Sök:

Sökresultat:

1483 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 41 av 99

FramstÀllning av digital höjdmodell för analys och visualisering av naturlik fiskvÀg : En tillÀmpning vid Strömdalens kraftverk, GÀvle

FiskvÀgar kan anlÀggas i anslutning till dammar för att överkomma de hinder som dammarna utgör mot migrerande fisk. En av de mest önskvÀrda lösningar som finns för detta Àr att anlÀgga naturlika fiskvÀgar, vilka har som syfte att efterlikna ett naturligt vattendrag. Ofta har dock dessa planerats för dÄligt med avseende pÄ exempelvis lutning och placering av ingÄngen för att de ska kunna fungera riktigt effektivt. PÄ grund av detta finns det behov av omfattande studier av topografi och kartering av omrÄdet innan en fiskvÀg anlÀggs.I det hÀr arbetet anvÀnds topografin och de geografiska förutsÀttningarna för att studera möjliga strÀckningar pÄ en naturlik fiskvÀg förbi Strömdalens kraftverk i GÀvle som en del av det fiskvandringsprojekt som LÀnsstyrelsen GÀvleborg driver. I arbetet byggs en höjdmodell upp med hjÀlp av data frÄn LiDAR (Light Detection and Ranging) och genom topografisk mÀtning, dÀr mÀtpunkter frÄn Global Navigation Satellite System (GNSS) och Totalstation anvÀnds för att korrigera LiDAR-modellen över visst omrÄde.

SpÄrvÀg för en hÄllbar stad : stadsomvandling och integrering med grön infrastruktur

Dagens förskolebarn Àr den första riktigt digitala generationen. De har vuxit upp med datorer och Internet sedan de kom till vÀrlden. Följaktligen Àr barns vÀrld idag bÄde analog och digital och barnen rör sig ledigt mellan dessa tvÄ vÀrldar. Digitala spel har gjort att barn förstÄr sig pÄ den nya tekniken pÄ ett sÀtt som vuxna inte gör. Digitala spel vÀdjar till barns fantasi och ger ett alternativ till verkligheten AFK (Away From Keyboard).

Sista Bossen

VÄr produktion bestÄr av en speltidning, i bÄde digital och tryckt form, som kretsar runt ett community av skribenter och forumiter. MÄlet var att skapa en oberoende tidning med fokus pÄ Äsikter och upplevelser, dÀr majoriteten av det redaktionella materialet var skrivet av lÀsare. VÄrt arbete gick ut pÄ att formge, illustrera och distribuera denna tidning, men Àven att söka annonser, utforma en webblösning för kommunikation mellan anvÀndarna samt bedriva övrig företagsverksamhet (sÄ som externa bestÀllningsjobb inom media) för att ro i land projektet..

Orsaker och konsekvenser av byggfel

Bitcoin is a digital currency that is used by people all around the world. The goal of this paper is to give an idea about how much trust there is in bitcoin among its users. This paper has used an online survey aimed at bitcoinusers and a content analysis to collect data about this trust.The conclusions show that there seems to be some trust in bitcoin as a technology and this is based on that the users have a good understanding about how bitcoin works. They also share their knowledge about bitcoin to people around them. The trust between people in the bitcoin network on the contrary doesn?t seem as high because certain technological properties hurt this trust.

Marginaliserade aktörers inverkan pÄ reglering och styrning av Internet : World Summit on the Information Society:s bidrag till nÀtets diskurs

Sedan nÀtets begynnelse har regleringen och styrningen av Internet prÀglats av en vÀstcentrisk och teknomeritokratisk diskurs som i mÄngt och mycket har exkluderat en stor del av vÀrlden frÄn att aktivt delta i informationssamhÀllets utformning. I denna ordning har den amerikanska staten haft en priviligierad stÀllning genom dess indirekta kontroll över de s.k. strategiska resurserna, dvs. IP-adresser och ?roten? i domÀnnamnsystemet, via kontraktet mellan "Department of Commerce" och organisationen "Internet Corporation for Assigned Names and Numbers" (ICANN).

Inventering

Digitalt textiltryck ger mig möjlighet att skapa textilier av hög kvalitet i smÄ upplagor utan begrÀnsningar vad gÀller rapportstorlek och fÀrgantal. Jag kan producera hÄllbara och praktiska textilier med en handgjord kÀnsla. Dessa egenskaper ger tekniken intressanta möjligheter som en överbryggare mellan design och textil konst/konsthantverk. Det ger ocksÄ stora möjligheter att anpassa formgivningen efter en specifik möbel eller miljö. Detta vill jag utnyttja i mitt arbete.

FörtjÀnad försÀljning och farliga förpliktelser : En studie om e-handlares anvÀndning av sociala medier, med fokus pÄ heminredningsbranschen

Bakgrund: Internet och sociala medier Àr idag en naturlig del av mÀnniskors vardag och företag lÀgger allt mer av sin marknadsföringsbudget pÄ att synas i digitala plattformar. Sociala medier har blivit en viktig marknadsföringskanal för e-handelsföretag, vilket har visat sig innebÀra bÄde möjligheter och hinder. Vidare har tidigare forskning lyft fram goda kundrelationer som en viktig komponent för företags framgÄng. Samtidigt som det har framkommit att det finns en skillnad mellan hur e-handlare gentemot den traditionella butikshandeln kan skapa relationer med sina kunder, dÄ köpare och sÀljare aldrig fÄr möjlighet till att mötas ansikte-mot-ansikte.Syfte:Avsikten med denna studie Àr att analysera hur e-handelsföretag anvÀnder sig av sociala medier och huruvida dessa medier möjliggör för e-handlarna att skapa och utveckla kundrelationer. Syftet med studien Àr Àven att bidra med rekommendationer för hur e-handelsföretagen kan skapa och utveckla kundrelationer via sociala medier, samt att identifiera och analysera de hinder som begrÀnsar e-handlares anvÀndning av sociala medier.Metod:Författarna för denna uppsats har valt att anvÀnda sig av en kvalitativ forskningsmetod för att generera en djupare kunskap och analys för forskningsomrÄdet.

PresenteraMera : En rapport om skapandet av ett interaktiv presentationsverktyg

This report describes the background, approach, and the final results for the presentation tool PresenteraMera.PresenteraMera is an online-based, interactive presentation tool that is created to improve the quality of sales presentations and simplify the creation of presentations. The client for this project is Dempsey, a digital advertising agency and production company with headquarters in Stockholm. PresenteraMera consists of several features that make it easier for businesses to create, edit and display their presentations. The tool also allows the user to always be sure that the presentations created with PresenteraMera follows a specific design, based on their graphic manual for example..

IgenvÀxande hagmarkers förekomst och tillstÄnd i vÀstra Götaland : en utveckling av tvÄ arbetsmetoder

Detta examensarbete Ă€r gjort pĂ„ uppdrag av skogsvĂ„rdsstyrelsen i VĂ€stra Götaland. Det övergripande syftet Ă€r att finna en metod som visar förekomsten av igenvĂ€xande hagmarker i VĂ€stra Götaland, samt ett sĂ€tt att beskriva tillstĂ„ndet pĂ„ dessa. TillstĂ„ndet skall beskrivas ur naturvĂ„rdssynpunkt och produktionssynpunkt. Tyngdpunkten ligger pĂ„ naturvĂ„rd. Även rĂ„dgivning om de praktiska Ă„tgĂ€rderna behandlas..

?Daddy?, from Vision to Video

?A designer rarely works alone?. The first sentence of Jonas Löwgren and Erik Stolterman's chapter on design as a social process made me curious. What if a designer worked alone? What are the actual differences between working on a project alone and as part of a group? How would it influence the creative process? What would be different when coming up with ideas, meeting with clients and setting deadlines? Does the influence of another designer stifle the individual creativity or does it actually nurish it? This paper is written to answer these and other questions as well as take you through the creative process of the production of ?Daddy? - the music video..

?Den stora förÀndringen?. En mönsterkollektion höst/vinter 2013

The big change is a project where I created patterns on fabric. It is a collaborative project with Lotta Niemi. She studied fashion and textile designers and tailors from the Swedish School of Textiles in BorÄs and University of Technology in Sydney. The collaboration was to create designs on fabric for her upcoming clothing line for women, Fall / Winter 2013. The clothes will be sold online, in stores in Sweden and Japan.For Lotta Niemi?s clothing line, I wanted to create exclusive designs, rich patterns that worked out handmade and digital.

Pedagogisk dokumentation : begrÀnsningar och digitala möjligheter

AbstractFörfattare: Margareta Lööf och Annika JönssonTitel: Pedagogisk dokumentation ? begrÀnsningar och digitala möjligheterEngelsk titel: Pedagogical documentation ? limitations and digital possibilitiesAntal sidor: 28Syftet med detta examensarbete Àr att via kvalitativa intervjuer med öppna frÄgor, undersöka hur pedagoger i förskolan har förstÄtt att den pedagogiska dokumentationen ska genomföras, hur man stÀller sig till den och vad man anser krÀvs för att den ska bli en mer naturlig del av den dagliga verksamheten i förskolan. Utöver dessa frÄgor kommer arbetet Àven att innehÄlla pedagogers tankar om att anvÀnda sig av digitala verktyg i den pedagogiska dokumentationen.Nya och förÀndrade krav pÄ att det ska finnas systematisk dokumentation i förskolan gör att det nu Àr mÄnga som anser sig arbeta med arbetsverktyget pedagogisk dokumentation. Om man inte fullt ut förstÄtt tankarna bakom den Reggio-Emilia inspirerade pedagogiska dokumentationen, finns det en risk att dokumentationen i allt för stor grad lÀgger fokus pÄ enskilda barns lÀrande och utveckling, utan att detta sÀtts i relation till den verksamhet som erbjuds. Det finns dÄ en risk att bedömning av barn i förskolan ökar, vilket gÄr helt emot lÀroplanens intentioner.

Level-Up! : En uppsats om spelutvecklares vÀg till ökad autonomi

VÄr uppsats fokuserar pÄ data- och tvspelsbranschen med en inriktning pÄ relationerna mellan spelutvecklare och spelutgivare. Bakgrunden till uppsatsen och studien bygger pÄ att maktbalansen mellan spelutvecklare och spelutgivaren faller i favör för spelutgivaren som ofta kontrollerar bÄde finansiering och distribution av en spelproduktion. Detta skapar en situation dÀr spelutvecklaren, som stÄr för den skapande delen av en spelproduktion, har liten till ingen kontroll över sin egen verksamhet. Denna balans hÄller pÄ att förÀndras genom uppkomsten av nya finansierings- och distributionsalternativ som tillÄter spelutvecklaren att förbigÄ spelutgivarens inblandning i spelproduktionen. I vÄr uppsats har vi valt att undersöka hur folkfinansiering, digital distribution och mun till mun-marknadsföring pÄverkar spelutvecklares autonomi.

Dagens Agora : En kritisk granskning av Internets möjligheter och begrÀnsningar

The time we live in now is significant for its many ways of spreading information- it is indeed the era of communication. The Internet is the main reason for this evolution, where you can reach out to any corner in the world in less then a second. Information is flowing over us and we get more and more used to being in a constant accessible state. The individual might spread his own word as he wishes. From a democratic point of view this should give a great opening for everyone into the public spheer.

Digital Narrativitet: En analys av Zeldas utveckling som berÀttande medietext

For many people, a good game is synonymous with good graphics. One thing that is often forgotten, is that the graphics only makes up one part of the games. An aspect of the games that is far to often forgotten, is the game?s content and ability to tell stories. Through analyses of the games of the Zelda series, the development of content and storytelling aspects of computer- and video games, since the later half of the 1980:s and up till today, are examined..

<- FöregÄende sida 41 NÀsta sida ->