
Sökresultat:
1969 Uppsatser om Digital environments - Sida 56 av 132
Social E-handel?: - Hur närvaro av andra besökare påverkar utvärderingen av en webbsida
Internet - and the website - has developed into an essential key for the relationship between enterprises and its customers. Today, a website might be the first or only impression a customer gets of a company. With this in mind we have focused our study on customer evaluations on websites. Social presence and its impact on people have so far mostly been given attention in the research of behavior in physical environments. However, in the electronic marketplace this has so far been overlooked, which is why our aim is to study how the presence of visitors impacts other visitors on the same website.
ByggletMobil : En Android applikation för byggbranschen
Den digitala tekniken utvecklas till olika användningsområden och antal mobila applikationer blir fler och fler både för privatlivet och yrkeslivet. Nu vill projektets uppdragsgivare Bygglet AB expandera mot den mobila marknaden med sin affärsidé. Företaget Bygglet AB arbetar i huvudsak mot byggbranschen och tillhandahåller det webbaserade projekthanteringsverktyget Bygglet.Denna uppsats behandlar examensarbetet med prototypen mobilapplikationen ByggletMobil. Rapporten innefattar både teoretisk och praktisk bakgrund, arbetet med implementationen och en motivation till att denna typ av digital teknik behövs inom byggnadsområdet..
Mångkulturen ur skilda perspektiv : En studie av gymnasieelevers sociala miljö och dess påverkan av synen på det mångkulturella samhället
The aim of this research is to evaluate whether the social environment of Swedish high school students affects their views on the multicultural society. The research material was collected through the use of two focus groups containing high school students from two different schools, one group is used to a multicultural social environment while the other group is used to a less multicultural social environment. With the researcher acting as a moderator in the focus groups, the students discussed different questions regarding multiculturalism, gender equality and religion. The theory that this research is based on suggests that the social environment and the social capital affects the students views on the multicultural society. The results of the research were evaluated and connected to the theory.
Balanserande robot
Denna rapport behandlar utveckling av en tvåhjulig balanserande robot. En PID-regulator är implementerad i en mikrokontroller, som även AD-omvandlar en sensorsignal, samt styr motorer via H-bryggor med pulsbreddsmodulering. I rapporten förklaras framtagning av diskret PID-regulator, processorkort, motorkort, val av komponenter och sensor för att mäta robotens vinkel mot ett vertikalplan.Roboten kan balansera stillastående, men behöver kompletteras ytterligare med hjulåterkoppling för att kunna balansera medan den kör. Roboten balanserar med mätdata från en mekanisk golvavkännare (potentiometer). Andra sorters sensorer diskuteras också, t ex accelerometer, gyro och optisk sensor..
Implementering av klassiska animationsmetoder i ett digitalt arbetsflöde
Denna uppsats undersöker möjligheterna att återskapa en så kallad ?smear? i en digital arbetsmiljö. Smear är en metod som härstammar ur stiliserad, klassisk animation och används för att beskriva en mycket snabb rörelse mellan två positioner genom att formen på karaktären eller det animerade objektet smetas ut. Effekten användes till en början för sitt estetiska värde som ett led i den nya stilutveckling som skedde inom animationsbranschen under 1930-tal, men kom senare att utnyttjas främst av ekonomiska skäl. Då klassisk animation i Disney-stil är mycket tidskrävande sökte många mindre studios efter sätt att rationalisera bort arbete utan att tappa för mycket i kvalitet, för att kunna producera material till tv snabbt och kostnadseffektivt.
Digitizing the Parthenon using 3D Scanning : Managing Huge Datasets
Digitizing objects and environments from real world has become an important part of creating realistic computer graphics. Through the use of structured lighting and laser time-of-flight measurements the capturing of geometric models is now a common process. The result are visualizations where viewers gain new possibilities for both visual and intellectual experiences. This thesis presents the reconstruction of the Parthenon temple and its environment in Athens, Greece by using a 3D laser-scanning technique. In order to reconstruct a realistic model using 3D scanning techniques there are various phases in which the acquired datasets have to be processed.
Självbestämmande eller anpassning? : en studie om fritidsaktiviteter för personer med utvecklingsstörning boende på gruppbostad
The aim of our study was to investigate how much self-determination persons with intellectual disabilities living in group-homes have when it comes to recreational activities. We studied what the recreational activities looked like, if there was any self-determination concerning recreational activities and which factors influenced self-determination for persons with intellectual disabilities. We used qualitative interviews with persons with intellectual disabilities, next of kin and personnel at group-homes. The result has been analyzed from earlier research, central concepts as self-determination and recreational activities and the theory of empowerment. The most important results that emerged in our study were; that recreational activities for persons with intellectual disabilities varied substantially, that there is a large number of to recreational activities available and no one seemed directly displeased with their recreational activities.
Det viktiga mötet: En studie av intern interaktion i företagsinkubatorer
Entrepreneurship is considered essential for the Swedish economy, as well as globally. Accordingly,massive efforts are put into creating environments that successfully can support new ventures. The business incubator is a prominent part of these efforts and is important especially for the knowledge shared within its internal network. The aim of this study is to further explore how different activitieswithin the incubator can influence the interaction, and thereby the construction of social capital,among the incubatees. Using a qualitative case study of three incubators, and the framework of theincubator model, it is concluded that three distinguishing components within the framework influence the interaction, namely infrastructure, mediation and business support.
?Kan du l?sa f?r mig??
Under de senaste ?ren har h?gl?sningen i f?rskolan utvecklats avsev?rt, men utf?randet har varierat mellan olika verksamheter. Numera kan h?gl?sning ske med traditionella fysiska b?cker samt med digitala b?cker fr?n olika appar. Med en traditionell h?gl?sning s? menar vi den h?gl?sningen, d?r en vuxen tillsammans med barnen l?ser h?gt fr?n en fysisk bok.
Sjuksk?terskors upplevelse av att ge amningsst?d i barnh?lsov?rden - en tv?rsnittsstudie med mixad metod. ?Kunskap ?r aldrig tungt att b?ra?
Bakgrund: Det finns m?nga f?rdelar med amning, b?de f?r barnet och den ammande. Att f?
till en fungerande amning kan vara en komplicerad process som tar tid. D? det uppst?r
problem h?nvisas mamman till barnh?lsov?rden (BHV) f?r att f? st?d och sjuksk?terskan har
en viktig roll i detta.
Verktyg för utveckling av terrängparker inom skidanläggningar. : Shaper
Today we can create digital 3D models which can be realised almost instantly through production methods such as 3D printing and computer controlled milling.What if this same technology could be applied to the development and construction of terrain parks?With snow as the material tools could be developed using similar principles to design and sculpt the surface, only on a larger scale.How would terrain park designers adapt their process to use this new technology? In this Industrial design thesis I explore how the ideas of the terrain park designer can be expressed through such a system with focus on the designers knowledge and skill without the need to learn complicated 3D programs.Sketch, create, ride. .
Digitala sällskapsspel med den sociala aspekten som utgångspunkt
Detta kandidatarbete underso?ker om det ga?r att beha?lla den sociala aspekten
da? man digitaliserar ett sa?llskapsspel. Fo?r att underso?ka problemomra?det
skapades ett spelkoncept utifra?n de teorier och slutsatser vi fa?tt fram genom
litteraturstudier. Spelkonceptet testades pa? respondenter som eftera?t
intervjuades.
Metadata för det digitala biblioteket : Objektbeskrivning av elektroniska resurser
Cataloguing electronic documents makes new demands on libraries. This thesis discusses the metadata formats Dublin Core and MARC which are, individually or in combination, commonly used for object description in the digital library.The formats are studied with particular emphasis on characteristics such as underlying reasoning (ambitions during the development of the formats), flexibility (possibilities of expansion and adaption to new demands) and interoperability (cooperation between different metadata formats). The formats are dealt with in their context, i.e. we discuss what types of documents the formats are meant to describe, what environment they were originally created for, what functions they are meant to fill (to find, identify, select and acquire/obtain entities), and also how these factors are related. The Swedish projects SAFARI (which uses Dublin Core) and NetSök (which uses MARC) are presented briefly.
Mätning av knäledens rörelseomfång med en digital goniometer : En reliabilitets- och validitetsstudie
Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie var att undersöka reliabiliteten och validiteten hos en digital goniometer (DGA: Angela, Meloq©) vid mätning av rörelseomfånget vid aktiv och passiv flexion och extension i knäleden.Frågeställningarna var: ?Hur reliabel är DGA vid upprepade mätningar av knäledens rörelseomfång avseende aktiv och passiv flexion och extension?? och ?Hur valid är DGA vid mätning av rörelseomfånget vid aktiv och passiv flexion och extension i knäleden??.Metod: Reliabiliteten hos DGA utvärderades genom ett test-retest förfarande och validiteten utvärderades genom att vid ett och samma tillfälle genomföra mätningar med DGA och en traditionell goniometer (TG), där TG ansågs som Golden Standard. Arton individer, 9 kvinnor och 9 män, mellan 19-73år rekryterades till studien. Totalt 36 knäleder utvärderades med TG och DGA genom mätning av knäledens ROM i sagittalplanet. Mätningarna genomfördes på höger och vänster ben i standardiserad ordning med början i höger ben: aktiv flexion, passiv flexion, aktiv extension, passiv extension.
Flexibla aktörer, interna rum : Filmproducenter, personliga nätverk och mötesplatser inom filmbranschen
I denna uppsats studeras hur kontakter mellan filmproducenter och manusförfattare, regissörer och finansiärer skapas och fördjupas samt i vilka konkreta fysiska rum sådana kontakter kan ske. Djupintervjuer har gjorts med tre Stockholmsbaserade filmproducenter och två andra nyckelpersoner i samma stad. Dessa intervjuer har sedan analyserats dels hermeneutiskt, dels genom diskursanalys. Resultaten visar att kontakter ofta skapas dels genom personliga nätverk, dels i själva arbetet med filmprojekt. Mötesplatserna är ofta temporära och interna, även om vissa typer av miljöer som kontor, lägenheter och restauranger återkommer.