
Sökresultat:
119 Uppsatser om Disposition tvistemćl - Sida 4 av 8
Finns tröjan i grönt? : En retorisk analys av H&Ms Conscious Actions Sustainability Report.
As consumers we want to know from whom we buy, what we buy and the impact the company has on our planet. In recent years there been an increasing number of scandals concerning child labour, dangerous chemicals and falsely labelled meat. A good way for companies to communicate their environmental efforts is to establish a sustainability report, where they describe their work and their impact on our environment. By concentrating on H&M?s sustainability report, as well as conducting a rhetorical analysis, we have been able to focus on the following research questions: Â ? Why do companies establish CSR reports? ? How do companies gain legitimacy through their rhetorical choices? ? How do companies try to influence recipients? attitudes to the company? We begin by studying the context, which is of importance when using a rhetorical method and thereby attempt to understand in what situation the text is created.
Integration, separation och allt dÀr emellan - En studie om romska barns skolsituation
Our purpose was to investigate the schools and the social welfareÂŽs experiences of Roman childrenÂŽs school situation in a Scanian town. We have done a qualitative investigation, interviewing 14 persons from both school and social welfare. Through the interviews we wanted to find the factors which influences the Roman pupils schooling and which efforts the professionals has to their disposition to influence these childrenÂŽs school situation in a positive direction.The main result of our study is that the majority of the Romans is an isolated group, both in the Swedish school system and in the society. The Romans got access to the Swedish comprehensive school first in 1965, which implies that the Romans have a young school tradition. Most of the Roman pupils have a high absent, which is grounded in a complex of problems.
Retorisk undervisning : En studie om svensklÀrares förmÄga att praktisera retoriska Àmneskunskaper i klassrummet
LÀrare i svenska har ett uppdrag att undervisa eleverna i retorik. Med detta uppdrag kommer dock inget om att lÀraren sjÀlv ska tillÀmpa disciplinen. Denna studie undersöker dÀrför om lÀrarna tillÀmpar sina Àmneskunskaper i retorik i sin undervisning. Undersökningen genomfördes genom fallstudier av tre lÀrares lektioner i svenska pÄ gymnasiet. Lektionerna observerades utefter ett observationsschema som lyfter fram specifika delar av retoriken.
Akademiska studier - En vÀg in pÄ arbetsmarknaden?
Our society has become a society of knowledge. The answer to the question of how to reduce unemployment has become more and more unified: education. In this case, higher education, meaning college and university. With this disposition in our society, how does it affect the students? How does this change of society and our universities affect the students of these institutions?
In this study we have chosen to examine the choices of students in universities in several Swedish cities.
LÀrobokstexten: förebild eller föremÄl för kritik? Textbindning, röst och lexikon i tvÄ lÀrobokstexter i samhÀllskunskap
I denna uppsats undersöks tvÄ lÀrobokstexter i samhÀllskunskap, en för Ärskurs 6 och en för Ärskurs 9. Uppsatsens syfte Àr att utröna om det finns nÄgra skillnader eller likheter mellan böckerna och i sÄ fall vilka dessa Àr. Fokus ligger pÄ text-bindning och röst samt en undersökning av texternas vokabulÀr. NÄgot som ock-sÄ diskuteras i uppsatsen Àr didaktiska perspektiv pÄ lÀroboken.Materialet för undersökningen bestÄr av ett kapitel ur tvÄ lÀroböcker i sam-hÀllskunskap för Ärskurs 6 respektive Ärskurs 9: SamhÀlle idag 6 och SamhÀlle idag 9, bÄda utgivna av förlaget Natur & Kultur. Textmassan omfattar 10?12 sidor per bok, varav ett kortare avsnitt frÄn vardera kapitlet har analyserats mer ingÄende utifrÄn disposition, referensbindning och konnektivbindning.JÀmförelsen mellan de tvÄ lÀrobokstexterna visar att det finns fler likheter Àn skillnader mellan böckerna samt en viss progression mellan Ärskurserna vad gÀller lexikon.
HÄllbar utveckling i matematikundervisningen : En studie om hur ett utbildningsmaterial som integrerar hÄllbar utveckling i matematikundervisningen kan utformas
This master thesis, which has been carried out in collaboration with Fairtrade,investigates how sustainable development can be integrated in the mathematicaldiscipline in the Swedish upper secondary school. The study includedfindings on design and disposition, with sustainability themes relatedto Fairtrade. This since Fairtrade is going to use the study as a basis forthe development of an educational material. The results of the study areof interest to teachers and organizations that want to develop educationalmaterial that integrate sustainable development in mathematics education.The main focus of the study has been the teachers? preferences on dispositionand design.Semi-structured interviews were conducted with seven mathematics teachersin the Stockholm area.
Personligt ansvar för styrelseledamöter och revisorer i aktiebolag
SammanfattningDenna uppsats inleds med en kort historisk genomgÄng av den aktiebolagsrÀttsliga utvecklingen i Sverige under de senaste Ärhundradena. DÀrefter sÀtts fokus pÄ gÀllande rÀtt vad det gÀller det personliga ansvaret för styrelseledamöter i aktiebolag. Styrelseledamöters ansvar i samband med likvidation, förpliktelser som uppstÄr innan bolaget Àr registrerat och olovlig vÀrdeöverföring genomgÄs och följs upp med en genomgÄng av styrelseledamöters skadestÄndsansvar gentemot bolaget och gentemot andra. DÀrefter följer en genomgÄng av det straffansvar som kan drabba en styrelseledamot.DÀrpÄ följer en liknande genomgÄng av gÀllande rÀtt för revisorers personliga ansvar. RevisorsnÀmndens funktion gÄs igenom innan gÀllande rÀtt för revisorers skadestÄndsansvar presenteras.
LÀrobokssprÄk : En studie av sprÄket i tvÄ historieböcker avsedda för grund- respektive gymnasieskolan
This essay investigates and compares the readability in two different schoolbooks: Eko Historia (the primary school grade 4-6) and Epos Historia (the upper secondary school). The questions of the survey are:- Which differences in linguistic and layout can be found between books meant for the primary school and books meant for the upper secondary school?- Are the texts easy to read according to the former research in readability?In order to answer the questions structural dimensions as lexicon, syntax, bounds between sentences and narrative voices have been studied. Also the texts disposition and typography have been examined.The results demonstrate that the book designed for the primary school has a verbal structure with an explicit vocabulary, lots of verbs and short sentences. A clear narrative voice gives an impression of spoken language.
En digital publikations skapandeprocess : Dagens funktioner och framtidsvisioner
Detta projekt har haft som syfte att producera och grafiskt formge det kommande numret av tidskriftsapplikationen Scandinavian Architectural Review för förlaget It Is Media Svenska AB i Stockholm. Skapandet har utgÄtt frÄn applikationens tidigare grafiska profil och har Àmnat att följa tidigare utseende och funktioner utan nya tillÀgg. Hela produktionen har skapats genom Adobe InDesigns tillÀggstjÀnst Adobe Digital Publishing Suite. Efter att produktionen fÀrdigstÀllts har en analys gjorts av den fÀrdiga applikationen enligt en heuristisk utvÀrdering ur ett mÀnniska-datorinteraktionsperspektiv, till vilken David Benyons tolv designprinciper har  tillÀmpats. Till stöd i analysarbetet har ett aktivitetsdiagram skapats för att ge en god överblick över hela tidskriftens disposition.
Vad skriver lÀrarna i omdömena till utvecklingssamtalen? - En innehÄllsanalys av texter som ligger till grund för utvecklingssamtal i Är 7-9
Syftet med uppsatsen Àr att lyfta fram och synliggöra vad som skrivs i underlag inför utvecklingssamtal för Är 7-9. HuvudfrÄgan Àr:
- Vad skriver lÀrarna i omdömena till utvecklingssamtalen? Till denna följer tvÄ hjÀlp- eller delfrÄgor enligt följande formuleringar.
- PÄ vilket vis kan det som skrivs stödja den sociala och kunskapsmÀssiga utvecklingen för eleven?
- I vilken utstrÀckning kan man hÀvda att omdömena förhÄller sig positiva och/eller framÄtsyftande
I min text har jag analyserat innehÄll och kategoriserat hela eller delar av meningar hÀmtade frÄn sammanlagt 341 omdömen riktade till elever i Är 7-9.
Textens möjligheter: en fallstudie i gymnasielevers upplevelse av kamratrespons och elevtexters förÀndring efter kamratrespons
Syftet med min undersökning Àr att studera vilken pÄverkan kamratrespons har vid bearbetning av gymnasieelevers texter, det vill sÀga huruvida texterna förÀndras efter kamratrespons eller inte. Jag har ocksÄ undersökt gymnasieelevers upplevelse av kamratrespons. FrÄgestÀllningarna har besvarats genom tvÄ datainsamlingsmetoder ? kvalitativa intervjuer med tre elever pÄ gymnasieskolan och textanalyser pÄ tre textversioner skrivna av de tre elever som intervjuades. Forskningen kring skrivprocessen och kamratrespons och dess pÄverkan pÄ elevers texter Àr inte sÀrskilt omfattande.
Tv-spelsrecensionen: frÄn minilekt till kultursidan?
Denna uppsats handlar om tv-spelsrecensionen som textgenre. Syftet meduppsatsen Àr att undersöka hur ett antal aspekter av sprÄket utvecklasmellan 1996 och 2005 och jag utgÄr frÄn tvÄ frÄgestÀllningar:1. Hur ser de utvalda aspekterna pÄ sprÄket ut i texterna?2. Hur kan resultaten förklaras?Tre hypoteser stÀlldes upp innan arbetets början.
Behandling av barn som förgripit sig sexuellt pÄ andra barn : en studie om behandlares erfarenheter
ABSTRACTVĂ€xjö universitetInstitutionen för pedagogikPedagogik med inriktning mot ungdoms-och missbrukarvĂ„rd, C- uppsats 10pTitel: BEHANDLING AV BARN SOM FĂRGRIPIT SIG SEXUELLT PĂ
ANDRA BARN - en studie om behandlares erfarenheter.Engelsk titel: TREATMENT OF CHILDREN WHO HAVE ASSAULTED OTHER CHILDREN ? a study of the handlers? experiences.Författare: Karolina Lindh och Lisa PeterssonHandledare: Marita RosellDatum: Mars 2007Antal sidor: 30Nyckelord: barn som förgripit sig sexuellt pÄ andra barn,sexuella övergrepp, kÀnslor, bemötandeSAMMANFATTNINGSyftet med denna uppsats var att bidra till en djupare förstÄelse för hur man som behandlare upplever och hanterar ambivalenta kÀnslor och tankar som kan uppstÄ i arbetet med barn som förgripit sig sexuellt pÄ andra barn. Metoden vi anvÀnde oss av var en kvalitativ intervju med halvstrukturerad disposition. De utskrivna intervjuerna tolkades utifrÄn ett hermeneutiskt perspektiv och har ytterligare belysts utifrÄn von Wright och Buber. Resultatet av vÄr undersökning visade att behandlare upplever att de bemöter alla lika, att barnen Àr som vilka barn som helst som man bemöter med respekt.
De direkta bekÀmpningssystemens död?
De direkta bekÀmpningssystemen har stundtals ifrÄgasatts under Försvarsmaktens ominriktning mot detnÀtverksbaserade försvaret (NBF). Detta har framförallt gÀllt enskilda typer av plattformar som t exstridsvagnen. De förmÄgor som de direkta bekÀmpningssystemen har idag sÀgs i framtiden kunna helt ellerdelvis övertas av indirekta bekÀmpningssystem med precisionsförmÄga. Ett av nyckelorden hÀrvidlag ÀrlÄngrÀckviddighet, d v s porté pÄ 100 km och dÀröver. Uppsatsen har undersökt behovet av direktabekÀmpningssystem pÄ det framtida slagfÀltet.
"Bra Jobbat..." : En fallstudie kring de stilistiska uttryck som existerar pÄ Gina Tricots och Acne Studios Facebook-sidor
Den hÀr uppsatsen undersöker de stilistiska uttryck som gÄr att Äterfinna pÄ Gina Tricots och Acne Studios Facebook-sidor. Studien utgÄr frÄn teorier om eWOM, marketing management och consumer communities för att skapa en förstÄelse för hur och varför konsumenter och varumÀrken uttrycker sig som de gör pÄ varumÀrkenas Facebook-sidor.Studien har genomförts med en netnografisk datainsamling av de bÄda varumÀrkenas Facebook-sidor under en tremÄnadersperiod, och analyserats med hjÀlp av en stilistisk textanalys. De huvudsakliga analyspunkterna har varit funktion, drivkraft, syfte, disposition och stilmarkörer, och studien har analyserat bÄde varumÀrkes- och konsumentinlÀgg.Genom metoden har denna studie kommit fram till att det finns tydliga skillnader i hur de bÄda varumÀrkena anvÀnder sina respektive Facebook-sidor. Ett varumÀrke som Acne Studios anvÀnder sin Facebook-sida som ett medium för att dela nya plagg och kollektioner, medan Gina Tricot istÀllet anvÀnder detta medium för att skapa interaktion med sina konsumenter och fÄ Äterkoppling om vad som kan anses vackert eller grÀsligt. Dessa skillnader kan ha sitt ursprung i den positionering som varumÀrkena valt pÄ marknaden, och studien Äterkopplar till dessa och försöker med hjÀlp av teorin förklara varför det inte finns en korrekt anvÀndning av Facebook.