Sök:

Sökresultat:

955 Uppsatser om Effektivisera kundmöte - Sida 10 av 64

Testning och parprogrammering : GÄr det att effektivisera testning med hjÀlp av parprogrammering?

The purpose of this study was to investigate the possibility of streamlining the test process by utilizing pair programming. During the process, pair programming has been practiced as is defined by the Extreme programming (XP) software development methodology, with the other aspects of XP discarded. The focus of the testing itself has been toward unit testing. The methods applied has been with an experimental approach where 93 cases were attempted to be solved by either single programmers or pair programmers. What has been investigated in these experiments was the time needed to complete a case, how many test attempts were needed to solve the case, and how high a percentage of the cases were solved.

Informationsklassificering : ett styrdokument för klassificering av informationssystem

Hantering av information blir allt viktigare i dagens informationssamhÀlle dÄ information Àr en av de vÀrdefullaste tillgÄngarna för verksamheter. Syftet med uppsatsen har varit att skapa ett styrdokument för IT-administratörer som hjÀlper dem vid klassificering av informationssystem. Styrdokumentet har som uppgift att kontrollera att informationssystem lever upp till verksamheternas krav som finns pÄ konfidentialitet, integritet, tillgÀnglighet och spÄrbarhet. Styrdokumentets vetenskapliga vÀrde har verifierats genom att utvalda IT-administratörer undersökt och utvÀrderat styrdokumentet. Resultatet visar att styrdokumentet kan anvÀndas som ett hjÀlpmedel.

Rationell Service : Teknologins pÄverkan pÄ hotellservice

Service förknippas av de flesta med ett personligt bemötande. Samtidigt strÀvar företagen inom servicesektorn efter att effektivisera sina tjÀnster och produkter. SamhÀllet gÄr med teknikens hjÀlp mot en mer rationaliserad utveckling. En följd av utvecklingen Àr sjÀlvbetjÀningskoncepten som ökar i de olika delarna av samhÀllet.  Genom att lÄta gÀsterna göra mycket av det som tidigare utförts av personal minskar vikten av det personliga bemötandet. Det finns hotell som helt avskaffat det personliga bemötandet och ersatt det med sjÀlvbetjÀningsteknologi.

NÀr efterkalkylering blir livsavgörande

Konkurrensen inom bilindustrin blir alltmer intensiv och globaliseringen stÀller stora krav pÄ underleverantörerna i Sverige. Fordonsindustrin Àr en bransch dÀr underleverantörerna för tillfÀllet Àr mycket prispressade. Med tanke pÄ fordonsindustrins utveckling tyckte vi det var mycket intressant att Plastal, ett av vÀrldens ledande termoplastiska tillverkningsföretag önskade hjÀlp med ett problem angÄende verksamhetens kalkylering. Syftet med detta examensarbete var att analysera efterkalkylsystemet för att fÄ en överblick över systemets funktionalitet och betydelse. Dessutom har vi belyst vikten av klara rutiner i Plastals produktkalkylering sÄ att de pÄ ett snabbt, lÀtthanterligt och tillförlitligt sÀtt ska kunna arbeta med successiv efterkalkylering och stÀndigt uppdaterade kalkyler.

AnvÀndbarhetsteoriers inverkan vid utveckling av ledningssystems datorstöd

Allt fler företag börjar anvÀnda ledningssystem och följa standarder för att effektivisera sitt arbete. Dessa standarder har blivit allt vanligare och det Àr nog fÄ personer som inte har kommit i kontakt med t.ex. nÄgon ISO standard eller nÄgon av dess varianter. Men vad Àr dÄ en standard och hur anvÀnds de? I teoriavsnittet i uppsatsen besvaras frÄgor om standarder, ledningssystem och deras datorstöd.

AnvÀndbarhetsteoriers inverkan vid utveckling av ledningssystems datorstöd

Allt fler företag börjar anvÀnda ledningssystem och följa standarder för att effektivisera sitt arbete. Dessa standarder har blivit allt vanligare och det Àr nog fÄ personer som inte har kommit i kontakt med t.ex. nÄgon ISO standard eller nÄgon av dess varianter. Men vad Àr dÄ en standard och hur anvÀnds de? I teoriavsnittet i uppsatsen besvaras frÄgor om standarder, ledningssystem och deras datorstöd.

Outsourcing : PÄverkas mervÀrdet vid outsourcing

Den ökade konkurrensen gör att det blir viktigare för företagen att effektivisera och speciali-sera sin verksamhet för att skaffa sig fördelar mot konkurrenter och för att överleva pÄ en allt hÄrdare och mer globaliserad marknad. Att lÀgga in ett vÀrde utöver produktens fysiska attri-but kan göra att man skiljer sig frÄn konkurrenterna. Man talar om att leverera abstrakta vÀr-den snarare Àn enbart fysiska produkter.Uppsatsens syfte Àr att, genom studier av fyra företag, analysera och utvÀrdera vad företagen gör för att fortsÀtta skapa mervÀrde nÀr de outsourcar en del i produktionen. Vi valde att göra en kvalitativ studie med en deduktiv ansats. Teorierna vi har valt behandlar skapande av mer-vÀrde och outsourcing.I undersökningen kom det fram att företagen, i jÀmförelse med teorin, gör det som krÀvs för att bibehÄlla mervÀrdet vid outsourcing.Undersökningens slutsats blev bland annat att faktorer som att inte lÀgga ut sin kÀrnverksam-het och att ha rÀtt relation till sina leverantörer Àr relevanta för att fortsÀtta skapa mervÀrde vid outsourcing..

Upphandlingsmetoder gÀllande informationssystem : en studie

Dagens affÀrsklimat gör att informationssystem (IS) anvÀnds mer och mer i verksamheter för att skapa fördelar gentemot konkurrenter och effektivisera verksamheten. Utvecklingsarbetet av ett IS kan ofta leda till att uppsatta tids- och budgetramar överskrids och vissa IS realiseras överhuvudtaget inte.Upphandlingsprocessen av ett IS har visat sig vara en bov i detta drama dÄ kunden inte alltid vet hur han eller hon ska köpa in det system som svarar bÀst mot verksamhetens behov. Detta arbete har dÀrför undersökt vilka problem och framgÄngsfaktorer som Àr specifika för denna process för att sedan undersöka om de upphandlingsmetoder som presenterats i detta arbete ger tillrÀckligt stöd för att lösa eller i alla fall minska de identifierade problemen.Arbetet visar Àven hur en vÀl genomförd upphandlingsprocess pÄverkar ett informationssystems kvalitet. De framgÄngsfaktorer och problem som har identifierats har Àven anvÀnts till att utforma ett ramverk betrÀffande upphandlingsprocessen av ett IS..

Fuzzy front end ur ett ledarskapsperspektiv: en studie av fyra företag

Denna uppsats behandlar hur företag arbetar effektivt med första fasen i produktutvecklingsprocessen, det vill sÀga fuzzy front end. Vi har valt att studera detta utifrÄn ett ledningsperspektiv och undersökt fyra mejeriföretag eftersom det Àr en konkurrensutsatt bransch med snabb produktutveckling. Vi har gjort en fallstudie och intervjuat forskning och utvecklingscheferna pÄ Milko, SkÄnemejerier, Arla Foods och Norrmejerier. I vÄr undersökning har vi kommit fram till att de teorier vi behandlat tillÀmpas i stor utstrÀckning i de företag vi undersökt. Företagen arbetar aktivt med att effektivisera fuzzy front end genom att skapa innovationskultur och motivera de anstÀllda.

FörutsÀttningar för effektiv tredjepartslogistik ? en studie om effektiviseringar med hjÀlp av WMS

IT och logistik Àr tvÄ omrÄden i stÀndig utveckling. IT har skapat helt nya förutsÀttningarför planering och effektivisering inom logistiken. I dagens samhÀlle Àr en vÀlutveckladkommunikation avgörande för effektiv logistik. IT har Àven möjliggjort nyaorganisationsstrukturer i form av supply chain management och outsourcing medtredjepartslogistiker. För en tredjepartslogistiker kan det vara avgörande att kunna arbetaeffektivt med bÄde material- och informationsflöden.

Bankernas resultatsammansÀttning - En fallstudie av Handelsbanken och Sparbanken Finn

Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka hur bankerna intÀkts- och kostnadsstruktur har förÀndrats över de senaste 20 Ären. För att uppnÄ vÄrt syfte har vi anvÀnt oss av en induktiv metod. Vi utgÄr frÄn empirin för att sedan söka förstÄelse för denna i olika teorier. VÄra slutsatser Àr att bÄda bankerna har minskat sina intÀkter frÄn rÀntenettot och istÀllet ökat intÀkterna frÄn avkastning och utdelning frÄn handel med vÀrdepapper. Det Àr stora skillnader i in- och utlÄning, övriga lÄn och bankcertifikat mellan bankerna.

HUR PÅVERKAR CACHNING OCH VAL AV CACHNINGSALGORITMN PRESTANDAN FÖR EN WEBBAPPLIKATION : Cachningsstrategier för webbapplikationer

Prestanda Àr idag en av de viktigaste faktorerna för en webbapplikation. DÄ mer och mer tid för en webbapplikation idag dock lÀggs pÄ att hÀmta data frÄn t.ex. en databas, krÀvs tekniker för att effektivisera hÀmtningen av data. En teknik som kan anvÀndas för detta Àr cachning, som dock stÀller ett antal utmaningar. T.ex.

PERSONLIGHETENS INVERKAN PÅ COPINGBETEENDET : ? en pilotstudie om hur optimism kan pĂ„verka förlossningsupplevelsen

  Att föda barn Àr förenat med smÀrta. Fokus ligger idag pÄ att minska eller göra smÀrtan hanterbar för att ge kvinnan en positiv förlossningsupplevelse. Copingstrategier Àr effektiva hjÀlpmedel för smÀrthantering och personligheten kan pÄverka effektiviteten av dem. Studiens syfte var att undersöka vilka copingstrategier som förknippas med en tillfredsstÀllande förlossningsupplevelse och om graden av optimism kan ses pÄverka valet av dem. EnkÀter besvarades av 26 förstföderskor inom 24 timmar efter barnets födelse.

Utveckling av elektroniskt Àrendehanteringssystem med inriktning pÄ anvÀndbarhet

Medius Àr ett IT-företag som hjÀlper företag att effektivisera sina processer med hjÀlp av IT. För att kunna konkurrera med andra företag och fÄ nya kunder krÀvs stÀndigt ny utveckling. Uppdraget med detta examensarbete var att hitta lösningar till ett nytt anvÀndargrÀnssnitt för produkten Medius Flow. Vi valde att göra detta med metoden anvÀndbarhetsdesign som vi har anpassat för vÄra egna förutsÀttningar och mÄl. Med anvÀndbarhet menas att ett system Àr effektivt att anvÀnda, ÀndamÄlsenligt och lÀtt att lÀra.

Implementeringen av ett strategiskt beslut att effektivisera en verksamhet : En fallstudie om Aftonbladet

Idag Àr samhÀllet i mÄngt och mycket beroende av internet och dess tillhandahÄllande avinformation och tjÀnster. En bransch som pÄverkats mycket av det ökade internetanvÀndandetÀr mediebranschen, i form av minskade annonsintÀkter gÀllande frÀmst papperstidningar.Aftonbladet Àr ett av de medieföretag som fÄtt erfara försÀmrad lönsamhet i och med detta.För att möta den nya situationen pÄ marknaden har företaget blivit tvunget att fatta detstrategiska beslutet att effektivisera verksamheten. Att implementera ett sÄdant viktigt beslutÀr en kritisk process som mÄnga företag har svÄrt att lyckas med.Syftet med den hÀr fallstudien Àr att ge lÀsaren en fördjupad förstÄelse för hurföretagsledningen har genomfört implementeringen av det strategiska beslutet att effektiviseraen verksamhet, sÄsom skett i Aftonbladet. Vi kommer att identifiera de möjliga problem somuppstÄtt för företagsledningen i implementeringsfasen.Den teoretiska referensramen beskriver implementeringsfasen, vilken handlar om attimplementera det strategiska beslutet i organisationen. Det Àr nödvÀndigt att se till vilkensituation företaget befinner sig i med hÀnsyn till det strategiska beslutets betydelse förorganisationen och tidshorisonten.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->