Sök:

Passiv Digital Marknadskommunikation ? Hur en artist kan ho?ras utan att va?snas

En fallstudie om alternativ marknadskommunikation via sociala medier


Denna uppsats underso?ker hur artisten Jaqe har kunnat sprida sin musik och sitt varuma?rke via sociala medier utan att ha na?gra konton pa? sociala medier registrerade i sitt namn, eller o?verhuvudtaget vara aktiv pa? na?tet.Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka ett ho?gst ovanligt marknadskommunikationsfenomen som tycks motsa?ga ra?dande normer inom musikbranschen, fo?r att belysa huruvida man kan bedriva effektiv marknadskommunikation via sociala medier utan att o?verhuvudtaget vara aktiv online. Detta underso?ks genom att kartla?gga och problematisera Jaqes strategi samt ja?mfo?ra den mot Sveriges tva? sto?rsta skivbolags digitala marknadskommunikativa praktiker. Empirin besta?r av fyra kvalitativa expertintervjuer. Fo?rutom Jaqe sa? har hans PR-ansvariga pa? skivbolaget Baba Recordings intervjuats, samt ytterligare tva? majorbolagsrepresentanter, en fra?n Baba Recordings moderbolag Sony Music, och en fra?n Universal Music.Uppsatsens teori behandlar fra?mst ?traditionell? marknadskommunikation via sociala medier, samt spridning via sociala medier och vilka faktorer och opinionsledare som pa?verkar spridningen.Resultaten visar att de tillfra?gade majorbolagsrespondenterna anva?nder sociala medier fo?r att marknadsfo?ra samtliga av deras artister (med undantag fo?r Jaqe) med ett stort fokus pa? interaktivitet med anva?ndare, och att de nyttjar de fra?msta marknadskommunikativa fo?rdelar som sociala medier erbjuder. Vidare visar resultaten a?ven att Jaqes passiva strategi har fungerat fra?mst tack vare dess sa?llsynthet, som blivit en drivande marknadsfo?ringskraft i sig, samt tre typer av opinionsledare: andra artister, media och publiken. 

Författare

Noah Sebnat

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..