Sök:

Sökresultat:

1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 53 av 81

IT-support för svenska fastighetsmÀklare : Ur ett kundperspektiv vid IT-support av fastighetsmÀklarprogram

Studiens intresseomrÄde var IT-support och supportsituationer mellan företag och fastighetsmÀklare. FastighetsmÀklare i Sverige Àr en yrkesgrupp som anvÀnder sig utav teknik i sitt arbete, t.ex. bÀrbara datorer och digitala kameror. Införandet av IT (Informationsteknologi) i arbetslivet har förÀndrat yrkesgruppens arbetssÀtt och pÄverkat denna yrkesgrupp markant. Det hÀr gör att fastighetsmÀklaren Àr beroende av att tekniken fungerar och har behov av vÀlfungerande support vid uppkomna problem.

PaddUngar ? 2010talets barn

Syftet med studien har varit att undersöka pÄ vilket sÀtt lÀrplattan anvÀnds pÄ olika förskolor idag. Jag ville undersöka vilken funktion lÀrplattan fyller i den pedagogiska verksamheten och huruvida den kunde fungera som ett pedagogiskt verktyg. Vidare studerades hur barnens relation till lÀrplattan sÄg ut samt vad pedagogerna tror kommer hÀnda med lÀrplattan i förskolan i framtiden. Studien utgÄr ifrÄn det sociokulturella perspektivet och de centrala begreppen har varit; artefakt, mediering och samspel. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger, verksamma pÄ fyra olika förskolor.

Det digitala lÀrandet i praktiken : NÄgra matematiklÀrares erfarenheter av IT i undervisningen

Tidigare forskning visar att brÄk Àr ett omrÄde dÀr mÄnga elever har problem. Syftet med den hÀr studien Àr att studera gymnasieelevers matematiska kunskaper i multiplikation och division av brÄk. Elevernas kunskaper studerades utifrÄn en konstruktivistisk syn pÄ kunskap och med procedurell och konceptuell kunskap som analysverktyg. 61 elever frÄn kursen Matematik A har löst totalt 10 uppgifter med multiplikation och division av brÄk. 7 av eleverna intervjuades dessutom för att fÄ en bÀttre uppfattning om deras kunskaper.

GIS - ett interaktivt lÀromedel för grundskolan : En studie som ser pÄ möjligheter och hinder med GIS som lÀromedel i grundskolans SO-Àmnen

A Geographic Information System (GIS) is about presentinginformation with the map as a base. This is increasingly being used on internetsites and in mobile apps. With a GPS it is possible to see where you are andhow to reach a destination or check if the bus is in time. A question to ask isif this technology is possible to implement in ordinary primary schooleducation. If it is, learning history, geography, religion and so on with a GISlearning tool might be possible.

Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte l?ngre har r?tt till grunds?rskolan utan signifikanta intellektuella funktionsneds?ttningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan ?r ensamma och ?r mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). Jag ville unders?ka vad ?r det som f?rsv?rar eller underl?ttar social integration f?r barn med autism i grundskolan.

Marknadsföring pÄ Instagram : Det digitala skyltfönstret

In this study we are focusing on Instagram and marketing. We want to know how Web 2.0 and social media creates a new place for companies to market themselves and mostly how they are using the social network Instagram. The amount of swedes using Instagram is 28% and that is the double of what it was a year ago. This creates a whole new place for companies to market themselves and most importantly; it?s free.Our question at issue is In what way is fashion and interior design companies using marketing and Web 2.0 on Instagram and how does it reach individuals? To get an answer we contacted eight different companies and asked if they would like to answer some questions.

NÀr mormors resa blir digital : Kognitiva aspekter pÄ Àldres interaktion med pappersbaserad respektive digital kollektivtrafikinformation - ett situerat perspektiv

SamhÀllets digitalisering innebÀr stora möjligheter till spridning och Äterbruk av informationsamtidigt som digitala klyftor skapas. Bland de medborgare som inte till fullo anammat den nyatekniken Äterfinns en stor grupp Àldre, nÄgot som pÄverkar dessa individers möjligheter till en höglivskvalité i form av delaktighet, oberoende och god rörlighet. En aspekt i detta sammanhang ÀrÀldres möjligheter att Äka kollektivt och pÄ egen hand planera och genomföra resor, nÄgot somförutsÀtter en god tillgÄng till och förstÄelse av kollektivtrafikinformation. Föreliggandeexamensarbete avser hÀr att belysa kognitiva effekter av det skifte i interaktionsmiljön som sker nÀrkollektivtrafikens tids- och linjeinformation digitaliseras. Studien baserar sig pÄ en situerad ansats tillmÀnniskans kognition, ett teoretiskt perspektiv som innebÀr att tÀnkandet baserar sig pÄmultimodala konceptuella erfarenheter.

Datoriserad examination i matematik

För att ta reda pÄ i vilket utstrÀckning digitala prov kan anvÀndas i Àmnet matematik pÄ gymnasiet har en studie gjorts, dÀr fokus legat pÄ Àmnesplanens olika förmÄgor, vilka utmaningar som Àr förknippade med denna examinationsform samt hur det kan pÄverka elevernas motivation. Studien har en kvalitativ inriktning och bestÄr av en inledande dokumentanalys, implementation och genomförande av prov pÄ dator, samt utvÀrdering av resultat. Genomförandet gjordes med en grupp elever pÄ det naturvetenskapliga programmet, vilka fick lösa uppgifter digitaliserade frÄn ett nationellt prov, och sedan fylla i en enkÀt som utvÀrdering. Tolkningen av resultaten var att examination av förmÄgorna begrepp, procedur och problemlösning var digitaliserbar i hög utstrÀckning, medan modellering och kommunikation var de mest problematiska. Vidare kunde nÄgra utmaningar faststÀllas och bland dessa var dels behovet av att minska tidsÄtgÄngen och dels att hitta ett lÀmpligt program som hanterar matematiska uttryck utan att vara för komplicerat, men Àven symbolhantering och grafritning generellt.

Elektroniskt kungörande av författningar ? en IT-politisk lösning ur ett anvÀndarperspektiv

This essay analyses the arguments of The Swedish Government Official Report 2008:88 which proposes that the Swedish law (SFS) should shift from promulgation in print to elec-tronic promulgation on a Website. I have studied two aspects of the arguments in the text. On the one hand, the Inquiry?s description of how things might become if their proposal becomes effectuated and, on the other hand, how the present situation is described in the text. The theory I have used is called A Garbage Can Model of Organizational Choice, which pictures organizations as often irrational in dealing with problems, solutions and decision making.

Facebook som nyhetsförmedlare : En studie av svenska mediers nyhetsvÀrdering pÄ Facebook och deras publik

Denna studie har undersökt vilken typ av nyhetsmaterial som svenska medier publicerar pÄ Facebook, samt hur publiken svarar pÄ innehÄllet genom likes och delningar. Syftet med studien har varit att ta reda pÄ om den traditionella nyhetsvÀrderingen speglas pÄ Facebook, och i sÄ fall om publikens likes- och delningsvÀrderingar samstÀmmer med mediernas nyhetsvÀrdering. Materialet som undersökts i denna studie har bestÄtt av det totala antalet publiceringar under en veckas tid pÄ Aftonbladets, Dagens Nyheters och SVT Nyheters Facebooksidor. Genom en kvantitativ innehÄllsanalys har data samlats in över vilka nyhetsÀmnen som varit mest frekventa pÄ Facebook, samt över hur publiken valt att interagera pÄ innehÄllet genom likes och delningar.    Resultatet visar att den traditionella nyhetsvÀrderingen speglas i Dagens Nyheters och SVT Nyheters rapportering pÄ Facebook, medan Aftonbladets nyhetsvÀrdering följer de digitala nyhetsvÀrderingskriterierna.

Digital speldistribution - Om behovet av rekommendationer och riktlinjer inom

Digital distribution för datorspel vÀxer för varje Är. Med tiden har fler och fler webbutikermed endast digitala produkter dykt upp, samtidigt som de gamla till en allt större del harbörjat erbjuda ett digitalt sortiment. Konsumenterna har med denna utveckling ett hav avolika typer av distributionsmöjligheter att vÀlja bland. Vissa kan för en del konsumenterkÀnnas restriktiva, medan andra webbutiker erbjuder en typ av försÀljning som pÄminner merom den fysiska.Syftet med denna studie Àr att försöka identifiera de olika typer av affÀrsmodeller ochdistributioner som finns i dagslÀget, och om det finns behov av att införa nÄgon typ avstandard i form av riktlinjer och rekommendationer för digital distribution.Studien visar att det skulle vara problematiskt att tillÀmpa riktlinjer som skulle fungera ipraktiken för alla dessa varianter av digital distribution. Men samtidigt identifieras ett antalproblem som individuellt skulle kunna ÄtgÀrdas med hjÀlp av nÄgra av de riktlinjer ochrekommendationer som tas fram genom bland annat kvantitativ undersökning blandspelkonsumenter och intervju med Sveriges största aktör inom omrÄdet..

Partnering - Kundnytta i fokus

DÄ litteraturen och forskningen Àr begrÀnsad inom Àmnet kundnytta i partneringprojekt, vÀcktes intresset att genomföra en empirisk studie om Àmnet. Det har inte visat sig vara lÀmpligt att genomföra detta mot en specifik frÄga eller ett problem dÄ den befintliga informationen behandlar teori och tillÀmpningar av partnering, inte kundnytta.Med hÀnsyn till ovanstÄende problematik syftar denna uppsats till att beskriva hur olika parter, kopplade till partneringverksamhet i Sverige, upplever vilka arbetssÀtt och faktorer som maximerar kundnyttan i ett partneringprojekt.En kvalitativ metod dÀr sex personer intervjuades, kopplade till partneringverksamhet i Sverige. Intervjuerna Àr semistrukturerade och anpassade till varje enskilt intervjuobjekt.De viktigaste slutsatserna som besvarar syftet Àr:? FörstÄ kundens affÀr? VÀlj ersÀttningsform baserat pÄ grundlagt tillit och projekttyp? Alla parters samlade kunskaper ger rÀtt förutsÀttningar för bestÀllaren att fatta rÀtt beslut? Avsaknad av gemensamma vÀlutvecklade digitala hjÀlpmedel? Ta beslut i rÀtt tid? Referensytor och egenslutkontroller istÀllet för besiktningsman.

Motivation och digitala spel

Spelens dragningskraft har lÀnge varit outforskad och vad som motiverar oss att spela Àr fortfarande svÄrt att definiera. Spelindustrin saknar ett ramverk för att ersÀtta termen ?kul? för att i stÀllet pÄ ett vetenskapligt sÀtt kunna bryta ner vad det Àr som fÄr spelare att vilja fortsÀtta spela. Vi har i vÄr undersökning tittat pÄ orsaken till spelande, för att pÄ sÄ vis undersöka den grundlÀggande motivationen hos spelare. Undersökningen utforskar inte bara vad som motiverar spelare utan försöker Àven destillerar den vida anvÀnda bransch-termen ?kul? för att kunna ersÀtta den med termer Àr baserade pÄ behovstillfredsstÀllande teorier, som istÀllet redogör för varför spelare blir motiverade att fortsÀtta spela.

Digital kommunikation i förskolan : En kvalitativ fallstudie om hur digitala medier kan anvÀ?ndas fö?r kommunikation mellan hem och fö?rskola

This study aims to research how digital media can be used for communication and information management between teachers at preschools and children?s homes. To get an understanding of this we have investigated which channels are being used and for what purposes. The interest has also been to explore preschool teachers and caregivers? attitudes towards digital communication in preschools.A qualitative case study of comparative nature has been conducted, where two preschools were selected because of their use and non-use of digital media for communication with caregivers.

Förskolan och digitala medier : En undersökning om hur interaktiva barnböcker och pekskÀrmsenheter kan anvÀndas i förskolemiljö.

Denna rapport har undersökt hur interaktivitet, genom interaktiva barnböcker pÄ mobila enheter med pekskÀrm, kan pÄverka engagemanget för lÀsande hos barn i tre till fem Ärs Älder. Detta har gjorts genom att en interaktiv barnbok skapades och deltagande observationer sedan utfördes vid sex tillfÀllen pÄ tre förskolor dÀr barnen fick testa den utvecklade produkten. De deltagande observationerna kompletterades sedan med Äsikter om digitalt lÀrande frÄn förskollÀrare pÄ respektive förskola genom semistrukturerade intervjuer.Resultatet frÄn undersökningen visar pÄ en tendens till att engagemanget hos barnen kan ökas genom att införa interaktivitet i barnböcker genom att leverera dessa pÄ mobila enheter med pekskÀrm. Undersökningen Àr dock gjord i för liten skala samt att produkten och undersökningen innehÄller för mÄnga brister för att kunna stÀlla upp en faktisk teori. IstÀllet stÀlls en hypotes upp som skulle behöva testas vidare under lÀngre tid och i en mer rigorös undersökning..

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->