 1980 fÄtt tjÀnstgöra som officer i Sveriges försvarsmakt. Trots detta Àr fortfarande de kvinnliga officerarna och soldaterna i klar minoritet i organisationen. FN:s sÀkerhetsrÄd har arbetat fram tvÄ resolutioner som bÄda strÀvar efter att involvera kvinnor i större omfattning nÀr det gÀller arbeten vid kris, krig och konflikter. Inte enbart att öka andelen kvinnor i hjÀlpande trupper, utan Àven involvera lokalbefolkningen. Hur ser dÄ verkligheten ut vid de internationella insatserna? I detta arbete presenteras en fallstudie om MOT Juliette, ett kvinnligt observationsteam som under sju mÄnader tjÀnstgjorde i Afghanistan.

AnvÀndbara interaktiva webbaserade utbildningar för risk och sÀkerhet?

För att effektivisera sÀkerhetsintroduktionen för anstÀllda och entreprenörer har företag mer och mer börjat anamma trenden med interaktiva webbaserade utbildningar och utnyttjar idag datorn för utbildning av personal. Sveriges kÀrnkraftverk och LKAB Àr exempel pÄ företag som satsat pÄ denna utbildningsform. Dessa bÄda företags introduktionsutbildningar utgör undersökningsobjekt för denna studie. Syftet med studien Àr att undersöka anvÀndbarheten av dessa utbildningar ur ett anvÀndarperspektiv. Den teoretiska referensramen har utgjorts av teorier om mÀnniska-dator interaktion samt riktlinjer framtagna med utgÄngspunkt i dessa teorier.

InPlace : Ett multifunktionellt nattgsbord

Allt fler bor pÄ en liten yta av olika orsaker. Vanligast Àr det bland unga vilket kan leda till att boendet blir vÀldigt trÄngt. Compact Living Àr ett begrepp inom inredning som syftar pÄ att effektivisera boendet utan att hemtrevnaden blir lidande för bostadens yta. Ur ett Compact Living perspektiv och dagens trender har olika kreativa koncept tagits fram.En förklaring till att trÄng­boddhet Àr vanligast bland yngre Àr att unga i större utstrÀckning studerar, eller just kommit in pÄ arbets­marknaden, och dÀrför inte har ekonomiska förut­sÀttningar för att köpa eller hyra en större bostad. Att mÄnga yngre rÀknas som trÄng­bodda dÄ de bor i ett student­rum eller i en en­rums­lÀgenhet Àr kanske heller inte att betrakta som nÄgot problem, utan en naturlig fas i livet.UtifrÄn ett identifierat problem av produktutvecklingsföretaget PlusFunction har vi gemensamt tagit fram ett examensarbete med syfte att utveckla ett koncept pÄ ett nattygsbord.

Introduktion av Processorientering pÄ LSG Sky Chefs

En hÄrdnande marknadsbild och allt mer hÄrdnande konkurrenssituation stÀller dagens organisationer inför större utmaningar. För att överleva mÄste organisationer föra en stÀndig kamp för att förbÀttra, förnya och effektivisera sina arbetsmetoder. Sedan industrialiseringen tills för endast nÄgra decennier sedan har effektivisering likstÀllts med fragmentering och specialicering av arbetsuppgifter. Dessa metoder hÄller nu pÄ att ersÀttas av andra metoder som bÀttre reflekterar de antaganden och förutsÀttningar som styr vÄrt samhÀlle.LSG Sky Chefs Àr en organisation som verkar inom flygindustrin. Detta Àr en bransch som sedan hÀndelserna den 11 september och i samband med uppkomsten av lÄgprisflyget utsatts för stora förÀndringar och hÄrdare konkurrens.

EffektivitetsmÄtt för kyrkogÄrdsförvaltning : fungerar kostnad per grav som effektivitetsmÄtt?

SLU inledde tillsammans med föreningen Sveriges kyrkogÄrdschefer ett projekt för att ta fram relevanta nyckeltal som skulle kunna anvÀndas till ibland annat en benchmarkingprocess med syftet att effektivisera arbetet pÄ svenska kyrkogÄrdar. 2007 började man utföra datainsamlingar som genererade omfattande information om skötselarbetet pÄ Sveriges kyrkogÄrdsförvaltningar som man sedan har anvÀnt för att ta fram nyckeltal. I samband med en workshop 2012 lanserade man idén om att nyckeltalet kostnad per grav skulle kunna fungera som ett effektivitetsmÄtt. Det hÀr arbetet ska försöka svara pÄ frÄgestÀllningen om kostnad per grav Àr ett bra effektivitetsmÄtt. Arbetet bestÄr av en litteraturstudie och en analys av 6 olika förvaltningar. Analysen kompletteras med en intervjustudie dÀr förvaltningarna fÄ svara pÄ frÄgor om hur bra nyckeltalen speglar förvaltningarnas effektivitet.

Samarbetsrutiner vid rotintrÀngningar : en jÀmförande studie mellan Malmö, Skövde, Katrineholm och VÀxjö

Uppsatsens mÄlsÀttning var att försöka hitta lösningar pÄ rotintrÀngnings-problemen genom ett ökat samarbete mellan VA-verken och parkförvalt-ningarna. Uppsatsen har till stor del byggts pÄ de intervjuer som genomförts i de olika kommunerna. De fyra kommunerna som undersökts Àr: Malmö, Skövde, Katrineholm och VÀxjö. Genom intervjuerna i dessa kommuner har jag funnit mönster till hur samarbeten mellan VA-verken och parkförvalt-ningarna utvecklas. En modell för hur samarbeten ska inledas och utvecklas i kommunerna har sedan föreslagits.

Datadriven diagnos av inbyggda system

Dagens fordon Àr försedda med elektroniska styrsystem, ECU:er, som styr mÄnga av fordonets funktioner. I takt med att dessa system blir mer avancerade krÀvs en effektiv process för att hantera systemens specifikationer för diagnoskommunikation. Hanteringen av dessa specifikationer Àr inte standardiserad. I mÄnga fall dokumenteras en ECU i ett ordbehandlarformat, t ex Word eller RTF, som inte enkelt kan lÀsas eller tolkas av ett diagnossystem. Specifikationerna mÄste översÀttas till ett maskinlÀsbart format för att kunna anvÀndas vid kommunikation med ECU:n.

Intern kontroll pÄ operativ nivÄ: En studie om effektivitet i kommunal daglig kassahantering

Det Àr ofta svÄrt att genomföra förÀndringar inom kommuner. SvÄrigheterna med att genomföra förÀndringar beror pÄ att det enligt kommunallagen rÄder sjÀlvstyre i kommuner och att det dÀrför saknas universella metoder för strukturerade processer i svenska kommuner. Av den anledningen arbetar kommunerna med varandra för att lösa specifika problem samt diskutera förbÀttrings- och effektivitetsomrÄden. Kommuner jÀmför sig sÄledes med varandra för att lÀra sig nya metoder för att effektivisera. Syftet med den hÀr studien Àr att jÀmföra en operativ nivÄ, den dagliga kassahanteringen, i olika kommuner.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->