Sök:

Sökresultat:

573 Uppsatser om Division - Sida 1 av 39

"Fyra ben har ju kossor och hundar och sånt..." : Hur tänker elever när de arbetar med division

Studiens syfte är att undersöka hur elever tänker när de löser matematiska problem inom området Division. Eleverna går i årskurs två och de ska lösa två olika Divisionsuppgifter med hjälp av laborativt material. I vår undersökning har vi inspirerats av forskningsmetoden fenomenografi och sammanlagt har vi genomfört 16 kvalitativa intervjuer. Av analysen framgår det att elever har många olika tankar kring Division och vi har totalt kunnat urskilja sju olika tillvägagångssätt i de båda Divisionsuppgifterna. Det framkom även att det laborativa materialet har en stor betydelse för eleverna när de löser uppgifterna.?.

Ombildad hyresrätt ? påverkar den en delning av egendom? : Vid äktenskapsskillnad eller upplösning av samboförhållande

 When a couple divorce or when couples move apart a Division of property can be done. A married couple's property constitutes of joint property and private property. In a Division of property between spouses is only the value of the joint property included, not the value of the private property. In a Division of property between couples that live together but not a married their joint property that are bought to be used by them together will be included. It is the value of the joint property that will be shared in the Division of property.

Lärares ämneskunskaper och pedagogiska ämneskunskaper om division med bråk

Division med bråk är ett av de områden av skolans matematiska innehåll som både elever och lärare har svå-righeter med. I flera internationella studier har man funnit att lärares svårigheter delvis grundas i ett proce-durellt förhållningssätt till de lösningsmetoder som används vid Division med bråk. Detta, i kombination med att lärare har svårt att konstruera realistiska förklaringsmodeller till sådana typer av uppgifter, påverkar även lärares undervisning.Syftet med denna uppsats är att undersöka svenska högstadielärares ämneskunskaper och pedagogiska äm-neskunskaper om Division med bråk. De frågeställningar studien ämnar besvara är vilka vanliga ämneskun-skaper och specialiserade ämneskunskaper lärare visar samt vilka pedagogiska ämneskunskaper om under-visning och pedagogiska ämneskunskaper om elever lärare visar om Division med bråk.Fem matematiklärare i årskurs 7-9 utvaldes för kvalitativ intervju, där de både fick beräkna uppgifter med Division med bråk samt beskriva hur de själva resonerar kring sin undervisning, elevers svårigheter och in-troduktion av Division med bråk. I intervjuerna framkom att lärarna generellt visade prov på både goda äm-neskunskaper och goda pedagogiska ämneskunskaper..

Divisionens strategier : En studie kring vilka strategier som används för att räkna division i årskurs 3

Syftet med den här studien har varit att beskriva hur lärarens presentation av Division i undervisningen för årskurs 3 påverkar elevernas val av strategier när de räknar Division. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer med en lärare samt åtta elever. Vid intervjuerna fick eleverna räkna några tal och samtidigt förklara hur de tänker. Resultatet visar att eleverna till stor del använder sig av de strategier som läraren har presenterat i undervisningen. Dock var strategierna inte alltid effektiva.

HUR PRESTERAR FOTBOLLSDOMARE PÅ ETT EGENFRAMTAGET SPECIFIKT UTHÅLLIGHETSTEST?

Syftet med studien var att undersöka hur fotbollsdomare med varierad bakgrund presterade på ett mer specifikt uthållighetstest framtaget för fotbollsdomare baserat på deras rörelsemönster på planen. Undersökningen genomfördes på 17 stycken fotbollsdomare från 5 olika divisio-ner. I undersökningen användes två stycken undersökningsmetoder. För att mäta testresultatet användes ett nytt uthållighetstest specifikt för fotbollsdomare och för att få in data över do-marhistorik användes ett mindre frågeformulär. Resultaten visade på signifikanta skillnader i löpsträcka för Division 2-domarna mot domarna i Division 5 och Division 7, det visade också på signifikanta skillnader i löpsträcka för domarna i Division 3 mot domarna i Division 5, divi-sion 6 och Division 7.

Marschen mot Bagdad : 1st Marine Division

Denna uppsats avhandlar 1st Marine Division och deras väg in i Irak under operation Iraqi Freedom. Syftet med uppsatsen är att verifiera om det var konceptet manöverkrigföring som 1st Marine Division använde sig av under invasionen? Det har sagts att amerikanerna använde sig av manöverkrigföring i denna operation. Jag ställer mig mer frågande om det verkligen var det konceptet som de använde sig av.För att svara på frågeställningen har jag först beskrivit vad manöverkrigföring är, därefter har jag gjort en fallstudie på 1st Marine Division och deras agerande under invasionen av Irak 2003. Vi följer Divisionen från utgångsgrupperingen i Kuwait tills Divisionen är inne i Bagdad.

Delade meningar om divisionens lösningsstrategier : En studie om divisionens lösningsstrategier i årskurs 5

Studiens syfte var att undersöka vilka lösningsstrategier som finns vid Division, vilka som används vid av eleverna samt vilka lösningsstrategier som lärarna undervisar om i årskurs 5. För att ta reda på detta samlades data in genom enkäter där 77 elever deltog samt intervjuer med tre lärare och sju elever. Resultatet visar på att lärarnas lösningsstrategier inte stämmer helt överens med elevernas val av metod. Vid intervjuer med lärarna framkom det att lång Division var den metod som användes mest frekvent. Multiplikation var det enda räknesätt som var inblandat vid utlärningen av Division.

Familjens val -Om familjers fördelning av föräldraledighet : Families choice -Aboute famelies division of paternity/maternity leave

The following paper looks into MaternityPaternity leave and how the parents make use of it. The underlying reasons for the paper, is a pattern of unequal Division of leave between the mother and father.By using a qualitative in depth interview technique with couples that have children between 2 and 3 years old we have looked for reasons why the decisions, around the Division of leave, have been taken, and what factors influence the outcome.We have found that great importance is attached to, how, the negotiations are carried out between the parents, although these negotiations are influenced by a series of circumstances where the families economic situation influenced by the employment market are important factors.The results from the empiric part of the study showed a link between the childs age and which parent stayed home. Furthermore, the results show the families place in relationship to the structure of society also plays an important part in the concluding Division of leave..

Räkna med bråk : Om gymnasieelevers kunskaper i multiplikation och division av bråk

Tidigare forskning visar att bråk är ett område där många elever har problem. Syftet med den här studien är att studera gymnasieelevers matematiska kunskaper i multiplikation och Division av bråk. Elevernas kunskaper studerades utifrån en konstruktivistisk syn på kunskap och med procedurell och konceptuell kunskap som analysverktyg. 61 elever från kursen Matematik A har löst totalt 10 uppgifter med multiplikation och Division av bråk. 7 av eleverna intervjuades dessutom för att få en bättre uppfattning om deras kunskaper.

Division i teori och praktik

Barns möte med räknesättet Division, sker tidigt i livet och utan att de tänker på det sommatematik. Lösningsmetoden, att dela något rättvist är intuitiv och skiljer sig från denformella matematiken med dess olika lösningsstrategier som barnen sedan möter iskolan. Barn har olika erfarenheter av begreppet Division med sig när de börjar skolan,men när de träder in i denna värld fönnedlas begrepp och matematisk förståelse i enfonnelI form av abstrakta matematiska symboler och formler. Plötsligt duger inte deraseget tänkande och kunnande i form av egna erfarenhetsbaserade och intuitivalösningsmetoder. Sett mot bakgrund av detta riskerar barnen att få uppfattningen att .matematik är ett ämne som man lär sig i enbart i skolan genom att räkna i läroboken.Under vår utbildning till lärare för de yngre barnen har vi träffat på många elever iskolan som tycker att räknesättet Division är svårt.

Flödesoptimering på sjukhuslaboratorium: En praktisk implementering av lean

This study has investigated the possibilities of implementing lean in a Division of a hospital in Stockholm. The goal was to reduce the lead time for the patient to get his diagnose by implementing lean in the two production flows of this Division. In order to accomplish it, a complete map over the value stream has been done. With the help of the value stream map and lean theory a list over the processes in contradiction with lean has been made. Finally propositions to implement lean and by this way reduce the lead times in this stream have been made out.

Regionalisering idag, Väst vs Öst. Transsylvanien i EU: s regionalpolitik.

There is a clear difference between types of regions and forms of regionalization. This theoretical Division can point out other Division lines on different areas and levels, like the one of discourses. In this article is urged that regional political discourses may be divided in West and East European ones. To argue for West and East differences in regional discourse the article shows Division lines both in the history of regionalization but also in ideologies. The regional policy of the EU is one example for today's regionalization as a West discourse and the Transylvanian in Rumania as an example for the East discourse.

Klassifikation vid de nordiska alkoholmonopolen: En jämförande undersökning av fem statliga alkoholföretags hemsidor

This thesis deals with the goods classification of the Nordic alcoholmonopolies, viz. Alko in Finland, Rúsdrekkasøla Landsins in the FaroeIslands, Systembolaget in Sweden, Vínbúðin in Iceland, andVinmonopolet in Norway. The focus of the study is the web pages of thecompanies (as they appeared April 10th 2011) and the printed pricecatalogue of Alko, from which information on class Division has beenexcerpted. The emphasis lies on the Division into product groups and theinformation about origin. Within these facets, which partly overlap insome of the classification systems, the principles of Division and thehierarchical relations between classes are studied.

Tillbudsrapportering : Skillnaden mellan två arbetschefsgrupper

In autumn 2010, the Division of Civil Engineering at the Swedish building contractorPEAB made a campaign to increase the number of reported incidents. Informationwas sent to the branch manager who was responsible to enlighten the employees onthe establishment. The goal of PEAB Division of Civil Engineering is to have at least 10reported incidents per accident that generate more than 8 hours absence. Therefore,it is important that the employees understand how the report system for incidentsworks. The number of reported incidents differs between regions.

Hur används intranät? En studie av EkaForum, Eka Chemicals intranät.

Intranets has been marketing as the tool for solving the organisations information problems. My interest is to see how an intranet works in an organisation. This study was an investigation about the use of EkaForum, the intranet of Eka Chemicals, at the Rollsbo Division. The study aimed to evaluate how EkaForum is being used, firstly as a transmitter of information and secondly as a communication tool for the organisation. The study was constructed as a quantity survey based on a questionnaire with 24 questions and was sent out to the staff of Rollsbo Division.

1 Nästa sida ->