Sök:

Sökresultat:

1736 Uppsatser om Digital marknadsföring - Sida 41 av 116

Den anvÀndarskapade elden Risker och möjligheter med kriskommunikation i sociala online-nÀtverk

Title The User Created Fire ? Risks and Opportunities with Crisis Communication in Social Network SitesAuthor Charbel SaderCourse Master Thesis in Media? and Communication Studies, Department of Journalism and Communication, University of GothenburgSemester Spring semester of 2013Tutor Nicklas HÄkanssonNumberof pages 75Purpose To find a deeper understanding of the digital media?s role in Swedish society in relation to crisis communication.Method Qualitative approach using focus group interviewsMaterial Semi structured focus group interviews with a total of 18 participants in five groups. The focus group sessions were made during February, March and April 2012.Main results The main findings in this study are that users expect the communication flow in social network sites (SNS) during a crisis is to be a shortcut to information without a detour through organizations or traditional media. Although we find personal gratification, like interpersonal communication, quick information and sharing feelings and experience with others by using SNS during a crisis, users also tend to be hesitant about the credibility of the shared information. Alongside the user created content, we look to professional media experts and organizations as a guarantee for the veracity of the shared information.

VarumÀrket till er tjÀnst : Varuma?rkets roll i den va?rdeskapande processen utifra?n ett tja?nstelogiskt perspektiv

Enligt det tja?nstelogiska synsa?ttet blir upplevelsen kring ett ko?p allt viktigare. Samtidigt a?r varuma?rket en viktig resurs i marknadsfo?ringsteori idag. Det saknas dock ett tydligt resonemang fo?r hur varuma?rket passar in i interaktionen mellan fo?retag och konsument.

Organisationspress och medlemskommunikation i politiska ungdomsförbund : En studie av journalistiken i de redaktionella medlemstidningarna i politiska ungdomsförbund

Journalistiken övergÄr allt mer frÄn analog till digital form, men i politiska ungdomsförbundens fall, har de förbund som tagit bort sin medlemstidning inte ersatt med en digital redaktionell produkt. I uppsatsen undersöks om förbunden som har en medlemstidning anser att den Àr och ska vara en journalistisk produkt eller ej och om de följer Journalistförbundets riktlinjer för organisationspress, det vill sÀga principer för journalistiken och arbetsmetoderna i medlemstidningarna. För att undersöka detta har en kvalitativ intervjustudie förbund- och redaktionsrepresentanter gjorts, samt en kvantitativ innehÄllsanalys av förbundens hemsidor. Dessutom har en kvantitativ innehÄllsanalys av Grön Ungdoms medlemstidning frÄn start till nedlÀggning gjorts, dÄ tidningen vid studiens genomförande skulle lÀggas ned.De politiska ungdomsförbund som omnÀmns i uppsatsen Àr: Moderata Ungdomsförbundet (MUF), Socialdemokratiska Ungdomsförbundet (SSU), Liberala Ungdomsförbundet (LUF), Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU), Centerpartiets Ungdomsförbund (CUF), Ung VÀnster, Grön Ungdom, Ung Pirat och Sverigedemokratiska Ungdomsförbundet (SDU).För att tidningen enligt journalistförbundets principer ska kunna kallas organisationspress, ska ansvarig utgivare och redaktion vara oberoende förbundet, redaktionen fÄ tillgÄng till organisationens material och dokument och att fÄ tillrÀckligt med resurser för att kunna bedriva sin verksamhet. Den hÀr uppsatsen visar att fÄ politiska ungdomsförbund har prioriterat organisationspressen.

Mellan fri vilja och datadriven exploatering: En studie om drivkrafter, medvetenhet, makt och ansvar inom onlinecasinomarknaden

This essay examines the limits of marketing strategies in the online casino industry, focusing on how data-driven and advanced marketing practices influence consumer behavior and contribute to problematic gambling consumption. By observing the online casino industry, the study identifies how companies use sophisticated data analysis methods and psychological techniques to attract and retain customers, raising significant ethical and social issues. The study highlights three key perspectives: the consumer's, the producer's, and the legislator's. From the consumer's perspective, it explores how various consumer behaviors, from responsible gambling to problematic overconsumption, are influenced by marketing and gaming experiences. This includes an analysis of how cognitive limitations and psychological biases can lead to irrational decisions and an increased risk of gambling addiction. From the producer's perspective, it examines how gambling companies use marketing strategies and technologies to increase profitability and what incentives they have to take social responsibility according to modern Corporate Social Responsibility (CSR) principles. It appears that companies do not see CSR as a business goal beyond the risk of current and future regulatory compliance requirements and policy changes. From the legislator's viewpoint, the current regulatory framework for the gambling industry is discussed, including the changes that occurred in 2019 when the special monopoly form we had in Sweden was transformed into a license market.

Vad hÀnder nÀr relationen med kunden gÄr frÄn face-to-face till face-to-screen? : - En studie om hur Sveriges storbanker arbetar för att skapa lojala kunder via digitala kanaler

ABSTRACTInternet use in Sweden is among the highest in Europe. The increased availability and use of the Internet has changed people's behavior patterns. This, in turn, has made many companies choose to offer their products and services online. This means that there is less personal contact and that customer relations can be described as having gone from face-to-face to face-to-screen. Swedish banks have come a long way in terms of adapting its operations to customers? demand in a global environment that is digitizing at a rapid pace.

Aurora - Technology made to make things easier

Det började faktiskt redan hösten 2004, nÀr jag satt och arbetade med ett av de otaliga projekt man gör under sin skolgÄng. Projektet gick ut pÄ att skapa en hemsida med en digital katalog, och voilå, dÀr föddes idén. Sedan fortsatte jag att fundera, vÀnda och vrida pÄ idén, ett system för att skapa digitala kataloger och mindre presentationer som vemsomhelst skulle kunna anvÀnda. Just detta att inte exkludera de som inte kan ?Flash? frÄn de som skall kunna redigera systemet har varit en av mina stora grundpelare, ett slags digital demokratitanke. För att skapa systemet har jag anvÀnt ?Macromedia Flash MX? och dess inbyggda programmeringssprÄk ?ActionScript?. ProgrammeringssprÄket Àr inte ursprungligen tÀnkt att anvÀndas för att göra system, men jag tycker personligen att jag lyckats bevisa att det fungerar Àven för det ÀndamÄlet.

Bevarande av webbplatser : En kartlÀggning bland statliga myndigheter i Sverige

The purpose of this thesis was to investigate if Swedish agencies preserve their websites according to the Swedish archival legislations and guidelines. As a theory the OAIS Reference Model (Open Archival Information System, developed by US Consultative Committee for Space Data Systems, CCSDS) has been used as a model to show how important it is to develop strategies for public digital information which has to be preserved for long term. The ingest function in the OAIS Reference Model demands that files are prepared for long term preservation and requires that the digital information fulfils established technical requirements.In the study the Swedish National Archive and their advices about preserving websites to archivists on the Swedish agencies are being studied. To control if the agencies meet the requirements for their management and preservation of their websites a survey was sent out to investigate if Swedish agencies preserve their websites. According to the survey result, 84 of 113 agencies preserve their websites in some way. If the technical requirements really was met could not be verified in this thesis, the results was relied on the responses from the authorities.

KonstnÀren i pedagogen

Arbetet belyser frĂ„gan om huruvida konstnĂ€rer som Ă€ven Ă€r pedagogiskt verksamma anvĂ€nder sig av sitt konstnĂ€rskap i den pedagogiska verksamheten. Syftet Ă€r att reda ut hur personer som Ă€r bĂ„de konstnĂ€rer och pedagoger tĂ€nker kring problematiken att kombinera dessa tvĂ„ yrken, men Ă€ven att skapa en digital story kring resultatet och processen i form av bilder och tal. Begreppet konstnĂ€r diskuteras, samt om konst Ă€r en slags vetenskap. Även Reggio Emilia-pedagogiken och dess syn pĂ„ konstnĂ€rligt arbete i förskolor berörs. Metoden som anvĂ€nds i undersökningen Ă€r kvalitativa intervjuer.

Att gÄ frÄn okÀnd till uppmÀrksammad artist i Sverige : - en fallstudie av projekt Talangcoaching

Bakgrund: Platserna som ger artister möjligheter att nÄ ut med sin musik har ökat massivt i och med Internet och alla de digitala plattformar som finns idag. Det Àr sÄledes lÀttare att möjliggöra lyssnande men det behöver inte betyda att nÄgon lyssnar. Konkurrensen har ökat och skivbolag tar numera fÀrre risker med nya artister. DÀrmed behöver okÀnda artister pÄ egen hand ta sig till en uppmÀrksammad nivÄ. ForskningsfrÄga:Vad krÀvs idag av en artist för att uppmÀrksammas av publik, media och branschfolk i Sverige? Syfte:Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur projekt Talangcoaching pÄ bÀsta sÀtt ska coacha sina Talanger sÄ att de uppmÀrksammas av publik, bransch och media i Sverige.

Externhandelns konsekvenser för cityhandeln, i skenet av en ny trafikled : En studie om SöderslÀttetableringens och UmeÄprojektets betydelse förhandeln i UmeÄ

The purpose of this study is to highlight how a ring road and an external retail establishment may affect the city commerce. UmeÄ is the study object with interesting undergoing changes including a new external retail area south of the city and a new transport route that will lead the through traffic around the city.The study is based on a review of previous studies and a qualitative method. Four interviews were conducted with people who have a connection to commerce and/or municipal planning and where considered able to contribute with rich and relevant information. The result shows that the commerce in UmeÄ will be significantly strengthened in the context of a new external commercial establishment when the city?s overall attractiveness increases.

Portfolio och elevers motivation. : En litteraturstudie gÀllande relationen mellan portfolio som arbetsmetod och elevers motivation

Syfte med denna studie har varit att studera relationen mellan motivation och portfolio, bÄde digital och pappersbaserad. Samt att studera huruvida den ena metoden Àr mer motiverande för eleverna Àn den andra och hur relationen ser ut mellan portfolio och nÄgra av de sex utvalda motivationsteorierna som redogörs för i uppsatsen.Den metod som har anvÀnts i denna uppsats Àr forskningskonsumtion vilket innebÀr att resultatet Àr baserat pÄ tidigare forskning inom de omrÄden som berörs i denna uppsats, det vill sÀga motivation och portfolio. UtifrÄn dessa artiklar samt ytterligare litteratur har sedan en analys och diskussion gjorts för att undersöka relationen.Resultat som framkom i undersökningen visade att portfolio har en motiverande effekt för eleverna, framförallt den digitala portfolion, detta dÄ den har flera tekniska fördelar jÀmfört med den pappersbaserade portfolion. Det framkom Àven att elevernas motivation i samband med portfolioarbetet visade en tydlig koppling till motivationsteorierna som tas upp i uppsatsen.Mina slutsatser av denna uppsats Àr att framförallt den digitala portfolion Àr en gynnsam metod att anvÀnda för att elevernas motivation ska öka. Dock bör teknologin i den digitala portfolion fortsÀtta utvecklas för att minska risken för tekniska problem.

Tetratermmodellering och regressionsanalyser mellan topografi, tetraterm och tillvÀxt hos sitkagran och lÀrk : en studie i norra Island

This study was made in an attempt to give the forest research centre MĂłgilsĂĄ a producedtetratherm map and a better understanding of how topography and temperature influencethe growth of two tree species. The digital tetratherm map model, covering the northernpart of Iceland, was developed to investigate the correlation between tetratherm and thegrowth of Picea sitchensis and Larix (sukaczewii + sibirica). The study confirms theusefulness of digital terrain models in providing data for a lot of different factors and forthe tetratherm model. Hopefully will this tetratherm map be used in future studies.Secondly, investigations were made correlating the growth of the two species againsttopographic factors representing height above sea level, distance to the sea, slope andtopex. Thirdly, investigations were made comparing the aspect and the ground shape tothe growth.The growth rate of Larix had strong significant correlations to the tetratherm and thedistance to the sea- factors.

Mobbning pÄ den digitala arenan : en studie av ungdomars uppfattningar om mobbning via elektroniska kanaler

Den hÀr uppsatsens syfte Àr att belysa och analysera ungdomars uppfattningar om och eventuella erfarenheter av den allt vanligare digitala mobbningen, det vill sÀga mobbning som sker via olika arenor pÄ Internet eller via mobiltelefoni. FrÄgor som rört hur anvÀndningen av digitala arenor ser ut bland ungdomarna, vad de uppfattar att digital mobbning Àr, om det finns nÄgon skillnad mellan flickors och pojkars sÀtt att mobba, samt vilka konsekvenser de anser att mobbningen fÄr, har analyserats med hjÀlp av Bruno Latours aktör-nÀtverksteori och ur ett genusperspektiv. För att uppfylla studiens syfte har jag anvÀnt mig av kvalitativa fokusgruppsintervjuer med ungdomar frÄn Ärskurs Ätta frÄn tvÄ skolor. Intervjuerna var uppdelade i flick- respektive pojkgrupper.Genom ungdomarnas framstÀllning av vad mobbning Àr framgÄr det att det i huvudsak handlar om att det Àr den utsatte som avgör och definierar om det Àr mobbning eller brÄk som Àger rum. De sÀger att det Àr svÄrt att faststÀlla grÀnsen mellan mobbning och brÄk dÄ det ofta beror mycket pÄ vem det Àr som sÀger det, vilken situation det Àr samt hur personen som fÄr kommentaren reagerar, om den tar Ät sig eller inte.

Spelskapande men en komponentbaserad arbetsprocess

Syftet med detta kandidatarbete Àr att testa en arbetsmetod som skiljer sig ifrÄn det en mindre grupp i vanliga fall anvÀnder sig av: en komponentbaserad arbetsprocess för att utforska och sammanstÀlla arbetserfarenheten med den komponentbaserade arbetsmetoden, utvecklar vi dÀrför ett digitalt spel..

Digitala verktyg för lÀrande i gymnasieskolan : Elever som fÄr extra anpassningar beskriver sina erfarenheter

Syftet med denna studie Àr att utforska erfarenheter kring anvÀndandet av digitala verktyg hos gymnasieelever som fÄr extra anpassningar betrÀffande sprÄk-, lÀs- och skrivlÀrande. Metoden som anvÀnts Àr kvalitativa intervjuer med fyra gymnasieelever, och som teoretisk ansats utgÄr studien frÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande. UtifrÄn syfte och frÄgestÀllningar presenteras resultatet av intervjuerna i form av fyra teman som samtliga handlar om digitala verktyg i undervisningen. Dessa Àr specialpedagogiskt stöd i grundskolan, bevis pÄ att vara annorlunda, pedagogiskt och specialpedagogiskt redskap samt för- och nackdelar.Resultatet i studien visar att eleverna under sin grundskoletid inte fÄtt tillrÀckligt med specialpedagogiskt stöd. Bristen har bland annat inneburit avsaknad av digital teknik, vilken hade kunnat ge stöd i att kompensera för elevernas lÀs- och skrivsvÄrigheter.

<- FöregÄende sida 41 NÀsta sida ->