Sök:

Division i teori och praktik

Barns möte med räknesättet division, sker tidigt i livet och utan att de tänker på det sommatematik. Lösningsmetoden, att dela något rättvist är intuitiv och skiljer sig från denformella matematiken med dess olika lösningsstrategier som barnen sedan möter iskolan. Barn har olika erfarenheter av begreppet division med sig när de börjar skolan,men när de träder in i denna värld fönnedlas begrepp och matematisk förståelse i enfonnelI form av abstrakta matematiska symboler och formler. Plötsligt duger inte deraseget tänkande och kunnande i form av egna erfarenhetsbaserade och intuitivalösningsmetoder. Sett mot bakgrund av detta riskerar barnen att få uppfattningen att .matematik är ett ämne som man lär sig i enbart i skolan genom att räkna i läroboken.Under vår utbildning till lärare för de yngre barnen har vi träffat på många elever iskolan som tycker att räknesättet division är svårt. För att som lärare kunna hjälpa dessabarn på bästa sätt ville vi fördjupa oss i deras lösningsstrategier för kunna hitta braundervisningsmetoder.Vi vill i detta arbete försöka belysa elevers begreppsförståelse av räknesättet divisiongenom att se närmare på elevers· olika lösningsstrategier. Två tester som ärkompletterade med fyra elevintervjuer ligger till grund för vårt arbete.Vår förhoppning är att vår undersökning kommer att bidra till att öka vår egen förståelse samt att den kan tillföra matematikdidaktiken någon liten ny kunskap om elevers förståelse av begreppet division.

Författare

Katarina Weber Anette Hansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..