Varumärket till er tjänst
Varuma?rkets roll i den va?rdeskapande processen utifra?n ett tja?nstelogiskt perspektiv
Enligt det tja?nstelogiska synsa?ttet blir upplevelsen kring ett ko?p allt viktigare. Samtidigt a?r varuma?rket en viktig resurs i marknadsfo?ringsteori idag. Det saknas dock ett tydligt resonemang fo?r hur varuma?rket passar in i interaktionen mellan fo?retag och konsument. Denna studie underso?ker vilken roll varuma?rket har i den va?rdeskapande processen utifra?n ett tja?nstelogiskt perspektiv. Uppsatsen bygger pa? en litteraturstudie av dessa teorier som sedan illustreras i praktiken med hja?lp av kla?dfo?retaget Hollister.Resultatet av underso?kningen visar att Hollister Co. la?gger stor vikt vid den va?rdeskapande processen och pa? att ha?lla en god relation till sina kunder. Genom att kombinera tja?nstelogiken och varuma?rkesstrategi anser vi att de skapar va?rde genom processens tre faser. Slutsatsen a?r att varuma?rket kan ses som en resurs till tja?nstelogiken och de tva? teorierna fo?renas till en modell i slutsatsen.